
1

Tłumaczenie tej strony zostało wygenerowane za pomocą tłumaczenia maszynowego [Link].  
Tłumaczenia maszynowe mogą zawierać błędy potencjalnie zmniejszające zrozumiałość i 
dokładność; Rzecznik Praw Obywatelskich nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek 
rozbieżności. Aby uzyskać najbardziej wiarygodne informacje i pewność prawną, należy 
zapoznać się z następującymi informacjami wersja źródłowa na angielski, do której odnośnik 
znajduje się powyżej.  Więcej informacji można znaleźć w naszej polityce językowej i 
tłumaczeniowej [Link]. 

Decyzji w sprawie 2365/2009/(MAM)KM - Odmowa 
opublikowania pism na wewnętrznym forum 
dyskusyjnym Komisji i niewszczęcie dochodzenia w 
sprawie zarzutu dotyczącego krajowego systemu 
oceniania najwyższych urzędników Komisji 

Decyzja 
Sprawa 2365/2009/(MAM)KM  - Otwarta 16/10/2009  - Zalecenia w sprawie 06/12/2011  - 
Decyzja z 17/12/2012 

Skarżący, były urzędnik Komisji Europejskiej, przedstawił do opublikowania na wewnętrznym 
forum dyskusyjnym Intracomm w intranecie trzy pisma. Pierwsze z nich to zbiór cytatów z 
artykułów prasowych mówiących o urzędniku Komisji, który spotkał się z chińskimi 
dziennikarzami podającymi się za przedstawicieli chińskich przedsiębiorstw i przekazał im 
poufne informacje. Drugie dotyczyło innego artykułu prasowego, napisanego w związku z tą 
sprawą i zawierającego informację, że rząd niemiecki stosuje system oceniania wysokiej rangi 
niemieckich urzędników Komisji. W trzecim piśmie skarżący skrytykował fakt, że w bazie 
danych RAPID nie zamieszcza się wszystkich informacji prasowych Komisji. Skarżący zwrócił 
się również do Komisji o zbadanie sprawy niemieckiego systemu oceniania oraz o zapewnienie,
by w bazie danych RAPID udostępniano online wszystkie informacje prasowe. 

Komisja odrzuciła wnioski skarżącego, utrzymując, że nie może opublikować pism na swoim 
wewnętrznym forum z uwagi na zawarte w nich oskarżenia, które mogłyby podważać zasadę 
domniemania niewinności. Skarżący zwrócił się zatem do Europejskiego Rzecznika Praw 
Obywatelskich, który wszczął dochodzenie. 

Komisja wydała opinię, w której podtrzymała swoje stanowisko, że nie mogła opublikować 
danych pism. Ponadto utrzymywała, że nie ma podstaw do badania sprawy „ niemieckiego 
systemu oceniania ”, ponieważ sama mianuje wszystkich swoich urzędników. Wyjaśniła 
również, że informacje prasowe, do których nawiązywał skarżący, nie zostały automatycznie 

https://www.ombudsman.europa.eu/etranslation
https://www.ombudsman.europa.eu/languagepolicy


2

zamieszczone w bazie danych RAPID, ale zobowiązała się dopilnować, aby zamieszczono je 
tam ręcznie. Skarżący sformułował uwagi, w których podtrzymał swoją skargę. 

Rzecznik zwrócił uwagę na fakt, że polityka redakcyjna Komisji zakłada publikację pełnej wersji 
pism w intranecie, jeżeli nie mają one charakteru zniesławiającego, nie zawierają oskarżeń ani 
nie mogą w inny sposób zaszkodzić interesom danej instytucji. Z uwagi na to, że nie wydaje się,
aby skarżący, nawet nawiązując do artykułów prasowych lub informacji prasowej Komisji na ten 
temat czy cytując te artykuły, myślał lub sugerował czytelnikom faktyczną winę danej osoby, jak 
również z uwagi na to, że nie podpisywał się pod oskarżeniami zawartymi w artykułach 
prasowych, Rzecznik stwierdził, że Komisja nie dowiodła, jakoby dane pisma miałby naruszać 
jej politykę redakcyjną. Ponadto Rzecznik uznał, iż krajowy system oceniania należy poddać 
badaniu, gdyż może on podważać lojalność pracowników Komisji. W końcu Rzecznik stwierdził 
również, że nie wszystkie informacje prasowe są w rzeczywistości dostępne w bazie danych 
RAPID. Zalecił zatem Komisji opublikowanie danych pism, zbadanie „ systemu oceniania ” 
stosowanego przez rząd niemiecki oraz dopilnowanie, by wszystkie informacje prasowe 
udostępniano online. 

Komisja wystosowała odpowiedź, w której podtrzymała swoje stanowisko, twierdząc, że jest 
zobowiązana chronić zasadę domniemania niewinności i nie może opublikować pierwszego 
pisma. Zapowiedziała jednak, że w ramach kompromisowego rozwiązania opublikuje drugie i 
trzecie pismo, wykreślając wszystkie odniesienia do danej sprawy i urzędnika, którego ona 
dotyczy. Ponadto potwierdziła, że informacje prasowe, o które chodziło skarżącemu, są obecnie
dostępne online, a ona sama podjęła bardziej zdecydowane dążenia, by w przyszłości zapewnić
udostępnianie wszystkich informacji prasowych. 

Rzecznik stwierdził, że Komisja nie zastosowała się do jego projektu zalecenia dotyczącego 
publikacji pełnej wersji wszystkich pism oraz zbadania systemu oceniania urzędników wysokiej 
rangi niemieckiego pochodzenia. W związku z tym wystosował dwie uwagi krytyczne. Z 
zadowoleniem stwierdził, że Komisja podjęła większe wysiłki na rzecz zapewnienia dostępności 
wszystkich informacji online. Uznał zatem, że nie ma podstaw do kontynuowania dochodzenia i 
zamknął sprawę. 

Okoliczności leżące u podstaw skargi 

1.  Skarżący jest byłym urzędnikiem Komisji Europejskiej. W dniu 2 lutego 2009 r., kiedy nadal 
pracował w Komisji, wysłał pismo zatytułowane „@europa.de” do publikacji na forum 
dyskusyjnym na temat Intracomm, intranetu Komisji. Pismo dotyczyło artykułu Sunday Times, 
zgodnie z którym wysoki rangą urzędnik Komisji spotkał się z dziennikarzami udającymi 
przedstawicieli chińskiego biznesu i przekazał im informacje na temat toczących się 
postępowań antydumpingowych [1] . Pismo zawierające uwagi skarżącego nie zostało 
opublikowane. Skarżący nie udzielił żadnych wyjaśnień. W dniu 4 lutego 2009 r. skarżący 
przedłożył zmienioną wersję pisma, która na tym etapie zawierała jedynie cytaty z kilku 
artykułów prasowych. Ponownie pismo nie zostało opublikowane, a skarżący nie otrzymał 



3

wyjaśnień. 

2.  W dniu 9 lutego 2009 r. skarżący przesłał pismo do osoby odpowiedzialnej za odpowiednie 
forum dyskusyjne („redaktor”), w którym zwrócił się do niego o opublikowanie swojego pisma 
przynajmniej w wydaniu z dnia 4 lutego 2009 r. lub o wyjaśnienie, dlaczego pismo nie zostało 
opublikowane. W dniu 25 lutego 2009 r. otrzymał odpowiedź, w której kierownik działu ds. 
zarządzania komunikacją i informacją w ówczesnej Dyrekcji Generalnej ds. Administracji 
wyjaśnił, że polityka redakcyjna w zakresie publikowania pism na odpowiednim forum 
dyskusyjnym na temat Intracomm jest następująca: 

„Listy zostaną opublikowane w całości na stronie intranetowej, chyba że zostaną uznane przez 
kierownika działu ds. komunikacji wewnętrznej lub redaktora naczelnika Komisji en Direct, 
działającego pod jej zwierzchnictwem, za: 
- oszczercze lub potencjalnie oszczercze; 
- obrażanie lub wysuwanie oskarżeń przeciwko wymienionym lub łatwo możliwym do 
zidentyfikowania osobom; 
- w przeciwnym razie może zaszkodzić interesom instytucji lub naruszyć powszechnie 
stosowane standardy przyzwoitości.” 

3.  Kierownik działu wskazał również, że pismo skarżącego zawierało szereg uwag dotyczących
wymienionego kolegi „w sprawie, która jest obecnie przedmiotem toczącego się wewnętrznego 
dochodzenia OLAF”. Komisja była zobowiązana do ochrony tego urzędnika przed publiczną 
debatą na temat intranetu z powodu domniemania niewinności. Dodał, że "nie ma nic 
wspólnego z cenzurą, jak powinniście wiedzieć. Wolność słowa nie oznacza obowiązku 
publikowania przez inne osoby. 

4.  W dniach 10 i 23 marca 2009 r. skarżący wysłał kolejne pismo zatytułowane „Made in 
Germany”. W liście tym zwrócił uwagę na artykuł opublikowany przez niemiecki magazyn 
informacyjny Spiegel, zgodnie z którym rząd niemiecki prowadzi system oceny najwyższych 
urzędników narodowości niemieckiej w organizacjach międzynarodowych, w tym w UE, w celu 
ustalenia, czy są oni zdatni do wyższych zadań na arenie międzynarodowej [2] . List ten 
również nie został opublikowany i ponownie nie podano żadnego wyjaśnienia. 

5.  W dniu 2 kwietnia 2009 r. skarżący przesłał kolejne pismo zatytułowane „Rapid, ale 
niedokładne”, w którym stwierdzono, że Komisja ukrywała pewne niewygodne komunikaty 
prasowe i wskazując, że w bazie informacji prasowych Komisji (zwanej dalej „bazą RAPID”) nie 
znaleziono szeregu komunikatów prasowych, w tym informacji dotyczących artykułu Sunday 
Times. Pismo to ponownie nie zostało opublikowane, a skarżący nie otrzymał żadnych 
informacji na temat przyczyn tego odrzucenia. 

6.  W dniu 14 kwietnia 2009 r. skarżący zwrócił się zatem do redakcji z prośbą o wyjaśnienie. 
Redaktor odpowiedział w dniu 21 kwietnia 2009 r., stwierdzając, że ogólnie Komisja „przeciwko 
reprodukcji artykułów prasowych oskarżających lub wykorzystujących insynuacje przeciwko 
współpracownikom”. Jak pokazały zasady i zalecenia na stronie, odpowiednie forum dyskusyjne
miało być miejscem pozytywnej interakcji między kolegami, a nie miejscem oskarżeń. 



4

7.  W dniu 27 kwietnia 2009 r. skarżący złożył zażalenie na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu 
pracowniczego urzędników służby cywilnej Unii Europejskiej, wnosząc o stwierdzenie 
nieważności decyzji o niepublikowaniu wyżej wymienionych pism. W odniesieniu do swojego 
pierwszego pisma („@europa.de”) twierdził, że nawet jeśli Komisja może odrzucić pisma tylko w
przypadku naruszenia polityki redakcyjnej, nie wyjaśniła, w jaki sposób jego pismo może 
należeć do tej kategorii. Skarżący stwierdził, że jego pismo nie było obraźliwe i nie zawierało 
żadnych oszczerczych oskarżeń, ale raczej zebrało szereg cytatów z publicznie dostępnych 
źródeł. W każdym razie polityka redakcyjna powinna uwzględniać fakt, że wolność słowa jest 
wartością utrzymaną w regulaminie pracowniczym. W tym względzie odniósł się do faktu, że 
sąd belgijski oddalił wniosek urzędnika Komisji, o którym mowa w jego pismach, aby 
uniemożliwić organizacji pozarządowej wymienienie jego nazwiska w ramach nagrody, która ma
na celu uwypuklenie działalności lobbingowej wokół instytucji Unii. 

8.  Skarżący zakwestionował również uzasadnienie przedstawione przez Redaktora za 
niepublikowanie innych pism („Made in Germany” i „Rapid, ale niedokładne”) na Intracomm. 
Twierdził, że listy te nie zawierają żadnych insynuacji ani oskarżeń skierowanych przeciwko 
współpracownikom. Jego cytaty z artykułu Spiegela , według jego wiedzy, nie zostały 
zakwestionowane przez rząd niemiecki, a w „Rapid, ale niedokładne” w rzeczywistości cytuje w 
komunikacie prasowym Komisji. W związku z tym nie było podstaw do twierdzenia Komisji, że 
pisma te zawierały „innuendo lub oskarżenia skierowane przeciwko współpracownikom”. 

9.  W odniesieniu do kwestii poruszonych w piśmie zatytułowanym „Made in Germany” skarżący
zwrócił się ponadto do Komisji o zbadanie, w jakim stopniu dokonana przez niemiecki rząd 
ocena najwyższych urzędników niemieckich naruszyła ich bezstronność. Zwrócił się również do 
Komisji o wniesienie skargi przeciwko Niemcom w związku z przeprowadzeniem tego procesu 
oceny, co jego zdaniem podważa podstawowe zasady europejskiej służby cywilnej, oraz o 
zapewnienie, aby wszystkie komunikaty prasowe były zawsze dostępne w bazie danych RAPID.

10.  W dniu 27 maja 2009 r. Komisja odrzuciła zarzut na podstawie art. 90 ust. 2 jako 
niedopuszczalny, ponieważ żadna z podniesionych kwestii nie stanowiła aktu, który mógłby 
zostać zakwestionowany przez taki zarzut. 

11.  W dniu 17 września 2009 r. skarżący zwrócił się zatem do Europejskiego Rzecznika Praw 
Obywatelskich w sprawie swojej skargi. 

Przedmiot dochodzenia 

12.  Skarżący przedstawił następujące zarzuty i twierdzenia: 

Zarzuty: 

1.  Komisja niesłusznie odmówiła opublikowania trzech artykułów napisanych przez skarżącego 
na portalu Intracomm. Nie podała właściwej przyczyny odrzucenia artykułów. 



5

2.  Komisja niesłusznie odmówiła zbadania, czy czołowi niemieccy urzędnicy Komisji byli 
narażeni na szwank ich bezstronności z powodu faktu, że Niemcy stosowały system oceny 
najwyższych urzędników niemieckich w instytucjach międzynarodowych. 

3.  Komisja niesłusznie odmówiła wszczęcia postępowania sądowego przeciwko Niemcom w 
związku z naruszeniem podstawowych zasad europejskiej służby cywilnej poprzez stosowanie 
takiego systemu oceny. 

4.  Komisja niesłusznie nie dopilnowała, aby wszystkie komunikaty prasowe były przez cały 
czas dostępne w bazie danych RAPID. 

Roszczenia: 

1.  Komisja powinna opublikować pisma złożone przez skarżącego na portalu Intracomm. 

2.  Komisja powinna zbadać, czy czołowi niemieccy urzędnicy Komisji są narażeni na szwank 
ich bezstronności przez niemiecki system oceny. 

3.  Komisja powinna wszcząć postępowanie przeciwko Niemcom w związku z naruszeniem 
podstawowych zasad europejskiej służby cywilnej poprzez stosowanie takiego systemu oceny. 

4.  Komisja powinna zapewnić, aby wszystkie komunikaty prasowe były zawsze dostępne w 
bazie danych RAPID. 

Dochodzenie 

13.  W dniu 16 października 2009 r. Rzecznik wszczął dochodzenie i zwrócił się do Komisji o 
wydanie opinii w sprawie skargi. 

14.  W dniu 3 marca 2010 r. Komisja przesłała swoją opinię. Po przeanalizowaniu tej opinii 
Rzecznik doszedł do wniosku, że potrzebuje dalszych informacji, aby zająć się tą sprawą. W 
dniu 9 marca 2010 r. zwrócił się zatem do Komisji o przekazanie tych informacji. 

15.  W dniu 17 maja 2010 r. Komisja przesłała swoją odpowiedź, która została przekazana 
skarżącemu z zaproszeniem do przedstawienia uwag. Uwagi skarżącego dotyczące tej 
odpowiedzi oraz opinię Komisji otrzymano w dniu 25 maja 2010 r. 

16.  W dniu 15 grudnia 2010 r. Rzecznik zwrócił się do Komisji o dalsze informacje. Komisja 
przesłała swoją odpowiedź w dniu 8 lutego 2011 r., a Rzecznik przekazał ją skarżącemu z 
zaproszeniem do przedstawienia uwag. Uwagi skarżącego otrzymano w dniu 24 lutego 2011 r. 
W uwagach tych skarżący zasadniczo podtrzymał swoją skargę i nie poruszył żadnych nowych 
kwestii. 



6

17.  W dniu 6 grudnia 2011 r. Rzecznik sporządził projekt zalecenia. W dniu 25 kwietnia 2012 r. 
Komisja przedłożyła szczegółową opinię na temat projektu zalecenia. W dniu 8 maja 2012 r. 
Rzecznik Praw Obywatelskich przekazał ją skarżącemu z zaproszeniem do przedstawienia 
uwag. Skarżący przedstawił swoje uwagi w dniu 24 maja 2012 r. 

Analiza i wnioski Rzecznika Praw Obywatelskich 

Uwagi wstępne 

18.  W swoich uwagach dotyczących szczegółowej opinii Komisji na temat projektu zalecenia 
Rzecznika skarżący stwierdził, że jego zdaniem Komisja celowo opóźniła swoje odpowiedzi 
skierowane do Rzecznika, mimo że odpowiedzi te były zawsze bardzo krótkie. W związku z tym
skarżący wezwał Rzecznika Praw Obywatelskich do przedstawienia Parlamentowi 
sprawozdania specjalnego w celu skrytykowania Komisji. 

19.  W tym względzie, o ile z wymiany korespondencji, która nastąpiła po wszczęciu 
dochodzenia (zob. pkt 13–17 powyżej), wynika, że odpowiedzi Komisji na wnioski Rzecznika o 
udzielenie informacji zostały rzeczywiście dostarczone z pewnym opóźnieniem, o tyle nic nie 
wskazuje na to, że omawiane opóźnienia były rzeczywiście celowe. Rzecznik Praw 
Obywatelskich uważa zatem, że opóźnienia te nie budzą kwestii co do zasady. W takich 
okolicznościach sprawozdanie specjalne nie jest uzasadnione. 

A. Zarzut, że Komisja niesłusznie odmówiła opublikowania 
trzech artykułów napisanych przez skarżącego na portalu 
Intracomm i nie podała należytego uzasadnienia swojej 
decyzji i powiązanego roszczenia 

Argumenty przedstawione Rzecznikowi Praw Obywatelskich 

20.  Skarżący twierdził, że Komisja może odrzucić pisma tylko wtedy, gdy naruszyły one 
politykę redakcyjną. Zdaniem skarżącego żadne z jego pism nie naruszyło jednak polityki 
redakcyjnej Komisji, ponieważ składały się one głównie z cytatów z publicznie dostępnych 
artykułów prasowych. W rzeczywistości cytat z prasy w piśmie zatytułowanym „Made in 
Germany”, który Komisja odrzuciła, ponieważ „ reprodukowanie artykułów z prasy 
oskarżających lub wykorzystujących insynuacje przeciwko współpracownikom jest [należy]  
unikać ”, nie zawierało nawet żadnych insynuacji ani oskarżeń. Pismo zatytułowane „Rapid, ale 
niedokładne” nie przytoczyło się od prasy, ale z komunikatu prasowego Komisji. W każdym 
razie skarżący uznał, że wolność słowa jest ważniejsza niż domniemanie niewinności, i 
zauważył, że nie publikując swoich pism, Komisja naruszyła wspomniane prawo, co znalazło 
również odzwierciedlenie w art. 17a regulaminu pracowniczego. 



7

21.  W swojej opinii Komisja odniosła się do swojej decyzji w sprawie skargi złożonej na 
podstawie art. 90 ust. 2, w której odrzuciła skargę jako niedopuszczalną. Ponadto powtórzyła 
rozumowanie przedstawione w pismach z dnia 25 lutego i 21 kwietnia 2009 r. 

22.  W odpowiedzi na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich o wydanie opinii na temat 
merytorycznych zarzutów i argumentów Komisja zauważyła, że urzędnicy nie mają prawa do 
publikacji swoich pism. Polityka redakcyjna, która została opublikowana na stronie, była pod tym
względem całkowicie jasna i można było oczekiwać, że pracownicy zrozumieją granice tego, co 
można by opublikować. W niniejszej sprawie nie do przyjęcia byłoby opublikowanie przez 
Komisję jakiegokolwiek pisma, które mogłoby mieć wpływ na domniemanie niewinności członka 
personelu objętego dochodzeniem. Komisja podkreśliła, że zostało to wyraźnie wyjaśnione w 
komunikacie ze skarżącym. 

23.  Po przeanalizowaniu tej odpowiedzi Rzecznik zwrócił się do Komisji o potwierdzenie, że 
poprzez stwierdzenie, że dopuszczenie przez nią publikacji pisma, które wpłynęłoby na 
domniemanie niewinności pracownika, byłoby niedopuszczalne, odwołuje się on do trzeciego 
podpunktu dokumentu określającego jego politykę redakcyjną (pisma, które uznaje się za 
mogące zaszkodzić interesom instytucji). Komisja potwierdziła, że tak było i zauważyła, że 
istotny jest również drugi podpunkt (listy, które uważa się za obraźliwe lub oskarżające osoby 
wymienione lub łatwo identyfikowalne). Wynikało to z faktu, że w pismach skarżącego 
wymieniono „osobę o nazwie lub łatwo rozpoznawalną”, która była przedmiotem toczącego się 
dochodzenia prowadzonego przez Biuro Śledcze i Dyscyplinarne Komisji („IDOC”). Komisja, 
jako strażniczka traktatów, musiała zawsze przestrzegać domniemania niewinności, 
stanowiącego podstawową zasadę państwa prawa. 

24.  W odniesieniu do pisma zatytułowanego „@europa.de” Rzecznik zapytał, czy Komisja 
może teraz rozważyć opublikowanie go na forum dyskusyjnym, mając na uwadze, że przedmiot 
pisma został omówiony w dwóch publicznie dostępnych wyrokach Sądu do spraw Służby 
Publicznej oraz że zainteresowany urzędnik Komisji przyznał się do spotkania „ chińskich 
przedsiębiorców ” i dostarczył im informacji na temat toczących się postępowań 
antydumpingowych. Komisja odpowiedziała, że jej obowiązek ochrony domniemania 
niewinności pozostaje istotny, mimo że rozpatrywana sprawa została objęta prasą. Dodała, że 
w każdym razie nie zamierza przyjmować debat w intranecie na temat zachowania, charakteru 
lub zasług poszczególnych pracowników. 

25.  Jeśli chodzi o pisma zatytułowane „Made in Germany” i „Rapid, ale niedokładne”, Rzecznik 
zauważył, że dotyczyły one, odpowiednio, artykułu Spiegel dotyczącego niemieckiego systemu 
ratingowego dla najwyższych urzędników Komisji oraz dostępności komunikatów prasowych 
Komisji. W związku z tym zwrócił się do Komisji o wyjaśnienie, w jaki sposób publikacja tych 
pism może „wpływać na domniemanie niewinności poszczególnych pracowników” oraz w jaki 
sposób można uznać, że pisma te „zarzucają lub wykorzystują insynuacje przeciwko 
współpracownikom”. W odpowiedzi na wniosek Rzecznika o udzielenie dalszych informacji, 
które dotyczyły również innych kwestii, Komisja nie odniosła się do tych kwestii. 

26.  W swoich uwagach skarżący podtrzymał swoją skargę i odrzucił argument Komisji, zgodnie



8

z którym urzędnicy nie mieli prawa do publikowania pism na forum dyskusyjnym. W polityce 
redakcyjnej stwierdzono, że „listy zostaną opublikowane w całości, chyba że” ma zastosowanie 
którykolwiek z wyjątków. W tym względzie Komisja nie wyjaśniła jeszcze swojego stanowiska, 
zgodnie z którym jego pisma były obraźliwe lub oszczercze, ani oskarżały osoby wskazane lub 
łatwo rozpoznawalne. 

27.  W swoim liście zatytułowanym „@europa.de” przytaczał jedynie publicznie dostępne źródła.
„Made in Germany” nie dotyczyło nawet wymienionych osób, a nawet nie wspominało o 
urzędniku Komisji, którego domniemanie niewinności stwierdziło, że musi chronić. Dotyczyła 
ona natomiast systemu ratingowego stosowanego przez państwo niemieckie. W obu pismach 
zatytułowanych „Rapid, ale niedokładne” i „@europa.de” przywołał komunikat prasowy 
opublikowany przez samą Komisję, sam komunikat prasowy, którego Sąd do spraw Służby 
Publicznej nie uznał za naruszenie domniemania niewinności. W związku z tym niedorzeczne 
byłoby, aby Komisja odmówiła publikacji tego konkretnego pisma, powołując się na tę zasadę. 
Ponadto w jego pismach przedstawiono fakty, które pozostały istotne, niezależnie od tego, czy 
dany urzędnik został uznany za winnego, i nie dały „ z góry przyjętego pomysłu, że oskarżony 
popełnił oskarżone przestępstwo” [3] . 

28.  Fakt, że list o imieniu danej osoby lub umożliwiający jej łatwe zidentyfikowanie nie był 
wystarczający, aby nie zostać opublikowany. Polityka redakcyjna wymagała raczej od Komisji 
wykazania, że pismo zawierało zniewagi lub oskarżenia skierowane przeciwko tej osobie. 
Wydaje się zatem, że Komisja zbyt szeroko interpretuje swoją politykę redakcyjną. W 
rzeczywistości, w swojej opinii, ogłosił politykę systematycznej cenzury, stwierdzając, że „ nie 
zamierza akceptować debat w intranecie na temat poszczególnych pracowników, ich zasług, 
zachowania, charakteru itp.”. Wydaje się, że nie dba o to, czy szanuje własną politykę 
redakcyjną, a tym samym narusza zasadę wolności wypowiedzi. 

29.  W odniesieniu do twierdzenia Komisji, że opublikowanie pisma zatytułowanego 
„@europa.de” zaszkodziłoby jej interesom, skarżący argumentował, że interesy te należy jasno 
zdefiniować. W tym kontekście Komisja odniosła się do domniemania niewinności urzędnika, 
który „ jest przedmiotem trwającego dochodzenia prowadzonego przez Biuro Śledcze i 
Dyscyplinarne Komisji (IDOC) ”. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych 
(„OLAF”) zakończył jednak dochodzenie w sprawie zachowania właściwego urzędnika 
opisanego w artykule Sunday Times w dniu 29 stycznia 2009 r. Następnie wszczęła kolejne 
dochodzenie w sprawie zarzutów dotyczących DG ds. Handlu i w dniu 25 lutego 2010 r. 
poinformowała skarżącego, że wszczęcie przez Komisję postępowania dyscyplinarnego w 
odniesieniu do zainteresowanego urzędnika będzie zależało od „wyniku naszej procedury i 
naszego zalecenia” w odniesieniu do tej procedury. W dniu 22 września 2010 r. OLAF 
poinformował skarżącego, że dochodzenie również zostało zakończone i że jego zaleceniem 
było niepodejmowanie działań następczych. 

30.  Skarżący stwierdził, że w każdym razie jego pismo zatytułowane „@europa .de” nie 
naruszyło domniemania niewinności. Sama Komisja przywołała artykuł Sunday Times, na 
którym się powołał, aby uzasadnić swoją decyzję o zawieszeniu danego urzędnika. W wyroku w
tej sprawie Sąd do spraw Służby Publicznej odniósł się do faktu, że artykuł ten był „bardzo 



9

szczegółowy i wielokrotnie przedstawiał, a w cudzysłowach odpowiedzi skarżącego na pytania 
zadane mu przez reporterów” [4]  oraz że wspomniany urzędnik rzeczywiście „dopuścił niektóre 
z faktów zgłoszonych w artykule The Sunday Times”, w szczególności po przekazaniu 
informacji na temat procedur antydumpingowych „chińskim przedsiębiorcom”. 

Ocena Rzecznika Praw Obywatelskich prowadząca do 
sporządzenia projektu zalecenia 

31.  Przed zbadaniem stanowiska Komisji w odniesieniu do każdego z pism, które skarżący 
przedłożył jej do publikacji na forum dyskusyjnym, Rzecznik uznał za stosowne przedstawienie 
kilku uwag wstępnych. 

32.  Po pierwsze, Komisja stwierdziła, że urzędnicy nie mają prawa do publikowania pism na 
forum dyskusyjnym. Rzecznik zauważył jednak, że Komisja ustanowiła w tym kontekście 
politykę redakcyjną. Zgodnie z tym dokumentem litery „zostaną opublikowane”, chyba że 
zastosowanie ma jeden z trzech wyjątków. W tych okolicznościach decyzję Komisji o 
niepublikowaniu pism złożonych przez skarżącego należało ocenić pod kątem zasad, które 
Komisja sama określiła w tym względzie; to jest polityka redakcyjna i zasady, które ona 
realizuje. 

33.  Po drugie, skarżący nie zakwestionował zasad ustanowionych przez Komisję w swojej 
polityce redakcyjnej. Zamiast tego twierdził, że przepisy te były interpretowane i stosowane zbyt
szeroko. Analiza Rzecznika dotyczyła zatem kwestii, czy decyzje o niepublikowaniu pism 
złożonych przez skarżącego mogą być uzasadnione przez odniesienie do polityki redakcyjnej, 
którą sama Komisja przyjęła i oznajmiła swoim pracownikom. 

34.  Po trzecie, jak słusznie zauważył skarżący, polityka redakcyjna stanowi, że pisma 
przedłożone do publikacji zostaną opublikowane na forum dyskusyjnym w całości, chyba że 
zastosowanie ma jeden z wyjątków. Publikacja jest zatem zasadą, a niepublikowanie wyjątkiem.

35.  Po czwarte, prawdą jest, że Komisja nie była zobowiązana do przyjęcia takiej ogólnej 
polityki. Ponadto może ona zmienić tę ogólną politykę, ponieważ, jak słusznie zauważyła 
Komisja, wolność słowa nie oznacza obowiązku publikowania przez inne osoby. Niemniej 
jednak Komisja przyjęła i przekazała swoim pracownikom ogólną politykę, o której mowa 
powyżej. Polityka ta może być rozumiana jedynie jako decyzja o uczynieniu Intracomm forum, 
na którym urzędnicy mogą swobodnie wyrażać swoje poglądy, z zastrzeżeniem jedynie 
zapowiedzianych wyjątków. Odzwierciedla to wolność wypowiedzi, która jest prawem 
podstawowym zagwarantowanym w art. 10 europejskiej konwencji praw człowieka („EKPC”) i 
art. 11 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej „kartą”). Jest to również jedno 
z praw urzędników zagwarantowanych w regulaminie pracowniczym (art. 17a). Zgodnie z art. 
52 ust. 1 karty wszelkie ograniczenia w korzystaniu z praw i wolności uznanych w niniejszej 
karcie muszą być „przewidziane ustawą i respektować istotę tych praw i wolności. Z 
zastrzeżeniem zasady proporcjonalności ograniczenia mogą być wprowadzone tylko wtedy, gdy
są konieczne i rzeczywiście odpowiadają celom interesu ogólnego uznanym przez Unię lub 



10

potrzebie ochrony praw i wolności innych osób. Z tego wynika, że Komisja nie może, stosując 
politykę redakcyjną, interpretować w sposób zbyt szeroki przewidzianych w niej wyjątków, 
ograniczając tym samym zdolność urzędnika do swobodnego wyrażania się na forum 
utworzonym w tym celu. 

36.  Po piąte, w uwagach przedstawionych w niniejszej sprawie Komisja wskazała, że nie 
zamierza przyjmować debat na temat zachowania, charakteru lub zasług poszczególnych 
pracowników na odpowiednim forum dyskusyjnym. Rzecznik zauważył, że polityka redakcyjna 
ustanowiona przez Komisję nie obejmuje żadnego takiego wyjątku. W tych okolicznościach 
decyzje Komisji w niniejszej sprawie mogłyby być uzasadnione jedynie wtedy, gdy są one 
objęte jednym z trzech wyjątków określonych w jej polityce redakcyjnej i Komisja nie może 
wprowadzać wyjątków ad hoc  wykraczających poza te wyjątki, ponieważ stanowiłoby to 
nieuzasadnione ograniczenie wolności wypowiedzi. 

37.  Po szóste, w odpowiedzi z dnia 21 kwietnia 2009 r. redakcja wyjaśniła, że Komisja „jest 
przeciwna zwielokrotnianiu artykułów prasowych oskarżających lub wykorzystujących 
insynuacje przeciwko współpracownikom”. W tym kontekście Rzecznik wskazał, że drugi 
wyjątek określony w polityce redakcyjnej Komisji odnosi się do pism, które uznaje się za 
„wysuwające oskarżenia przeciwko wymienionym lub łatwo możliwym do zidentyfikowania 
osobom”. Było zatem jasne, że oskarżenie musi być dokonane w samym piśmie i że odnośny 
wyjątek nie będzie miał zastosowania w przypadkach, w których pismo ogranicza się do 
zgłoszenia oskarżenia złożonego przez inną osobę. Jednak zdaniem Rzecznika było również 
jasne, że kwestią wykładni jest to, czy ma to miejsce, czy też pismo, choć ma jedynie 
informować o oskarżeniu złożonym przez kogoś innego, w rzeczywistości wyjaśnia, że jego 
autor podziela pogląd wyrażony przez tę osobę trzecią, a tym samym czyni to oskarżeniem 
swoim własnym. Rzecznik dodał, że należy również zauważyć, że opublikowanie pisma 
zawierającego jedynie informację o oskarżeniach osób trzecich może zostać odrzucone, jeżeli 
zastosowanie ma trzeci wyjątek. 

38.  Po siódme, w odniesieniu do tego trzeciego wyjątku Komisja odniosła się do potrzeby 
ochrony domniemania niewinności w celu uzasadnienia niepublikowania pism skarżącego. 
Rzecznik zauważył, że ETPC wyjaśnił, że należy zachować równowagę między wolnością 
wypowiedzi a potrzebą ochrony domniemania niewinności: 

„Wolność wypowiedzi, zagwarantowana w art. 10 Konwencji, obejmuje wolność otrzymywania i 
przekazywania informacji. Art. 6 ust. 2 nie może zatem uniemożliwiać władzom informowania 
opinii publicznej o toczących się dochodzeniach karnych, ale wymaga, aby czyniły to z 
zachowaniem wszelkich uprawnień dyskrecjonalnych i ostrożności niezbędnych do 
poszanowania domniemania niewinności. 

39.  Zdaniem Rzecznika było zatem jasne, że instytucja działałaby nieprawidłowo, gdyby 
opublikowała oświadczenia naruszające domniemanie niewinności. W tych okolicznościach 
Rzecznik Praw Obywatelskich uznał za wiarygodne, aby instytucja uznała, że oświadczenia 
członków jej personelu na forum dyskusyjnym prowadzonym przez jej służby mogłyby 
zaszkodzić jej interesom. Należy jednak pamiętać, że poszanowanie podstawowego prawa do 



11

wolności wypowiedzi wymaga starannej interpretacji tego wyjątku, tak jak wszystkie inne, aby 
nie pozbawić ogólnej zasady, opartej na tej zasadzie, wszelkiego znaczenia. 

40.  Na koniec zauważył, że należy dokonać rozróżnienia między zarzutami skarżącego a jego 
roszczeniem w odniesieniu do właściwego momentu. Jeśli chodzi o decyzje Komisji o odmowie 
opublikowania pism skarżącego, było jasne, że Rzecznik Praw Obywatelskich musiał zbadać, 
czy decyzje te były prawidłowe w momencie ich podejmowania. Innymi słowy, badanie 
Rzecznika musiało opierać się na faktach, które były lub mogły być znane Komisji na tym 
etapie. Twierdzenie skarżącego, że jego pisma powinny zostać opublikowane, dotyczyło jednak 
działań, które zdaniem skarżącego Komisja powinna podjąć teraz lub w przyszłości. W celu 
oceny tego twierdzenia Rzecznik musiał zatem również wziąć pod uwagę wszelkie zmiany, 
które mogły mieć miejsce od czasu przyjęcia przez Komisję decyzji o niepublikowaniu 
wspomnianych pism. 

41.  Po przedstawieniu analizy tych bardziej ogólnych punktów Rzecznik Praw Obywatelskich 
przystąpił następnie do zbadania decyzji Komisji o odrzuceniu pism skarżącego w odniesieniu 
do każdego z tych pism. 

(1) List zatytułowany „ @europa.de ” 

42.  Komisja argumentowała, że pismo „@europa .de” nie może zostać opublikowane, 
ponieważ przedstawiło szereg uwag dotyczących nazwiska lub łatwego do zidentyfikowania 
współpracownika w sprawie, która była przedmiotem dochodzenia prowadzonego przez IDOC. 
Podniosła ona, że jest zobowiązana do ochrony domniemania niewinności i nie może 
publikować niczego, co mogłoby podważyć tę zasadę. W odpowiedzi na drugi wniosek 
Rzecznika Praw Obywatelskich o udzielenie dalszych informacji wyjaśnił, że w tym względzie 
odnosi się zarówno do drugiego, jak i trzeciego wyjątku określonego w polityce redakcyjnej. 

43.  Skarżący zakwestionował, czy argument ten opierał się na prawdziwym opisie faktów. 
Dodał, że wątpliwe jest, czy urzędnik Komisji, do którego odnosi się jego artykuły, był 
przedmiotem toczącego się dochodzenia IDOC. W tym kontekście należy przypomnieć, że przy 
podejmowaniu decyzji, czy decyzja Komisji o odmowie opublikowania odnośnego pisma była 
prawidłowa, Rzecznik Praw Obywatelskich musi uwzględnić sytuację w chwili podjęcia tej 
decyzji, to znaczy w lutym 2009 r. Skarżący nie wydaje się jednak kwestionować twierdzenia 
Komisji, zgodnie z którym dochodzenie było w tym czasie w toku. 

44.  Należy zatem zbadać argument Komisji, zgodnie z którym pismo wchodziło zarówno w 
zakres drugiego, jak i trzeciego wyjątku wymienionego w polityce redakcyjnej. 

45.  Przede wszystkim jednak należy przypomnieć, że istnieją dwie wersje litery „ @europa.de ”.
W obu wersjach skarżący wprowadził artykuł Sunday Times tytułem i podtytułem i podał do 
niego link. Następnie przytoczył komunikat prasowy Komisji wydany dwa dni przed publikacją 
artykułu. Zgodnie z przytoczonym tekstem do Komisji zwrócono się z zarzutami, że jeden z jej 
urzędników miał kontakt z dziennikarzami udającymi biznesmenów, a Komisja zwróciła się do 
gazety o udostępnienie dowodów w celu zbadania tej sprawy. W piśmie skarżącego 



12

stwierdzono, że OLAF nie jest pewien, czy rzeczywiście może słuchać dostarczonych taśm, 
biorąc pod uwagę, że nie było jasne, czy nagranie było legalne. Następnie odniósł się do 
raportu Spiegela  opisującego system, który ocenia najlepszych urzędników niemieckiej Komisji, 
obsługiwany przez rząd niemiecki. Zamieszczono również link do tego artykułu, który dotyczy 
głównie sprawy odkrytej przez Sunday Times. W piśmie skarżącego przytoczono art. 11 
regulaminu pracowniczego (zgodnie z którym urzędnicy muszą działać bezstronnie i niezależnie
i muszą być lojalni wobec Komisji) i wezwano Komisję do zbadania tej sprawy. Ponadto 
poinformował, że urzędnik, który spotkał się z dziennikarzami Sunday Times udającymi 
przedstawicieli biznesu, próbował uniemożliwić organizacji pozarządowej opublikowanie jego 
nazwiska w publikacji ceremonii wręczenia nagród, ale belgijski sąd rozpatrujący tę kwestię 
orzekł, że wolność wypowiedzi jest w tym przypadku ważniejsza. Na koniec wspomniała, że 
zainteresowany urzędnik był wiceprzewodniczącym stowarzyszenia obecnych i byłych 
référendaires  w sądach europejskich. 

46.  Ponadto pierwotna wersja pisma skarżącego zawierała pewne „ wnioski ” i uwagi 
skarżącego w tej sprawie oraz na temat tego, co uważał za niechęć Komisji do 
przeprowadzenia dochodzenia w tej sprawie. W związku z tym, po wprowadzeniu do artykułu 
Sunday Times , skarżący zauważył, jak długo urzędnik zaangażowany w sprawę zajmował 
swoje stanowisko i przedstawił swój „ pierwszy wniosek ”, a mianowicie, że Komisja popełniła 
błąd, pozwalając mu pozostać w jego wrażliwej pozycji tak długo, jak długo to robił. Po 
zgłoszeniu, że OLAF analizował, czy ma prawo do słuchania taśm, stwierdził, że nie jest 
skłonny wykorzystywać dowodów, o które Komisja zwróciła się do Sunday Times . Ponadto 
skarżący zasugerował, że fakt, iż dany urzędnik zajmował wiodącą pozycję w stowarzyszeniu 
byłych référendaires , miałby wpływ na wynik sprawy, którą urzędnik wniósł przeciwko decyzji 
Komisji o zawieszeniu go. Zdaniem Rzecznika te „ konkluzje ” stwarzają wrażenie, że 
zachowanie danego urzędnika było takie, że nie można było mu pozwolić na zajmowanie 
delikatnego stanowiska, które pełnił, a wyraźnie nie przez tak długi okres czasu. W tym 
kontekście pozostała część tekstu, choć jedynie informowanie o tym, co zostało opublikowane 
w innym miejscu, prawdopodobnie została zrozumiana przez czytelników jako krytyka danego 
urzędnika Komisji. 

47.  W związku z powyższym Rzecznik Praw Obywatelskich uznał, że Komisja słusznie 
stwierdziła, że pierwotna wersja odpowiedniego pisma zawierała oskarżenia wobec danego 
urzędnika. Rzecznik stwierdził ponadto, że wynika z tego, że w odniesieniu do trzeciego wyjątku
rozumienie przez Komisję tej wersji pisma jako podważającej ochronę domniemania 
niewinności urzędnika objętego dochodzeniem również wydaje się uzasadnione. Zdaniem 
Rzecznika uzasadniona była zatem decyzja Komisji o niepublikowaniu tej wersji pisma 
„@europa .de” na odpowiednim forum dyskusyjnym. 

48.  Z drugiej strony zmieniona wersja pisma skarżącego, z której usunięto wyżej wymienione 
wnioski i uwagi skarżącego, składała się w związku z tym głównie z cytatów z artykułów 
prasowych i komunikatu prasowego Komisji w tej sprawie. Komisja stwierdziła, że wszystkie 
wymienione przez nią fakty pochodzą z publicznie dostępnych źródeł i nie miały na celu 
przesądzania, czy urzędnik Komisji jest „winny, czy niewinny”. Z lektury tego tekstu, 
streszczonej w pkt 45 powyżej, wynikało, że skarżący zgłosił sprawę i przytoczył tytuły i 



13

podtytuły odpowiednich artykułów oraz powód, dla którego urzędnik został nominowany do 
„Nagrody Najgorszego Konfliktu Interesów”; mianowicie, według organizatorów tej nagrody, „za 
ujawnianie informacji poufnych na temat taryf handlowych”lobbyistom, którzy w rzeczywistości 
byli dziennikarzami pracującymi pod przykrywką. O ile jednak skarżący odniósł się do takich 
oświadczeń i odnośnych artykułów, które można uznać za oskarżenia wobec urzędnika, i 
powtórzył je, jednak z tekstu nie wynikało, że podzielił się on poglądami, które przedstawił, ani 
też wystosował takie oskarżenia. 

49.  Nie można zatem uznać za ustaloną okoliczność, że skarżący w drugiej, zredagowanej 
wersji swojego pisma, wysuwał oskarżenia przeciwko zainteresowanemu urzędnikowi. 

50.  Jeśli chodzi o trzeci wyjątek, Rzecznik zauważył, że prawdą jest, że, jak wspomniano 
powyżej, pismo informowało o sprawie Sunday Times w czasie, gdy dochodzenia w tym 
zakresie nie zostały jeszcze zakończone. Tego jednak samo w sobie nie można uznać za 
wystarczające, aby pismo mogło zostać uznane za podważające domniemanie niewinności. W 
rzeczywistości Rzecznik Praw Obywatelskich uznał, że zakazanie wszelkich sprawozdań w 
sprawie będącej przedmiotem dochodzenia do czasu zakończenia dochodzenia nadmiernie 
ograniczyłoby wolność słowa. Należy zauważyć, że jeśli chodzi o zgłaszanie faktów 
dotyczących sprawy, skarżący przywołał własny komunikat prasowy Komisji, w którym 
posługuje się starannym sformułowaniem, stwierdzając, że gazeta „przypuszcza”, że transfer 
pieniędzy został „przypuszczalny” oferowany w zamian za porady i informacje. Ponadto z 
pozostałej części tekstu nie można wywnioskować, że skarżący uważał i miał na celu skłonienie
swoich czytelników do myślenia, że dany urzędnik rzeczywiście był winny. Rzecznik doszedł 
zatem do wniosku, że nic nie wskazuje na to, by tekst naruszał interes chroniony przez trzeci 
wyjątek. 

51.  Z powyższego wynika, że zarzut, zgodnie z którym Komisja niesłusznie odmówiła 
opublikowania niniejszego pisma i nie uzasadnił swojej decyzji w odniesieniu do pierwszej 
wersji pisma skarżącego, musiał zostać uznany za zasadny w odniesieniu do drugiej wersji. 

52.  Jeśli chodzi o twierdzenie skarżącego, że jego pismo powinno zostać opublikowane, 
twierdzenie to należało ocenić, jak wskazano powyżej, uwzględniając wszelkie zmiany, które 
mogły mieć miejsce od daty decyzji Komisji w 2009 r., w wyniku której odmówiła ona 
opublikowania wspomnianego pisma. W związku z tym Rzecznik zauważył, że w międzyczasie 
sprawa, do której odnosi się niniejsze pismo, została w dwóch przypadkach wniesiona do 
sądów europejskich. W pierwszej z tych spraw Sąd do spraw Służby Publicznej został wezwany
do dokonania oceny decyzji Komisji o zawieszeniu danego urzędnika. W wyroku z dnia 30 
listopada 2009 r. zauważył, że urzędnik przyznał na rozprawie przed Komisją, że był 
zapraszany i uczestniczył w kolacjach z „ chińskimi przedsiębiorcami ” w restauracjach przy 
wielu okazjach, nie informując o tym swoich przełożonych. Przyznał również, że „komunikował 
się z tymi reporterami w trakcie kolacji, na które został zaproszony, lub podczas rozmów 
telefonicznych, niektóre informacje, w szczególności nazwy dwóch chińskich przedsiębiorstw 
zaangażowanych w produkcję świec, które w następstwie trwającej wówczas procedury 
antydumpingowej mogły uzyskać status MET.” [6]  W związku z powyższym nie można 
wykluczyć, że nowa ocena sprawy mogłaby doprowadzić Komisję do wniosku, że nawet 



14

początkowa wersja pisma „@europa.de ” może zostać opublikowana na odpowiednim forum 
dyskusyjnym. 

53.  Rzecznik uznał jednak, że w niniejszej sprawie nie było potrzeby prowadzenia przez niego 
tej sprawy. Skarżący sformułował swoje roszczenie jako dotyczące publikacji swojego listu 
„@europa .de ”, „co najmniej w drugiej, edytowanej wersji ”. W związku z tym Rzecznik uznał, 
że zasadne jest, aby skoncentrował się na tej drugiej wersji odnośnego pisma. Z powyższej 
analizy wynika jednak, że druga wersja niniejszego pisma nie narusza polityki redakcyjnej i w 
związku z tym powinna zostać opublikowana. 

54.  Zgodnie z art. 3 ust. 5 statutu Rzecznik Praw Obywatelskich „w miarę możliwości ” szuka 
przyjaznego rozwiązania w celu wyeliminowania niewłaściwego administrowania i zaspokojenia 
skargi. Jednakże, jak wskazano powyżej, w niniejszej sprawie Rzecznik Praw Obywatelskich 
postanowił uwzględnić skargę. Z powyższego wynika ponadto, że Komisja odrzuciła propozycje 
Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące podejścia pojednawczego i zdecydowanie 
podtrzymała swoje stanowisko. Przyjazne rozwiązanie nie było zatem możliwe. W związku z 
tym Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił Komisji projekt zalecenia, wzywając ją do 
opublikowania drugiej wersji pisma skarżącego zatytułowanego „@europa.de”. 

(2) List zatytułowany „ Made in Germany ” 

55.  Redakcja argumentowała, że pismo to nie może zostać opublikowane, ponieważ Komisja 
„przeciwko reprodukcji artykułów z prasy oskarża lub używa insynuacji przeciwko 
współpracownikom”. W odpowiedzi na pytanie Rzecznika Komisja wyjaśniła, że jej decyzja o 
niepublikowaniu pism opierała się zarówno na drugim, jak i trzecim wyjątku określonym w 
polityce redakcyjnej. Jednakże w odpowiedzi na pytanie Rzecznika Praw Obywatelskich, w jaki 
sposób publikacja niniejszego pisma mogłaby zaszkodzić interesom Komisji, wpływając na 
domniemanie niewinności lub oskarżając lub wykorzystując insynuacje przeciwko 
współpracownikom, Komisja nie przedstawiła żadnych konkretnych argumentów, poza 
stwierdzeniem, że nie zamierza zezwalać na debaty na temat zalet i zachowań poszczególnych 
pracowników w intranecie. 

56.  Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdził, że przy ustalaniu, czy wspomniane pismo może 
wchodzić w zakres drugiego wyjątku, należy zauważyć, że pismo to nie dotyczyło w 
szczególności żadnego indywidualnego urzędnika, lecz jedynie informowało o twierdzeniu 
zawartym w sprawozdaniu Spiegela , zgodnie z którym rząd niemiecki powołał grupę 
urzędników, której zadaniem było ocenianie wysokich rangą urzędników niemieckich w 
organizacjach międzynarodowych. Prawdą jest, że przy wprowadzaniu tego tematu pismo 
skarżącego przytoczyło i przetłumaczyło tytuł sprawozdania Spiegela, w którym wspomniano o 
tej kwestii („niemiecki najwyższy urzędnik w Brukseli w ramach podejrzeń o korupcję”) i zawierał
link do tego artykułu. Artykuł szczegółowo opisuje wydarzenia związane z artykułem Sunday 
Times. Nie przedstawia on jednak oskarżeń jako faktów (poza tym, że spotkania odbywały się w
restauracjach w Brukseli), lecz informuje o zarzutach takich jak te, które zostały przekazane lub 
że urzędnik przyjął obietnicę wynagrodzenia za te informacje jako takie, wyjaśniając, że są to 
zarzuty, a nie fakty. Rzecznik dodał, że w każdym razie sam fakt, iż pismo skarżącego 



15

przywołuje tytuł tego artykułu, nie oznacza, że pismo to zawierało jakiekolwiek zarzuty wobec 
urzędnika Komisji, którego zachowanie doprowadziło do powstania artykułu Spiegel . 

57.  W piśmie skarżącego odniesiono się do dwóch kolejnych „ łatwych do zidentyfikowania 
osób ”, a mianowicie do przewodniczącego Komisji i dyrektora OLAF-u. W piśmie tym 
zasugerowano jednak jedynie, że zdaniem skarżącego te dwie osoby mogłyby ponieść 
negatywne konsekwencje w przypadku przeprowadzenia dochodzenia w sprawie systemu 
oceny rzekomo ustanowionego przez rząd niemiecki. Rzecznik uznał, że stwierdzenie to nie 
może być interpretowane jako oskarżenie lub insynuacja przeciwko tym dwóm osobom. 

58.  Wreszcie nie można było wykluczyć, że pismo to można interpretować w ten sposób, że w 
wyniku systemu oceny, który rzekomo ustanowił rząd niemiecki, niektórzy wysoko postawieni 
niemieccy urzędnicy Komisji mogliby zostać skłonni do naruszenia obowiązku lojalności wobec 
UE. Jednak nawet gdyby zinterpretować to jako oskarżenie, pozostał fakt, że zainteresowani 
urzędnicy nie byli ani wymienieni, ani łatwo identyfikowani. W związku z tym Rzecznik nie uznał,
że odmowa opublikowania niniejszego pisma może opierać się na drugim wyjątku w polityce 
redakcyjnej. 

59.  Pozostaje zatem zbadać, czy trzeci wyjątek może uzasadniać decyzję Komisji o 
niepublikowaniu pisma. Jednakże z powodów przedstawionych już w ramach oceny drugiej 
wersji pisma „@europa.de ” Rzecznik nie uznał, że pismo, które ograniczyło się do 
przedstawienia pewnych zarzutów wobec danego urzędnika w innych publikacjach, nie 
stwarzając wrażenia, że autor pisma uznał te zarzuty za uzasadnione, można uznać za mogące
podważyć domniemanie niewinności. W tym kontekście zauważono również, że Rzecznik 
zwrócił się do Komisji o sprecyzowanie, w jaki sposób publikacja niniejszego pisma mogłaby 
zaszkodzić interesom Komisji, podważając domniemanie niewinności w stosunku do danego 
urzędnika. Jak już wspomniano powyżej, Komisja nie przedstawiła uwag na ten temat w swojej 
odpowiedzi. Należy zatem stwierdzić, że nie można powołać się na trzeci wyjątek jako powód 
odmowy opublikowania niniejszego pisma. 

60.  W związku z powyższym Rzecznik stwierdził, że Komisja niesłusznie odrzuciła niniejsze 
pismo do publikacji na odpowiednim forum dyskusyjnym. Uważał, że stanowi to kolejny 
przypadek niewłaściwego administrowania. W związku z tym przedstawił projekt zalecenia, 
wzywając Komisję do opublikowania pisma „ Made in Germany ”. 

(3) List zatytułowany „ 
Szybko, ale niedokładny 

” 

61.  W piśmie „ Szybki, ale niedokładny ” skarżący poinformował, że chociaż wszystkie 
komunikaty prasowe Komisji powinny być dostępne w bazie danych RAPID przez cały czas, nie
udało się tam znaleźć kilku z nich. W związku z tym, zdaniem skarżącego, Komisja popełniła 
błąd lub celowo ukrywała niewygodne komunikaty prasowe. Skarżący zilustrował swoją 



16

argumentację, powołując się na dwa przykłady. Pierwszym z nich był komunikat prasowy, o 
którym mowa powyżej i opublikowany przez Komisję po tym, jak podszedł do niego Sunday 
Times. Drugi przykład dotyczył zakazu chińskich produktów mlecznych. Skarżący doszedł do 
wniosku, że Komisja dowiedziała się od George’a Orwella dziewięćdziesiąt osiemdziesiąt 
cztery, powołując się na ustęp o „produkcji przeszłości”. 

62.  Redakcja argumentowała, że pismo to nie może zostać opublikowane, ponieważ Komisja 
„przeciwko reprodukcji artykułów z prasy oskarża lub używa innuendo przeciwko 
współpracownikom”. W swojej opinii Komisja wyjaśniła, że jej decyzja o niepublikowaniu pism 
opiera się zarówno na drugim, jak i trzecim wyjątku określonym w polityce redakcyjnej. Gdy 
jednak Rzecznik zwrócił się do niego o wyjaśnienie, w jaki sposób decyzja o niepublikowaniu 
niniejszego pisma może być uzasadniona poprzez zastosowanie tych dwóch wyjątków, Komisja
nie przedstawiła żadnych konkretnych argumentów. 

63.  Jeśli chodzi o drugi wyjątek, Rzecznik Praw Obywatelskich uznał, że prawdą jest, że w 
piśmie wymienia się łatwo rozpoznawalną osobę, a mianowicie urzędnika, którego dotyczy 
artykuł Sunday Times, który jest zidentyfikowany na podstawie jego stanowiska w Komisji. 
Prawdą jest również, że list cytuje tytuł i podtytuł odpowiedniego artykułu Sunday Times. Nic 
jednak nie wskazuje na to, że czytelnicy stworzyliby wrażenie, że skarżący chciał uczynić 
własne zarzuty podniesione w tym artykule. Bardziej ogólna krytyka Komisji podniesiona w 
piśmie nie jest skierowana do żadnej określonej osoby ani możliwej do zidentyfikowania osoby. 
Drugi wyjątek przewidziany w polityce redakcyjnej nie mógł zatem zostać wykorzystany przez 
Komisję jako uzasadnienie nieopublikowania pisma. 

64.  W odniesieniu do trzeciego wyjątku Rzecznik zgodził się ze skarżącym, że absurdalne 
byłoby uznanie, że publikacja na odpowiednim forum dyskusyjnym cytatów z komunikatu 
prasowego opublikowanego przez samą Komisję, która nie wypacza przesłania tego 
komunikatu prasowego, może zostać uznana za mogącą podważyć ochronę domniemania 
niewinności. W tym kontekście przypomniano, że jak już wspomniano powyżej, i chociaż 
Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Komisji o dalsze wyjaśnienia w tej sprawie, ta 
ostatnia nie udzieliła odpowiedzi w tym względzie. 

65.  Rzecznik przyznał, że w piśmie skrytykowano Komisję w bardzo surowy sposób, twierdząc,
że jest ona „ produkcją przeszłości ” i sugerując, że zachowuje się ona jak reżim totalitarny 
przedstawiony w dziewiętnastu osiemdziesiątce ósemki George’a Orwella . 

66.  Rzecznik przypomniał jednak, że z własnej polityki redakcyjnej Komisji wynika, że decyzje o
niepublikowaniu pism powinny być wyjątkiem. W niniejszej sprawie Komisja nie odniosła się do 
wyżej wymienionej krytyki samej w sobie, aby uzasadnić swoją decyzję o niepublikowaniu 
stosownego pisma. Nie wykazała też, że krytyka ta uprawnia ją do powołania się na jeden z 
trzech wyjątków przewidzianych w jej polityce redakcyjnej. 

67.  W związku z powyższym Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdził, że Komisja nie 
wykazała, że jest uprawniona do odmowy opublikowania niniejszego pisma. Stanowiło to 
kolejny przypadek niewłaściwego administrowania. W związku z tym Rzecznik sporządził 



17

projekt zalecenia, wzywając Komisję do opublikowania również pisma „ szybko, ale niedokładne 
”. 

Argumenty przedstawione Rzecznikowi po jego projekcie 
zalecenia 

68.  W swojej szczegółowej opinii Komisja stwierdziła, że jej decyzja o nieuwzględnieniu skargi 
skarżącego była „w pełni uzasadniona ”. Komisja podkreśliła, że musi przestrzegać 
domniemania niewinności. Z pism, które skarżący chciał opublikować, wynika jednak jasno, że 
dotyczyły one sprawy dotyczącej „ byłego współpracownika ”, która toczyła się przed sądem 
belgijskim. W związku z tym Komisja nie mogła opublikować na swoim forum intranetowym 
artykułu prasowego, który mógłby podważyć prawo tej osoby do uznania jej za niewinną do 
czasu udowodnienia jej winy. 

69.  Rozumowanie to dotyczyło nie tylko listu zatytułowanego „ @europa.de ”, ale również liter „ 
Made in Germany ” i „ Szybkie, ale niedokładne ”. Prawdą jest, że pisma te, powołując się na 
przypadek byłego kolegi, dotyczyły również innych kwestii, a mianowicie „ przeszłego 
funkcjonowania ” bazy danych RAPID Komisji oraz „ zarzucanego niemieckiego systemu 
ratingowego ”. Komisja podtrzymała jednak swoje stanowisko, że jej forum nie jest miejscem do 
kwestionowania lojalności innych pracowników Komisji, takich jak grupa urzędników z jednego 
państwa członkowskiego, nawet jeśli miało to miejsce poprzez odwołanie się do artykułu 
prasowego. 

70.  Komisja wskazała jednak, że w drodze kompromisu postanowiła o opublikowaniu dwóch 
ostatnich pism, z wyjątkiem wszelkich odniesień do „ww. sprawy/kolegium ”, które usunie. 

71.  W swoich uwagach skarżący podtrzymał swoje stanowisko, że Komisja niesłusznie 
cenzuruje jego pisma. W pełni zgodził się z projektem zalecenia Rzecznika Praw Obywatelskich
w tej sprawie. Podkreślił również, że Rzecznik uznał, iż pierwsza wersja jego pisma „@europa 
.de” może zostać opublikowana, co oznacza, że nacisk Komisji na cenzurę drugiej wersji tego 
pisma nie może zostać przyjęty. Skarżący powtórzył ponadto swoje twierdzenie, że Komisja 
powinna również w całości opublikować jego inne pisma. W tym względzie skarżący wskazał, 
że Komisja nie przedstawiła żadnych nowych argumentów. W związku z tym zwrócił się do 
Rzecznika Praw Obywatelskich o utrzymanie w mocy stwierdzenia niewłaściwego 
administrowania w związku z odmową opublikowania trzech pism. 

Ocena Rzecznika po jego projekcie zalecenia 

(1) List zatytułowany „ @europa.de ” 

72.  Z wyżej wymienionej odpowiedzi wynika, że Komisja nie przyjęła projektu zalecenia 
Rzecznika Praw Obywatelskich i w związku z tym postanowiła nie skorzystać z możliwości 
zajęcia się przypadkiem niewłaściwego administrowania, który Rzecznik stwierdził, a 



18

mianowicie, że decyzja Komisji o niepublikowaniu drugiej wersji pisma skarżącego „ 
@europa.de ” nie była uzasadniona własną polityką redakcyjną Komisji. Rzecznik ubolewa, że 
Komisja nie odniosła się do jego argumentów ani nie przedstawiła żadnych nowych 
argumentów w tym względzie. W związku z tym Rzecznik podtrzymuje swoje stwierdzenie 
niewłaściwego administrowania w tym względzie. 

(2) Litery „ 
Made in Germany 

” i „ 
Szybkie, ale niedokładne 

” 

73.  Przede wszystkim Rzecznik z zadowoleniem odnotowuje, że Komisja podjęła kroki w celu 
zastosowania się do jego projektu zalecenia, podejmując decyzję o opublikowaniu wyżej 
wymienionych dwóch pism. Komisja podjęła jednak również decyzję o usunięciu z tych pism, 
przed ich opublikowaniem, wszelkich odniesień do sprawy Sunday Times  i do byłego 
zainteresowanego urzędnika. Rzecznik Praw Obywatelskich podkreśla, że jedyne odniesienia, 
które można uznać za istotne w tym względzie, znajdują się, w odniesieniu do pisma 
zatytułowanego „Made in Germany ”, w tytule artykułu zamieszczonego w czasopiśmie Spiegel , 
który skarżący przetłumaczył jako „ niemiecki najwyższy urzędnik w Brukseli pod zarzutem 
korupcji” i link do tego artykułu, a także, w odniesieniu do pisma zatytułowanego „Szybki , ale 
niedokładny ” w tytule i podtytułie artykułu Sunday Times  oraz link do tego artykułu. 

74.  Rzecznik wyjaśnił już w swojej analizie prowadzącej do projektu zalecenia, że fakt, iż pismo
zatytułowane „ Made in Germany ” przywołuje tytuł artykułu Spiegel  i zawiera do niego link, nie 
może być rozumiany w ten sposób, że pismo zawiera oskarżenia przeciwko zainteresowanemu 
urzędnikowi ani że podważa domniemanie niewinności. W związku z tym utrzymuje on pogląd, 
że decyzja o niepublikowaniu odpowiedniego artykułu „ w całości ” nie może być uzasadniona 
przez odniesienie do polityki redakcyjnej Komisji. 

75.  Jeśli chodzi o list zatytułowany „Szybko, ale niedokładny ”, to prawdą jest, że odnosi się i 
cytuje tytuł artykułu Sunday Times . Jednak, jak już stwierdzono w analizie Rzecznika 
prowadzącej do jego projektu zalecenia, nic w tym piśmie nie wskazuje na to, że skarżący 
włączył ten tytuł w celu złożenia oskarżenia. Nie ma też podstaw, aby uznać, że wchodzi ona w 
zakres trzeciego wyjątku zawartego w polityce redakcyjnej Komisji. W związku z tym Rzecznik 
nie uważa, że decyzja o usunięciu odniesień do sprawy Sunday Times , a tym samym o 
niepublikowaniu w całości pisma, może być uzasadniona przez odniesienie do polityki 
redakcyjnej Komisji. 

76.  W związku z powyższym Rzecznik powtarza swoje stwierdzenie niewłaściwego 
administrowania w odniesieniu do odmowy przez Komisję opublikowania tych artykułów w 
całości. 



19

B. Zarzucanie, że Komisja niesłusznie odmówiła zbadania, 
czy czołowi niemieccy urzędnicy Komisji zostali narażeni na
szwank ich bezstronności przez rzekomy niemiecki system 
oceny i związane z nim twierdzenia 

Argumenty przedstawione Rzecznikowi Praw Obywatelskich 

77.  Skarżący twierdził, że powodem, dla którego Komisja nie chciała publikować swojego 
pisma zatytułowanego „Made in Germany” na swoim intranecie, było to, że bezpodstawnie 
próbowała chronić wysokich rangą urzędników niemieckich. Artykuł Spiegela, do którego 
odniósł się w niniejszym piśmie, opisuje system ocen, w którym rząd niemiecki oceniał wyniki 
wysokich rangą urzędników w organizacjach międzynarodowych, stosując kryteria, które nie 
zostały podane do wiadomości publicznej. W oczywisty sposób podważyło to niezależność i 
lojalność europejskiej służby cywilnej z naruszeniem art. 11 regulaminu pracowniczego. Niemcy
nie kwestionowały informacji zawartych w tym artykule. Skarżący zwrócił się zatem do Komisji o
zbadanie swoich najwyższych urzędników niemieckich w celu ustalenia, w jakim stopniu system
ten osłabił ich niezależność. 

78.  W swojej opinii Komisja nie ustosunkowała się do tej kwestii, z wyjątkiem powodów, dla 
których wniosek skarżącego na podstawie art. 90 ust. 2 został odrzucony. W związku z tym 
Rzecznik zwrócił się do niej o przedstawienie uwag na temat istoty skargi. 

79.  W odpowiedzi na ten pierwszy wniosek Komisja wyjaśniła, że nawet gdyby sprawa mogła 
zostać zbadana niezależnie od tej niedopuszczalnej skargi indywidualnej, to jednak nie było ku 
temu podstaw. Skarżący odniósł się do niektórych artykułów, które pojawiły się w niemieckiej 
prasie w związku z zarzutami skierowanymi przeciwko jego byłemu przełożonemu. Komisja 
podjęła odpowiednie środki w związku z tymi zarzutami. Artykuły, do których odniósł się 
skarżący, nie zawierały jednak żadnych dowodów na istnienie lub znaczenie domniemanego 
systemu ratingowego. Skarżący również nie przedstawił takich dowodów. Komisja nie była 
zatem w stanie zająć stanowiska w tej kwestii, a tym bardziej podjąć działania. 

80.  Po przeanalizowaniu tej odpowiedzi Rzecznik zauważył, że artykuł Spiegel zawiera dość 
szczegółowy opis rzekomego niemieckiego systemu ratingowego dla urzędników wyższego 
szczebla w organizacjach międzynarodowych; do tego stopnia, że nie było jasne, jakie dalsze 
dowody skarżący mógłby przedstawić w tym zakresie. Zauważył również, że rozważa 
ewentualny wpływ takiego systemu na administrację UE, aby zasłużyć na przeprowadzenie 
dochodzenia. W związku z tym zwrócił się do Komisji o: czy skontaktowała się z Niemcami w 
celu uzyskania dodatkowych informacji; oraz (ii) poinformowanie go o stanowisku, jakie zajmie, 
gdyby taki system ratingowy istniał. 

81.  W swojej odpowiedzi Komisja stwierdziła, że nie uznała, aby rzekomy niemiecki system 
ratingowy urzędników mógł mieć możliwy wpływ na funkcjonowanie UE. Podkreśliła, że sama 



20

mianowała swoich wysokich rangą urzędników i postępowała zgodnie z przejrzystą procedurą 
naboru, w której oceniano osiągnięcia kandydatów. W związku z tym nie zamierzała 
kontaktować się z organami krajowymi w tej sprawie. 

82.  W swoich uwagach skarżący podtrzymał swój zarzut i argument, zauważając, że trudno 
byłoby nie uznawać systemu oceny za wskaźnik „sieci handlu wpływami” i skrytykował brak 
zbadania sprawy przez Komisję. Było mało prawdopodobne, aby rząd niemiecki wysoko oceniał
najlepszych urzędników za działanie w interesie Unii; przeciwnie, najwyższe oceny były, z całą 
pewnością, przyznawane tym urzędnikom, którzy działali w interesie Niemiec. W tym kontekście
odpowiedź Komisji, zgodnie z którą sama mianowała swoich urzędników, była nieistotna. 

83.  Skarżący zauważył również, że nielogiczne jest, aby Komisja badała działania wysokiego 
rangą urzędnika na podstawie artykułu prasowego, ale odmówiła tego w odniesieniu do sprawy,
którą podniósł i która została zgłoszona przez równie wiarygodną gazetę. W tym kontekście 
skarżący zakwestionował odniesienie Komisji do „zarzucanego systemu ratingowego”, 
zauważając, że sprawa została zgłoszona na podstawie faktów i że treść artykułu nie została 
zakwestionowana przez rząd niemiecki. Utrzymująca się bezczynność Komisji stanowiła 
zagrożenie dla praworządności i pokazała, że nie jest ona rzeczywiście niezależna. 

Ocena Rzecznika Praw Obywatelskich prowadząca do 
sporządzenia projektu zalecenia 

84.  Jak już wskazano w drugim wniosku o udzielenie dalszych informacji, Rzecznik uznał, że 
artykuł Spiegel wskazuje, że rząd niemiecki może stosować system ratingowy dla wysokich 
rangą urzędników w UE i innych organizacjach międzynarodowych w celu zaproponowania im 
mianowania na wysokie stanowiska międzynarodowe. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich 
byłoby w pełni zrozumiałe, gdyby państwo członkowskie postanowiło obserwować swoich 
obywateli, którzy zajmują wysokie stanowiska w organizacjach międzynarodowych, i oceniać ich
zasługi, tak aby dysponować bazą danych potencjalnych kandydatów, którą mógłby 
wykorzystać przy rozważaniu sposobu obsadzenia niektórych stanowisk wymagających 
wysokich obowiązków. Taki krajowy system ratingowy mógłby jednak mieć wpływ na 
funkcjonowanie instytucji, organów i jednostek organizacyjnych UE. Wynika to z faktu, że, jak 
wskazał skarżący, perspektywa zatrudnienia na wysokim szczeblu może mieć wpływ na 
zachowanie urzędników UE objętych takim systemem ratingowym. 

85.  Rzecznik uznał, że jest oczywiście całkowicie możliwe, że system ratingowy, jak się obawia
skarżący, nie ocenia urzędników w wysokim stopniu za działanie w interesie narodowym, ale 
ocenia ich umiejętności przywódcze lub dyplomatyczne oraz jak dobrze wykonują swoje 
zadania jako urzędnicy w swojej instytucji. Ponadto ewentualny wpływ takiego systemu ocen na
urzędników pracujących w UE będzie prawdopodobnie zależał od tego, czy i w jakim stopniu 
urzędnicy ci wiedzą na temat otrzymywanych ocen. Wobec braku dalszych informacji 
niemożliwe jest zatem ustalenie, czy system ratingowy stosowany rzekomo przez rząd 
niemiecki mógłby mieć jakiekolwiek negatywne konsekwencje dla UE. Rzecznik przyznał, że w 
tym czasie nie było dowodów na istnienie takiego systemu. Jednak renomowany krajowy 



21

magazyn informacyjny poinformował, że państwo członkowskie prowadzi taki system, który 
może mieć negatywny wpływ na lojalność pracowników Komisji wobec UE. Rzecznik Praw 
Obywatelskich zgodził się, że Komisja wyraźnie dysponuje swobodą decyzyjną przy 
podejmowaniu decyzji, czy należy podjąć działania, jeżeli uzna, że istnieje lub może dojść do 
naruszenia prawa UE. Swoboda ta może być jednak wykorzystana w sposób użyteczny dopiero
po zbadaniu sprawy przez Komisję i ustaleniu okoliczności faktycznych. Zdaniem Rzecznika 
informacje dostarczone przez skarżącego powinny były zatem skłonić Komisję do zbadania tej 
sprawy. 

86.  Komisja odniosła się do faktu, że sama mianuje swoich urzędników i że dokonuje tego 
zgodnie z procedurą oceniającą ich zasługi. Jednak możliwe niebezpieczeństwo krajowych 
systemów ratingowych, takich jak te opisane w artykule Spiegel , leży w jego potencjalnym 
wpływie na urzędników po ich wyznaczeniu. Argument Komisji nie wykazał zatem, że 
dochodzenie w sprawie podniesionej przez skarżącego nie jest konieczne. 

87.  W związku z tym Rzecznik stwierdził, że Komisja nie uwzględniła w wystarczającym stopniu
tego zarzutu i argumentu. Nadal uważał, że krajowe systemy ratingowe zasługują na 
przeprowadzenie dochodzenia i w związku z tym stwierdził, że odmowa zbadania przez Komisję
nawet sprawy stanowiła przypadek niewłaściwego administrowania. W związku z tym 
przedstawił projekt zalecenia, zgodnie z którym Komisja powinna zbadać potencjalny wpływ, 
jaki system ratingowy wysokiej rangi urzędników niemieckiej Komisji, rzekomo prowadzony 
przez rząd niemiecki, może mieć na wykonywanie ich obowiązków, w szczególności na ich 
niezależność, bezstronność i lojalność wobec UE. 

Argumenty przedstawione Rzecznikowi po jego projekcie 
zalecenia 

88.  W swojej szczegółowej opinii na temat projektu zalecenia Komisja powtórzyła, że 
wyznaczyła pracowników na podstawie ich wyników. Dodała, że oceniała i promowała również 
swoich pracowników na tej samej podstawie i bez względu na przynależność państwową lub 
opinię państwa członkowskiego. Stwierdził on, że zewnętrzni zainteresowane strony nie mogą 
wywierać nadmiernego wpływu, biorąc pod uwagę odpowiednie procedury Komisji i przepisy 
zawarte w regulaminie pracowniczym. W związku z tym Komisja nie zamierzała wszcząć 
takiego dochodzenia. 

89.  W swoich uwagach skarżący podtrzymał swoją skargę, podkreślając, że niezależność 
Komisji byłaby zagrożona, gdyby zaakceptowała, że państwo członkowskie prowadzi 
równoległy system oceny w odniesieniu do wysokich rangą urzędników Komisji. W odniesieniu 
do argumentu Komisji, zgodnie z którym Komisja wybrała i promowała swoich urzędników bez 
żadnego wpływu z zewnątrz, skarżący wskazał, że (i) Rzecznik był wyraźnie świadomy tego 
faktu, gdy przedstawiał swój projekt zalecenia, i (ii) nie eliminuje to wpływu niemieckiego 
systemu ratingowego na niezależność Komisji, ponieważ, jak już stwierdził Rzecznik, taki 
system może „ wpływać na zachowanie zainteresowanych urzędników UE ”. 



22

90.  W odniesieniu do oświadczenia Rzecznika Praw Obywatelskich, że nie było jasne, czy i w 
jakim stopniu niemieccy wysokiej rangi urzędnicy zostali poinformowani o systemie ratingowym,
skarżący argumentował, że po artykule Spiegel  niemożliwe jest, aby o tym nie wiedzieli. 
Ponadto fakt, że system ten nie był publiczny, zachęcał urzędników niemieckich do działania w 
interesie Niemiec, a nie Unii Europejskiej, w celu zwiększenia ich perspektyw zawodowych. 
Podważyło to ich niezależność, bezstronność i lojalność wobec Komisji. 

91.  Skarżący zauważył również, że niemieccy urzędnicy „nie potępili ” niemieckiego systemu 
równoległego ratingu. W związku z tym ponownie zwrócił się do Rzecznika Praw Obywatelskich
o zalecenie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przeciwko zainteresowanym urzędnikom 
Komisji, tj. wysokim rangą urzędnikom narodowości niemieckiej, zgodnie z art. 4 ust. 2 statutu 
Rzecznika Praw Obywatelskich i art. 10 ust. 4 przepisów wykonawczych. 

Ocena Rzecznika po jego projekcie zalecenia 

92.  W swojej szczegółowej opinii na temat projektu zalecenia Rzecznika Praw Obywatelskich 
Komisja po prostu powtórzyła argumenty, które przedstawiła, zanim Rzecznik sporządził projekt
zalecenia. W szczególności w odpowiedzi na argument Europejskiego Rzecznika Praw 
Obywatelskich, zgodnie z którym równoległe krajowe systemy ratingowe, jeżeli rzeczywiście 
istniały, budziły większe obawy po mianowaniu urzędników, a nie w trakcie procesu selekcji, 
Komisja ograniczyła się do podkreślenia, że ocenia i promuje swoich urzędników, nie 
podlegając żadnym wpływom zewnętrznym. 

93.  Jednakże, jak stwierdzono w analizie prowadzącej do projektu zalecenia, zainteresowanie 
Rzecznika Praw Obywatelskich rzekomym niemieckim systemem ratingowym lub podobnymi 
systemami, które mogą być stosowane w innych państwach członkowskich, nie polega na tym, 
że państwo członkowskie wybiera osoby do powołania lub promowania przez Komisję. Jego 
zadaniem jest raczej to, aby urzędnicy nie zawsze działali w interesie Unii, jeśli pozwalają, aby 
ich zachowanie było pod wpływem myślenia o tym, jak może być ono oceniane przez 
administrację ich własnego państwa członkowskiego. Dlatego Rzecznik uznał i nadal uważa, że 
zarzuty dotyczące takiego równoległego systemu zasługują na przeprowadzenie dochodzenia. 

94.  Prawdą jest, że Rzecznik Praw Obywatelskich może, jak twierdził skarżący, również 
informować instytucje o „ faktach podważających zachowanie pracownika z punktu widzenia 
dyscyplinarnego ”. O ile jednak Rzecznik uważa, że potencjalne obawy podniesione w ramach 
zarzutu powinny prowadzić do wszczęcia dochodzenia przez Komisję, jednak w toku 
niniejszego dochodzenia nie stwierdził on żadnych ustalonych faktów, które mogłyby podważyć 
zachowanie danego urzędnika, a nawet grupy urzędników. Podkreśla ponadto, że Komisja 
dysponuje szerokim zakresem uznania przy podejmowaniu decyzji o wszczęciu postępowania 
dyscyplinarnego. Rzecznik Praw Obywatelskich nie uważa zatem za właściwe w niniejszej 
sprawie wezwania Komisji do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego. 

95.  Z powyższego należy wywnioskować, że Komisja nie wdrożyła projektu zalecenia 
Rzecznika Praw Obywatelskich. W związku z tym zidentyfikowany w nim przypadek 



23

niewłaściwego administrowania nadal istnieje. 

C. Zarzut, że Komisja niesłusznie nie wszczęła 
postępowania przeciwko Niemcom w odniesieniu do 
systemu oceny urzędników wysokiego szczebla i 
związanego z nim roszczenia 

Argumenty przedstawione Rzecznikowi Praw Obywatelskich 

96.  Skarżący uznał, że stosując opisany powyżej system oceny najwyższych urzędników, 
Niemcy podważają podstawowe zasady europejskiej służby cywilnej, w szczególności 
bezstronność europejskich urzędników służby cywilnej, ich niezależność i lojalność wobec UE. 
Komisja miała obowiązek zapewnić stosowanie tych zasad i środków, które podjęła w celu ich 
wdrożenia. Powinna ona zatem „wnioskować do właściwego sądu” przeciwko Niemcom, które 
naruszały regulamin pracowniczy. 

97.  Jak wspomniano powyżej (zob. sekcja B), Komisja nie przedstawiła uwag na ten temat w 
swojej opinii. Poproszony przez Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się tą kwestią 
stwierdził, że nie zamierza kontaktować się z organami krajowymi w takich kwestiach, ponieważ
sam mianował swoich wysokich rangą urzędników i ponieważ nie uznał, że domniemany 
system oceny urzędników może mieć wpływ na funkcjonowanie UE. 

98.  W swoich uwagach skarżący podtrzymał swoje zarzuty i zarzuty. 

Ocena Rzecznika Praw Obywatelskich 

99.  Z utrwalonego orzecznictwa wynika, że Komisja dysponuje znacznym zakresem uznania 
przy podejmowaniu decyzji, czy i w jaki sposób należy dochodzić zarzutów naruszenia traktatów
przez państwo członkowskie. O ile Rzecznik uważa, jak wskazano powyżej, że system 
ratingowy rzekomo prowadzony przez Niemcy zasługuje na przeprowadzenie dochodzenia, nie 
uważa on jednak, że fakt, iż Komisja nie wniosła do sądu w tym względzie sprawy przeciwko 
Niemcom, stanowi niewłaściwe administrowanie. Jak już wspomniano powyżej, jest całkowicie 
możliwe, że dochodzenie doprowadziłoby Komisję do wniosku, że taki system ratingowy nie 
miał negatywnego wpływu na służbę publiczną UE. W każdym razie wszelkie działania prawne 
musiałyby być poprzedzone etapem omówionym w sekcji B powyżej, a mianowicie badaniem 
odpowiedniego systemu ratingowego. 

D. Zarzut, że Komisja niesłusznie nie dopilnowała, aby 
wszystkie komunikaty prasowe były przez cały czas 
dostępne w bazie danych RAPID i związane z nimi 
roszczenia 



24

Argumenty przedstawione Rzecznikowi Praw Obywatelskich 

100.  Skarżący stwierdził, że nie wszystkie komunikaty prasowe Komisji były dostępne w bazie 
danych RAPID. W piśmie zatytułowanym „Szybko , ale niedokładne ” odniósł się w 
szczególności do dwóch komunikatów prasowych Komisji z września 2008 r., których nie można
było znaleźć za pośrednictwem funkcji wyszukiwania na stronie internetowej RAPID [7] . W 
pierwszym z nich Komisja stwierdziła, że zwróciła się do niego brytyjska gazeta, która 
stwierdziła, że ma taśmy spotkań między urzędnikiem Komisji a dziennikarzami udającymi 
biznesmenów. Druga dotyczyła zakazu przywozu chińskich przetworów mlecznych. 

101.  W swojej opinii Komisja nie wypowiedziała się na ten temat. Ograniczyła się ona do 
wskazania powodów, dla których skarga, którą skarżący złożył do niej w tej sprawie na 
podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego, została oddalona. W związku z tym 
Rzecznik zwrócił się do niej o przedstawienie uwag na temat istoty skargi. 

102.  W swojej odpowiedzi Komisja „ odnotowała ” krytykę skarżącego i wyjaśniła, że RAPID 
jest międzyinstytucjonalną bazą informacji prasowych, która zawierała wszystkie komunikaty 
prasowe Komisji od 1985 r., a także komunikaty prasowe innych instytucji europejskich. Służba 
rzeczników była odpowiedzialna za komunikaty prasowe Komisji opublikowane na stronie 
RAPID. Komisja dodała, że nie uznała, iż kwestia dotyczyła skarżącego indywidualnie lub 
osobiście i że w szczególności nie zmieniła jego sytuacji prawnej. 

103.  Po przeanalizowaniu tej odpowiedzi Rzecznik zauważył, że skarżący odniósł się do dwóch
komunikatów prasowych, których nie można znaleźć w bazie danych RAPID, i dostarczył kopię 
jednego z tych komunikatów prasowych. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się zatem do 
Komisji o: (i) wyjaśnić, dlaczego komunikaty prasowe nie były dostępne w bazie danych RAPID 
lub ewentualnie podać link do miejsca, w którym można je znaleźć; oraz (ii) wyjaśnić środki 
podjęte w celu zapewnienia, aby wszystkie komunikaty prasowe były w pełni dostępne w bazie 
danych. 

104.  W odpowiedzi na to drugie wezwanie do udzielenia informacji Komisja powtórzyła, że 
wszystkie komunikaty prasowe Komisji od 1985 r. są dostępne na platformie RAPID. Przyznała 
jednak, że komunikatu prasowego wymienionego przez skarżącego nie można znaleźć na 
stronie RAPID. Wyjaśniła ona, że komunikaty prasowe wydawane za pośrednictwem poczty 
elektronicznej, zwane „espresso”, nie są automatycznie umieszczane w bazie danych RAPID. 
Ponadto służby rzeczników Komisji zaczęły systematycznie wprowadzać wszystkie komunikaty 
prasowe „espresso” do bazy danych RAPID. Dotyczyło to m.in. komunikatu prasowego, o 
którym wspomniał skarżący. 

105.  W swoich uwagach skarżący podtrzymał swoje zarzuty i argument oraz skrytykował fakt, 
że Komisja potrzebowała prawie dwóch lat, aby przyznać, że nie wszystkie komunikaty prasowe
można znaleźć w bazie danych RAPID. Zastanawiał się, ile czasu zajmie im udostępnienie 
wszystkich komunikatów prasowych. 



25

Ocena Rzecznika Praw Obywatelskich prowadząca do 
sporządzenia projektu zalecenia 

106.  W sekcji „O ” na stronie internetowej RAPID [8]  stwierdzono, że baza danych zawiera „ 
wszystkie komunikaty prasowe Komisji od 1985 r. ”. Dopiero w odpowiedzi na drugi wniosek 
Rzecznika Praw Obywatelskich o udzielenie informacji Komisja przyznała, że nie wszystkie 
komunikaty prasowe były faktycznie dostępne w bazie danych RAPID. Komisja dodała, że 
pracuje nad wprowadzeniem wszystkich komunikatów prasowych i że komunikat prasowy, do 
którego odnosi się skarżący, jest już dostępny. 

107.  Przeszukiwanie bazy danych potwierdziło, że komunikat prasowy Komisji z dnia 5 
września 2008 r. dotyczący podejścia przyjętego przez Sunday Times jest obecnie dostępny w 
bazie danych RAPID. Skarżący odniósł się jednak również do innego komunikatu prasowego, 
którego nie mógł znaleźć. Ten drugi komunikat prasowy, o którym mowa w jego piśmie 
zatytułowanym „Rapid, ale niedokładny”, dotyczy środków podjętych w odniesieniu do 
chińskiego mleka skażonego melaminą [9] . W dniu 11 listopada 2011 r. niniejszy komunikat 
prasowy nie był dostępny w bazie danych RAPID. 

108.  Było zatem jasne, że Komisja, mimo że rozpoczęła wprowadzanie wszystkich 
komunikatów prasowych do bazy danych RAPID przed lutym 2011 r., nie zakończyła jeszcze 
tego zadania. Rzecznik Praw Obywatelskich nie zdawał sobie sprawy z tego, ile informacji 
prasowych może wymagać dodania do wspomnianej bazy danych, aby ją ukończyć. Zauważył 
on jednak, że Komisja nie twierdziła, iż przedmiotowa praca była taka, że prace te mogły zostać
zakończone dopiero w listopadzie 2011 r. W każdym razie Rzecznik nie zrozumiał, dlaczego 
drugi komunikat prasowy, do którego odnosi się skarżący, nadal nie był dostępny w bazie 
danych RAPID, ponad dwa i pół roku po tym, jak skarżący zwrócił uwagę Komisji na fakt, że 
brakuje go w tej bazie danych. 

109.  W związku z powyższym Rzecznik stwierdził, że Komisja, pomimo deklarowanego 
zamiaru, nie zapewniła dotychczas udostępnienia wszystkich komunikatów prasowych w bazie 
danych RAPID. Wynikało z tego, że istniała luka między stwierdzeniem, że wszystkie 
komunikaty prasowe od 1985 roku są dostępne, a rzeczywistością. Stanowiło to przypadek 
niewłaściwego administrowania. W związku z tym Rzecznik zalecił, aby Komisja zadbała o to, 
by wszystkie jej komunikaty prasowe były dostępne na stronie internetowej RAPID. 

Argumenty przedstawione Rzecznikowi po jego projekcie 
zalecenia 

110.  W swojej szczegółowej opinii Komisja stwierdziła, że komunikat prasowy w sprawie 
chińskiego mleka był w rzeczywistości dostępny w bazie danych RAPID za pośrednictwem 
komunikatów prasowych „południa ekspresu” z dnia 26 września 2008 r. Aby jednak rozwiać 
obawy skarżącego, postanowiła ona umieścić go jako osobny komunikat prasowy w bazie 
danych RAPID. Komisja stwierdziła ponadto, że „zintensyfikuje swoje wysiłki ” w celu 



26

zapewnienia ręcznego wprowadzania wszystkich nowo wydanych komunikatów prasowych „ 
espresso ” do bazy danych RAPID. 

111.  W swoich uwagach skarżący wywnioskował z tego oświadczenia, że Komisja nadal nie 
wprowadziła wszystkich wcześniejszych komunikatów prasowych do bazy danych RAPID i że 
baza ta pozostała niekompletna. W rzeczywistości Komisja nie wskazała daty pełnej aktualizacji
bazy danych. Dodał, że Komisja powinna zatem umieścić odpowiednie ostrzeżenie na stronie 
internetowej RAPID. Ponadto zwrócił się do Rzecznika Praw Obywatelskich o stwierdzenie, że 
stwierdzone przez niego niewłaściwe administrowanie nie zostało naprawione, ponieważ nie 
mógł być pewien, czy wszystkie wcześniejsze komunikaty prasowe „ espresso ” zostały 
włączone do RAPID. Wiedział na pewno, że dwa komunikaty prasowe, do których się odniósł, 
są teraz dostępne w bazie danych. 

Ocena Rzecznika po jego projekcie zalecenia 

112.  Rzecznik z zadowoleniem odnotowuje, że komunikaty prasowe, do których skarżący 
odniósł się w skardze, są obecnie dostępne w bazie danych RAPID, która ma zawierać „ 
wszystkie komunikaty prasowe Komisji od 1985 r. ”. Zauważa on również, że Komisja odniosła 
się do pisma skarżącego „ szybko, ale niedokładne ” jako opisującego „ przeszłe funkcjonowanie
” bazy danych RAPID. Wywnioskuje z tego, że Komisja aktywnie pracuje nad osiągnięciem 
sytuacji, w której nie tylko wszystkie wcześniejsze komunikaty prasowe, ale także nowe, w tym 
komunikaty prasowe „ espresso ”, są wprowadzane do bazy danych w rozsądnym terminie po 
ich opublikowaniu. W tych okolicznościach Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdza, że wydaje 
się, że Komisja podjęła kroki w celu zastosowania się do projektu zalecenia dotyczącego tej 
kwestii. 

E. Konkluzje 

113.  Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich nie uzna, że szczegółowa opinia otrzymana od 
instytucji lub organu w odpowiedzi na projekt zalecenia jest zadowalająca, na mocy art. 3 ust. 7 
statutu Rzecznika Praw Obywatelskich jest uprawniony do przedkładania Parlamentowi 
Europejskiemu sprawozdania specjalnego. Przedstawienie sprawozdania specjalnego daje 
Parlamentowi, jako organowi politycznemu, którego legitymacja wynika z bezpośrednich 
wyborów obywateli i odgrywa ważną rolę w porządku konstytucyjnym Unii, możliwość zajęcia 
stanowiska w sprawie opinii i wniosków Rzecznika Praw Obywatelskich. 

114.  W sprawozdaniu rocznym za rok 1998 Rzecznik wskazał, że możliwość przedstawienia 
Parlamentowi Europejskiemu sprawozdania specjalnego ma nieocenioną wartość dla jego 
pracy. Dodał, że sprawozdania specjalne nie powinny być jednak przedstawiane zbyt często i 
powinny być przedstawiane jedynie w odniesieniu do ważnych kwestii, w których Parlament jest
w stanie podjąć działania w celu wsparcia Rzecznika Praw Obywatelskich [10] . Sprawozdanie 
roczne za rok 1998 zostało przedłożone i zatwierdzone przez Parlament Europejski. 



27

115.  W niniejszej sprawie Komisja nie zastosowała się do projektu zalecenia Rzecznika 
dotyczącego a) publikacji pism w intranecie oraz b) zbadania potencjalnego wpływu 
równoległego krajowego systemu ratingowego niektórych wysokich rangą urzędników. 

116.  Chociaż kwestia publikacji pism skarżącego w intranecie Komisji budzi istotne kwestie, 
Rzecznik zauważa również, że okoliczności, które doprowadziły do powstania niniejszej skargi, 
są raczej nietypowe. Rzecznik zauważa ponadto, że Komisja ostatecznie zgodziła się na 
opublikowanie co najmniej części dwóch odpowiednich pism. W tych okolicznościach nie uważa
on, że aspekt ten uzasadnia przedłożenie Parlamentowi Europejskiemu sprawozdania 
specjalnego. 

117.  Druga kwestia, to znaczy odmowa zbadania przez Komisję zarzutów istnienia 
równoległego krajowego systemu ratingowego dla niektórych jej wysokich rangą urzędników, co
mogłoby podważyć ich lojalność, mogłaby co do zasady prowadzić do sporządzenia 
sprawozdania specjalnego. Jednak, jak wspomniano powyżej, wiele parametrów 
domniemanego systemu ratingowego, do których odnosi się artykuł Spiegel , jest niepewnych i 
w związku z tym nie jest jasne, jak poważny jest wpływ systemu (jeśli rzeczywiście istnieje). W 
związku z tym Rzecznik uważa, że nie byłoby właściwe sporządzenie specjalnego 
sprawozdania w tej sprawie. 

118.  Rzecznik Praw Obywatelskich prześle jednak Parlamentowi Europejskiemu kopię 
niniejszej decyzji i jej streszczenie w celu poinformowania go o tej sprawie i umożliwienia mu 
podjęcia wszelkich działań, które uzna za konieczne. 

119.  W związku z tym Rzecznik zamyka dochodzenie w sprawie tej skargi z następującymi 
wnioskami i uwagami krytycznymi: 

a) Dobrą praktyką administracyjną jest właściwe uzasadnianie decyzji o niepublikowaniu 
pism do redakcji przez odniesienie do opublikowanej polityki redakcyjnej oraz z 
uwzględnieniem zasad, które polityka ta realizuje. W przedmiotowej sprawie Komisja 
odmówiła opublikowania na forum dyskusyjnym Intracomm (Intranetu Komisji) pełnych 
wersji trzech pism, które skarżący przedłożył jej (druga wersja pisma zatytułowanego 
„@europa .de” ; list zatytułowany „ Made in Germany ”; oraz pismo zatytułowane „ Szybko, 
ale niedokładne ”) bez podania odpowiedniego uzasadnienia swojej odmowy. Jest to 
przypadek niewłaściwego administrowania. 

B) Dobrą praktyką administracyjną jest zbadanie potencjalnego wpływu, jaki system 
ratingowy wysokich rangą urzędników Komisji, rzekomo stosowany przez rząd państwa 
członkowskiego, może mieć na wykonywanie ich obowiązków, w szczególności ich 
niezależność, bezstronność i lojalność wobec UE. W niniejszej sprawie Komisja 
odmówiła tego, mimo że istniały uzasadnione powody wszczęcia takiego dochodzenia. 



28

Jest to przypadek niewłaściwego administrowania. 

(C) Komisja podjęła kroki w celu zastosowania się do projektu zalecenia Rzecznika Praw 
Obywatelskich, aby zapewnić dostępność wszystkich jej komunikatów prasowych na 
stronie internetowej RAPID. W związku z tym nie ma podstaw do dalszych dochodzeń w 
sprawie tego aspektu skargi. 

Skarżący i Komisja zostaną poinformowani o tej decyzji. 

P. Nikiforos Diamandouros 

Sporządzono w Strasburgu dnia 17 grudnia 2012 r. 

[1] http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece [Link]

[2] http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html [Link]

[3]  Tłumaczenie oryginalnej wersji francuskiej przez Biuro Europejskiego Rzecznika Praw 
Obywatelskich. 

[4]  Sprawa F-80/08 Wenig przeciwko Komisji , wyrok z dnia 30 listopada 2009 r., dotychczas 
nieopublikowany w Zbiorze, pkt 68. 

[5]  Sprawa Allenet de Ribemont przeciwko Francji, wyrok z dnia 10 lutego 1995 r. (seria nr 308,
pkt 38). 

[6]  Sprawa F-80/08, przywołana w przypisie 4 powyżej, pkt 11 i 69. 

[7] http://europa.eu/rapid/searchAction.do [Link]

[8] http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about [Link]

[9]  Ten komunikat prasowy był dostępny na stronie internetowej ówczesnej komisarz ds. 
zdrowia Androulli Vassiliou. Chociaż tytuł komunikatu prasowego i link do dokumentu pdf nadal 
istnieją na stronie http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm, 
link [Link] prowadzi do strony indeksowej Komisji Barroso I, która zgodnie z etykietą na górze tej
strony została zarchiwizowana w dniu 16 lutego 2010 r. 

[10]  Sprawozdanie roczne za rok 1998, s. 27-28. 

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html
http://europa.eu/rapid/searchAction.do
http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about
http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm

