
1

Ezt az oldalt gépi fordítással [Link] fordították le.  A gépi fordításokban előfordulhatnak az 
egyértelműséget és a pontosságot potenciálisan csökkentő hibák; az ombudsman nem vállal 
felelősséget az esetleges eltérésekért. A legmegbízhatóbb és jogilag korrekt tájékoztatásért 
olvassa el a fenti linken található, angol nyelvű forrásverziót.  Bővebb információért tekintse meg
nyelvi és fordítási politikánkat [Link]. 

Az európai ombudsman határozata az Európai 
Bizottsággal szemben benyújtott 2365/2009/(MAM)KM 
panasz kivizsgálásának lezárásáról 

Határozat 
Ügy 2365/2009/(MAM)KM  - Vizsgálat megindítása 16/10/2009  - Ajánlás 06/12/2011  - 
Határozat 17/12/2012 

A panaszos, az Európai Bizottság volt tisztviselője három levelet nyújtott be közzétételre az 
Intracommról, a Bizottság intranetjéről szóló vitafórumon. E levelek közül az első olyan 
sajtócikkekből származó idézetek gyűjteménye volt, amelyek arról számoltak be, hogy a 
Bizottság egyik tisztviselője találkozott, és bizalmas információkat szolgáltatott azoknak az 
újságíróknak, akik kínai vállalkozások képviselőiként jelentkeztek. A második az ügy kapcsán írt
másik sajtócikkre vonatkozott, amely megemlítette, hogy a német kormány a Bizottság magas 
rangú német tisztviselőinek értékelésére szolgáló rendszert vezetett be. A harmadik levél 
kifogásolta, hogy a Bizottság nem minden sajtóközleménye volt elérhető a RAPID 
adatbázisában. A panaszos azt is kérte a Bizottságtól, hogy vizsgálja meg a német értékelési 
rendszert, és biztosítsa, hogy a RAPID adatbázisban minden sajtóközlemény elérhető legyen 
az interneten. 

A Bizottság elutasította a kérelmeket, és azzal érvelt, hogy nem teheti közzé a leveleket belső 
fórumán, mivel olyan vádakat tartalmazott, amelyek aláásnák az ártatlanság vélelmének 
védelmét. A panaszos ezért az európai ombudsmanhoz fordult, aki vizsgálatot indított. 

Véleménye szerint a Bizottság fenntartotta azon álláspontját, hogy nem teheti közzé a leveleket.
Azzal érvelt továbbá, hogy mivel valamennyi tisztviselőjét maga jelölte ki, nincs ok az állítólagos
német értékelési rendszer kivizsgálására. Azt is kifejtette, hogy a panaszos által említett 
sajtóközleményeket nem vezették be automatikusan a RAPID adatbázisba, de vállalta, hogy ezt
manuálisan végzi. Észrevételeiben a panaszos fenntartotta panaszát. 

Az ombudsman megjegyezte, hogy a Bizottság szerkesztési politikája kimondja, hogy a 
leveleket teljes egészében közzéteszik az intranetjében, kivéve, ha azok vádaskodnak, 

https://www.ombudsman.europa.eu/etranslation
https://www.ombudsman.europa.eu/languagepolicy


2

vádaskodnak, vagy más módon sérthetik az intézmény érdekeit. Mivel úgy tűnik, hogy a 
panaszos – még abban az esetben sem, ha sajtócikkekre és a Bizottság saját 
sajtóközleményére hivatkozott – úgy gondolta vagy szerette volna olvasóit, hogy azt higgyék, 
hogy az érintett személy valóban bűnös, és nem tette a saját sajtócikkeiben szereplő vádakat, 
az ombudsman arra a következtetésre jutott, hogy a Bizottság nem bizonyította, hogy a levelek 
megsértették a szerkesztési politikáját. Az ombudsman továbbá úgy ítélte meg, hogy mivel egy 
nemzeti értékelési rendszer alááshatja a Bizottság személyzetének lojalitását, vizsgálatra van 
szüksége. Végül megállapította, hogy valójában nem minden sajtóközlemény volt elérhető a 
RAPID adatbázisban. Ezért azt ajánlotta a Bizottságnak, hogy tegye közzé a szóban forgó 
leveleket, vizsgálja ki a német kormány által állítólagosan bevezetett „ értékelési rendszert ”, és 
biztosítsa, hogy valamennyi sajtóközleménye elérhető legyen az interneten. 

Válaszában a Bizottság fenntartotta azon álláspontját, hogy meg kell védenie az ártatlanság 
vélelmét, és nem tudta közzétenni az első levelet. Ugyanakkor bejelentette, hogy 
kompromisszumos megoldásként közzéteszi a második és a harmadik levelet, miközben törli az
ügyre és az érintett tisztviselőre vonatkozó valamennyi hivatkozást. Megerősítette továbbá, 
hogy a panaszos által említett sajtóközlemények már elérhetők az interneten, és hogy „ fokozza 
erőfeszítéseit” annak biztosítása érdekében, hogy minden jövőbeli sajtóközlemény elérhető 
legyen. 

Az ombudsman arra a következtetésre jutott, hogy a Bizottság nem követte ajánlástervezetét az
összes levél teljes közzétételével és a magas rangú német tisztviselők állítólagos értékelési 
rendszerének vizsgálatával kapcsolatban. Ezért két kritikai megjegyzést tett. Ami az online 
sajtóközlemények elérhetőségét illeti, örömmel jegyezte meg, hogy a Bizottság e tekintetben 
fokozta erőfeszítéseit. Ezért úgy ítélte meg, hogy e tekintetben nem indokolt további 
vizsgálatokat végezni, és lezárta az ügyet. 

A panasz hátteréről 

1.  A panaszos az Európai Bizottság korábbi tisztviselője. 2009. február 2-án, amikor még a 
Bizottságnál dolgozott, „@europa.de” címmel levelet küldött közzétételre az Intracommról, a 
Bizottság intranetjéről szóló vitafórumon. A levél egy Sunday Times cikkre vonatkozott, amely 
szerint a Bizottság egy magas rangú tisztviselője találkozott olyan újságírókkal, akik egy kínai 
vállalkozás képviselőiként képviselték magukat, és tájékoztatást nyújtott számukra a 
folyamatban lévő dömpingellenes eljárásokról [1] . A panaszos észrevételeit tartalmazó levelet 
nem tették közzé. A panaszosnak nem adtak magyarázatot. 2009. február 4-én a panaszos 
benyújtotta a levél felülvizsgált változatát, amely ebben a szakaszban csak több újságcikk 
idézetét tartalmazta. A levelet ismét nem tették közzé, és a panaszos nem kapott magyarázatot.

2.  2009. február 9-én a panaszos levelet küldött az érintett vitafórumért felelős személynek (a 
továbbiakban: a szerkesztő), amelyben felkérte, hogy legalább a 2009. február 4-i kiadásban 
tegye közzé levelét, vagy fejtse ki, hogy miért nem tették közzé a levelet. 2009. február 25-én 
kapott választ, amelyben az akkori Igazgatási Főigazgatóság kommunikációs és 



3

információkezelési osztályának vezetője kifejtette, hogy az Intracomm vitafórumán a levelek 
közzétételére vonatkozó szerkesztői politika a következő: 

„A leveleket teljes egészében közzéteszik az intranetes oldalon, kivéve, ha a Belső 
Kommunikációs Osztály vezetője vagy a Bizottság en Direct főszerkesztője a felügyelete alatt 
eljárva: 
- libelláló vagy potenciálisan libelláló; 
- megnevezett vagy könnyen azonosítható személyek sértegetése vagy vádaskodása; 
- ellenkező esetben valószínűsíthetően sértené az intézmény érdekeit, vagy megsértené az 
általános tisztességi normákat.” 

3.  Az osztályvezető azt is jelezte, hogy a panaszos levele számos észrevételt tett egy 
megnevezett kollégával kapcsolatban „egy folyamatban lévő belső OLAF-vizsgálat tárgyát 
képező ügyben”. A Bizottság az ártatlanság vélelme miatt köteles volt megvédeni ezt a 
tisztviselőt az intranetről folytatott nyilvános vitától. Hozzátette: "[a]znak semmi köze a 
cenzúrához, ahogy azt tudnia kellene. A szólásszabadság nem jelenti mások közzétételi 
kötelezettségét.” 

4.  2009. március 10-én és 23-án a panaszos újabb levelet küldött „Made in Germany” címmel. 
Ebben a levélben kiemelte a Spiegel, egy német hírmagazin által kiadott cikket, amely szerint a 
német kormány olyan rendszert működtet, amely értékeli a német állampolgárságú vezető 
tisztviselőket a nemzetközi szervezetekben, beleértve az EU-t is, annak megállapítása 
érdekében, hogy alkalmasak-e magasabb feladatokra a nemzetközi színtéren [2] . Ezt a levelet 
sem tették közzé, és ismét nem adtak magyarázatot. 

5.  2009. április 2-án a panaszos „Rapid, de pontatlan” címmel további levelet küldött, amelyben
azt állította, hogy a Bizottság bizonyos kényelmetlen sajtóközleményeket rejteget, és jelezte, 
hogy számos sajtóközlemény, köztük a Sunday Times cikkéhez kapcsolódó sajtóközlemények 
nem találhatók a Bizottság sajtóközleményeinek adatbázisában (a továbbiakban: 
RAPID-adatbázis). Ezt a levelet szintén nem tették közzé, és a panaszos nem kapott 
tájékoztatást az elutasítás okairól. 

6.  2009. április 14-én a panaszos ezért magyarázatot kért a szerkesztőtől. A szerkesztő 2009. 
április 21-én azt válaszolta, hogy a Bizottság általában „ellentétben áll a sajtócikkeknek a 
kollégákkal szembeni vádjával vagy használatával”. Amint azt az oldalon található szabályok és 
ajánlások megmutatták, a megfelelő vitafórumnak a kollégák közötti pozitív interakció helyének 
kellett lennie, nem pedig a vádaskodás helyének. 

7.  2009. április 27-én a panaszos az Európai Unió tisztviselőire vonatkozó személyzeti 
szabályzat 90. cikkének (2) bekezdése alapján panaszt nyújtott be, amelyben kérte a fent 
említett levelek közzétételének mellőzéséről szóló határozatok megsemmisítését. Első levelével
kapcsolatban („@europa.de”) azzal érvelt, hogy bár a Bizottság csak akkor utasíthatja el a 
leveleket, ha azok megsértik a szerkesztési politikát, nem fejtette ki, hogy levele hogyan 
tartozhat ebbe a kategóriába. A panaszos előadta, hogy levele nem sértegető, és nem tett 
vádaskodást, hanem nyilvánosan elérhető forrásokból összegyűjtött egy sor idézetet. 



4

Mindenesetre a szerkesztői politikának tiszteletben kellett tartania azt a tényt, hogy a 
szólásszabadságot a személyzeti szabályzat tiszteletben tartja. E tekintetben utalt arra a tényre,
hogy egy belga bíróság elutasította a Bizottság tisztviselőjének leveleiben említett azon 
kérelmét, hogy megakadályozza, hogy egy nem kormányzati szervezet megemlítse nevét egy 
olyan díj keretében, amely az uniós intézmények körüli lobbitevékenységeket kívánja kiemelni. 

8.  A panaszos kifogásolta továbbá a szerkesztő által az Intracomm-on közzétett egyéb levelei 
(„Made in Germany” és „Rapid, de pontatlan”) indokolását is. Azzal érvelt, hogy ezek a levelek 
nem tartalmaznak semmilyen innuendót vagy vádat a kollégák ellen. A Spiegel  -cikkből 
származó idézeteit tudomása szerint a német kormány nem kérdőjelezte meg, és a „Rapid, de 
pontatlan” szócikkben valójában a Bizottság sajtóközleményéből idézett. Ezért nem volt alapja a
Bizottság azon állításának, hogy a levelek „a kollégákkal szembeni innuendót vagy vádakat” 
tartalmaztak. 

9.  A „Made in Germany” című levelében felvetett kérdésekkel kapcsolatban a panaszos 
továbbá arra kérte a Bizottságot, hogy vizsgálja meg, hogy a német kormány által a 
legmagasabb rangú német tisztviselőkre vonatkozóan végzett értékelés mennyiben ássa alá 
pártatlanságukat. Arra is kérte a Bizottságot, hogy indítson keresetet Németországgal szemben 
ezen értékelési folyamat végrehajtása miatt, amely szerinte aláássa az európai közszolgálat 
alapelveit, és biztosítsa, hogy minden sajtóközlemény mindig elérhető legyen a RAPID 
adatbázisban. 

10.  2009. május 27-én a Bizottság mint elfogadhatatlant elutasította a 90. cikk (2) bekezdése 
szerinti kifogást, mivel a felvetett kérdések egyike sem minősült olyan aktusnak, amelyet ilyen 
panasz vitathatna. 

11.  A panaszos ezért 2009. szeptember 17-én panaszával kapcsolatban az európai 
ombudsmanhoz fordult. 

A vizsgálat tárgya 

12.  A panaszos a következő állításokat és állításokat nyújtotta be: 

Állítások: 

1.  A Bizottság tévesen tagadta meg a panaszos által az Intracommról írt három cikk 
közzétételét. Nem indokolta meg a cikkek elutasítását. 

2.  A Bizottság tévesen tagadta meg annak vizsgálatát, hogy pártatlanságuk miatt veszélybe 
sodorták-e a német vezető tisztviselőket az a tény, hogy Németország a nemzetközi 
intézmények legmagasabb rangú német tisztviselőinek értékelési rendszerét működtette. 

3.  A Bizottság tévesen tagadta meg, hogy bírósági eljárást indítson Németországgal szemben 
az európai közszolgálat alapelveinek ilyen értékelési rendszer működtetése révén történő 



5

aláásása miatt. 

4.  A Bizottság tévesen nem biztosította, hogy az összes sajtóközlemény mindenkor elérhető 
legyen a RAPID adatbázisban. 

Követelések: 

1.  A Bizottságnak közzé kell tennie a panaszos által benyújtott leveleket az Intracomm-on. 

2.  A Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogy a német értékelési rendszer pártatlanságuk 
tekintetében veszélyezteti-e a német bizottsági tisztviselőket. 

3.  A Bizottságnak eljárást kell indítania Németország ellen az európai közszolgálat 
alapelveinek egy ilyen értékelési rendszer működtetése révén történő aláásása miatt. 

4.  A Bizottságnak gondoskodnia kell arról, hogy az összes sajtóközlemény mindenkor elérhető 
legyen a RAPID adatbázisban. 

A vizsgálat 

13.  2009. október 16-án az ombudsman vizsgálatot indított, és felkérte a Bizottságot, hogy 
nyilvánítson véleményt a panaszról. 

14.  A Bizottság 2010. március 3-án benyújtotta véleményét. E vélemény megvizsgálását 
követően az ombudsman arra a következtetésre jutott, hogy az ügy kezeléséhez további 
információkra van szüksége. 2010. március 9-én ezért felkérte a Bizottságot, hogy adja meg 
ezeket az információkat. 

15.  2010. május 17-én a Bizottság megküldte válaszát, amelyet a panaszosnak az 
észrevételek benyújtására való felhívással továbbított. A panaszosnak a válaszra és a Bizottság
véleményére vonatkozó észrevételei 2010. május 25-én érkeztek be. 

16.  2010. december 15-én az ombudsman további tájékoztatást kért a Bizottságtól. A Bizottság
2011. február 8-án küldte meg válaszát, amelyet az ombudsman továbbított a panaszosnak, és 
felkérte észrevételeit. A panaszos észrevételei 2011. február 24-én érkeztek be. Ezekben az 
észrevételekben a panaszos lényegében fenntartotta panaszát, és nem vetett fel új kérdéseket. 

17.  2011. december 6-án az ombudsman ajánlástervezetet készített. A Bizottság 2012. április 
25-én nyújtotta be részletes véleményét az ajánlástervezetről. 2012. május 8-án az ombudsman
észrevételei megtételére való felkéréssel továbbította azt a panaszosnak. A panaszos 2012. 
május 24-én nyújtotta be észrevételeit. 

Az ombudsman elemzése és következtetései 



6

Előzetes megjegyzések 

18.  Az ombudsman ajánlástervezetére vonatkozó részletes bizottsági véleményre vonatkozó 
észrevételeiben a panaszos kijelentette, hogy véleménye szerint a Bizottság szándékosan 
késleltette az ombudsmannak adott válaszait, még akkor is, ha ezek a válaszok mindig nagyon 
rövidek voltak. A panaszos ezért felkérte az ombudsmant, hogy készítsen különjelentést a 
Parlamentnek annak érdekében, hogy bírálja a Bizottságot. 

19.  E tekintetben, noha a vizsgálat megindítását követő levélváltásból (lásd a fenti 13–17. 
pontot) kitűnik, hogy a Bizottságnak az ombudsman információkéréseire adott válaszai valóban 
késedelmet szenvedtek, semmi sem utal arra, hogy a szóban forgó késedelmek valóban 
szándékosak lennének. Az ombudsman ezért úgy véli, hogy ezek a késedelmek elvi kérdést 
vetnek fel. Ilyen körülmények között nincs szükség külön jelentésre. 

A. Az állítás, hogy a Bizottság tévesen tagadta meg a 
panaszos által az Intracommról írt három cikk közzétételét, 
és nem indokolta meg döntését és a kapcsolódó állítást 

Az ombudsmanhoz benyújtott érvek 

20.  A panaszos azzal érvelt, hogy a Bizottság csak akkor utasíthatja el a leveleket, ha azok 
megsértik a szerkesztési politikát. A panaszos véleménye szerint azonban egyik levele sem 
sértette meg a Bizottság szerkesztői politikáját, mivel ezek főként nyilvánosan elérhető 
újságcikkek idézeteiből álltak. Valójában a sajtónak a „Made in Germany” című levelében 
szereplő idézete, amelyet a Bizottság azért utasított el, mert „ a sajtóból származó cikkek 
többszörözését kollégák ellen innuendoval vagy innuendo használatával el kell  kerülni ”, még 
innuendo-t vagy vádat sem tartalmazott. A „Rapid, de pontatlan” című levél nem a sajtóból, 
hanem a Bizottság sajtóközleményéből idézett. Mindenesetre a panaszos úgy vélte, hogy a 
szólásszabadság fontosabb, mint az ártatlanság vélelme, és megjegyezte, hogy a Bizottság 
azáltal, hogy leveleit nem tette közzé, megsértette a fent említett jogot, amelyet a személyzeti 
szabályzat 17a. cikke is tükröz. 

21.  Véleményében a Bizottság a panaszos 90. cikk (2) bekezdése szerinti panaszával 
kapcsolatos határozatára hivatkozott, amely elfogadhatatlanként elutasította a panaszt. 
Megismételte továbbá a 2009. február 25-i és április 21-i levelében kifejtett érvelését. 

22.  Az ombudsmannak a vonatkozó állítás és állítás érdemére vonatkozó véleménykérésére 
adott válaszában a Bizottság megjegyezte, hogy a tisztviselőknek nincs joguk leveleik 
közzétételére. A honlapon közzétett szerkesztői politika e tekintetben teljesen egyértelmű volt, 
ezért a személyzet tagjaitól elvárható, hogy megértsék a közzététel korlátait. A jelen ügyben 
elfogadhatatlan lett volna, ha a Bizottság közzétesz minden olyan levelet, amely befolyásolhatja



7

a vizsgált alkalmazott ártatlanságának vélelmét. A Bizottság hangsúlyozta, hogy ezt a 
panaszossal folytatott kommunikációjában nagyon egyértelművé tette. 

23.  E válasz elemzését követően az ombudsman arra kérte a Bizottságot, hogy erősítse meg, 
hogy elfogadhatatlan lett volna, ha megengedte volna egy olyan levél közzétételét, amely 
befolyásolná a személyzet valamely tagjának ártatlanságának vélelmét, és utalt a dokumentum 
szerkesztői politikáját meghatározó harmadik pontra (az intézmény érdekeit valószínűsíthetően 
sértő levelek). A Bizottság megerősítette, hogy ez a helyzet, és megjegyezte, hogy a második 
pont (megnevezett vagy könnyen azonosítható személyekkel szembeni sértőnek vagy 
vádaskodásnak minősülő levelek) szintén releváns. Ennek oka az volt, hogy a panaszos levelei 
egy „megnevezett vagy könnyen azonosítható személyt” említettek, akit a Bizottság Nyomozó 
és Fegyelmi Hivatala (a továbbiakban: IDOC) folyamatban lévő vizsgálatnak vetett alá. A 
Bizottságnak a Szerződések őreként mindenkor fenn kellett tartania az ártatlanság vélelmét, 
amely a jogállamiság egyik alapelve. 

24.  A „@europa.de” című levél kapcsán az ombudsman feltette a kérdést, hogy a Bizottság 
mérlegelheti-e a vitafórumon való közzétételét, szem előtt tartva, hogy a levél tárgyát a 
Közszolgálati Törvényszék két nyilvánosan hozzáférhető ítéletében vitatták meg, és hogy a 
Bizottság szóban forgó tisztviselője elismerte a „ kínai üzletemberek ” találkozóját, és 
tájékoztatta őket a folyamatban lévő dömpingellenes eljárásokról. A Bizottság azt válaszolta, 
hogy az ártatlanság vélelmének védelmére vonatkozó kötelezettsége akkor is releváns, ha a 
szóban forgó ügyet a sajtó érintette. Hozzátette, hogy semmi esetre sem szándékozik elfogadni
a személyzet egyes tagjainak magatartásáról, jellegéről vagy érdemeiről az intranetjén folytatott
vitákat. 

25.  Ami a „Made in Germany” és a „Rapid, de pontatlan” című leveleket illeti, az ombudsman 
megjegyezte, hogy azok a Spiegel-cikkre vonatkoznak, amely a Bizottság vezető tisztviselőinek 
német minősítési rendszeréről szól, valamint a Bizottság sajtóközleményeinek elérhetőségéről. 
Ezért arra kérte a Bizottságot, hogy fejtse ki, hogy e levelek közzététele hogyan 
befolyásolhatják „az egyes alkalmazottak ártatlanságának vélelmét”, és hogy ezeket a leveleket 
hogyan lehet „megbízottnak vagy a kollégákkal szembeni innuendo-nak” tekinteni. Az 
ombudsman további információkérésére adott válaszában, amely más kérdéseket is érintett, a 
Bizottság nem foglalkozott ezekkel a kérdésekkel. 

26.  Észrevételeiben a panaszos fenntartotta panaszát, és elutasította a Bizottság azon érvét, 
amely szerint a tisztviselőknek nem volt joguk arra, hogy leveleiket közzétegyék a vitafórumon. 
A szerkesztői szabályzat kimondja, hogy „a levelek teljes egészében közzétételre kerülnek, 
kivéve, ha a kivételek bármelyike fennáll”. E tekintetben a Bizottság még mindig nem fejtette ki 
azon álláspontját, amely szerint levelei sértegetnek vagy gyalázatosak, illetve vádakat emeltek 
neves vagy könnyen azonosítható személyek ellen. 

27.  A „@europa.de” című levelében csupán nyilvánosan elérhető forrásokból idézett. A „made 
in Germany” nem is érintette a megnevezett személyeket, és nem is említette a Bizottság 
tisztviselőjét, akinek ártatlanságának vélelmét a Bizottságnak meg kell védenie. Ehelyett a 
német állam által működtetett minősítési rendszerre vonatkozott. Valójában mindkét levélben 



8

„Rapid, de pontatlan” és „@europa.de” címet viselő levélben hivatkozott a Bizottság által 
közzétett sajtóközleményre, éppen arra a sajtóközleményre, amelyet a Közszolgálati 
Törvényszék nem tekintett úgy, hogy sérti az ártatlanság vélelmét. Ez abszurdná tette, hogy a 
Bizottság ezen elvre hivatkozva megtagadta e levél közzétételét. Továbbá levelei olyan 
tényeket mutattak be, amelyek továbbra is relevánsak, függetlenül attól, hogy a szóban forgó 
tisztviselőt bűnösnek találták-e vagy sem, és nem adták elő „ az előzetes elképzelést, hogy a 
vádlott elkövette a vád alá helyezett bűncselekményt ” [3] . 

28.  Az a tény, hogy egy magánszemélyt megnevezett vagy könnyen azonosíthatóvá tett levél 
nem volt elegendő ahhoz, hogy ne tegyék közzé. A szerkesztési politika inkább azt követelte 
meg a Bizottságtól, hogy bizonyítsa, hogy a levél sértegetést vagy vádat tartalmaz e személlyel 
szemben. Úgy tűnik tehát, hogy a Bizottság túl tágan értelmezte szerkesztői politikáját. 
Véleménye szerint szisztematikus cenzúra-politikát jelentett be, amikor kijelentette, hogy „ nem 
áll szándékában elfogadni az Intraneten az egyes alkalmazottakról, érdemeikről, viselkedésükről,
jellegükről stb. folytatott vitákat”. Úgy tűnik, nem érdekelte, hogy tiszteletben tartja-e saját 
szerkesztői politikáját, és ezáltal megsértette-e a véleménynyilvánítás szabadságának elvét. 

29.  A Bizottság azon állításával kapcsolatban, miszerint a „@europa.de” című levél közzététele
sértené az érdekeit, a panaszos azzal érvelt, hogy ezeket az érdekeket egyértelműen meg kell 
határozni. A Bizottság ezzel összefüggésben utalt egy olyan tisztviselő ártatlanságának 
vélelmére, aki „ a Bizottság Nyomozó és Fegyelmi Hivatala (IDOC) által folyamatban lévő 
vizsgálat tárgyát képezi ”. Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) azonban lezárta az érintett 
tisztviselő 2009. január 29-i Sunday Times cikkében leírt magatartásával kapcsolatos 
vizsgálatát. Ezt követően újabb vizsgálatot indított a Kereskedelmi Főigazgatósággal 
kapcsolatos állításokkal kapcsolatban, és 2010. február 25-én arról tájékoztatta a panaszost, 
hogy a Bizottság által az érintett tisztviselővel szemben indított fegyelmi eljárás ezen eljárással 
kapcsolatban „eljárásunk eredményétől és ajánlásunktól” függ. 2010. szeptember 22-én az 
OLAF arról tájékoztatta a panaszost, hogy ezt a vizsgálatot is lezárták, és az ajánlása az volt, 
hogy ne hozzanak további intézkedéseket. 

30.  A panaszos előadta, hogy a „ @europa.de ” című levele semmi esetre sem sértette meg az
ártatlanság vélelmét. Maga a Bizottság idézte a Sunday Times cikkét, amelyre támaszkodott 
annak érdekében, hogy megindokolja a szóban forgó tisztviselő felfüggesztésére vonatkozó 
döntését. Az ügyben hozott ítéletében a Közszolgálati Törvényszék utalt arra a tényre, hogy ez 
a cikk „nagyon részletes és számos alkalommal jelentések, idézőjelek, a felperes válaszai a 
riporterek által feltett kérdésekre” [4] , és hogy a szóban forgó tisztviselő „a The Sunday Times 
cikkében szereplő tények egy részét bevallotta”, különösen azáltal, hogy a dömpingellenes 
eljárásokra vonatkozó információkat közölte a „kínai üzletemberekkel”. 

Az ombudsman ajánlástervezethez vezető értékelése 

31.  Mielőtt megvizsgálta volna a Bizottság álláspontját a panaszos által a vitafórumon való 
közzététel céljából benyújtott levelek mindegyikével kapcsolatban, az ombudsman 
helyénvalónak tartotta, hogy néhány előzetes észrevételt tegyen. 



9

32.  Először is a Bizottság azzal érvelt, hogy a tisztviselőknek nincs joguk arra, hogy leveleket 
tegyenek közzé a vitafórumon. Az ombudsman azonban megjegyezte, hogy a Bizottság ezzel 
összefüggésben szerkesztési politikát határozott meg. E dokumentum szerint a „közzéteendő” 
betűket kivéve, ha a három kivétel egyike fennáll. Ilyen körülmények között a Bizottság azon 
döntését, hogy nem teszi közzé a panaszos által benyújtott leveleket, a Bizottság által e 
tekintetben meghatározott szabályok alapján kellett értékelni; vagyis a szerkesztői politika és az
általa alkalmazott elvek. 

33.  Másodszor, a panaszos nem vitatta a Bizottság által a szerkesztői politikában 
meghatározott szabályokat. Ehelyett azzal érvelt, hogy ezeket a szabályokat túl tágan 
értelmezték és alkalmazták. Az ombudsman elemzése ezért arra a kérdésre összpontosított, 
hogy a panaszos által benyújtott levelek közzétételének mellőzéséről szóló határozatok 
igazolhatók-e a szerkesztői politika alapján, amelyet maga a Bizottság fogadott el és jelentett be
munkatársainak. 

34.  Harmadszor, amint arra a panaszos helyesen rámutatott, a szerkesztési politika kimondja, 
hogy a közzétételre benyújtott leveleket teljes egészében közzéteszik a vitafórumon, kivéve, ha 
az egyik kivétel alkalmazandó. Ezért a közzététel a szabály, és a közzététel elmaradása a 
kivétel. 

35.  Negyedszer, igaz, hogy a Bizottság nem volt köteles ilyen általános politikát elfogadni. 
Ezenkívül megváltoztathatja ezt az általános politikát, mivel – amint arra a Bizottság helyesen 
rámutatott – a szólásszabadság nem jelenti mások közzétételi kötelezettségét. Mindazonáltal 
továbbra is fennáll az a tény, hogy a Bizottság elfogadta a fent említett általános politikát, és 
közölte a személyzetével. Ez a politika csak olyan döntésként értelmezhető, amely az 
Intracomm-ot olyan fórummá teszi, ahol a tisztviselők szabadon kifejthetik véleményüket, csak a
bejelentett kivételektől függően. Ez tükrözi a véleménynyilvánítás szabadságát, amely az 
emberi jogok európai egyezményének (a továbbiakban: EJEE) 10. cikkében és az Európai Unió
Alapjogi Chartájának (a továbbiakban: Charta) 11. cikkében biztosított alapvető jog. Ez a 
tisztviselők személyzeti szabályzat által biztosított jogainak egyike (17a. cikk). A Charta 52. 
cikkének (1) bekezdése szerint az e Chartában elismert jogok és szabadságok gyakorlásának 
bármely korlátozását „törvénynek kell előírnia, és tiszteletben kell tartania e jogok és 
szabadságok lényeges tartalmát. Az arányosság elvére is figyelemmel, korlátozások csak akkor
tehetők meg, ha szükségesek és ténylegesen az Unió által elismert általános érdekű 
célkitűzéseket vagy mások jogainak és szabadságainak védelmét szolgálják." Az ombudsman 
véleménye szerint ebből az következik, hogy a Bizottság a szerkesztési politika alkalmazása 
során nem tudja túlságosan tágan értelmezni az abban előírt kivételeket, ezáltal korlátozva a 
köztisztviselők azon képességét, hogy szabadon kifejezzék magukat az erre a célra létrehozott 
fórumon. 

36.  Ötödször, a Bizottság a jelen ügyben előadta, hogy nem áll szándékában elfogadni a 
személyzete egyes tagjainak magatartásáról, jellegéről vagy érdemeiről az érintett vitafórumon 
folytatott vitákat. Az ombudsman megjegyezte, hogy a Bizottság által meghatározott 
szerkesztési politika nem tartalmaz ilyen kivételt. Ilyen körülmények között a Bizottság jelen 



10

ügyben hozott határozatai csak akkor igazolhatók, ha a szerkesztői politikájában szereplő 
három kivétel egyike alá tartoznak, és a Bizottság nem tehet az említetteken túlmutató eseti  
kivételeket, mivel ez indokolatlanul korlátozná a véleménynyilvánítás szabadságát. 

37.  Hatodszor, 2009. április 21-i válaszában a szerkesztő kifejtette, hogy a Bizottság „ellenezte 
a sajtóból származó cikkek többszörözését kollégákkal szemben”. Ebben az összefüggésben 
az ombudsman rámutatott, hogy a Bizottság szerkesztési politikájában szereplő második kivétel
olyan levelekre vonatkozik, amelyek „megnevezett vagy könnyen azonosítható személyek elleni
vádakat” jelentenek. Így egyértelmű volt, hogy a vádat magának a levélnek kell előterjesztenie, 
és hogy a vonatkozó kivétel nem alkalmazható azokban az esetekben, amikor a levél csupán 
egy más által felhozott vádról számol be. Az ombudsman szerint azonban az is egyértelmű volt,
hogy értelmezési kérdésről van szó, hogy ez a helyzet-e, vagy hogy egy levél, bár pusztán 
valaki más által felhozott vádról való beszámolásra irányul, valójában egyértelművé teszi, hogy 
a szerző osztja az e harmadik személy által kifejtett álláspontot, és így az említett vádat a 
magáévá teszi. Az ombudsman hozzátette, hogy azt is meg kell jegyezni, hogy a harmadik fél 
által felhozott vádakról szóló levél közzététele továbbra is megtagadható, ha a harmadik kivétel 
alkalmazandó. 

38.  Hetedszer, ami e harmadik kivételt illeti, a Bizottság az ártatlanság vélelmének védelme 
szükségességére hivatkozott annak igazolása érdekében, hogy nem tették közzé a panaszos 
leveleit. Az ombudsman megjegyezte, hogy az EJEB egyértelművé tette, hogy egyensúlyt kell 
teremteni a véleménynyilvánítás szabadsága és az ártatlanság vélelmének védelme között: 

„A véleménynyilvánítás szabadsága, amelyet az Egyezmény 10. cikke garantál, magában 
foglalja az információ fogadásának és közlésének szabadságát. A 6. cikk (2) bekezdése tehát 
nem akadályozhatja meg a hatóságokat abban, hogy tájékoztassák a nyilvánosságot a 
folyamatban lévő nyomozásokról, de megköveteli, hogy ezt az ártatlanság vélelmének 
tiszteletben tartásához szükséges mérlegelési jogkörrel és körültekintéssel tegyék meg.” [5] 

39.  Az ombudsman álláspontja szerint tehát egyértelmű volt, hogy az intézmény helytelenül jár 
el, ha olyan nyilatkozatokat tesz közzé, amelyek sértik az ártatlanság vélelmét. Ilyen 
körülmények között az ombudsman megalapozottnak tartotta, ha valamely intézmény úgy véli, 
hogy alkalmazottainak a szolgálatai által működtetett vitafórumon tett nyilatkozatai sérthetik az 
érdekeit. Mindazonáltal szem előtt kell tartani, hogy a véleménynyilvánítás szabadságához való 
alapvető jog tiszteletben tartása megköveteli, hogy ezt a kivételt – mint minden más kivételt – 
gondosan értelmezzék, hogy az ezen az elven alapuló általános szabályt ne fosztsák meg 
minden jelentéstől. 

40.  Végül megjegyezte, hogy különbséget kell tenni a panaszos állításai és állításai között a 
releváns időpont tekintetében. Ami a Bizottság azon határozatait illeti, hogy megtagadta a 
panaszos leveleinek közzétételét, egyértelmű volt, hogy az ombudsmannak meg kellett 
vizsgálnia, hogy e határozatok helyesek voltak-e azok meghozatalakor. Más szóval, az 
ombudsman vizsgálatának azon tényeken kellett alapulnia, amelyeket a Bizottság ebben a 
szakaszban tudott vagy tudhatott volna. A panaszos azon állítása azonban, hogy leveleit közzé 
kell tenni, egy olyan intézkedésre vonatkozott, amelyet a Bizottságnak a panaszos véleménye 



11

szerint most vagy a jövőben kellene megtennie. Ennek az állításnak az értékeléséhez az 
ombudsmannak ezért figyelembe kellett vennie azokat a fejleményeket is, amelyek azután 
következtek be, hogy a Bizottság elfogadta az említett levelek közzétételének mellőzéséről 
szóló határozatait. 

41.  Miután részletesen elemezte ezeket az általánosabb pontokat, az ombudsman 
megvizsgálta a Bizottság azon határozatait, amelyek elutasítják a panaszos leveleit e levelek 
mindegyikével kapcsolatban. 

(1) „ @europa.de ” című levél 

42.  A Bizottság azzal érvelt, hogy a „ @europa.de” levelet nem lehetett közzétenni, mert 
számos észrevételt tett egy megnevezett vagy könnyen azonosítható kollégával kapcsolatban 
egy olyan ügyben, amelyet az IDOC vizsgálatnak vetett alá. Előadta, hogy köteles megvédeni 
az ártatlanság vélelmét, és nem tehet közzé semmit, ami aláásná ezt az elvet. Az ombudsman 
második további információkérésére adott válaszában kifejtette, hogy e tekintetben a 
szerkesztői politikában szereplő második és harmadik kivételre is hivatkozik. 

43.  A panaszos megkérdőjelezte, hogy ez az érv a tények valódi magyarázatán alapul-e. 
Hozzátette, hogy kétséges, hogy a Bizottság azon tisztviselője, akire a cikkei vonatkoznak, 
folyamatban van-e az IDOC vizsgálatában. Ebben az összefüggésben emlékeztetni kell arra, 
hogy annak eldöntésekor, hogy helyes volt-e a Bizottság azon döntése, hogy megtagadta a 
vonatkozó levél közzétételét, az ombudsmannak figyelembe kell vennie a határozat 
meghozatalának időpontjában, azaz 2009 februárjában fennálló helyzetet. Úgy tűnik azonban, 
hogy a panaszos nem vitatja a Bizottság azon állítását, miszerint a vizsgálat akkor még 
folyamatban volt. 

44.  Ezért továbbra is vizsgálni kell a Bizottság azon érvét, amely szerint a levél a szerkesztési 
politikában felsorolt második és harmadik kivétel hatálya alá is tartozott. 

45.  Először is emlékeztetni kell arra, hogy a „ @europa.de ” levélnek két változata van. A 
panaszos mindkét változatban címével és alcímével vezette be a Sunday Times cikket, és 
megadta a linket. Ezt követően a Bizottság két nappal a cikk közzététele előtt kiadott 
sajtóközleményéből idézett. Az így hivatkozott szöveg szerint a Bizottsághoz olyan állításokkal 
fordultak, amelyek szerint az egyik tisztviselője kapcsolatba lépett az üzletembernek látszó 
újságírókkal, és a Bizottság kérte az újságtól, hogy bocsássa rendelkezésre a bizonyítékokat 
annak érdekében, hogy kivizsgálhassa az ügyet. A panaszos levele megjegyezte, hogy az 
OLAF nem volt biztos abban, hogy valóban meghallgathatja-e a rendelkezésre bocsátott 
felvételeket, mivel nem volt egyértelmű, hogy a felvétel jogszerű volt-e. Ezt követően egy 
Spiegel  -jelentésre hivatkozott, amely egy olyan rendszert ír le, amely a német kormány által 
működtetett legmagasabb német bizottsági tisztviselőket értékeli. Ehhez a cikkhez is 
kapcsolódik, amely főként a Sunday Times által feltárt ügyről szól. A panaszos levele a 
személyzeti szabályzat 11. cikkére hivatkozott (amely szerint a tisztviselőknek pártatlanul és 
függetlenül kell eljárniuk, és lojálisnak kell lenniük a Bizottsághoz), és felszólította a Bizottságot,
hogy vizsgálja ki az ügyet. Arról is beszámolt, hogy az a tisztviselő, aki a Sunday Times üzleti 



12

képviselőként pózoló újságíróival találkozott, megpróbálta megakadályozni, hogy egy nem 
kormányzati szervezet közzétegye nevét egy díjátadó ünnepségen, de a kérdéssel foglalkozó 
belga bíróság úgy ítélte meg, hogy a véleménynyilvánítás szabadsága fontosabb ebben az 
ügyben. Végül megemlítette, hogy az érintett tisztviselő az Európai Bíróság jelenlegi és volt 
référendaire- i  egyesületének alelnöke volt. 

46.  Ezenkívül a panaszos levelének eredeti változata tartalmazott néhány „ következtetést ” és 
a panaszos észrevételeit az üggyel és azzal kapcsolatban, hogy véleménye szerint a Bizottság 
nem hajlandó kivizsgálni. Így a Sunday Times  cikk bevezetőjét követően a panaszos 
megjegyezte, hogy az ügyben érintett tisztviselő mennyi ideig töltötte be tisztségét, és előadta „ 
első következtetését ”, nevezetesen azt, hogy a Bizottság tévedett, amikor megengedte neki, 
hogy érzékeny pozíciójában maradjon mindaddig, amíg ezt megteszi. Miután beszámolt arról, 
hogy az OLAF elemezte, hogy joga van-e meghallgatni a felvételeket, arra a következtetésre 
jutott, hogy nem hajlandó felhasználni a Bizottság által a Sunday Times  -tól kért bizonyítékokat. 
A panaszos továbbá azt állította, hogy az a tény, hogy a szóban forgó tisztviselő vezető 
szerepet tölt be egy  korábbi référendaire-i egyesületben, befolyásolná az ügy kimenetelét, 
amelyet a tisztviselő a Bizottság felfüggesztő határozatával szemben indított. Az ombudsman 
véleménye szerint ezek a „ következtetések ” azt a benyomást keltik, hogy a szóban forgó 
tisztviselő magatartása olyan volt, hogy nem lett volna szabad megengedni neki, hogy betöltse 
az általa betöltött érzékeny álláshelyet, és nyilvánvalóan nem ilyen hosszú ideig. Ilyen 
körülmények között a szöveg fennmaradó részét, bár csupán a máshol közzétett információk 
közlésére szorítkoztak, az olvasók valószínűleg úgy értelmezték, mint amely a Bizottság szóban
forgó tisztviselőjét bírálja. 

47.  A fentiek fényében az ombudsman úgy ítélte meg, hogy a Bizottság jogosan állapította 
meg, hogy a vonatkozó levél eredeti változata vádakat tartalmaz a szóban forgó tisztviselővel 
szemben. Az ombudsman kifejtette továbbá, hogy ebből az következik, hogy a harmadik 
kivétellel kapcsolatban a Bizottság a levél e változatát úgy értelmezte, hogy az sérti a vizsgált 
tisztviselő ártatlanságára vonatkozó vélelm védelmét. Az ombudsman véleménye szerint ezért 
indokolt volt a Bizottság azon döntése, hogy nem teszi közzé a „ @europa.de” levél e változatát
az érintett vitafórumon. 

48.  Másrészt a panaszos levelének felülvizsgált változata, amelyből a panaszos fent említett 
következtetéseit és észrevételeit eltávolították, következésképpen főként a sajtócikkekből és az 
üggyel kapcsolatos bizottsági sajtóközleményből származó idézetekből állt. Arra a 
következtetésre jutott, hogy az általa említett valamennyi tény nyilvánosan hozzáférhető 
forrásokból származik, és nem az volt a célja, hogy előre megítélje, hogy a Bizottság 
tisztviselője „bűnös vagy ártatlan”. E szövegnek a fenti 45. pontban összefoglalt olvasatából az 
következik, hogy a panaszos beszámolt az ügyről, és ennek során hivatkozott a vonatkozó 
cikkek címére és alcímére, valamint arra az indokra, amiért a tisztviselőt a „legrosszabb 
összeférhetetlenségi díjra” jelölték ki; nevezetesen a díj szervezői szerint „azért, hogy 
bennfentes információkat tártak fel a kereskedelmi vámokkal kapcsolatban a „lobbiisták” 
számára, akik valójában újságírók voltak, akik fedél alatt dolgoztak. Bár a panaszos említette és
megismételte ezeket a nyilatkozatokat, valamint azokat a vonatkozó cikkeket, amelyek a 
tisztviselővel szemben vádat emeltek, a szövegből nem következik, hogy megosztotta az általa 



13

jelentett nézeteket, vagy saját maga terjesztette elő az ilyen vádakat. 

49.  Ezért nem tekinthető bizonyított ténynek, hogy a panaszos levelének második, szerkesztett
változatában vádat emelt a szóban forgó tisztviselő ellen. 

50.  Ami a harmadik kivételt illeti, az ombudsman megjegyezte, hogy a fent említetteknek 
megfelelően igaz, hogy a Sunday Times-ügyről szóló levél akkor jelent meg, amikor az ezzel 
kapcsolatos vizsgálatok még nem zárultak le. Ez azonban önmagában nem tekinthető 
elegendőnek ahhoz, hogy a levelet az ártatlanság vélelmét sértőnek lehessen tekinteni. 
Valójában az ombudsman úgy vélte, hogy a véleménynyilvánítás szabadságának túlzott 
korlátozásával járna, ha megtiltanák a vizsgálat lezárásáig minden vizsgálat tárgyát képező 
ügyben való jelentéstételt. Meg kell jegyezni, hogy ami az ügy tényállásának bejelentését illeti, 
a panaszos a Bizottság saját sajtóközleményére hivatkozott, amely gondosan fogalmazza meg 
azt, hogy az újság „állítólag” azt állítja, hogy a pénzátutalást „feltehetően” ajánlották fel 
tanácsadásért és tájékoztatásért cserébe. Ezenkívül a szöveg többi részéből nem lehetett azt a 
következtetést levonni, hogy a panaszos azt gondolta volna, és arra törekedett, hogy olvasóit 
meggyőzze arról, hogy a szóban forgó tisztviselő valóban bűnös. Az ombudsman arra a 
következtetésre jutott, hogy nincs arra utaló jel, hogy a szöveg sértené a harmadik kivétel által 
védett érdeket. 

51.  A fentiekből az következik, hogy azt az állítást, miszerint a Bizottság tévesen utasította el e 
levél közzétételét, és nem indokolta meg határozatát, nem lehetett helyt adni a panaszos 
levelének első változatával kapcsolatban, hanem azt a második változathoz képest 
megalapozottnak kellett tekinteni. 

52.  Ami a panaszos azon állítását illeti, hogy levelét közzé kell tenni, ezt az állítást – a 
fentieknek megfelelően – értékelni kellett, figyelembe véve azokat a fejleményeket, amelyek a 
Bizottság 2009. évi határozatának időpontja óta következtek be, amelyben megtagadta az 
említett levél közzétételét. E tekintetben az ombudsman megjegyezte, hogy időközben az e 
levél tárgyát képező ügyet két esetben terjesztették az európai bíróságok elé. Ezen ügyek közül
az elsőben a Közszolgálati Törvényszéknek kellett értékelnie a Bizottság azon határozatát, 
hogy felfüggeszti a szóban forgó tisztviselőt. 2009. november 30-i ítéletében megjegyezte, hogy
a tisztviselő a Bizottság előtti meghallgatáson elismerte, hogy számos alkalommal meghívta a 
kínai üzletembereket az éttermekbe, és részt vett vacsorákon, anélkül, hogy tájékoztatta 
feletteseit. Azt is elismerte, hogy „a meghívott vacsorák során vagy a telefonbeszélgetések 
során tájékoztatott az újságírókkal bizonyos információkat, különösen a gyertyák gyártásában 
részt vevő két kínai vállalat nevét, amelyek egy akkor folyamatban lévő dömpingellenes eljárást 
követően valószínűleg piacgazdasági elbánásban részesültek.” [6]  E körülményekre tekintettel 
nem zárható ki, hogy az ügy újbóli értékelése arra a következtetésre vezetheti a Bizottságot, 
hogy még a „ @europa.de ” levél eredeti változatát is közzé lehet tenni az érintett vitafórumon. 

53.  Az ombudsman azonban úgy ítélte meg, hogy a jelen ügyben nem szükséges foglalkoznia 
e kérdéssel. A panaszos állítását úgy fogalmazta meg, hogy a „ @europa .de” levél „ legalább a 
második, szerkesztett változatban ” közzétételére vonatkozik. Az ombudsman ezért úgy ítélte 
meg, hogy jogosan összpontosított a vonatkozó levél e második változatára. A fent ismertetett 



14

elemzésből azonban az következik, hogy e levél második változata nem sértette meg a 
szerkesztési politikát, és ezért azt közzé kell tenni. 

54.  Alapokmánya 3. cikkének (5) bekezdése szerint az ombudsman „a lehető legnagyobb 
mértékben ” barátságos megoldást keres a hivatali visszásságok megszüntetésére és a panasz 
rendezésére. A fentieknek megfelelően azonban a jelen ügyben az ombudsman úgy határozott,
hogy helyt ad a panasznak. A fentiekből továbbá az tűnik ki, hogy a Bizottság elutasította az 
ombudsman egyeztető megközelítésre vonatkozó javaslatait, és határozottan fenntartotta 
álláspontját. A barátságos megoldás tehát nem volt lehetséges. Az ombudsman ezért 
ajánlástervezetet nyújtott be a Bizottsághoz, amelyben felkérte, hogy tegye közzé a panaszos 
„@europa.de” című levelének második változatát. 

(2) A „Gyermek Németországban ” című levél 

55.  A szerkesztő azzal érvelt, hogy ezt a levelet nem lehet közzétenni, mert a Bizottság 
„ellentétben áll a sajtócikkeknek a kollégákkal szembeni vádjával vagy használatával”. Az 
ombudsman kérdésére válaszolva a Bizottság kifejtette, hogy a levelek közzétételének 
mellőzésére vonatkozó döntése a szerkesztői politikában meghatározott második és harmadik 
kivételen alapult. Az ombudsman arra vonatkozó kérdésére válaszolva azonban, hogy e levél 
közzététele hogyan sértheti a Bizottság érdekeit azáltal, hogy befolyásolja az ártatlanság 
vélelmét, vagy a kollégákkal szembeni vádat vagy innuendo-t használ, a Bizottság nem 
terjesztett elő konkrét érveket azon kívül, hogy nem kívánja lehetővé tenni személyzete egyes 
tagjainak érdemeivel és magatartásával kapcsolatos vitákat az intraneten. 

56.  Az ombudsman kifejtette, hogy annak meghatározásakor, hogy az említett levél a második 
kivétel hatálya alá tartozhat-e, meg kell jegyezni, hogy a levél nem egy adott tisztviselőre 
vonatkozik, hanem csupán a Spiegel  -jelentésben szereplő állításról számolt be, amely szerint a
német kormány tisztviselők csoportját hozta létre, amelynek feladata a nemzetközi szervezetek 
magas rangú német tisztviselőinek értékelése volt. Igaz, hogy e téma bevezetésekor a 
panaszos levele idézte és lefordította a Spiegel-jelentés címét, amelyben ezt a kérdést 
említették („német vezető tisztviselő Brüsszelben a korrupció gyanúja alatt”), és linket adott e 
cikkhez. A cikk részletezi a Sunday Times cikke körüli eseményeket. A vádakat azonban nem 
tényként tünteti fel (kivéve azt a tényt, hogy a brüsszeli éttermekben találkozókra került sor), 
hanem olyan állításokról számol be, mint az információ átadása, vagy hogy a tisztviselő ennek 
az információnak a díjazására vonatkozó ígéretet fogadott el, egyértelművé téve, hogy ezek 
állítások, és nem tények. Az ombudsman hozzátette, hogy mindenesetre az a puszta tény, hogy
a panaszos levele e cikk címére hivatkozik, nem jelenti azt, hogy ez a levél a Bizottság azon 
tisztviselője ellen emelt vádat, akinek magatartása a Spiegel  -cikk alapjául szolgált. 

57.  A panaszos levele két további „ könnyen azonosítható személyre ” hivatkozott, nevezetesen
a Bizottság elnökére és az OLAF igazgatójára. A levél azonban csupán azt sugallja, hogy a 
panaszos véleménye szerint e két személy valószínűleg negatív következményekkel járna, ha a
német kormány által állítólagosan létrehozott értékelési rendszert megvizsgálnák. Az 
ombudsman úgy vélte, hogy ezt a kijelentést aligha lehet e két személlyel szembeni vádként 
vagy innuendoként értelmezni. 



15

58.  Végül elképzelhető volt, hogy a levelet úgy lehet értelmezni, hogy a német kormány által 
állítólagosan létrehozott értékelési rendszer következményeként a Bizottság bizonyos magas 
rangú német tisztviselőit arra lehet ösztönözni, hogy megsértsék az Unióval szembeni lojalitási 
kötelezettségüket. Mindazonáltal, még ha ezt vádként kellene értelmezni is, az a tény maradt, 
hogy az érintett tisztviselőket sem megnevezték, sem könnyen nem azonosíthatók. Az 
ombudsman ezért nem vélte úgy, hogy e levél közzétételének megtagadása a szerkesztési 
politika második kivételén alapulhatna. 

59.  Meg kell tehát vizsgálni, hogy a harmadik kivétel igazolhatja-e a Bizottság azon döntését, 
hogy nem teszi közzé a levelet. Ugyanakkor, és a „ @europa.de ” levél második változatának 
értékelése keretében már kifejtett okok miatt az ombudsman nem vélte úgy, hogy egy olyan 
levél, amely pusztán egy adott tisztviselővel szemben más kiadványokban tett bizonyos 
állításokról számolt be, anélkül hogy azt a benyomást keltené, hogy a levél szerzője 
megalapozottnak tekinti ezeket az állításokat, úgy tekinthető, hogy alkalmas az ártatlanság 
vélelmének megsértésére. Ezzel összefüggésben azt is megjegyezték, hogy az ombudsman 
felkérte a Bizottságot annak pontosítására, hogy e levél közzététele milyen módon sértheti a 
Bizottság érdekeit azáltal, hogy aláássa az érintett tisztviselővel szembeni ártatlanság vélelmét. 
Mint már említettük, a Bizottság válaszában nem kommentálta ezt a kérdést. Ezért azt a 
következtetést kellett levonni, hogy a harmadik kivételre nem lehet hivatkozni e levél 
közzététele megtagadásának indokaként. 

60.  A fentiek fényében az ombudsman megállapította, hogy a Bizottság tévesen utasította el 
ezt a levelet a megfelelő vitafórumon való közzététel céljából. Úgy vélte, hogy ez egy újabb 
hivatali visszásság. Ezért ajánlástervezetet készített, amelyben felkéri a Bizottságot, hogy tegye
közzé a „ Made in Germany ” című levelet is. 

(3) „ 
Gyors, de pontatlan 

” című levél 

61.  A „ gyors, de pontatlan ” levélben a panaszos arról számolt be, hogy bár a Bizottság 
valamennyi sajtóközleményének mindenkor elérhetőnek kell lennie a RAPID adatbázisban, 
számos ilyen közlemény nem található ott. A Bizottság tehát a panaszos szerint vagy hibát 
követett el, vagy szándékosan kellemetlen sajtóközleményeket rejtegetett. A panaszos két 
példára hivatkozva illusztrálta álláspontját. Az első a fent említett sajtóközlemény volt, amelyet a
Bizottság a Sunday Times megkeresését követően tett közzé. A másik példa a kínai 
tejtermékek betiltására vonatkozott. A panaszos arra a következtetésre jutott, hogy a Bizottság 
George Orwell „Nineteen Eighty Four” című művéből egy „a múlt gyártásáról” szóló bekezdésre 
hivatkozva szerzett tudomást. 

62.  A szerkesztő azzal érvelt, hogy ezt a levelet nem lehet közzétenni, mert a Bizottság 
„ellentétben áll a sajtócikkeknek a kollégákkal szembeni vádjával vagy használatával”. 



16

Véleményében a Bizottság kifejtette, hogy a levelek közzétételének mellőzéséről szóló 
határozata a szerkesztési politikában szereplő második és harmadik kivételen alapult. Amikor 
azonban az ombudsman kérte, hogy fejtse ki, hogy a levél közzétételének mellőzésére 
vonatkozó döntés e két kivétel alkalmazásával miért indokolható, a Bizottság nem nyújtott be 
konkrét érveket. 

63.  Ami a második kivételt illeti, az ombudsman úgy ítélte meg, hogy igaz, hogy a levél egy 
könnyen azonosítható személyt említ, nevezetesen azt a tisztviselőt, akit a Sunday Times cikke 
érintett, akit a Bizottságon belüli álláspontja azonosít. Az is igaz, hogy a levél a Sunday Times 
vonatkozó cikke címét és alcímét idézi. Semmi sem utal azonban arra, hogy az olvasók azt a 
benyomást keltenék, hogy a panaszos az e cikkben felvetett vádakat sajátja kívánná tenni. A 
levélben a Bizottság ellen felhozott általánosabb kritika nem irányul egyetlen megnevezett vagy 
azonosítható személyre sem. A szerkesztési politikában szereplő második kivételt tehát a 
Bizottság nem használhatja fel a levél közzétételének mellőzésére. 

64.  A harmadik kivétellel kapcsolatban az ombudsman egyetértett a panaszossal abban, hogy 
abszurd lenne úgy tekinteni, hogy a maga a Bizottság által közzétett sajtóközlemény 
idézeteinek az érintett vitafórumon való közzététele, amely nem torzítja e sajtóközlemény 
üzenetét, alkalmasnak tekinthető az ártatlanság vélelmének védelmére. Ebben az 
összefüggésben emlékeztettek arra, hogy a fent említetteknek megfelelően, és bár az 
ombudsman további magyarázatot kért a Bizottságtól ebben a kérdésben, ez utóbbi nem adott 
választ erre a kérdésre. 

65.  Az ombudsman elismerte, hogy a levél nagyon kemény módon bírálta a Bizottságot, azt 
állítva, hogy „ a múltat gyártja ”, és azt sugallta, hogy ez olyan totalitárius rendszer, mint 
George Orwell tizennyolcas négyesében ábrázolt totalitárius rendszer . 

66.  Az ombudsman azonban emlékeztetett arra, hogy a Bizottság saját szerkesztési 
politikájából az következik, hogy a levelek közzétételének mellőzéséről szóló határozatok 
kivételt képeznek. A jelen ügyben a Bizottság nem hivatkozott a fent említett, önmagában 
megfogalmazott kifogásra annak igazolása érdekében, hogy a szóban forgó levelet nem teszi 
közzé. Azt sem bizonyította, hogy ez a kifogás feljogosítaná arra, hogy a szerkesztői 
politikájában szereplő három kivétel egyikére hivatkozzon. 

67.  A fentiek fényében az ombudsman megállapította, hogy a Bizottság nem bizonyította, hogy 
jogában áll megtagadni e levél közzétételét. Ez újabb hivatali visszásságot jelentett. Az 
ombudsman ezért ajánlástervezetet készített, amelyben felkérte a Bizottságot, hogy tegye 
közzé a „ gyors, de pontatlan ” levelet is. 

Az ombudsmanhoz az ajánlástervezet után benyújtott érvek 

68.  Részletes véleményében a Bizottság fenntartotta, hogy a panaszos panaszának 
elutasítására vonatkozó döntése „teljes mértékben indokolt ”. A Bizottság hangsúlyozta, hogy 
tiszteletben kell tartania az ártatlanság vélelmét. A panaszos által közzéteendő levelekből 



17

azonban egyértelműen kiderült, hogy azok egy belga bíróság előtt folyamatban lévő „volt 
kollégát ” érintő ügyre vonatkoztak. Következésképpen a Bizottság nem tehetett közzé 
intranetes fórumán olyan sajtócikket, amely sértheti e személy azon jogát, hogy bűnösségének 
bizonyításáig ártatlannak minősüljön. 

69.  Ez az érvelés nemcsak a @europa.de, hanem a „ made in Germany ” és a „ gyors, de 
pontatlan ” betűkre is vonatkozik. Igaz, hogy ezek a levelek, miközben utaltak a volt kollégájuk 
ügyére, más kérdésekkel is foglalkoztak, nevezetesen a Bizottság RAPID adatbázisának „ 
múltbéli működésével ” és az állítólagos német minősítési rendszerrel . Mindazonáltal a 
Bizottság fenntartotta azon álláspontját, hogy fóruma nem alkalmas arra, hogy megkérdőjelezze
a Bizottság más alkalmazottainak, például az egyik tagállam tisztviselőinek egy csoportjának 
lojalitását, még akkor sem, ha erre egy újságcikkre való hivatkozással került sor. 

70.  A Bizottság azonban jelezte, hogy kompromisszum útján úgy határozott, hogy közzéteszi a 
két legutóbb említett levelet, kivéve „ az említett ügyre/kollégára” való hivatkozást, amelyet 
törölni fog. 

71.  Észrevételeiben a panaszos fenntartotta azon álláspontját, hogy a Bizottság indokolatlanul 
cenzúrázta leveleit. Teljes mértékben egyetért az ombudsman e ponttal kapcsolatos 
ajánlástervezetével. Hangsúlyozza továbbá, hogy az ombudsman úgy ítélte meg, hogy a „ 
@europa.de ” levelének első változatát közzé lehet tenni, ami azt jelenti, hogy a Bizottság 
ragaszkodása e levél második változatának cenzúrázásához nem fogadható el. A panaszos 
továbbá megismételte azon állítását, hogy a Bizottságnak a többi levelét is teljes egészében 
közzé kellene tennie. E tekintetben a panaszos rámutatott, hogy a Bizottság nem terjesztett elő 
új érveket. Ezért arra kérte az ombudsmant, hogy tartsa fenn a három levél közzétételének 
megtagadásával kapcsolatos hivatali visszásság megállapítását. 

Az ombudsman értékelése az ajánlástervezetét követően 

(1) A „ @europa.de ” című levél 

72.  A fent említett válaszból kitűnik, hogy a Bizottság nem fogadta el az ombudsman 
ajánlástervezetét, és ezért úgy döntött, hogy nem veszi igénybe az alkalmat az ombudsman 
által azonosított hivatali visszásságok kezelésére, nevezetesen arra, hogy a Bizottság azon 
döntését, hogy nem teszi közzé a panaszos „ @europa.de ” levelének második változatát, nem 
indokolta a Bizottság saját szerkesztési politikája. Az ombudsman sajnálatát fejezi ki amiatt, 
hogy a Bizottság nem foglalkozott érveivel, és nem terjesztett elő új érveket e tekintetben. Az 
ombudsman tehát fenntartja e tekintetben a hivatali visszásság megállapítását. 

(2) „ 
Készült Németországban 

” és „ 



18

gyors, de pontatlan 

” című levelek 

73.  Először is, az ombudsman örömmel veszi tudomásul, hogy a Bizottság lépéseket tett annak
érdekében, hogy megfeleljen ajánlástervezetének azáltal, hogy úgy határozott, hogy közzéteszi 
a fent említett két levelet. A Bizottság ugyanakkor úgy határozott, hogy e levelekből a 
közzétételük előtt törli a Sunday Times  ügyre és az érintett volt tisztviselőre vonatkozó 
hivatkozásokat. Az ombudsman hangsúlyozza, hogy az e tekintetben relevánsnak ítélt egyetlen 
hivatkozás a Spiegel magazinban szereplő cikk címében található, amelyet a panaszos a „ 
Korrupciós Ösztönzés alatt ” című Spiegel  magazinban szereplő cikk címében és az e cikkhez 
vezető linkként fordított, valamint az e cikkhez való kapcsolódás, valamint a „ gyors, de 
pontatlan ” levél esetében a Sunday Times  cikk címében és alcímében, valamint az e cikkhez 
vezető linkben. 

74.  Az ombudsman az ajánlástervezetéhez vezető elemzésében már kifejtette, hogy az a tény, 
hogy a „Mad in Germany ” című levél a Spiegel  -cikk címét idézi, és ahhoz kapcsolódik, nem 
értelmezhető úgy, hogy a levél az érintett tisztviselővel szembeni vádakat tartalmaz, és nem 
sérti az ártatlanság vélelmét sem. Ezért fenntartja azon álláspontját, hogy a vonatkozó cikk „ 
teljes ” közzétételének mellőzéséről szóló határozat nem igazolható a Bizottság szerkesztői 
politikájára való hivatkozással. 

75.  Ami a „ gyors, de pontatlan ” levelet illeti, igaz, hogy kapcsolódik a Sunday Times  cikk 
címéhez és idézi azt. Ugyanakkor, amint azt az ombudsman ajánlástervezetéhez vezető 
elemzése már megállapította, e levélben semmi sem utal arra, hogy a panaszos vádemelés 
céljából felvette volna ezt a címet. Azt sem lehet megállapítani, hogy az a Bizottság szerkesztői 
politikájában szereplő harmadik kivétel hatálya alá tartozik. Az ombudsman ezért úgy véli, hogy 
a Sunday Times  ügyre való hivatkozások törlésére és így a levél teljes közzétételére vonatkozó 
határozat nem indokolható a Bizottság szerkesztői politikájára való hivatkozással. 

76.  A fentiekre tekintettel az ombudsman megismétli, hogy hivatali visszásságot állapított meg 
amiatt, hogy a Bizottság megtagadta az említett cikkek teljes körű közzétételét. 

B. Az állítás, miszerint a Bizottság tévesen utasította el 
annak vizsgálatát, hogy az állítólagos német értékelési 
rendszer és a kapcsolódó állítás pártatlanságuk miatt 
veszélyeztette-e a német felsővezetőket 

Az ombudsmanhoz benyújtott érvek 

77.  A panaszos azzal érvelt, hogy a Bizottság azért nem akarta közzétenni „Made in Germany” 
című levelét az intranetjén, hogy indokolatlanul próbálta megvédeni a magas rangú német 
tisztviselőket. A Spiegel cikke, amelyre e levélben hivatkozott, leírt egy minősítési rendszert, 



19

amellyel a német kormány értékelte a nemzetközi szervezetek magas rangú tisztviselőinek 
teljesítményét, olyan kritériumokat alkalmazva, amelyeket nem tettek közzé. Ez egyértelműen 
aláássa az európai közszolgálat függetlenségét és lojalitását, megsértve ezzel a személyzeti 
szabályzat 11. cikkét. Németország nem vitatta az ebben a cikkben foglalt információkat. A 
panaszos ezért arra kérte a Bizottságot, hogy vizsgálja ki német vezető tisztviselőit annak 
megállapítása érdekében, hogy ez a rendszer mennyiben ássa alá függetlenségüket. 

78.  Véleményében a Bizottság nem tett észrevételt ezzel a kérdéssel kapcsolatban, kivéve 
azokat az okokat, amelyek miatt a panaszos 90. cikk (2) bekezdése szerinti kérelmét 
elutasították. Az ombudsman ezért felkérte, hogy fejtse ki észrevételeit a panasz érdemével 
kapcsolatban. 

79.  Az első kérelemre adott válaszában a Bizottság kifejtette, hogy még ha az ügyet ezen 
elfogadhatatlan egyedi panasztól függetlenül is ki lehetett volna vizsgálni, ez továbbra is 
fennállt. A panaszos hivatkozott bizonyos cikkekre, amelyek a német sajtóban megjelentek a 
volt felettesével szemben tett állításokkal kapcsolatban. A Bizottság megfelelő intézkedéseket 
hozott ezekkel az állításokkal kapcsolatban. A panaszos által hivatkozott cikkek azonban nem 
tartalmaztak semmilyen bizonyítékot az állítólagos minősítési rendszer létezésére vagy 
relevanciájára vonatkozóan. A panaszos sem nyújtott be ilyen bizonyítékot. A Bizottságnak 
ezért nem állt módjában állást foglalni erről a kérdésről, és még kevésbé volt módjában fellépni.

80.  E válasz elemzését követően az ombudsman megjegyezte, hogy a Spiegel-cikk 
meglehetősen részletesen beszámolt a nemzetközi szervezetek vezető tisztviselőire vonatkozó 
állítólagos német minősítési rendszerről; olyannyira, hogy nem világos, hogy a panaszos milyen
további bizonyítékokat nyújthatott be e tekintetben. Megjegyzi továbbá, hogy mérlegeli, hogy 
egy ilyen rendszer milyen hatással lehet az uniós közigazgatásra, hogy vizsgálatot érdemeljen. 
Ezért azt kérte a Bizottságtól, hogy: i) felvette-e a kapcsolatot Németországgal annak 
érdekében, hogy több információt szerezzen; és ii. tájékoztatni őt arról az álláspontról, amelyet 
egy ilyen minősítési rendszer megléte esetén alkalmazna. 

81.  Válaszában a Bizottság kifejtette, hogy véleménye szerint a tisztviselők állítólagos német 
minősítési rendszere esetleg hatással lehet az EU működésére. Hangsúlyozta, hogy maga 
nevezte ki vezető tisztviselőit, és átlátható kiválasztási eljárást követett, amely értékelte a 
pályázók érdemeit. Ezért nem állt szándékában felvenni a kapcsolatot a nemzeti hatóságokkal 
e kérdésekkel kapcsolatban. 

82.  Észrevételeiben a panaszos fenntartotta állítását és állítását, megjegyezve, hogy nehéz 
lenne az értékelési rendszert „befolyásoló hálózat” mutatójának tekinteni, és kifogásolta, hogy a
Bizottság nem vizsgálta ki az ügyet. Valószínűtlen volt, hogy a német kormány magas rangú 
tisztviselőket minősített volna magas rangú tisztviselőknek azért, mert az Unió érdekében jártak 
el; a legmagasabb minősítést minden valószínűség szerint azok a tisztviselők kapták meg, akik 
a német érdekből jártak el. Ebben az összefüggésben a Bizottság azon válasza, hogy maga 
nevezte ki tisztviselőit, irreleváns volt. 

83.  A panaszos azt is megjegyezte, hogy logikátlan, hogy a Bizottság egy újságcikk alapján 



20

megvizsgálja egy magas rangú tisztviselő intézkedéseit, de ezt megtagadja az általa felvetett és
egy hasonlóan hiteles újság által jelentett ügy tekintetében. Ebben az összefüggésben a 
panaszos kifogásolta a Bizottságnak az „állítólagos minősítési rendszerre” való hivatkozását, 
megjegyezve, hogy az ügyet tényszerűen jelentették be, és hogy a német kormány nem vitatta 
a cikk tartalmát. A Bizottság folyamatos tétlensége fenyegetést jelentett a jogállamiságra nézve,
és megmutatta, hogy nem igazán független. 

Az ombudsman ajánlástervezethez vezető értékelése 

84.  Amint azt a második további információkérésben már jelezte, az ombudsman úgy ítélte 
meg, hogy a Spiegel-cikk azt jelzi, hogy a német kormány az EU-ban és más nemzetközi 
szervezetekben magas rangú tisztviselők minősítési rendszerét működtetheti azzal a céllal, 
hogy magas rangú nemzetközi álláshelyekre való kinevezésüket javasolja. Az ombudsman 
véleménye szerint teljesen érthető lenne, ha egy tagállam úgy döntene, hogy szemmel tartja a 
nemzetközi szervezetekben magas rangú pozíciókat betöltő állampolgárait, és értékeli azok 
érdemeit annak érdekében, hogy rendelkezzen egy adatbázissal a potenciális jelöltekről, 
amelyet felhasználhatna bizonyos, magas felelősséggel járó pozíciók betöltésére. Egy ilyen 
nemzeti minősítési rendszer azonban hatással lehet az uniós intézmények, szervek, hivatalok 
és ügynökségek működésére. Ennek az az oka, hogy – amint arra a panaszos rámutatott – a 
nagy horderejű állások elérésének kilátása befolyásolhatja az ilyen minősítési rendszer hatálya 
alá tartozó uniós tisztviselők magatartását. 

85.  Az ombudsman úgy ítélte meg, hogy természetesen teljesen lehetséges, hogy a minősítési 
rendszer – amint a panaszos attól tart – nem minősíti a tisztviselőket a nemzeti érdeknek 
megfelelő magas szintű cselekvésért, hanem értékeli vezetői vagy diplomáciai készségeiket, 
valamint azt, hogy intézményük tisztviselőiként milyen jól látják el feladataikat. Továbbá, az 
ilyen minősítési rendszernek az EU-ban dolgozó tisztviselőkre gyakorolt lehetséges hatása 
valószínűleg attól függ, hogy ezek a tisztviselők tudnak-e, és ha igen, milyen részletességgel a 
kapott minősítésről. További információk hiányában tehát nem állapítható meg, hogy a német 
kormány által állítólagosan működtetett minősítési rendszer negatív következményekkel járhat-e
az EU-ra nézve. Az ombudsman elismerte, hogy abban az időben nem volt bizonyíték arra, 
hogy ilyen rendszer létezik. Egy jó hírű nemzeti hírmagazin azonban arról számolt be, hogy egy 
tagállam olyan rendszert működtet, amely negatívan befolyásolhatja a Bizottság 
személyzetének az EU-hoz való lojalitását. Az ombudsman egyetértett abban, hogy a Bizottság 
egyértelműen mérlegelési jogkörrel rendelkezik annak eldöntésében, hogy lépéseket tesz-e, ha 
úgy véli, hogy megsértik vagy sérthetik az uniós jogot. Ezt a mérlegelési jogkört azonban csak 
azt követően lehet hasznosan gyakorolni, hogy a Bizottság megvizsgálta az ügyet és 
megállapította a tényeket. Az ombudsman véleménye szerint a panaszos által szolgáltatott 
információknak ezért a Bizottságnak az ügy kivizsgálásához kellett volna vezetnie. 

86.  A Bizottság utalt arra a tényre, hogy maga nevezi ki tisztviselőit, és ezt az érdemüket 
értékelő eljárást követően teszi. A Spiegel  -cikkben szereplőhöz hasonló nemzeti minősítési 
rendszerek esetleges veszélye azonban a kinevezésüket követően a tisztviselőkre gyakorolt 
potenciális hatásában rejlik. A Bizottság érvelése tehát nem bizonyította, hogy a panaszos által 



21

felvetett ügyben nincs szükség vizsgálatra. 

87.  Az ombudsman ezért megállapította, hogy a Bizottság nem foglalkozott megfelelően ezzel 
az állítással és állítással. Továbbra is úgy vélte, hogy a nemzeti minősítési rendszerek 
vizsgálatra szorulnak, és ezért megállapította, hogy hivatali visszásságnak minősül, ha a 
Bizottság még az ügy kivizsgálását is megtagadta. A petíció benyújtója ezért azt az ajánlást 
fogalmazta meg, hogy a Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogy a német kormány által 
állítólagosan működtetett magas rangú német bizottsági tisztviselők minősítési rendszere 
milyen hatással lehet feladataik ellátására, különösen függetlenségükre, pártatlanságukra és az
EU-hoz való lojalitására. 

Az ombudsmanhoz az ajánlástervezet után benyújtott érvek 

88.  Az ajánlástervezetre vonatkozó részletes véleményében a Bizottság megismételte, hogy 
teljesítményük alapján kinevezi a személyzetet. Hozzátette, hogy személyzetét azonos alapon, 
állampolgárságtól vagy valamely tagállam véleményétől függetlenül értékelte és léptette elő. 
Kijelentette, hogy a Bizottság vonatkozó eljárásaira és a személyzeti szabályzatban foglalt 
szabályokra tekintettel a külső érdekelt felek nem gyakorolhatnak indokolatlan befolyást. A 
Bizottságnak ezért nem állt szándékában ilyen vizsgálatot indítani. 

89.  Észrevételeiben a panaszos fenntartotta panaszát, hangsúlyozva, hogy a Bizottság 
függetlensége veszélybe kerülne, ha elfogadná, hogy egy tagállam párhuzamos értékelési 
rendszert működtet a magas rangú bizottsági tisztviselők tekintetében. A Bizottság azon érvével
kapcsolatban, miszerint külső befolyás nélkül választotta ki és léptette elő tisztviselőit, a 
panaszos rámutatott, hogy i. az ombudsman egyértelműen tudatában volt ennek a ténynek az 
ajánlástervezet megtételekor, és ii. ez nem szüntette meg azt a hatást, amelyet a német 
minősítési rendszer gyakorolhatna a Bizottság függetlenségére, mivel – amint azt az 
ombudsman már megállapította – egy ilyen rendszer „ hatással járhat az érintett uniós 
tisztviselők magatartására ”. 

90.  Ami az ombudsman azon állítását illeti, amely szerint nem egyértelmű, hogy a német 
magas rangú tisztviselőket tájékoztatták-e, és ha igen, milyen mértékben a minősítési 
rendszerről, a panaszos azzal érvelt, hogy a Spiegel  -cikket követően lehetetlen számukra, 
hogy ne tudjanak róla. Ezenkívül az a körülmény, hogy e rendszer nem volt nyilvános, tovább 
ösztönözte a német tisztviselőket arra, hogy karrierlehetőségeik javítása érdekében 
Németország, nem pedig az Unió érdekében járjanak el. Ez aláássa függetlenségüket, 
pártatlanságukat és a Bizottság iránti lojalitásukat. 

91.  A panaszos azt is megjegyezte, hogy a német tisztviselők nem „ felmondták ” a német 
párhuzamos minősítési rendszert. Ezért megismételte az ombudsmanhoz intézett azon 
kérelmét, hogy az ombudsman alapokmánya 4. cikkének (2) bekezdésével és a végrehajtási 
rendelkezések 10.4. cikkével összhangban fegyelmi eljárást javasoljon a Bizottság érintett 
tisztviselőivel, azaz a német állampolgárságú magas rangú tisztviselőkkel szemben. 



22

Az ombudsman értékelése az ajánlástervezetét követően 

92.  Az ombudsman ajánlástervezetéről szóló részletes véleményében a Bizottság egyszerűen 
megismételte azokat az érveket, amelyeket az ombudsman ajánlástervezete előtt terjesztett elő.
Különösen az ombudsman azon érvére válaszolva, amely szerint a párhuzamos nemzeti 
minősítési rendszerek – amennyiben valóban léteznek ilyenek – inkább a tisztviselők 
kinevezését, mint a kiválasztási eljárás során történő kinevezését érintik, a Bizottság csupán 
arra szorítkozott, hogy a tisztviselőket külső befolyás nélkül értékeli és népszerűsíti. 

93.  Ugyanakkor, amint az az ajánlástervezethez vezető elemzésből kitűnik, az ombudsmannak 
az állítólagos német minősítési rendszerrel vagy más tagállamokban esetlegesen alkalmazott 
hasonló rendszerekkel kapcsolatos aggodalma nem az, hogy egy tagállam magánszemélyeket 
választ ki a Bizottság számára a kinevezésre vagy az előléptetésre. Inkább az aggasztja, hogy 
a tisztviselők nem mindig az Unió érdekében járnak el, ha hagyják, hogy magatartásukat 
befolyásolja az a gondolat, hogy a saját tagállamuk közigazgatása hogyan értékelheti azt. Az 
ombudsman ezért mérlegelte és továbbra is úgy véli, hogy az ilyen párhuzamos rendszerre 
vonatkozó állítások vizsgálatra szorulnak. 

94.  Igaz, hogy az ombudsman – amint azt a panaszos állította – szintén tájékoztathatja az 
intézményeket „ a személyzet egy tagjának magatartását fegyelmi szempontból megkérdőjelező 
tényekről ”. Bár az ombudsman úgy véli, hogy az állítás által felvetett esetleges aggályoknak a 
Bizottság általi vizsgálathoz kell vezetniük, a jelen vizsgálat során nem tárt fel olyan bizonyított 
tényeket, amelyek megkérdőjeleznék egy adott tisztviselő vagy akár a tisztviselők egy 
csoportjának magatartását. Hangsúlyozza továbbá, hogy a Bizottság széles mérlegelési 
jogkörrel rendelkezik a fegyelmi eljárás megindításának eldöntése során. Az ombudsman ezért 
a jelen ügyben nem tartja helyénvalónak, hogy a Bizottságot fegyelmi eljárás megindítására 
hívja fel. 

95.  A fentiekből azt a következtetést kell levonni, hogy a Bizottság nem hajtotta végre az 
ombudsman ajánlástervezetét. Ezért a benne azonosított hivatali visszásság még mindig 
fennáll. 

C. Feltételezés, hogy a Bizottság tévesen nem indított 
eljárást Németországgal szemben a magas rangú 
tisztviselők minősítési rendszerével és a kapcsolódó 
kérelemmel kapcsolatban 

Az ombudsmanhoz benyújtott érvek 

96.  A panaszos úgy ítélte meg, hogy Németország azáltal, hogy a fent leírtak szerinti 
besorolási rendszert működtet, aláássa az európai közszolgálat alapelveit, különösen az 
európai köztisztviselők pártatlanságát, függetlenségét és az EU-hoz való lojalitását. A 
Bizottságnak kötelessége volt ezen elvek és a végrehajtásuk érdekében hozott intézkedések 



23

alkalmazásának biztosítása. Ezért „keresetet kell indítania a megfelelő bíróság előtt” 
Németországgal szemben, amely megsértette a személyzeti szabályzatot. 

97.  Amint azt fent említettük (lásd a B. szakaszt), a Bizottság véleményében nem tett 
észrevételt ezzel a kérdéssel kapcsolatban. Amikor az ombudsman felkérte ezt a kérdést, 
kijelentette, hogy nem áll szándékában felvenni a kapcsolatot a nemzeti hatóságokkal ilyen 
kérdésekben, mivel maga nevezte ki vezető tisztviselőit, és mivel úgy véli, hogy a tisztviselők 
állítólagos minősítési rendszere hatással lehet az EU működésére. 

98.  Észrevételeiben a panaszos fenntartotta állítását és állítását. 

Az ombudsman értékelése 

99.  Az állandó ítélkezési gyakorlat szerint a Bizottság jelentős mérlegelési jogkörrel rendelkezik
annak eldöntése során, hogy egy tagállam megsértette-e a Szerződéseket, és ha igen, milyen 
módon. Bár az ombudsman a fentieknek megfelelően úgy véli, hogy az állítólagosan 
Németország által működtetett minősítési rendszer vizsgálatra szorul, úgy véli, hogy az a tény, 
hogy a Bizottság e tekintetben nem terjesztette bíróság elé Németországot, nem minősül 
hivatali visszásságnak. Mint már említettük, egy vizsgálat alapján a Bizottság arra a 
következtetésre jutott, hogy az ilyen minősítési rendszer nem gyakorolt negatív hatást az EU 
közszolgálatára. Mindenesetre minden jogi eljárást meg kell előznie a fenti B. szakaszban 
tárgyalt lépésnek, nevezetesen a vonatkozó minősítési rendszer vizsgálatának. 

D. Az állítás, hogy a Bizottság tévesen nem biztosította, 
hogy a RAPID adatbázisban mindenkor rendelkezésre 
álljanak valamennyi sajtóközlemény és a kapcsolódó 
állítások 

Az ombudsmanhoz benyújtott érvek 

100.  A panaszos azt állította, hogy a Bizottság nem minden sajtóközleménye volt elérhető a 
RAPID adatbázisban. „ Gyors, de pontatlan ” című levelében különösen a Bizottság két, 2008. 
szeptemberi sajtóközleményére hivatkozott, amelyeket a RAPID honlapján található kereső 
funkció révén nem lehetett megtalálni [7] . Ezek közül az elsőben a Bizottság kijelentette, hogy 
egy brit újsághoz fordult, amely azt állította, hogy felvételeket készített a Bizottság egyik 
tisztviselője és az üzletembernek látszó újságírók közötti találkozókról. A második a kínai 
tejtermékek behozatalának tilalmára vonatkozott. 

101.  Véleményében a Bizottság nem kommentálta ezt a kérdést. A panaszos által a 
személyzeti szabályzat 90. cikkének (2) bekezdése alapján hozzá benyújtott panasz 
elutasításának okaira szorítkozott. Az ombudsman ezért felkérte, hogy fejtse ki észrevételeit a 
panasz érdemével kapcsolatban. 



24

102.  Válaszában a Bizottság tudomásul vette a panaszos kritikáját, és kifejtette, hogy a RAPID 
a sajtóközlemények intézményközi adatbázisa, amely 1985 óta valamennyi bizottsági 
sajtóközleményt, valamint más európai intézmények sajtóközleményeit tartalmazza. A szóvivők 
szolgálata felelt a Bizottság RAPID-on közzétett sajtóközleményeiért. A Bizottság hozzátette, 
hogy véleménye szerint a kérdés nem érinti a panaszost egyénileg vagy személyesen, és 
különösen nem változtatta meg jogi helyzetét. 

103.  E válasz elemzését követően az ombudsman megjegyezte, hogy a panaszos két 
sajtóközleményre hivatkozott, amelyek nem találhatók meg a RAPID adatbázisban, és 
benyújtotta az egyik sajtóközlemény másolatát. Az ombudsman ezért arra kérte a Bizottságot, 
hogy: i) annak kifejtése, hogy a sajtóközlemények miért nem voltak elérhetők a RAPID 
adatbázisban, vagy miért nem voltak elérhetők a RAPID adatbázisban, vagy hogy miért 
találhatóak meg azok; és ii. ismertesse azokat az intézkedéseket, amelyeket annak biztosítása 
érdekében hozott, hogy valamennyi sajtóközlemény teljes mértékben elérhető legyen az 
adatbázisban. 

104.  A második információkérésre adott válaszában a Bizottság megismételte, hogy 1985 óta 
valamennyi bizottsági sajtóközlemény elérhető a RAPID-on. Elismerte azonban, hogy a 
panaszos által említett sajtóközlemény nem található a RAPID-ban. Kifejtette, hogy az 
e-mailben kiadott sajtóközlemények, más néven „espresso”, nem szerepelnek automatikusan a 
RAPID adatbázisban. Hozzátette továbbá, hogy a Bizottság szóvivői szolgálata szisztematikus 
módon megkezdte az összes „espresso” sajtóközlemény beillesztését a RAPID adatbázisba. Ez
magában foglalta a panaszos által említett sajtóközleményt is. 

105.  Észrevételeiben a panaszos fenntartotta állítását és állítását, és bírálta azt a tényt, hogy a
Bizottságnak majdnem két évbe telt annak beismerése, hogy nem minden sajtóközlemény 
található meg a RAPID adatbázisban. Kíváncsi volt, mennyi időbe telik, amíg minden 
sajtóközleményt elérhetővé tesznek. 

Az ombudsman ajánlástervezethez vezető értékelése 

106.  A RAPID honlap „ körülbelül ” című része [8]  kimondja, hogy az adatbázis „ a Bizottság 
1985 óta kiadott valamennyi sajtóközleményét tartalmazza”. A Bizottság csak az ombudsman 
második információkérésére adott válaszában ismerte el, hogy valójában nem minden 
sajtóközlemény áll rendelkezésre a RAPID adatbázisban. A Bizottság hozzátette, hogy az 
összes sajtóközlemény beillesztésén dolgozik, és a panaszos által említett sajtóközlemény már 
rendelkezésre áll. 

107.  Az adatbázisban végzett keresés megerősítette, hogy a Bizottság 2008. szeptember 5-i 
sajtóközleménye a Sunday Times megközelítéseiről már elérhető a RAPID adatbázisban. A 
panaszos azonban egy másik sajtóközleményre is hivatkozott, amelyet nem talált. Ez a második
sajtóközlemény, amelyet a „Rapid, de pontatlan” című levelében említ, a kínai melaminnal 
szennyezett tejjel kapcsolatban hozott intézkedésekre vonatkozik [9] . 2011. november 11-én ez



25

a sajtóközlemény nem volt elérhető a RAPID adatbázisban. 

108.  Egyértelmű tehát, hogy a Bizottság, noha 2011 februárja előtt megkezdte az összes 
sajtóközlemény beillesztését a RAPID adatbázisba, még nem teljesítette ezt a feladatot. Az 
ombudsmannak nem volt tudomása arról, hogy mennyi sajtóközleményt kell hozzáadni az 
említett adatbázishoz, hogy azok teljessé váljanak. Megjegyezte azonban, hogy a Bizottság 
nem állította, hogy az érintett munka olyan volt, hogy azt 2011 novemberéig nem lehetett 
befejezni. Mindenesetre az ombudsman nem értette meg, hogy a panaszos által említett 
második sajtóközlemény miért nem volt elérhető a RAPID adatbázisban, több mint két és fél 
évvel azután, hogy a panaszos felhívta a Bizottság figyelmét arra, hogy az adatbázisból 
hiányzik. 

109.  A fentiek fényében az ombudsman megállapította, hogy a Bizottság a kinyilvánított 
szándéka ellenére mindeddig nem biztosította valamennyi sajtóközleményének a RAPID 
adatbázisban való rendelkezésre bocsátását. Ebből az következik, hogy szakadék van az 1985 
óta kiadott sajtóközlemények és a valóság között. Ez hivatali visszásságnak minősült. Az 
ombudsman ezért azt javasolta, hogy a Bizottság gondoskodjon arról, hogy valamennyi 
sajtóközleménye elérhető legyen a RAPID honlapján. 

Az ombudsmanhoz az ajánlástervezet után benyújtott érvek 

110.  Részletes véleményében a Bizottság kijelentette, hogy a „kínai tejügyről” szóló 
sajtóközlemény ténylegesen elérhető a RAPID adatbázisban, a 2008. szeptember 26-i „nappali 
expressz” sajtóközleményeken keresztül. A panaszos aggályainak eloszlatása érdekében 
azonban úgy döntött, hogy azt külön sajtóközleményként felveszi a RAPID adatbázisba. A 
Bizottság továbbá kijelentette, hogy „ fokozza erőfeszítéseit” annak biztosítása érdekében, hogy 
az újonnan kiadott „ eszpresszó ” sajtóközleményeket kézzel illesztsék be a RAPID adatbázisba.

111.  Észrevételeiben a panaszos ebből a nyilatkozatból arra a következtetésre jutott, hogy a 
Bizottság még mindig nem illesztette be az összes korábbi sajtóközleményt a RAPID 
adatbázisba, és az adatbázis hiányos maradt. A Bizottság valójában nem jelölte meg az 
adatbázis teljes frissítésének időpontját. Hozzátette, hogy a Bizottságnak ezért megfelelő 
figyelmeztetést kell beillesztenie a RAPID honlapjára. Ezenkívül felkérte az ombudsmant, hogy 
állapítsa meg, hogy az általa azonosított hivatali visszásságokat nem orvosolták, mivel nem 
lehetett biztos abban, hogy az összes korábbi „ espresso ” sajtóközlemény szerepel a 
RAPID-ban. Csak annyit tudott biztosan, hogy a két sajtóközlemény, amelyre utalt, már elérhető
az adatbázisban. 

Az ombudsman értékelése az ajánlástervezetét követően 

112.  Az ombudsman örömmel veszi tudomásul, hogy a panaszos panaszában említett 
sajtóközlemények már elérhetők a RAPID adatbázisban, amelynek célja, hogy „ a Bizottság 
1985 óta kiadott valamennyi sajtóközleményét tartalmazza”. Megjegyzi továbbá, hogy a 



26

Bizottság a panaszos „ gyors, de pontatlan ” levelére a RAPID adatbázis „ korábbi 
működésének ” leírásaként hivatkozott. Ebből arra következtet, hogy a Bizottság aktívan 
dolgozik egy olyan helyzet elérésén, amelyben nemcsak a korábbi sajtóközlemények, hanem az
új sajtóközlemények, köztük az „ eszpresszó ” sajtóközlemények is bekerülnek az adatbázisba a 
közzétételüket követő ésszerű időn belül. Ilyen körülmények között az ombudsman arra a 
következtetésre jut, hogy úgy tűnik, hogy a Bizottság lépéseket tett annak érdekében, hogy 
megfeleljen az erre a kérdésre vonatkozó ajánlástervezetének. 

E. Következtetések 

113.  Ha az ombudsman úgy ítéli meg, hogy az ajánlástervezetre válaszul valamely 
intézménytől vagy szervtől kapott részletes vélemény nem kielégítő, az ombudsman 
alapokmánya 3. cikkének (7) bekezdése felhatalmazza arra, hogy különjelentést nyújtson be az 
Európai Parlamentnek. A különjelentés benyújtása lehetőséget ad a Parlamentnek, mint 
politikai testületnek, amely legitimitását a polgárok közvetlen megválasztásából és az Unió 
alkotmányos rendjében fontos szerepet tölt be, lehetőséget ad arra, hogy állást foglaljon az 
ombudsman álláspontjáról és következtetéseiről. 

114.  1998-as éves jelentésében az ombudsman rámutatott arra, hogy munkája szempontjából 
felbecsülhetetlen értékű, hogy egy különjelentést nyújthat be az Európai Parlamentnek. 
Hozzáteszi, hogy a különjelentéseket azonban nem szabad túl gyakran előterjeszteni, és azokat
csak olyan fontos kérdésekkel kapcsolatban kellene előterjeszteni, amelyekben a Parlament 
felléphet az ombudsman segítése érdekében [10] . Az 1998-as éves jelentést benyújtották az 
Európai Parlamentnek, és azt az Európai Parlament jóváhagyta. 

115.  A jelen ügyben a Bizottság nem követte az ombudsman ajánlástervezetét a) levelek 
intranetes közzétételével, valamint b) egyes magas rangú tisztviselők párhuzamos nemzeti 
minősítési rendszerének lehetséges hatásával kapcsolatos vizsgálattal kapcsolatban. 

116.  Míg a panaszos leveleinek a Bizottság intranetjéről való közzétételének kérdése fontos 
kérdéseket vet fel, az ombudsman azt is megjegyzi, hogy a jelen panasz alapjául szolgáló 
körülmények meglehetősen szokatlanok. Az ombudsman megjegyzi továbbá, hogy a Bizottság 
végül beleegyezett abba, hogy a vonatkozó levelek közül legalább kettőt közzétegye. Ilyen 
körülmények között úgy véli, hogy ez a szempont nem indokolja, hogy különjelentést nyújtson 
be az Európai Parlamentnek. 

117.  A második kérdés, vagyis az, hogy a Bizottság megtagadta az arra vonatkozó állítások 
kivizsgálását, hogy egyes magas rangú tisztviselői számára létezik egy párhuzamos nemzeti 
minősítési rendszer, amely alááshatja a lojalitásukat, főszabály szerint külön jelentés 
elkészítéséhez vezethet. A fent említettek szerint azonban a Spiegel  -cikkben hivatkozott 
állítólagos minősítési rendszer számos paramétere bizonytalan, és ezért nem világos, hogy a 
rendszer (ha valóban létezik) milyen súlyos hatást gyakorol. Az ombudsman ezért úgy véli, 
hogy ebben a kérdésben nem lenne helyénvaló különjelentést készíteni. 



27

118.  Az ombudsman azonban e határozat egy példányát és annak összefoglalóját megküldi az 
Európai Parlamentnek, hogy tájékoztassa erről az ügyről, és lehetővé tegye számára, hogy 
megtegye az általa szükségesnek ítélt intézkedéseket. 

119.  Ennek megfelelően az ombudsman a következő következtetéssel és kritikai 
megjegyzésekkel lezárja a panasz kivizsgálását: 

a) Helyes közigazgatási gyakorlatnak minősül, ha a közzétett szerkesztői szabályzatra 
való hivatkozással és az e politika által alkalmazott elvek figyelembevételével indokolttá 
teszik a szerkesztőnek küldött levelek közzétételének mellőzését. A szóban forgó ügyben
a Bizottság megtagadta, hogy az Intracomm (a Bizottság intranetje) vitafórumon 
közzétegye a panaszos által hozzá benyújtott három levél teljes változatát (a „ 
@europa.de ” című levél második változatát); a „Mad in Germany ” című levél; és a „ gyors,
de pontatlan ” című levél, anélkül, hogy megfelelő indokolást adna ennek elutasítására. 
Ez hivatali visszásságnak minősül. 

b) Helyes közigazgatási gyakorlatnak minősül annak vizsgálata, hogy a Bizottság magas 
rangú tisztviselőinek minősítési rendszere milyen hatással lehet feladataik ellátására, 
különösen függetlenségükre, pártatlanságukra és az EU-hoz való lojalitására. A jelen 
ügyben a Bizottság ezt megtagadta, még akkor is, ha alapos indoka volt az ilyen vizsgálat
megindításának. Ez hivatali visszásságnak minősül. 

C) A Bizottság lépéseket tett annak érdekében, hogy megfeleljen az ombudsman 
ajánlástervezetének, amely biztosítja, hogy valamennyi sajtóközleménye elérhető legyen 
a RAPID honlapján. Ezért a panasz e vonatkozásával kapcsolatban nincs ok további 
vizsgálatra. 

A panaszost és a Bizottságot tájékoztatni fogják erről a döntésről. 

P. Nikiforos Diamandouros 

Kelt Strasbourgban, 2012. december 17-én. 

[1] http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece [Link]

[2] http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html [Link]

[3]  Az eredeti francia változat fordítása az Európai Ombudsman Hivatala által. 

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html


28

[4]  Az F-80/08. sz., Wenig kontra Bizottság ügyben  2009. november 30-án hozott ítélet, az 
EBHT-ban még nem tették közzé, 68. pont. 

[5]  Az Allenet de Ribemont kontra Franciaország ügyben 1995. február 10-én hozott ítélet (A 
sorozat 308. sz. ügy, 38. pont). 

[6]  A fenti 4. lábjegyzetben hivatkozott F-80/08. sz. ügy 11. és 69. pontja. 

[7] http://europa.eu/rapid/searchAction.do [Link]

[8] http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about [Link]

[9]  Ez a sajtóközlemény Andrula Vasziliu, az akkori egészségügyi biztos honlapján volt 
elérhető. Bár a sajtóközlemény címe és a pdf dokumentumra mutató link továbbra is 
megtalálható a [Link] 
http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm oldalon, a link 
visszavezet a Barroso I. Bizottság indexoldalára, amelyet az oldal tetején található címke szerint
2010. február 16-án archiváltak. 

[10]  1998. évi éves jelentés, 27–28. o. 

http://europa.eu/rapid/searchAction.do
http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about
http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm

