
1

Tämä sivu on konekäännetty [Linkki].  Konekäännökset voivat sisältää virheitä, jotka saattavat 
heikentää selkeyttä ja tarkkuutta. Oikeusasiamies ei vastaa mahdollisista 
epäjohdonmukaisuuksista. Tietojen luotettavuus ja oikeusvarmuus varmistuvat lukemalla edellä 
linkitetty lähdekielinen versio (englanti).  Lisätietoja on kieli- ja käännöskäytännöissämme 
[Linkki]. 

Päätös asiassa 2365/2009/(MAM)KM - Kieltäytyminen 
julkaisemasta kirjeitä komission sisäisellä 
keskustelupalstalla ja komission ylempien virkamiesten
luokitusjärjestelmän tutkimatta jättäminen 

Päätös 
Kanteluasia 2365/2009/(MAM)KM  - Tutkittavaksi otetut kantelut, pvm 16/10/2009  - 
Suositus 06/12/2011  - Päätökset, pvm 17/12/2012 

Kantelija, joka on entinen Euroopan komission virkamies, toimitti kolme kirjettä julkaistavaksi 
Intracommin, komission intranetin keskustelupalstalla. Ensimmäinen näistä kirjeistä sisälsi 
otteita lehtiartikkeleista, joissa väitettiin komission virkamiehen tavanneen kiinalaisten yritysten 
edustajina esiintyneitä toimittajia ja antaneen näille luottamuksellisia tietoja. Toinen kirje koski 
toista samasta asiasta kirjoitettua lehtiartikkelia, jossa mainittiin, että Saksan hallituksella oli 
käytössä korkea-arvoisten saksalaisten komission virkamiesten arviointijärjestelmä. 
Kolmannessa kirjeessä moitittiin, etteivät kaikki komission lehdistötiedotteet ole saatavilla 
RAPID-tietokannassa. Kantelija pyysi komissiota tutkimaan Saksan arviointijärjestelmän ja 
varmistamaan, että kaikki lehdistötiedotteet asetetaan sähköisesti saataville 
RAPID-tietokannassa. 

Komissio hylkäsi pyynnöt ja väitti, ettei se voinut julkaista kirjeitä sisäisellä keskustelupalstalla, 
koska ne sisälsivät syyttömyysolettamaa loukkaavia syytöksiä. Kantelija kääntyi Euroopan 
oikeusasiamiehen puoleen, ja tämä aloitti tutkinnan. 

Lausunnossaan komissio totesi katsovansa edelleen, ettei se voinut julkaista kirjeitä. Lisäksi se 
väitti, ettei sillä ollut mitään perusteita tutkia ”väitettyä saksalaista arviointijärjestelmää” , koska 
se nimittää itse omat virkamiehensä. Se selitti myös, ettei kantelijan mainitsemia 
lehdistötiedotteita viedä automaattisesti RAPID-tietokantaan, mutta lupasi varmistaa, että ne 
viedään sinne manuaalisesti. Huomautuksissaan kantelija pitäytyi kantelussaan. 

Oikeusasiamies huomautti, että komission toimituspolitiikan mukaan kirjeet on julkaistava 
kokonaisuudessaan intranetissä, elleivät ne ole sävyltään panettelevia, ellei niissä esitetä 

https://www.ombudsman.europa.eu/etranslation
https://www.ombudsman.europa.eu/languagepolicy


2

selkeitä syytöksiä tai elleivät ne muutoin ole omiaan vahingoittamaan toimielimen etuja. Koska 
kantelija ei edes kyseisiin lehtiartikkeleihin ja komission omaan lehdistötiedotteeseen 
viitatessaan tai niitä lainatessaan vaikuttanut ajattelevan tai haluavan lukijoidensa ajattelevan, 
että kyseinen henkilö on tosiasiallisesti syyllinen, ja vaikkei kantelija toistanut joissakin itse 
kirjoittamissaan lehtiartikkeleissa esitettyjä syytöksiä, oikeusasiamies totesi, ettei komissio ollut 
osoittanut kirjeiden loukkaavan sen toimituspolitiikkaa. Oikeusasiamies huomautti vielä, että 
kansallinen arviointijärjestelmä on perusteltua tutkia, koska se voi kyseenalaistaa komission 
henkilöstön lojaaliuden. Lopuksi hän totesi, ettei kaikkia lehdistötiedotteita todellakaan ole 
asetettu saataville RAPID-tietokannassa. Sen vuoksi hän kehotti komissiota julkaisemaan 
kyseiset kirjeet, tutkimaan Saksan hallituksen väitetysti perustaman ”arviointijärjestelmän”  ja 
varmistamaan, että kaikki sen lehdistötiedotteet ovat saatavilla verkossa. 

Vastauksessaan komissio katsoi edelleen, että sen kuuluu noudattaa syyttömyysolettamaa ja 
ettei se voinut julkaista ensimmäistä kirjettä. Se kuitenkin ilmoitti suostuvansa 
kompromissiratkaisuna julkaisemaan toisen ja kolmannen kirjeen, mutta poistavansa niistä 
kaikki viittaukset kyseiseen asiaan ja asianomaisiin virkamiehiin. Lisäksi se vahvisti kantelijan 
tarkoittamien lehdistötiedotteiden olevan nyt saatavilla verkossa ja ilmoitti aikovansa ”tehostaa 
toimia”  sen varmistamiseksi, että kaikki lehdistötiedotteet asetetaan tulevaisuudessa yleisön 
saataville. 

Oikeusasiamies totesi, ettei komissio ollut noudattanut hänen suositusluonnostaan kaikkien 
kirjeiden julkaisemisesta kokonaisuudessaan ja Saksan korkea-arvoisille virkamiehille väitetysti 
perustetun arviointijärjestelmän tutkimisesta. Sen vuoksi hän esitti kaksi kriittistä huomautusta. 
Oikeusasiamies pani tyytyväisenä merkille, että komissio oli tehostanut toimiaan kaikkien 
lehdistötiedotteiden asettamiseksi saataville verkossa. Sen vuoksi hän katsoi, ettei tutkintaa 
ollut enää perusteltua jatkaa, ja päätti asian käsittelyn. 

Kantelun tausta 

1.  Kantelija on Euroopan komission entinen virkamies. Kun hän työskenteli edelleen 
komissiossa, hän lähetti 2.2.2009 kirjeen ”@europa.de” julkaistavaksi komission intranetin 
Intracommia käsittelevällä keskustelufoorumilla. Kirje koski Sunday Timesin artikkelia, jonka 
mukaan komission korkea-arvoinen virkamies oli tavannut kiinalaisia yrityksiä edustavia 
toimittajia ja toimittanut heille tietoja meneillään olevista polkumyynnin vastaisista menettelyistä 
[1] . Kirjettä, johon sisältyi kantelijan huomautuksia, ei julkaistu. Kantelijalle ei annettu mitään 
selitystä. Kantelija toimitti 4 päivänä helmikuuta 2009 kirjeen tarkistetun version, joka sisälsi 
siinä vaiheessa vain lainauksia useista sanomalehtiartikkeleista. Kirjettä ei myöskään julkaistu 
eikä valituksen tekijä saanut selitystä. 

2.  Kantelija lähetti 9.2.2009 asianomaisesta keskustelufoorumista vastaavalle henkilölle 
(jäljempänä päätoimittaja) kirjeen, jossa hän pyysi häntä julkaisemaan kirjeensä ainakin 
4.2.2009 tai selittämään, miksi kirjettä ei ole julkaistu. Hän sai 25.2.2009 vastauksen, jossa 
silloisen hallinnon pääosaston viestintä- ja tiedonhallintayksikön päällikkö selitti, että kirjeiden 



3

julkaisemista Intracommia käsittelevällä keskustelufoorumilla koskeva toimituksellinen politiikka 
oli seuraava: 

”Kirjeet julkaistaan kokonaisuudessaan intranetsivustolla, ellei sisäisen viestinnän yksikön 
päällikkö tai komission päällikön alaisuudessa toimiva päätoimittaja katso niiden olevan: 
- libellous tai mahdollisesti libellous; 
- loukata tai esittää syytteitä nimettyjä tai helposti tunnistettavia henkilöitä vastaan; 
- muutoin todennäköisesti vahingoittavat toimielimen etuja tai rikkovat yleisesti voimassa olevia 
säädyllisyysvaatimuksia.” 

3.  Yksikönpäällikkö totesi myös, että kantelijan kirjeessä esitettiin useita huomautuksia 
nimetystä kollegasta ”asiasta, jota parhaillaan käsitellään OLAFin sisäisessä tutkimuksessa”. 
Komissiolla oli velvollisuus suojella virkamiestä intranetistä käytävältä julkiselta keskustelulta 
syyttömyysolettaman vuoksi. Se lisäsi, että ”hänellä ei ole mitään tekemistä sensuurin kanssa, 
kuten sinun pitäisi tietää. Sananvapaus ei merkitse sitä, että muut velvoitetaan julkaisemaan.” 

4.  Kantelija lähetti 10 ja 23 päivänä maaliskuuta 2009 toisen kirjeen, jonka otsikko oli ”Made in 
Germany”. Tässä kirjeessä hän korosti saksalaisen uutislehden Spiegelin julkaisemaa artikkelia,
jonka mukaan Saksan hallitus käyttää järjestelmää, jossa arvioidaan Saksan kansalaisuuden 
huippuvirkamiehiä kansainvälisissä järjestöissä, myös EU:ssa, sen määrittämiseksi, 
soveltuvatko he korkeampiin tehtäviin kansainvälisellä areenalla [2] . Tätäkään kirjettä ei ole 
julkaistu, eikä selitystä ole annettu. 

5.  Kantelija lähetti 2 päivänä huhtikuuta 2009 uuden kirjeen, jonka otsikkona oli ”Rapid, mutta 
epätarkka”, jossa väitettiin, että komissio piilotteli tiettyjä epämiellyttäviä lehdistötiedotteita, ja 
jossa todettiin, että useita lehdistötiedotteita, mukaan lukien yksi Sunday Timesin artikkelista, ei 
ollut löydettävissä komission lehdistötiedotteita koskevasta tietokannasta, jäljempänä 
’RAPID-tietokanta’. Tätä kirjettä ei myöskään julkaistu eikä kantelija saanut tietoja hylkäämisen 
syistä. 

6.  Näin ollen kantelija kirjoitti 14 päivänä huhtikuuta 2009 toimittajalle ja pyysi selitystä. 
Toimittaja vastasi 21. huhtikuuta 2009 ja totesi, että yleisesti ottaen komissio ”vastaa lehdistön 
artikkeleiden jäljentämistä, jossa syytetään tai käytetään innuendoa kollegoja vastaan”. Kuten 
sivuston säännöt ja suositukset osoittivat, asiaankuuluvan keskustelufoorumin oli tarkoitus olla 
paikka, jossa kollegoiden välillä on myönteistä vuorovaikutusta, eikä paikka syytöksille. 

7.  Kantelija teki 27.4.2009 EU:n virkamiehiin sovellettavien henkilöstösääntöjen 90 artiklan 2 
kohdan mukaisen valituksen ja vaati, että päätökset olla julkaisematta edellä mainittuja kirjeitä 
kumotaan. Ensimmäisen kirjeensä (@europa.de) osalta hän väitti, että vaikka komissio voisi 
hylätä kirjeet vain, jos ne rikkoivat toimituksellista politiikkaa, se ei ollut selittänyt, miten hänen 
kirjeensä voisi kuulua tähän luokkaan. Kantelija väitti, että hänen kirjeensä ei ollut loukkaava 
eikä esittänyt mitään loukkaavia syytöksiä, vaan se keräsi useita lainauksia julkisesti saatavilla 
olevista lähteistä. Toimituksellisessa politiikassa on joka tapauksessa kunnioitettava sitä, että 
sananvapaus on henkilöstösäännöissä vahvistettu arvo. Hän viittasi tältä osin siihen, että 
belgialainen tuomioistuin oli hylännyt kirjeissään mainitun komission virkamiehen hakemuksen 



4

estää kansalaisjärjestöä mainitsemasta hänen nimeään sellaisen palkinnon yhteydessä, jolla 
pyritään korostamaan lobbaustoimintaa unionin toimielimissä. 

8.  Kantelija kiisti myös toimittajan esittämät perustelut sille, että hän ei julkaissut muita 
kirjeitään (”Made in Germany” ja ”Rapid, mutta epätarkat”) Intracommissa. Hän väitti, että 
näissä kirjeissä ei ollut mitään vihjailua tai syytöksiä kollegoita vastaan. Saksan hallitus ei ollut 
kiistänyt Spiegelin  artikkelin lainauksia, ja hän itse asiassa viittasi komission 
lehdistötiedotteeseen ”Rapid, mutta epätarkka”. Näin ollen ei ollut perusteita komission 
väitteelle, jonka mukaan kirjeisiin sisältyi ”kollegoja vastaan tehtyjä innuendoja tai syytöksiä”. 

9.  Kirjeessään ”Made in Germany” esitettyjen seikkojen osalta kantelija pyysi lisäksi komissiota 
tutkimaan, missä määrin Saksan hallituksen arvio Saksan korkeimmista virkamiehistä heikensi 
heidän puolueettomuuttaan. Hän pyysi komissiota myös nostamaan kanteen Saksaa vastaan 
tämän arviointiprosessin toteuttamiseksi, mikä hänen mielestään heikensi Euroopan unionin 
virkamieskunnan perusperiaatteita, ja varmistamaan, että kaikki lehdistötiedotteet ovat aina 
saatavilla RAPID-tietokannassa. 

10.  Komissio jätti 27.5.2009 90 artiklan 2 kohdan mukaisen kantelun tutkimatta, koska yksikään
esitetyistä kysymyksistä ei ollut toimi, joka voitaisiin riitauttaa tällaisella kantelulla. 

11.  Tämän vuoksi kantelija kääntyi 17. syyskuuta 2009 kantelunsa osalta Euroopan 
oikeusasiamiehen puoleen. 

Tutkimuksen kohde 

12.  Kantelija esitti seuraavat väitteet ja väitteet: 

Väitteet: 

1.  Komissio kieltäytyi virheellisesti julkaisemasta kolmea kantelijan Intracommia koskevaa 
artikkelia. Se ei ole perustellut asianmukaisesti artiklojen hylkäämistä. 

2.  Komissio on virheellisesti kieltäytynyt tutkimasta, olivatko Saksan komission ylimmät 
virkamiehet puolueettomia sen vuoksi, että Saksassa oli käytössä kansainvälisissä 
instituutioissa toimivien Saksan korkeimpien virkamiesten arviointijärjestelmä. 

3.  Komissio on virheellisesti kieltäytynyt nostamasta kannetta Saksaa vastaan, koska se on 
loukannut unionin virkamieskunnan perusperiaatteita tällaisen arviointijärjestelmän avulla. 

4.  Komissio on virheellisesti jättänyt varmistamatta, että kaikki lehdistötiedotteet ovat aina 
saatavilla RAPID-tietokannassa. 

Vaatimukset: 



5

1.  Komission olisi julkaistava kantelijan Intracommia koskevat kirjeet. 

2.  Komission olisi tutkittava, vaarantavatko Saksan komission ylimmät virkamiehet heidän 
puolueettomuutensa Saksan arviointijärjestelmän vuoksi. 

3.  Komission olisi käynnistettävä Saksaa vastaan menettely Euroopan unionin 
virkamieskunnan perusperiaatteiden heikentämiseksi tällaisen arviointijärjestelmän avulla. 

4.  Komission olisi varmistettava, että kaikki lehdistötiedotteet ovat aina saatavilla 
RAPID-tietokannassa. 

Tutkimus 

13.  Oikeusasiamies aloitti 16. lokakuuta 2009 tutkimuksen ja pyysi komissiolta lausuntoa 
kantelusta. 

14.  Komissio toimitti lausuntonsa 3. maaliskuuta 2010. Tarkasteltuaan tätä lausuntoa 
oikeusasiamies tuli siihen tulokseen, että hän tarvitsi lisätietoja asian käsittelemiseksi. Tämän 
vuoksi hän pyysi 9.3.2010 komissiota toimittamaan nämä tiedot. 

15.  Komissio lähetti 17 päivänä toukokuuta 2010 vastauksensa, joka toimitettiin kantelijalle ja 
kehotettiin esittämään huomautuksia. Kantelijan huomautukset tästä vastauksesta ja komission 
lausunto saatiin 25 päivänä toukokuuta 2010. 

16.  Oikeusasiamies pyysi 15. joulukuuta 2010 komissiolta lisätietoja. Komissio lähetti 
vastauksensa 8. helmikuuta 2011, ja oikeusasiamies toimitti sen kantelijalle kehottaen 
esittämään huomautuksia. Kantelijan huomautukset saatiin 24 päivänä helmikuuta 2011. Näissä
huomautuksissa kantelija pysytti valituksensa olennaisilta osin eikä tuonut esiin uusia 
kysymyksiä. 

17.  Oikeusasiamies antoi 6. joulukuuta 2011 suositusluonnoksen. Komissio antoi 
yksityiskohtaisen lausuntonsa suositusluonnoksesta 25. huhtikuuta 2012. Oikeusasiamies 
toimitti sen 8 päivänä toukokuuta 2012 kantelijalle kehottaen esittämään huomautuksia. 
Kantelija esitti huomautuksensa 24 päivänä toukokuuta 2012. 

Oikeusasiamiehen analyysi ja johtopäätökset 

Alustavat huomautukset 

18.  Huomautuksissaan komission yksityiskohtaisesta lausunnosta oikeusasiamiehen 
suositusluonnoksesta kantelija totesi, että komissio oli hänen mukaansa tarkoituksellisesti 
lykännyt oikeusasiamiehelle antamiaan vastauksia, vaikka vastaukset olivat aina hyvin lyhyitä. 



6

Kantelija kehotti näin ollen oikeusasiamiestä antamaan parlamentille erityiskertomuksen 
komission arvostelemiseksi. 

19.  Tältä osin on todettava, että vaikka tutkimuksen aloittamisen jälkeisestä kirjeenvaihdosta 
(ks. edellä 13–17 kohta) ilmenee, että komission vastaukset oikeusasiamiehen 
tietojensaantipyyntöihin todellakin viivästyivät, mikään ei viittaa siihen, että kyseiset viivästykset 
olisivat todella tahallisia. Oikeusasiamies ei näin ollen pidä näitä viivästyksiä periaatteellisena 
kysymyksenä. Näissä olosuhteissa erityiskertomus ei ole perusteltu. 

A. Väite, jonka mukaan komissio on virheellisesti 
kieltäytynyt julkaisemasta kolmea kantelijan Intracommia 
koskevaa artikkelia eikä perustellut asianmukaisesti 
päätöstään ja siihen liittyvää väitettään 

Oikeusasiamiehelle esitetyt perustelut 

20.  Kantelija väitti, että komissio voi hylätä kirjeet vain, jos ne rikkovat toimituspolitiikkaa. 
Kantelijan mukaan yksikään hänen kirjeistään ei kuitenkaan rikkonut komission toimituksellista 
politiikkaa, koska ne koostuivat pääasiassa julkisesti saatavilla olevien sanomalehtiartikkeleiden
lainauksista. Itse asiassa lehdistön lainaus hänen kirjeessään ”Made in Germany”, jonka 
komissio oli hylännyt, koska ” lehdistöstä peräisin olevien artikkelien jäljentäminen, jossa 
syytetään tai käytetään innuendoa kollegoja vastaan, on  vältettävä ”, ei edes sisältänyt mitään 
innuendoa tai syytöksiä. Kirje, jonka otsikko oli ”Rapid, mutta epätarkka”, ei maininnut 
lehdistöstä vaan komission lehdistötiedotteesta. Joka tapauksessa kantelija katsoi, että 
sananvapaus oli tärkeämpi kuin syyttömyysolettama, ja huomautti, että koska komissio ei 
julkaissut kirjeitään, se loukkasi edellä mainittua oikeutta, joka heijastui myös 
henkilöstösääntöjen 17 a artiklaan. 

21.  Lausunnossaan komissio viittasi kantelijan 90 artiklan 2 kohdan mukaista kantelua 
koskevaan päätökseensä, jossa kantelu jätettiin tutkimatta. Se toisti 25.2. ja 21.4.2009 
päivätyissä kirjeissään esittämät perustelut. 

22.  Vastauksessaan oikeusasiamiehen pyyntöön saada lausunto asiaa koskevasta väitteestä 
ja väitteestä komissio totesi, että virkamiehillä ei ollut oikeutta julkaista kirjeitään. 
Toimituksellinen politiikka, joka julkaistiin sivustolla, oli tältä osin täysin selvä, ja näin ollen 
henkilöstön jäsenten voitiin odottaa ymmärtävän julkaisun rajat. Nyt käsiteltävässä asiassa 
komissio ei olisi voinut hyväksyä sitä, että se julkaisisi kaikki kirjeet, jotka voisivat vaikuttaa 
tutkinnan kohteena olevan henkilöstön jäsenen syyttömyysolettamaan. Komissio korosti, että 
tämä oli tehty hyvin selväksi sen ja kantelijan välisessä viestinnässä. 

23.  Tutkittuaan tämän vastauksen oikeusasiamies pyysi komissiota vahvistamaan, että 
todetessaan, että se ei olisi voinut hyväksyä sellaisen kirjeen julkaisemista, joka vaikuttaisi 
henkilöstön jäsenen syyttömyysolettamaan, se viittasi asiakirjan kolmanteen luetelmakohtaan, 



7

jossa esitetään sen toimituksellinen politiikka (kirjeet, joiden katsotaan todennäköisesti 
vahingoittavan toimielimen etuja). Komissio vahvisti, että näin oli, ja totesi, että myös toinen 
luetelmakohta (kirjeet, joiden katsotaan loukkaavan tai esittävän syytöksiä nimettyjä tai helposti 
tunnistettavissa olevia henkilöitä vastaan) olivat merkityksellisiä. Tämä johtui siitä, että 
kantelijan kirjeissä mainittiin ”nimetty tai helposti tunnistettavissa oleva henkilö”, joka oli 
komission tutkinta- ja kurinpitotoimiston, jäljempänä ’IDOC’, meneillään olevan tutkimuksen 
kohteena. Komission oli perussopimusten valvojana aina noudatettava syyttömyysolettamaa, 
joka on oikeusvaltion perusperiaate. 

24.  Kirjeen ”@europa.de” osalta oikeusasiamies kysyi, voisiko komissio nyt harkita sen 
julkaisemista keskustelufoorumilla, kun otetaan huomioon, että kirjeen aiheesta oli keskusteltu 
kahdessa virkamiestuomioistuimen julkisesti saatavilla olevassa tuomiossa ja että kyseinen 
komission virkamies oli myöntänyt tapaavansa ” kiinalaiset liikemiehet ” ja antaen heille tietoja 
käynnissä olevista polkumyynnin vastaisista menettelyistä. Komissio vastasi, että sen 
velvollisuus suojella syyttömyysolettamaa on edelleen merkityksellinen, vaikka kyseessä oleva 
asia oli kuulunut lehdistön piiriin. Se lisäsi, ettei se missään tapauksessa aikonut hyväksyä 
intranetissä käytyjä keskusteluja yksittäisten henkilöstön jäsenten käyttäytymisestä, luonteesta 
tai ansioista. 

25.  Kirjeiden ”Made in Germany” ja ”Rapid, mutta epätarkka” osalta oikeusasiamies totesi, että 
ne liittyivät Spiegelin artikkeliin, joka koski komission korkeimpien virkamiesten saksalaista 
luokitusjärjestelmää, ja komission lehdistötiedotteiden saatavuuteen. Tämän vuoksi hän pyysi 
komissiota selittämään, miten näiden kirjeiden julkaiseminen voisi ”vaikuttaa yksittäisen 
henkilöstön jäsenen syyttömyysolettamaan” ja miten näiden kirjeiden voitaisiin katsoa 
”syyttävän tai käyttävän innuendoa kollegoita vastaan”. Vastauksessaan oikeusasiamiehen 
lisätietopyyntöön, joka koski myös muita seikkoja, komissio ei käsitellyt näitä kysymyksiä. 

26.  Huomautuksissaan kantelija pysytti kantelunsa ja hylkäsi komission väitteen, jonka mukaan
virkamiehillä ei ollut oikeutta julkaista kirjeitään keskustelufoorumilla. Toimituksellisessa 
politiikassa todettiin, että ”kirjeet julkaistaan kokonaisuudessaan, ellei” mitään poikkeuksia 
sovelleta. Tältä osin komissio ei ollut vieläkään selittänyt näkemystään, jonka mukaan hänen 
kirjeensä olisivat loukkaavia tai loukkaavia tai syyttivät nimettyjä tai helposti tunnistettavia 
yksilöitä. 

27.  Kirjeessään ”@europa.de” hän vain viittasi julkisesti saatavilla oleviin lähteisiin. ”Made in 
Germany” ei edes koskenut nimettyjä henkilöitä eikä edes maininnut komission virkamiestä, 
jonka syyttömyysolettamaa komissio ilmoitti suojelevansa. Sen sijaan se liittyi Saksan valtion 
ylläpitämään luokitusjärjestelmään. Itse asiassa hän viittasi molemmissa kirjeissä, joiden otsikko
on ”Rapid, mutta epätarkka” ja ”@europa.de”, komission itse julkaisemaan 
lehdistötiedotteeseen, jonka virkamiestuomioistuin ei katsonut rikkovan syyttömyysolettamaa. 
Tämän vuoksi oli järjetöntä, että komissio kieltäytyi julkaisemasta tätä kirjettä viittaamalla tähän 
periaatteeseen. Lisäksi hänen kirjeissään esitettiin tosiseikkoja, jotka pysyivät merkityksellisinä 
riippumatta siitä, todettiinko kyseinen virkamies syylliseksi vai ei, eivätkä ne antaneet ” 
ennakoista käsitystä siitä, että syytetty on tehnyt syytetyn rikoksen” [3] . 



8

28.  Se, että kirje nimeltä henkilö tai teki hänet helposti tunnistettavaksi, ei riittänyt siihen, ettei 
sitä julkaista. Sen sijaan toimituksellinen politiikka edellytti komissiota osoittamaan, että kirje 
sisälsi kyseiseen henkilöön kohdistuvia loukkauksia tai syytöksiä. Vaikuttaa siis siltä, että 
komissio tulkitsi toimituksellista politiikkaansa liian laajasti. Itse asiassa se ilmoitti 
lausunnossaan järjestelmällisestä sensuurista, kun se totesi, ettei se ” aikonut hyväksyä 
intranetissä käytäviä keskusteluja yksittäisistä henkilöstön jäsenistä, heidän ansioistaan, 
käyttäytymisestään, luonteestaan jne.”. Se ei näyttänyt välittävän siitä, kunnioittaako se omaa 
toimituksellista politiikkaansa ja loukkaako se siten sananvapauden periaatetta. 

29.  Mitä tulee komission väitteeseen, jonka mukaan ”@europa.de”-nimisen kirjeen 
julkaiseminen vahingoittaisi sen etuja, kantelija väitti, että nämä edut on määriteltävä selkeästi. 
Komissio oli tässä yhteydessä viitannut sellaisen virkamiehen syyttömyysolettamaan, jota ” 
komission tutkinta- ja kurinpitotoimisto (IDOC) tutkii parhaillaan ”. Euroopan 
petostentorjuntavirasto, jäljempänä ’OLAF’, oli kuitenkin lopettanut tutkinnan, joka koski Sunday
Timesin artikkelissa kuvattua asianomaisen virkamiehen käyttäytymistä 29.1.2009. Tämän 
jälkeen se oli aloittanut toisen tutkimuksen kauppapolitiikan pääosastoa koskevista väitteistä ja 
ilmoitti 25. helmikuuta 2010 kantelijalle, että komission aloittama kurinpitomenettely 
asianomaisen virkamiehen osalta riippuisi ”menettelymme tuloksesta ja suosituksestamme” 
tämän menettelyn osalta. OLAF ilmoitti 22 päivänä syyskuuta 2010 kantelijalle, että myös tämä 
tutkimus oli nyt päätetty ja että sen suosituksena oli, että jatkotoimia ei toteuteta. 

30.  Kantelija väitti, että hänen kirjeensä ”@europa .de” ei missään tapauksessa rikkonut 
syyttömyysolettamaa. Komissio oli itse maininnut Sunday Timesin artikkelin, johon hän vetosi 
perustellakseen päätöstään kyseisen virkamiehen erottamisesta. Virkamiestuomioistuin oli 
asiassa antamassaan tuomiossa viitannut siihen, että tämä artikla oli ”erittäin yksityiskohtainen 
ja useaan otteeseen selostettu ja lainausmerkeissä kantajan vastaukset toimittajien hänelle 
esittämiin kysymyksiin” [4]  ja että kyseinen virkamies oli tosiasiallisesti ”ottanut joitakin The 
Sunday Times -lehdessä ilmoitetuista tosiseikoista” ja erityisesti toimittanut tietoja polkumyynnin
vastaisista menettelyistä ”kiinalaisille liikemiehille”. 

Oikeusasiamiehen arvio, joka johtaa suositusluonnokseen 

31.  Ennen kuin oikeusasiamies tarkasteli komission kantaa jokaiseen kirjeeseen, jonka 
kantelija toimitti sille julkaistavaksi keskustelufoorumilla, oikeusasiamies katsoi aiheelliseksi 
esittää joitakin alustavia huomautuksia. 

32.  Ensinnäkin komissio väitti, että virkamiehillä ei ole oikeutta julkaista kirjeitä 
keskustelufoorumilla. Oikeusasiamies totesi kuitenkin, että komissio on säätänyt tässä 
yhteydessä toimituksellisesta politiikasta. Tämän asiakirjan mukaan kirjaimet ”julkaistaan”, ellei 
sovelleta yhtä kolmesta poikkeuksesta. Näin ollen komission päätöstä olla julkaisematta 
kantelijan toimittamia kirjeitä oli arvioitava komission tältä osin vahvistamien sääntöjen 
perusteella. toisin sanoen toimituksellinen politiikka ja sen täytäntöön panemat periaatteet. 

33.  Toiseksi kantelija ei kiistänyt komission toimituksellisessa politiikassaan vahvistamia 



9

sääntöjä. Sen sijaan hän väitti, että näitä sääntöjä on tulkittu ja sovellettu liian laajasti. 
Oikeusasiamiehen analyysissä keskityttiin näin ollen kysymykseen siitä, voitaisiinko päätökset 
olla julkaisematta kantelijan toimittamia kirjeitä perustella komission itse hyväksymällä ja 
henkilöstölle ilmoittamalla toimituksellisella politiikalla. 

34.  Kolmanneksi ja kuten kantelija aivan oikein huomautti, toimituksellisessa politiikassa 
todetaan, että julkaistavaksi toimitetut kirjeet julkaistaan keskustelufoorumilla 
kokonaisuudessaan, ellei jotakin poikkeusta sovelleta. Julkaiseminen on näin ollen sääntö, eikä 
julkaiseminen ole poikkeus. 

35.  Neljänneksi on totta, ettei komissiolla ollut velvollisuutta noudattaa tällaista yleistä 
politiikkaa. Lisäksi se voisi muuttaa tätä yleistä politiikkaa, koska, kuten komissio on 
perustellusti huomauttanut, sananvapaus ei merkitse muiden julkistamisvelvollisuutta. On 
kuitenkin niin, että komissio on kuitenkin noudattanut edellä mainittua yleistä politiikkaa ja 
ilmoittanut siitä henkilöstölleen. Tämä käytäntö voidaan ymmärtää vain päätöksenä tehdä 
Intracommista foorumi, jossa virkamiehet voivat ilmaista mielipiteensä vapaasti, vain ilmoitetuilla
poikkeuksilla. Tämä kuvastaa sananvapautta, joka on Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 
artiklassa ja Euroopan unionin perusoikeuskirjan (jäljempänä perusoikeuskirja) 11 artiklassa 
taattu perusoikeus. Se on myös yksi henkilöstösäännöissä taatuista virkamiesten oikeuksista 
(17 a artikla). Perusoikeuskirjan 52 artiklan 1 kohdan mukaan tässä perusoikeuskirjassa 
tunnustettujen oikeuksien ja vapauksien käyttämistä on rajoitettava lailla, ja siinä on 
kunnioitettava näiden oikeuksien ja vapauksien keskeistä sisältöä. Suhteellisuusperiaatteen 
mukaisesti rajoituksia voidaan tehdä vain, jos ne ovat välttämättömiä ja vastaavat tosiasiallisesti
unionin tunnustamia yleisen edun mukaisia tavoitteita tai tarvetta suojella muiden henkilöiden 
oikeuksia ja vapauksia.” Oikeusasiamiehen mukaan tästä seuraa, että komissio ei voi 
toimituksellista politiikkaa soveltaessaan tulkita siinä säädettyjä poikkeuksia liian laajasti, mikä 
rajoittaa virkamiehen mahdollisuutta ilmaista itseään vapaasti tätä tarkoitusta varten perustetulla
foorumilla. 

36.  Viidenneksi komissio totesi nyt käsiteltävässä asiassa esittämissään huomautuksissa, ettei 
se aikonut hyväksyä keskusteluja yksittäisten henkilöstön jäsenten käyttäytymisestä, luonteesta 
tai ansioista asianomaisella keskustelufoorumilla. Oikeusasiamies totesi, että komission 
vahvistama toimituksellinen politiikka ei sisällä tällaista poikkeusta. Näissä olosuhteissa 
komission päätökset käsiteltävässä asiassa voisivat olla perusteltuja vain, jos niihin sovelletaan 
jotakin kolmesta toimituksellisessa politiikassa esitetystä poikkeuksesta, eikä komissio voi tehdä
näitä pidemmälle meneviä tapauskohtaisia  poikkeuksia, koska näin rajoitettaisiin 
kohtuuttomasti sananvapautta. 

37.  Kuudenneksi toimittaja selitti 21.4.2009 päivätyssä vastauksessaan, että komissio ”ei 
jäljentää lehtiartikkeleita, joissa syytetään tai käytetään innuendoa kollegoja vastaan”. Tässä 
yhteydessä oikeusasiamies huomautti, että komission toimituksellisessa politiikassa esitetty 
toinen poikkeus koskee kirjeitä, joiden katsotaan olevan ”syytöksiä nimettyjä tai helposti 
tunnistettavia henkilöitä vastaan”. Näin ollen oli selvää, että syytös oli tehtävä itse kirjeessä ja 
että merkityksellinen poikkeus ei soveltuisi tapauksiin, joissa kirjeessä vain kerrotaan jonkun 
muun esittämästä syytöksestä. Oikeusasiamiehen mukaan oli kuitenkin myös selvää, että on 



10

tulkintakysymystä siitä, onko näin vai onko kirje, jossa väitetään vain kertovan jonkun toisen 
esittämästä syytöksestä, todellisuudessa tehnyt selväksi, että sen laatija yhtyy kyseisen 
kolmannen osapuolen esittämään näkemykseen ja tekee siten mainitun syytöksen omakseen. 
Oikeusasiamies lisäsi, että on myös huomattava, että sellaisen kirjeen julkaiseminen, jossa 
ainoastaan raportoidaan kolmannen osapuolen esittämistä syytöksistä, voidaan edelleen hylätä,
jos sovelletaan kolmatta poikkeusta. 

38.  Seitsemänneksi komissio viittasi tämän kolmannen poikkeuksen osalta tarpeeseen suojella 
syyttömyysolettamaa perustellakseen kantelijan kirjeiden julkaisemisen. Oikeusasiamies totesi, 
että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on tehnyt selväksi, että on löydettävä tasapaino 
sananvapauden ja syyttömyysolettaman suojelun tarpeen välillä: 

”Yleissopimuksen 10 artiklassa taattu sananvapaus sisältää vapauden vastaanottaa ja levittää 
tietoa. Näin ollen 6 artiklan 2 kohta ei voi estää viranomaisia tiedottamasta yleisölle meneillään 
olevista rikostutkinnoista, mutta siinä edellytetään, että ne tekevät niin kaikin mahdollisin varoin 
ja harkinnanvaraisesti, jotta syyttömyysolettamaa voidaan noudattaa.” [5] 

39.  Oikeusasiamiehen mukaan oli siis selvää, että toimielin toimisi virheellisesti, jos se julkaisisi
syyttömyysolettamaa loukkaavia lausuntoja. Näin ollen oikeusasiamies piti uskottavana, että 
toimielin katsoo, että sen henkilöstön jäsenten yksiköidensä ylläpitämässä 
keskustelufoorumissa antamat lausunnot ovat omiaan vahingoittamaan sen etuja. On kuitenkin 
pidettävä mielessä, että sananvapautta koskevan perusoikeuden kunnioittaminen edellyttää, 
että tätä poikkeusta, kuten kaikkia muita, tulkitaan huolellisesti, jotta tähän periaatteeseen 
perustuvalta yleissäännöltä ei vietäisi kaikkea merkitystä. 

40.  Lopuksi hän huomautti, että kantelijan väitteet ja hänen vaatimuksensa oli erotettava 
toisistaan merkityksellisen ajankohdan osalta. Mitä tulee komission päätöksiin kieltäytyä 
julkaisemasta kantelijan kirjeitä, oli selvää, että oikeusasiamiehen oli tutkittava, olivatko 
päätökset oikeita silloin, kun ne tehtiin. Toisin sanoen oikeusasiamiehen tutkimuksen oli 
perustuttava tosiseikkoihin, jotka olivat tai olisivat voineet olla komission tiedossa tässä 
vaiheessa. Kantelijan väite, jonka mukaan hänen kirjeensä olisi julkaistava, koski kuitenkin 
kannetta, joka komission olisi kantelijan mielestä toteutettava nyt tai tulevaisuudessa. Tämän 
väitteen arvioimiseksi oikeusasiamiehen oli näin ollen otettava huomioon myös mahdollinen 
kehitys sen jälkeen, kun komissio teki päätöksensä olla julkaisematta kyseisiä kirjeitä. 

41.  Esiteltyään analyysinsä näistä yleisemmistä seikoista oikeusasiamies tutki komission 
päätöksiä hylätä kantelijan kirjeet kunkin kirjeen osalta. 

(1) Kirje, jonka otsikko on ” @europa.de ” 

42.  Komissio väitti, että ” @europa .de”-kirjettä ei voitu julkaista, koska se esitti useita 
huomautuksia nimetystä tai helposti tunnistettavasta kollegasta asiassa, joka oli IDOC:n 
tutkimuksen kohteena. Se väitti, että sillä oli velvollisuus suojella syyttömyysolettamaa eikä se 
voinut julkaista mitään, mikä loukkaisi tätä periaatetta. Vastauksena oikeusasiamiehen toiseen 
lisätietopyyntöön se selitti, että se viittasi tältä osin sekä toiseen että kolmanteen 



11

toimitukselliseen politiikkaan sisältyviin poikkeuksiin. 

43.  Kantelija kyseenalaisti, perustuiko tämä väite tosiseikkojen todelliseen selvitykseen. Hän 
lisäsi, että oli epävarmaa, oliko komission virkamies, johon hänen tavaransa viittasi, ollut 
jatkuvan IDOC-tutkimuksen kohteena. Tässä yhteydessä on muistettava, että päättäessään, 
oliko komission päätös kieltäytyä julkaisemasta kyseistä kirjettä oikein, oikeusasiamiehen on 
otettava huomioon tämän päätöksen tekohetkellä eli helmikuussa 2009 vallinnut tilanne. 
Kantelija ei kuitenkaan näytä kiistävän komission väitettä, jonka mukaan tutkimus oli käynnissä 
tuolloin. 

44.  Komission väitettä, jonka mukaan kirje kuului sekä toimituksellisessa politiikassa luetellun 
toisen että kolmannen poikkeuksen soveltamisalaan, on näin ollen tutkittava. 

45.  Ensinnäkin oli kuitenkin muistettava, että ”@europa.de ” -kirjaimesta on kaksi versiota. 
Molemmissa versioissa kantelija esitteli Sunday Times -artikkelin otsikon ja tekstityksen 
perusteella ja antoi linkin siihen. Tämän jälkeen hän viittasi komission lehdistötiedotteeseen, 
joka julkaistiin kaksi päivää ennen artikkelin julkaisemista. Näin mainitun tekstin mukaan 
komissiota oli lähestytty väitteillä, joiden mukaan yhdellä sen virkamiehistä oli ollut yhteyksiä 
liikemiehinä esiintyviin toimittajiin, ja komissio oli pyytänyt sanomalehteä toimittamaan todisteet, 
jotta se voisi tutkia asiaa. Kantelijan kirjeessä todettiin, että OLAF ei ollut varma, voisiko se 
todella kuunnella toimitetut nauhat, koska ei ollut selvää, oliko tallenne laillinen. Tämän jälkeen 
se viittasi Spiegelin  raporttiin, jossa kuvataan Saksan hallituksen ylläpitämää järjestelmää, joka 
vastaa Saksan komission korkeimpia virkamiehiä. Linkki tähän artikkeliin, joka käsittelee lähinnä
Sunday Timesin paljastamaa tapausta, oli myös saatavilla. Kantelijan kirjeessä viitattiin 
henkilöstösääntöjen 11 artiklaan (jonka mukaan virkamiesten on toimittava puolueettomasti ja 
riippumattomasti ja heidän on oltava lojaali komissiolle) ja kehotettiin komissiota tutkimaan asia. 
Se totesi lisäksi, että Sunday Timesin toimittajia edustava virkamies yritti estää 
kansalaisjärjestöä julkaisemasta nimeään palkintojenjakotilaisuudessa, mutta että kysymystä 
käsitellyt belgialainen tuomioistuin katsoi, että sananvapaus oli tässä tapauksessa tärkeämpää. 
Lopuksi se mainitsi, että asianomainen virkamies on Euroopan yhteisöjen tuomioistuinten 
nykyisten ja entisten référendaire -  yhdistysten yhdistyksen varapuheenjohtaja. 

46.  Lisäksi kantelijan kirjeen alkuperäisessä versiossa oli joitakin ” päätelmiä ” ja kantelijan 
huomautuksia asiasta ja hänen mielestään komission haluttomuudesta tutkia sitä. Näin ollen 
Sunday Times  -artikkelin johdannon jälkeen kantelija totesi, kuinka kauan asiaan osallistunut 
virkamies oli hoitanut tehtäväänsä, ja esitti ” ensimmäisen päätelmänsä ” eli sen, että komissio 
oli väärässä salliessaan hänen pysyä arkaluonteisessa asemassaan niin kauan kuin hän teki. 
Ilmoitettuaan, että OLAF analysoi, oliko sillä oikeus kuunnella nauhoitteita, hän päätteli, että se 
oli taipuvainen olemaan käyttämättä todisteita, joita komissio oli pyytänyt Sunday Timesilta . 
Kantelija ehdotti lisäksi, että sillä, että kyseisellä virkamiehellä oli johtava asema entisten 
référendaire-yhdistysten yhteenliittymässä, olisi  vaikutusta sen asian lopputulokseen, jonka 
virkamies oli nostanut komission päätöstä lykätä häntä. Oikeusasiamiehen mukaan nämä ” 
päätelmät ” antavat vaikutelman, että kyseessä olevan virkamiehen käyttäytyminen oli 
sellainen, että hänen ei olisi pitänyt saada hoitaa hoitamiaan arkaluonteisia tehtäviä, eikä 
selvästikään niin pitkään. Tätä taustaa vasten lukijat saattoivat ymmärtää tekstin loppuosan, 



12

vaikka siinä vain raportoidaan muualla julkaistut tiedot, siten, että se arvostelee kyseistä 
komission virkamiestä. 

47.  Edellä esitetyn perusteella oikeusasiamies katsoi, että komissio saattoi perustellusti 
päätellä, että asianomaisen kirjeen alkuperäisessä versiossa oli kyse asianomaista virkamiestä 
vastaan esitetyistä syytöksistä. Oikeusasiamies totesi, että tästä seuraa lisäksi, että kolmannen 
poikkeuksen osalta myös se, että komissio käsitti kirjeen tämän version loukkaavan tutkinnan 
kohteena olevan virkamiehen syyttömyysolettaman suojaa, vaikutti järkevältä. Oikeusasiamies 
katsoo, että komission päätös olla julkaisematta tätä ”@europa.de ”-kirjeen versiota 
asianomaisella keskustelufoorumilla oli näin ollen perusteltu. 

48.  Toisaalta kantelijan kirjeen tarkistettu versio, josta poistettiin kantelijan edellä mainitut 
päätelmät ja huomautukset, koostui näin ollen lähinnä lehtiartikkeleiden lainauksista ja 
komission lehdistötiedotteesta. Se totesi lopuksi, että kaikki sen mainitsemat tosiseikat ovat 
peräisin julkisesti saatavilla olevista lähteistä eikä niiden tarkoituksena ollut arvioida, oliko 
komission virkamies ”syyllinen vai syytön”. Tämän tekstin lukemisesta, joka on esitetty 
tiivistetysti edellä 45 kohdassa, kävi ilmi, että kantelija ilmoitti asiasta ja mainitsi näin 
tehdessään asianomaisten artiklojen otsikot ja alaotsikot sekä syyn, jonka vuoksi virkamies 
nimitettiin ”Pahaan eturistiriidan palkintoon”; palkinnon järjestäjien mukaan ”kauppatariffeja 
koskevan sisäpiiritiedon paljastamisesta lobbaajille”, jotka olivat itse asiassa peitetehtävissä 
työskenteleviä toimittajia. Vaikka kantelija viittasi ja toisti tällaisia lausuntoja ja asianomaisia 
artikloja, joiden voitaisiin katsoa esittävän syytöksiä virkamiestä vastaan, tekstistä ei kuitenkaan 
seurannut, että hän olisi ollut samaa mieltä hänen ilmoittamistaan näkemyksistä tai esittänyt 
tällaisia syytöksiä omastaan. 

49.  Näin ollen ei voitu katsoa toteen näytetyksi tosiseikaksi, että kantelija esitti kirjeensä 
toisessa versiossa syytöksiä kyseistä virkamiestä vastaan. 

50.  Kolmannen poikkeuksen osalta oikeusasiamies totesi, että on totta, kuten edellä todettiin, 
että kirje raportoi Sunday Timesin tapauksesta ajankohtana, jolloin asiaa koskevia tutkimuksia 
ei ollut vielä saatettu päätökseen. Tätä ei kuitenkaan sellaisenaan voida pitää riittävänä siihen, 
että kirjeen voitaisiin katsoa heikentävän syyttömyysolettamaa. Oikeusasiamies katsoi itse 
asiassa, että kaiken raportoinnin kieltäminen tutkimuksen kohteena olevasta asiasta siihen asti, 
kunnes tutkinta on saatu päätökseen, rajoittaisi kohtuuttomasti sananvapautta. On huomattava, 
että tapauksen tosiseikoista ilmoittamisen osalta kantelija viittasi komission omaan 
lehdistötiedotteeseen, jossa käytetään huolellista sanamuotoa, ja totesi, että sanomalehti 
”väitteli”, että rahansiirtoa tarjottiin ”oletettavasti” neuvoja ja tietoja vastaan. Muusta tekstistä ei 
myöskään voitu päätellä, että kantelija olisi uskonut ja pyrkinyt saamaan lukijansa ajattelemaan,
että kyseinen virkamies oli tosiasiallisesti syyllinen. Oikeusasiamies totesi, ettei näin ollen ole 
viitteitä siitä, että teksti loukkaisi kolmannella poikkeuksella suojattua etua. 

51.  Edellä esitetystä seuraa, että väitettä, jonka mukaan komissio oli virheellisesti kieltäytynyt 
julkaisemasta tätä kirjettä eikä perustellut päätöstään, ei voitu hyväksyä kantelijan kirjeen 
ensimmäisen version osalta, vaan sitä oli pidettävä perusteltuna suhteessa toiseen versioon. 



13

52.  Kantelijan väitteestä, jonka mukaan hänen kirjeensä olisi julkaistava, on todettava, että tätä 
väitettä oli arvioitava, kuten edellä todettiin, ottaen huomioon kehityssuuntaukset, joita on 
mahdollisesti tapahtunut sen jälkeen, kun komissio teki vuonna 2009 päätöksen, jossa se 
kieltäytyi julkaisemasta kyseistä kirjettä. Oikeusasiamies totesi tältä osin, että tällä välin tässä 
kirjeessä viitattu asia oli saatettu Euroopan unionin tuomioistuinten käsiteltäväksi kahdessa 
oikeusasteessa. Ensimmäisessä näistä asioista virkamiestuomioistuinta pyydettiin arvioimaan 
komission päätöstä kyseisen virkamiehen keskeyttämisestä. Se totesi 30.11.2009 antamassaan
tuomiossa, että virkamies oli komission kuulemisessa myöntänyt, että hänet oli useaan 
otteeseen kutsuttu ” kiinalaisten liikemiesten ” päivällisille ravintoloissa ilmoittamatta asiasta 
esimiehilleen. Hän oli myös myöntänyt, että hän oli ”tiedottanut toimittajille niiden illallisten 
aikana, joihin hänet oli kutsuttu tai puhelinkeskustelujen aikana, tiettyjä tietoja, erityisesti niiden 
kahden kiinalaisen yrityksen nimet, jotka olivat osallistuneet kynttilöiden valmistukseen ja jotka 
tuolloin käynnissä olevan polkumyynnin vastaisen menettelyn jälkeen todennäköisesti saivat 
markkinatalouskohtelun.” [6]  Näiden olosuhteiden vuoksi ei voitu sulkea pois sitä, että asian 
uusi arviointi voisi nyt johtaa siihen, että komissio voisi nyt päätellä, että jopa alkuperäinen 
versio ”@europa.de”-kirjeestä voitaisiin julkaista asiaankuuluvalla keskustelufoorumilla. 

53.  Oikeusasiamies katsoi kuitenkin, ettei hänen tarvinnut käsitellä tätä kysymystä 
käsiteltävässä asiassa. Kantelija lausui väitteensä ”@europa.de”-kirjeen julkaisemisesta , ” 
ainakin toisessa, editoidussa versiossa ”. Oikeusasiamies katsoi näin ollen, että hänen oli 
perusteltua keskittyä kyseisen kirjeen toiseen versioon. Edellä esitetystä analyysistä kävi 
kuitenkin ilmi, että tämän kirjeen toinen versio ei rikkonut toimituksellista politiikkaa ja että se 
olisi näin ollen julkaistava. 

54.  Oikeusasiamiehen ohjesäännön 3 artiklan 5 kohdan mukaan oikeusasiamies pyrkii ” 
mahdollisuuksien mukaan ” sovintoratkaisuun hallinnollisen epäkohdan poistamiseksi ja 
kantelun tyydyttämiseksi. Kuten edellä on esitetty, oikeusasiamies päätti kuitenkin nyt 
käsiteltävässä asiassa hyväksyä kantelun. Edellä esitetystä käy lisäksi ilmi, että komissio 
hylkäsi oikeusasiamiehen ehdotukset sovittelevasta lähestymistavasta ja piti päättäväisesti 
kiinni kannastaan. Ystävällinen ratkaisu ei siis ollut mahdollinen. Tämän vuoksi oikeusasiamies 
esitti komissiolle suositusluonnoksen ja kehotti sitä julkaisemaan kantelijan kirjeen toisen 
version, jonka otsikko on ”@europa.de”. 

(2) Kirje, jonka otsikko on ” Valmistettu Saksassa ” 

55.  Toimittaja oli väittänyt, että tätä kirjettä ei voitu julkaista, koska komissio ”vastasi 
jäljentämistä lehtiartikkeleista, joissa syytettiin tai käytettiin innuendoa kollegoja vastaan”. 
Vastauksena oikeusasiamiehen kysymykseen komissio selitti, että sen päätös olla julkaisematta
kirjeitä perustui sekä toiseen että kolmanteen toimitukselliseen politiikkaan sisältyviin 
poikkeuksiin. Vastauksena oikeusasiamiehen kysymykseen siitä, miten tämän kirjeen 
julkaiseminen voisi vahingoittaa komission etua vaikuttamalla syyttömyysolettamaan tai 
syyttämällä tai käyttämällä kollegojaan innuendoa, komissio ei esittänyt erityisiä perusteluja, 
lukuun ottamatta sitä, että se ei aikonut sallia keskustelua yksittäisten henkilöstön jäsenten 
ansioista ja käyttäytymisestä intranetissä. 



14

56.  Oikeusasiamies totesi, että määrittäessään, voidaanko mainittu kirje kuulua toisen 
poikkeuksen soveltamisalaan, on huomattava, että kirje ei koskenut erityisesti yhtäkään 
yksittäistä virkamiestä, vaan se ainoastaan raportoi Spiegelin  mietinnössä esitetystä väitteestä, 
jonka mukaan Saksan hallitus oli perustanut virkamiesryhmän, jonka tehtävänä oli arvioida 
korkea-arvoisia saksalaisia virkamiehiä kansainvälisissä järjestöissä. On totta, että tätä aihetta 
esitettäessä kantelijan kirjeessä viitattiin ja käännettiin Spiegelin raportin otsikko, jossa tämä 
asia mainittiin (”Saksan korkein virkamies Brysselissä korruptioepäilyn alla”) ja jossa viitattiin 
kyseiseen artiklaan. Artikkelissa kerrotaan Sunday Timesin artikkelin ympärillä olevista 
tapahtumista. Se ei kuitenkaan esitä syytöksiä tosiseikkoina (lukuun ottamatta sitä, että 
kokouksia pidettiin Brysselissä ravintoloissa), vaan se raportoi väitteistä, kuten siitä, että tiedot 
on välitetty tai että virkamies on hyväksynyt lupauksen palkkiosta sellaisenaan, ja tekee 
selväksi, että kyse on väitteistä eikä tosiseikoista. Oikeusasiamies lisäsi, että joka tapauksessa 
pelkästään se seikka, että kantelijan kirjeessä mainitaan kyseisen artiklan otsikko, ei merkitse 
sitä, että tämä kirje sisältäisi syytöksiä komission virkamiestä vastaan, jonka käyttäytyminen 
johti Spiegelin  artikkeliin. 

57.  Kantelijan kirjeessä viitattiin kahteen muuhun helposti tunnistettavissa olevaan henkilöön eli
komission puheenjohtajaan ja OLAFin johtajaan. Kirjeessä kuitenkin ainoastaan esitettiin, että 
kantelijan mukaan näille kahdelle henkilölle aiheutuisi todennäköisesti kielteisiä seurauksia, jos 
Saksan hallituksen väitetysti perustaman arviointijärjestelmän tutkinta suoritettaisiin. 
Oikeusasiamies katsoi, että tätä toteamusta tuskin voitaisiin tulkita syytökseksi tai vihjaukseksi 
näitä kahta henkilöä vastaan. 

58.  Lopuksi oli ajateltavissa, että kirjettä voitaisiin tulkita siten, että Saksan hallituksen väitetysti
käyttöön ottaman arviointijärjestelmän seurauksena tietyt komission korkea-arvoiset saksalaiset 
virkamiehet saattaisivat joutua rikkomaan lojaalisuusvelvollisuuttaan EU:ta kohtaan. Vaikka tätä 
tulkittaisiin syytökseksi, asianomaiset virkamiehet eivät kuitenkaan olleet nimettyjä eivätkä 
helposti tunnistettavissa. Oikeusasiamies ei näin ollen katsonut, että kieltäytyminen 
julkaisemasta tätä kirjettä voisi perustua toimituspolitiikan toiseen poikkeukseen. 

59.  Näin ollen on vielä tutkittava, voiko kolmas poikkeus oikeuttaa komission päätöksen olla 
julkaisematta kirjettä. Oikeusasiamies ei kuitenkaan katsonut syistä, jotka hän jo esitti 
arvioidessaan toista versiota ”@europa.de ” -kirjeestä, että kirjettä, jossa ainoastaan 
raportoidaan tietyistä syytöksistä, jotka on esitetty tiettyä virkamiestä vastaan muissa 
julkaisuissa, luomatta vaikutelmaa, että kirjeen laatija piti näitä väitteitä perusteltuina, voitaisiin 
katsoa voivan heikentää syyttömyysolettamaa. Tässä yhteydessä todettiin myös, että 
oikeusasiamies pyysi komissiota täsmentämään, millä tavoin tämän kirjeen julkaiseminen voisi 
vahingoittaa komission etuja heikentämällä syyttömyysolettamaa asianomaisen virkamiehen 
osalta. Kuten edellä on jo todettu, komissio ei ole kommentoinut tätä kysymystä 
vastauksessaan. Näin ollen oli pääteltävä, että kolmanteen poikkeukseen ei voitu vedota syynä 
kieltäytyä julkaisemasta tätä kirjettä. 

60.  Edellä esitetyn perusteella oikeusasiamies katsoi, että komissio hylkäsi virheellisesti tämän 
kirjeen julkaistavaksi asianomaisella keskustelufoorumilla. Hän piti tätä eräänlaisena 
hallinnollisena epäkohtana. Tämän vuoksi hän teki suositusluonnoksen ja kehotti komissiota 



15

julkaisemaan myös kirjeen Made in Germany . 

(3) Kirje, jonka otsikko on ” 
Nopea, mutta epätarkka 

” 

61.  ” Nopea, mutta epätarkka ” -kirjeessä kantelija ilmoitti, että vaikka kaikkien komission 
lehdistötiedotteiden olisi aina oltava saatavilla RAPID-tietokannassa, useita niistä ei löytynyt 
sieltä. Kantelijan mukaan komissio oli näin ollen joko tehnyt virheen tai salannut 
tarkoituksellisesti epämiellyttäviä lehdistötiedotteita. Kantelija havainnollisti kantaansa 
viittaamalla kahteen esimerkkiin. Ensimmäinen oli edellä mainittu lehdistötiedote, jonka 
komissio julkaisi sen jälkeen, kun Sunday Times oli ottanut siihen yhteyttä. Toinen esimerkki 
koski kiinalaisten maitotuotteiden kieltämistä. Kantelija päätteli, että komissio oli oppinut George
Orwellin yhdeksältätoista kahdeksanneltaneljältä ja viitannut kappaleeseen ”menneisyyden 
valmistamisesta”. 

62.  Toimittaja väitti, että tätä kirjettä ei voida julkaista, koska komissio ”vastasi lehtiartikkeleiden
jäljentämistä, joissa syytetään tai käytetään innuendoa kollegoja vastaan”. Lausunnossaan 
komissio täsmensi, että sen päätös olla julkaisematta kirjeitä perustui sekä toiseen että 
kolmanteen toimitukselliseen politiikkaan sisältyviin poikkeuksiin. Kun oikeusasiamies kuitenkin 
pyysi sitä selittämään, miten päätöstä olla julkaisematta tätä kirjettä voitaisiin perustella 
käyttämällä näitä kahta poikkeusta, komissio ei esittänyt erityisiä perusteluja. 

63.  Toisen poikkeuksen osalta oikeusasiamies katsoi, että on totta, että kirjeessä mainitaan 
helposti tunnistettavissa oleva henkilö eli virkamies, jota Sunday Timesin artikkeli koskee ja joka
yksilöidään hänen asemallaan komissiossa. On myös totta, että kirjeessä siteerataan asiaa 
koskevan Sunday Timesin artikkelin otsikkoa ja alaotsikkoa. Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, 
että lukijat muodostaisivat sen vaikutelman, että kantelija olisi halunnut esittää kyseisessä 
artikkelissa esitetyt syytökset omakseen. Kirjeessä esitetty komission yleisempi kritiikki ei koske 
ketään nimettyä tai tunnistettavissa olevaa henkilöä. Komissio ei näin ollen voinut käyttää 
toimituksellisessa politiikassa esitettyä toista poikkeusta perusteluna sille, että kirjettä ei 
julkaista. 

64.  Kolmannen poikkeuksen osalta oikeusasiamies oli samaa mieltä kantelijan kanssa siitä, 
että olisi järjetöntä katsoa, että komission itse julkaiseman lehdistötiedotteen lainausten 
julkaisemisen asianomaisella keskustelufoorumilla, joka ei vääristä kyseisen lehdistötiedotteen 
viestiä, voitaisiin katsoa voivan heikentää syyttömyysolettaman suojaa. Tässä yhteydessä 
muistutettiin, että kuten edellä mainittiin, ja vaikka oikeusasiamies oli pyytänyt komissiolta 
lisäselvityksiä tästä asiasta, oikeusasiamies ei antanut tähän vastausta. 

65.  Oikeusasiamies myönsi, että kirjeessä arvosteltiin komissiota erittäin ankarasti väittäen, 
että se ” valmisti menneisyyden ” ja ehdotti, että se käyttäytyi kuten George Orwellin 
yhdeksäntoista kahdeksannessaneljässä kuvassa kuvattu totalitaarinen hallinto . 



16

66.  Oikeusasiamies muistutti kuitenkin myös, että komission omasta toimituksellisesta 
politiikasta seuraa, että päätösten olla julkaisematta kirjeitä olisi oltava poikkeus. Nyt 
käsiteltävässä asiassa komissio ei ole viitannut edellä mainittuun kritiikkiin perustellakseen 
päätöstään olla julkaisematta asianomaista kirjettä. Se ei myöskään osoittanut, että tämä 
arvostelu antaisi sille oikeuden vedota johonkin kolmesta toimituksellisessa politiikassaan 
määrätystä poikkeuksesta. 

67.  Edellä esitetyn perusteella oikeusasiamies totesi, ettei komissio osoittanut, että sillä oli 
oikeus kieltäytyä julkaisemasta tätä kirjettä. Tämä merkitsi myös hallinnollista epäkohtaa. 
Tämän vuoksi oikeusasiamies esitti suositusluonnoksen ja kehotti komissiota julkaisemaan 
myös kirjeen ” nopea, mutta epätarkka ”. 

Oikeusasiamiehelle tämän suositusluonnoksen jälkeen esitetyt 
perustelut 

68.  Komissio katsoi yksityiskohtaisessa lausunnossaan, että sen päätös olla hyväksymättä 
kantelijan kantelua oli ” täysin perusteltu ”. Komissio korosti, että sen on noudatettava 
syyttömyysolettamaa. Kirjeistä, jotka kantelija halusi julkaista, kävi kuitenkin ilmi, että ne 
koskivat ” entistä kollegaa ” koskevaa asiaa, joka oli vireillä belgialaisessa tuomioistuimessa. 
Näin ollen komissio ei voinut julkaista intranet-foorumillaan lehtiartikkelia, joka voisi heikentää 
kyseisen henkilön oikeutta tulla syyttömäksi, kunnes syyllisyys on näytetty toteen. 

69.  Tämä perustelu ei koske ainoastaan kirjettä, jonka otsikko on ” @europa.de ”, vaan myös 
kirjeitä, joiden otsikko on ” Made in Germany ” ja ” Nopea, mutta epätarkka ”. Oli totta, että 
näissä kirjeissä viitattiin entisen kollegan tapaukseen, mutta niissä käsiteltiin myös muita 
kysymyksiä, nimittäin komission RAPID-tietokannan aiempaa toimintaa ja väitettyä saksalaista 
luokitusjärjestelmää . Komissio pysyi kuitenkin kannassaan, jonka mukaan sen foorumi ei ollut 
paikka kyseenalaistaa komission muiden toimihenkilöiden, kuten yhden jäsenvaltion 
virkamiesten ryhmän, uskollisuutta, vaikka tämä tapahtui viittaamalla sanomalehtiartikkeliin. 

70.  Komissio ilmoitti kuitenkin päättäneensä kompromissina julkaista kaksi viimeksi mainittua 
kirjettä lukuun ottamatta viittauksia ” mainittuun tapaukseen/kollegaan ”, jonka se poistaisi. 

71.  Huomautuksissaan kantelija pysyi kannassaan, jonka mukaan komissio sensuroi kirjeitään 
aiheettomasti. Hän oli täysin samaa mieltä oikeusasiamiehen suositusluonnoksesta tältä osin. 
Hän korosti myös, että oikeusasiamies oli katsonut, että hänen kirjeensä ” @europa.de ” 
ensimmäinen versio voitaisiin julkaista, mikä tarkoittaa, että komission vaatimusta sensuroida 
tämän kirjeen toinen versio ei voida hyväksyä. Lisäksi kantelija toisti väitteensä, jonka mukaan 
komission olisi julkaistava myös muut kirjeensä kokonaisuudessaan. Kantelija huomautti tältä 
osin, että komissio ei ollut esittänyt uusia väitteitä. Tämän vuoksi hän pyysi oikeusasiamiestä 
pysyttämään havaintonsa hallinnollisesta epäkohdasta, joka liittyi kolmen kirjeen julkaisemisesta
kieltäytymiseen. 



17

Oikeusasiamiehen arvio hänen suositusluonnoksensa jälkeen 

(1) Kirje, jonka otsikko on ” @europa.de ” 

72.  Edellä mainitusta vastauksesta käy ilmi, että komissio ei ole hyväksynyt oikeusasiamiehen 
suositusluonnosta ja on näin ollen päättänyt olla käyttämättä tilaisuutta puuttua 
oikeusasiamiehen havaitsemaan hallinnolliseen epäkohtaan eli siihen, että komission päätös 
olla julkaisematta kantelijan kirjeen nro @europa.de toista versiota ei ollut perusteltu komission 
oman toimituksellisen politiikan perusteella. Oikeusasiamies pahoittelee, ettei komissio ole 
käsitellyt hänen väitteitään eikä esittänyt tältä osin uusia perusteluja. Oikeusasiamies pitää näin 
ollen kiinni tältä osin esittämästään hallinnollisesta epäkohdasta. 

(2) Kirjeet ” 
Valmistettu Saksassa 

” ja ” 
Nopea, mutta epätarkka 

” 

73.  Ensinnäkin oikeusasiamies panee tyytyväisenä merkille, että komissio on ryhtynyt 
toimenpiteisiin noudattaakseen suositusluonnostaan päättäessään julkaista edellä mainitut 
kaksi kirjettä. Komissio on kuitenkin myös päättänyt poistaa näistä kirjeistä kaikki viittaukset 
Sunday Timesin  tapaukseen ja asianomaiseen entiseen virkamieheen ennen niiden 
julkaisemista. Oikeusasiamies korostaa, että ainoat viittaukset, joita voidaan pitää 
merkityksellisinä tältä osin, löytyvät Spiegel  -lehden artikkelin otsikosta, jonka kantelija on 
kääntänyt ” Saksan huippuvirkamieheksi Brysselissä korruptioepäilyn” yhteydessä , sekä linkin 
kyseiseen artikkeliin ja kirjeen ” Nopea, mutta epätarkka ” osalta Sunday Times  -artikkelin 
otsikosta ja alaotsikosta sekä linkistä kyseiseen artikkeliin. 

74.  Oikeusasiamies on jo selittänyt suositusluonnokseen johtaneessa analyysissään, että se, 
että kirjeessä ”Maked in Germany ” mainitaan Spiegelin  artikkelin otsikko ja siihen liittyvä linkki, 
ei voida ymmärtää siten, että kirje sisältäisi asianomaista virkamiestä koskevia syytöksiä eikä 
että se horjuttaisi syyttömyysolettamaa. Näin ollen hän katsoo edelleen, että päätöstä olla 
julkaisematta kyseistä artiklaa kokonaisuudessaan ei voida perustella viittaamalla komission 
toimitukselliseen politiikkaan. 

75.  Mitä tulee kirjeeseen, jonka otsikko on ” Nopea, mutta epätarkka ”, on totta, että se liittyy 
Sunday Timesin  artikkelin otsikkoon ja mainitsee sen. Kuten oikeusasiamiehen 
suositusluonnokseen johtaneessa analyysissä jo todettiin, kirjeessä ei kuitenkaan ole mitään, 
mikä osoittaisi, että kantelija olisi maininnut tämän otsikon esittääkseen syytöksen. Ei ole 
myöskään syytä katsoa, että se kuuluisi komission toimitukselliseen politiikkaan sisältyvän 
kolmannen poikkeuksen soveltamisalaan. Oikeusasiamies ei näin ollen katso, että päätöstä 



18

poistaa viittaukset Sunday Timesin  tapaukseen ja siten olla julkaisematta kirje 
kokonaisuudessaan voidaan perustella viittaamalla komission toimitukselliseen politiikkaan. 

76.  Edellä esitetyn perusteella oikeusasiamies toistaa havaintonsa hallinnollisesta 
epäkohdasta, joka koski sitä, että komissio kieltäytyi julkaisemasta kyseisiä artikkeleita 
kokonaisuudessaan. 

B. Väite, jonka mukaan komissio on virheellisesti 
kieltäytynyt tutkimasta, vaaransivatko Saksan komission 
ylimmät virkamiehet heidän puolueettomuuttaan väitetyn 
Saksan arviointijärjestelmän ja siihen liittyvien väitteiden 
vuoksi 

Oikeusasiamiehelle esitetyt perustelut 

77.  Kantelija väitti, että syy siihen, miksi komissio ei halunnut julkaista kirjettään ”Made in 
Germany” intranetissään, oli se, että se yritti perusteettomasti suojella korkea-arvoisia 
saksalaisia virkamiehiä. Spiegelin artikkelissa, johon hän viittasi tässä kirjeessä, kuvattiin 
luokitusjärjestelmää, jolla Saksan hallitus arvioi kansainvälisten järjestöjen korkeiden 
virkamiesten suoriutumista kriteereillä, joita ei ollut julkistettu. Tämä heikensi selvästi unionin 
virkamieskunnan riippumattomuutta ja lojaalisuutta henkilöstösääntöjen 11 artiklan vastaisesti. 
Saksa ei ollut kiistänyt tämän artiklan sisältämiä tietoja. Kantelija oli näin ollen pyytänyt 
komissiota tutkimaan Saksan korkeimpia virkamiehiään selvittääkseen, missä määrin tämä 
järjestelmä heikensi heidän riippumattomuuttaan. 

78.  Lausunnossaan komissio ei kommentoinut asiaa, lukuun ottamatta syitä, joiden vuoksi 
kantelijan 90 artiklan 2 kohdan mukainen asiaa koskeva pyyntö oli hylätty. Tämän vuoksi 
oikeusasiamies pyysi sitä esittämään huomautuksensa kantelun sisällöstä. 

79.  Ensimmäiseen pyyntöön antamassaan vastauksessa komissio täsmensi, että vaikka asiaa 
olisi voitu tutkia riippumatta tästä yksittäisestä kantelusta, jota ei voida ottaa tutkittavaksi, se ei 
kuitenkaan ollut perusteltua. Kantelija oli viitannut tiettyihin artikkeleihin, jotka olivat ilmestyneet 
Saksan lehdistössä hänen aiempaa valvojaaan vastaan esitettyjen väitteiden johdosta. 
Komissio oli toteuttanut asianmukaiset toimenpiteet näiden väitteiden osalta. Artikkelit, joihin 
kantelija oli viitannut, eivät kuitenkaan sisältäneet mitään näyttöä väitetyn luokitusjärjestelmän 
olemassaolosta tai merkityksestä. Kantelija ei myöskään toimittanut tällaista näyttöä. Komissio 
ei siis voinut ottaa kantaa tähän kysymykseen eikä varsinkaan ryhtyä toimenpiteisiin. 

80.  Analysoituaan tämän vastauksen oikeusasiamies totesi, että Spiegelin artikkelissa oli 
esitetty melko yksityiskohtainen selvitys Saksan väitetystä kansainvälisten järjestöjen korkeiden 
virkamiesten luokitusjärjestelmästä; niin paljon, että oli epäselvää, mitä lisänäyttöä valituksen 
tekijä olisi voinut esittää tältä osin. Hän totesi myös, että hänen mielestään tällaisen järjestelmän
mahdollinen vaikutus EU:n hallintoon ansaitsee tutkinnan. Tämän vuoksi hän kysyi komissiolta 



19

seuraavaa: I) oliko se ottanut yhteyttä Saksaan saadakseen lisätietoja; ja ii) ilmoittamaan 
hänelle tällaisen luokitusjärjestelmän olemassaolon edellyttämästä kannasta. 

81.  Vastauksessaan komissio totesi, ettei se katsonut, että väitetyllä Saksan virkamiesten 
luokitusjärjestelmällä voisi olla vaikutusta EU:n toimintaan. Se korosti nimittäneensä itse 
korkeita virkamiehiään ja noudattaneensa avointa valintamenettelyä, jossa arvioitiin hakijoiden 
ansioita. Sen vuoksi se ei aikonut ottaa yhteyttä kansallisiin viranomaisiin näissä kysymyksissä. 

82.  Huomautuksissaan kantelija pysytti väitteensä ja väitteensä ja totesi, että olisi vaikeaa olla 
pitämättä arviointijärjestelmää ”vaikutuskaupan verkoston” indikaattorina, ja arvosteli komissiota
siitä, ettei se ole tutkinut asiaa. Oli epätodennäköistä, että Saksan hallitus luokittelisi 
korkeimmat virkamiehet toimimaan unionin edun mukaisesti; sen sijaan korkeimmat arvosanat 
annettiin kaikella todennäköisyydellä niille virkamiehille, jotka toimivat Saksan edun mukaisesti. 
Tässä yhteydessä sillä komission vastauksella, että se nimitti virkamiehensä itse, ei ollut 
merkitystä. 

83.  Kantelija totesi myös, että oli epäloogista, että komissio tutki korkean tason virkamiehen 
toimia sanomalehtiartikkelin perusteella, mutta kieltäytyi tekemästä niin hänen esiin tuomastaan 
asiasta, josta yhtä uskottava sanomalehti oli raportoinut. Tässä yhteydessä kantelija vastusti 
komission viittausta ”väitettyyn luokitusjärjestelmään” ja totesi, että asiasta oli ilmoitettu 
tosiseikkoihin perustuen ja että Saksan hallitus ei ollut kiistänyt artikkelin sisältöä. Komission 
jatkuva toimimattomuus oli uhka oikeusvaltiolle ja osoitti, ettei se ollut todella riippumaton. 

Oikeusasiamiehen arvio, joka johtaa suositusluonnokseen 

84.  Kuten toisessa lisätietopyynnössään jo todettiin, oikeusasiamies katsoi Spiegelin artikkelin 
osoittavan, että Saksan hallitus saattaa käyttää EU:n ja muiden kansainvälisten järjestöjen 
korkeiden virkamiesten luokitusjärjestelmää ehdottaakseen heitä nimitettäväksi korkean tason 
kansainvälisiin virkoihin. Oikeusasiamies katsoo, että olisi täysin ymmärrettävää, jos jäsenvaltio 
päättäisi seurata kansalaisiaan, joilla on korkea-arvoinen asema kansainvälisissä järjestöissä, ja
arvioida heidän ansioitaan, jotta saataisiin tietokanta mahdollisista hakijoista, joita se voisi 
käyttää harkitessaan, miten täyttää tietyt korkean tason virat. Tällaisella kansallisella 
luokitusjärjestelmällä voisi kuitenkin olla vaikutuksia EU:n toimielinten, elinten ja laitosten 
toimintaan. Tämä johtuu siitä, kuten kantelija huomautti, että mahdollisuus saada korkeatasoisia
työpaikkoja voi vaikuttaa tällaisen luokitusjärjestelmän piiriin kuuluvien EU:n virkamiesten 
käyttäytymiseen. 

85.  Oikeusasiamies katsoi, että on tietenkin täysin mahdollista, että luokitusjärjestelmä ei, kuten
kantelija pelkää, arvostele virkamiehiä, jotka toimivat kansallisten etujen mukaisesti, vaan arvioi 
heidän johtajuuttaan tai diplomaattisia taitojaan ja sitä, miten hyvin he suorittavat tehtävänsä 
virkamiehinä toimielimessään. Lisäksi tällaisen luokitusjärjestelmän mahdollinen vaikutus 
EU:ssa työskenteleviin virkamiehiin riippuu todennäköisesti siitä, tietävätkö nämä virkamiehet 
saamansa luokituksen ja miten yksityiskohtaisesti. Koska lisätietoja ei ole, on siis mahdotonta 
selvittää, voisiko Saksan hallituksen väitetysti käyttämä luokitusjärjestelmä vaikuttaa kielteisesti 



20

EU:hun. Oikeusasiamies myönsi, että tuolloin ei ollut mitään näyttöä tällaisen järjestelmän 
olemassaolosta. Hyvämaineinen kansallinen uutislehti kuitenkin raportoi, että jäsenvaltio käyttää
tällaista järjestelmää, jolla voi olla kielteinen vaikutus komission henkilöstön uskollisuuteen 
EU:ta kohtaan. Oikeusasiamies oli samaa mieltä siitä, että komissiolla on selvästi harkintavalta 
päättää, ryhtyykö se toimiin, jos se katsoo, että EU:n lainsäädäntöä on rikottu tai että se saattaa
rikkoa sitä. Tätä harkintavaltaa voidaan kuitenkin käyttää hyödyllisesti vasta sen jälkeen, kun 
komissio on tutkinut asian ja todennut tosiseikat. Oikeusasiamies katsoo, että kantelijan 
toimittamien tietojen perusteella komission olisi pitänyt tutkia asiaa. 

86.  Komissio on viitannut siihen, että se nimittää virkamiehensä itse ja että se tekee näin 
heidän ansioitaan arvioivassa menettelyssä. Spiegelin  artikkelin kaltaisten kansallisten 
luokitusjärjestelmien mahdollinen vaara liittyy kuitenkin sen mahdolliseen vaikutukseen 
virkamiehiin heidän nimittämisensä jälkeen. Komission väite ei näin ollen osoittanut, että 
kantelijan esiin tuomaa asiaa ei tarvitsisi tutkia. 

87.  Oikeusasiamies totesi näin ollen, että komissio ei ollut käsitellyt tätä väitettä ja väitettä 
asianmukaisesti. Hän katsoi edelleen, että kansalliset luokitusjärjestelmät ansaitsevat tutkinnan,
ja totesi näin ollen, että komission kieltäytyminen edes tutkimasta asiaa merkitsi hallinnollista 
epäkohtaa. Näin ollen hän esitti suositusluonnoksen, jonka mukaan komission olisi tutkittava, 
miten Saksan hallituksen väitetysti hoitamien korkea-arvoisten saksalaisten komission 
virkamiesten luokitusjärjestelmä voi vaikuttaa heidän tehtäviensä hoitamiseen, erityisesti heidän
riippumattomuuteensa, puolueettomuuteensa ja lojaalisuuteensa EU:ta kohtaan. 

Oikeusasiamiehelle tämän suositusluonnoksen jälkeen esitetyt 
perustelut 

88.  Komissio toisti suositusluonnoksesta antamassaan yksityiskohtaisessa lausunnossa, että 
se nimitti henkilöstön heidän suorituksensa perusteella. Se lisäsi, että se arvioi ja ylensi 
henkilöstöään samoin perustein ja ottamatta huomioon kansalaisuutta tai jäsenvaltion 
mielipidettä. Se totesi, että ulkopuolisilla sidosryhmillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa 
asiattomasti, kun otetaan huomioon komission asiaa koskevat menettelyt ja 
henkilöstösääntöihin sisältyvät säännöt. Näin ollen komissio ei aikonut aloittaa tällaista 
tutkimusta. 

89.  Huomautuksissaan kantelija pysytti kantelunsa ja korosti, että komission riippumattomuus 
vaarantuisi, jos se hyväksyisi, että jäsenvaltiolla on rinnakkainen arviointijärjestelmä komission 
korkea-arvoisten virkamiesten osalta. Komission väitteestä, jonka mukaan se valitsi ja ylensi 
virkamiehiään ilman ulkopuolista vaikutusvaltaa, kantelija huomautti, että i) oikeusasiamies oli 
selvästi tietoinen tästä, kun hän laati suositusluonnoksensa, ja ii) tämä ei poistaisi vaikutusta, 
joka Saksan luokitusjärjestelmällä voisi olla komission riippumattomuuteen, sillä kuten 
oikeusasiamies oli jo todennut, tällainen järjestelmä voisi ” vaikuttaa asianomaisten EU:n 
virkamiesten käyttäytymiseen ”. 

90.  Oikeusasiamiehen lausunnosta, jonka mukaan oli epäselvää, saivatko saksalaiset 



21

korkea-arvoiset virkamiehet tietoja luokitusjärjestelmästä ja missä määrin, kantelija väitti, että 
Spiegelin  artikkelin jälkeen heidän oli mahdotonta olla tietämättä siitä. Lisäksi se, että tämä 
järjestelmä ei ollut julkinen, kannusti saksalaisia virkamiehiä toimimaan Saksan eikä Euroopan 
unionin edun mukaisesti parantaakseen uranäkymiään. Tämä heikensi heidän 
riippumattomuuttaan, puolueettomuuttaan ja lojaalisuuttaan komissiota kohtaan. 

91.  Kantelija totesi myös, että Saksan virkamiehet eivät olleet ” ilmoittaneet” Saksan 
rinnakkaista luokitusjärjestelmää. Näin ollen hän toisti oikeusasiamiehelle esittämänsä pyynnön 
suositella kurinpitomenettelyn aloittamista asianomaisia komission virkamiehiä, toisin sanoen 
Saksan kansalaisia olevia korkea-arvoisia virkamiehiä vastaan oikeusasiamiehen ohjesäännön 
4 artiklan 2 kohdan ja täytäntöönpanomääräysten 10 artiklan 4 kohdan mukaisesti. 

Oikeusasiamiehen arvio hänen suositusluonnoksensa jälkeen 

92.  Oikeusasiamiehen suositusluonnoksesta antamassaan yksityiskohtaisessa lausunnossa 
komissio yksinkertaisesti toisti ne perustelut, jotka se oli esittänyt ennen kuin oikeusasiamies 
antoi suositusluonnoksen. Vastauksena oikeusasiamiehen väitteeseen, jonka mukaan 
rinnakkaiset kansalliset luokitusjärjestelmät, jos niitä todella olisi olemassa, olivat enemmänkin 
ongelmallisia virkamiesten nimittämisen jälkeen kuin valintamenettelyn aikana, komissio tyytyi 
ainoastaan korostamaan, että se arvioi ja ylentää virkamiehiään ilman ulkoista vaikutusvaltaa. 

93.  Kuten suositusluonnokseen johtaneessa analyysissä todetaan, oikeusasiamiehen huolena 
väitetystä Saksan luokitusjärjestelmästä tai vastaavista muissa jäsenvaltioissa mahdollisesti 
käytössä olevista järjestelmistä ei kuitenkaan ole se, että jäsenvaltio valitsisi henkilöitä, jotta 
komissio voisi nimittää tai edistää sitä. Hänen huolensa on pikemminkin se, että virkamiehet 
eivät aina toimi EU:n edun mukaisesti, jos he antavat oman jäsenvaltionsa hallinnon arvioida 
heidän käyttäytymistään. Tämän vuoksi oikeusasiamies katsoi ja katsoo edelleen, että tällaista 
rinnakkaista järjestelmää koskevat väitteet ansaitsevat tutkinnan. 

94.  On totta, että oikeusasiamies voi, kuten kantelija väitti, ilmoittaa toimielimille myös ” 
tosiseikoista, jotka kyseenalaistavat heidän henkilöstönsä käyttäytymisen kurinpidollisesta 
näkökulmasta ”. Vaikka oikeusasiamies katsoo, että väitteestä mahdollisesti johtuvien 
huolenaiheiden olisi johdettava komission tutkimukseen, hän ei kuitenkaan ole havainnut tämän
tutkimuksen aikana mitään toteen näytettyä tosiseikkaa, joka kyseenalaistaisi tietyn virkamiehen
tai edes virkamiesryhmän toiminnan. Hän korostaa lisäksi, että komissiolla on laaja 
harkintavalta päättäessään kurinpitomenettelyn aloittamisesta. Oikeusasiamies ei näin ollen 
pidä asianmukaisena nyt käsiteltävässä asiassa pyytää komissiota aloittamaan 
kurinpitomenettelyä. 

95.  Edellä esitetyn perusteella on pääteltävä, että komissio ei ole pannut täytäntöön 
oikeusasiamiehen suositusluonnosta. Sen vuoksi siinä havaittu hallinnollinen epäkohta on 
edelleen olemassa. 



22

C. Väite, jonka mukaan komissio on virheellisesti jättänyt 
aloittamatta Saksaa vastaan menettelyn, joka koskee 
korkea-arvoisten virkamiesten luokitusjärjestelmää ja siihen 
liittyviä vaatimuksia 

Oikeusasiamiehelle esitetyt perustelut 

96.  Kantelija katsoi, että Saksa horjutti Euroopan unionin virkamieskunnan perusperiaatteita, 
erityisesti EU:n virkamiesten puolueettomuutta, riippumattomuutta ja lojaalisuutta EU:ta 
kohtaan, koska se piti yllä edellä kuvattua huippuvirkamiesten luokitusjärjestelmää. Komissiolla 
oli velvollisuus varmistaa, että näitä periaatteita ja niiden täytäntöönpanemiseksi toteutettuja 
toimenpiteitä noudatetaan. Sen olisi sen vuoksi nostettava kanne asianomaisessa 
tuomioistuimessa henkilöstösääntöjä rikkovaa Saksaa vastaan. 

97.  Kuten edellä todettiin (ks. B jakso), komissio ei kommentoinut asiaa lausunnossaan. Kun 
oikeusasiamiestä pyydettiin käsittelemään tätä kysymystä, se totesi, ettei se aikonut ottaa 
yhteyttä kansallisiin viranomaisiin tällaisissa asioissa, koska se nimitti itse korkeita 
virkamiehiään ja koska se ei katsonut, että väitetyllä virkamiesten luokitusjärjestelmällä voisi olla
vaikutusta EU:n toimintaan. 

98.  Huomautuksissaan kantelija pysytti väitteensä ja väitteensä. 

Oikeusasiamiehen arviointi 

99.  Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan komissiolla on laaja harkintavalta ratkaista, onko 
jäsenvaltio rikkonut perussopimuksia ja millä tavoin se katsoo, että jäsenvaltio on rikkonut 
perussopimuksia. Oikeusasiamies katsoo, kuten edellä on todettu, että Saksan väitetysti 
ylläpitämä luokitusjärjestelmä on tutkittava, mutta hän ei katso, että se seikka, että komissio ei 
ole saattanut Saksaa tuomioistuimen käsiteltäväksi tältä osin, olisi hallinnollinen epäkohta. 
Kuten edellä on jo todettu, on täysin mahdollista, että tutkimuksen perusteella komissio 
päättelisi, että tällaisella luokitusjärjestelmällä ei ollut kielteisiä vaikutuksia EU:n 
virkamieskuntaan. Kaikkia oikeustoimia edeltää joka tapauksessa edellä B jaksossa käsitelty 
vaihe eli asianomaisen luokitusjärjestelmän tutkiminen. 

D. Väite, jonka mukaan komissio on virheellisesti jättänyt 
varmistamatta, että kaikki lehdistötiedotteet ovat aina 
saatavilla RAPID-tietokannassa ja että niihin liittyvät väitteet

Oikeusasiamiehelle esitetyt perustelut 

100.  Kantelija totesi, että kaikkia komission lehdistötiedotteita ei ollut saatavilla 
RAPID-tietokannassa. Kirjeessään ” Nopea, mutta epätarkka ” hän viittasi erityisesti kahteen 



23

syyskuussa 2008 päivättyyn komission lehdistötiedotteeseen, joita ei löytynyt hakutoiminnon 
kautta RAPID-verkkosivustolla [7] . Ensimmäisessä näistä komissio totesi, että sitä oli 
lähestynyt brittiläinen sanomalehti, joka ilmoitti, että sillä oli nauhoja komission virkamiehen ja 
liikemiehinä esiintyvien toimittajien välisistä kokouksista. Toinen koski kiinalaisten 
maitotuotteiden tuontikieltoa. 

101.  Lausunnossaan komissio ei kommentoinut asiaa. Se on ainoastaan viitannut niihin syihin, 
joiden vuoksi kantelu, jonka valittaja oli sille esittänyt henkilöstösääntöjen 90 artiklan 2 kohdan 
nojalla, oli hylätty. Tämän vuoksi oikeusasiamies pyysi sitä esittämään huomautuksensa 
kantelun sisällöstä. 

102.  Vastauksessaan komissio ” otti huomioon ” kantelijan kritiikin ja selitti, että RAPID on 
toimielinten välinen lehdistötiedotteiden tietokanta, joka sisälsi kaikki komission 
lehdistötiedotteet vuodesta 1985 lähtien sekä muiden EU:n toimielinten lehdistötiedotteet. 
Tiedottajien yksikkö vastasi RAPID-sivustolla julkaistuista komission lehdistötiedotteista. 
Komissio lisäsi, ettei se katsonut, että kysymys koski kantelijaa erikseen tai henkilökohtaisesti ja
ettei se etenkään muuttanut hänen oikeudellista asemaansa. 

103.  Analysoituaan tämän vastauksen oikeusasiamies totesi, että kantelija oli viitannut kahteen
lehdistötiedotteeseen, joita ei löytynyt RAPID-tietokannasta, ja toimittanut jäljennöksen yhdestä 
näistä lehdistötiedotteista. Oikeusasiamies pyysi näin ollen komissiota I) selittää, miksi 
lehdistötiedotteet eivät olleet saatavilla RAPID-tietokannassa, tai vaihtoehtoisesti antaa linkin 
siitä, mistä ne löytyvät; ja ii) selittää toimenpiteet, joihin se on ryhtynyt varmistaakseen, että 
kaikki lehdistötiedotteet ovat kokonaisuudessaan saatavilla tietokannassa. 

104.  Vastauksessaan tähän toiseen tietopyyntöön komissio toisti, että kaikki komission 
vuodesta 1985 lähtien julkaisemat lehdistötiedotteet olivat saatavilla RAPID-sivustolla. Se 
myönsi kuitenkin, että valituksen tekijän mainitsemaa lehdistötiedotetta ei löytynyt 
RAPID-järjestelmästä. Se selitti, että sähköpostitse julkaistuja lehdistötiedotteita, joita kutsutaan 
nimellä ”espresso”, ei ole automaattisesti sisällytetty RAPID-tietokantaan. Lisäksi se lisäsi, että 
komission tiedotusyksikkö oli alkanut järjestelmällisesti lisätä kaikki espressotiedotteet 
RAPID-tietokantaan. Tähän sisältyi valituksen tekijän mainitsema lehdistötiedote. 

105.  Huomautuksissaan kantelija pysytti väitteensä ja väitteensä ja arvosteli sitä, että 
komissiolla oli kulunut lähes kaksi vuotta myöntää, että kaikkia lehdistötiedotteita ei löytynyt 
RAPID-tietokannasta. Hän ihmetteli, kuinka kauan kaikki lehdistötiedotteet ovat saatavilla. 

Oikeusasiamiehen arvio, joka johtaa suositusluonnokseen 

106.  RAPID-verkkosivuston osiossa [8]  todetaan, että tietokanta sisältää ” kaikki komission 
lehdistötiedotteet vuodesta 1985 ”. Vasta vastauksena oikeusasiamiehen toiseen tietopyyntöön 
komissio myönsi, että kaikkia lehdistötiedotteita ei todellisuudessa ollut saatavilla 
RAPID-tietokannassa. Komissio lisäsi, että se pyrkii lisäämään kaikki lehdistötiedotteet ja että 
kantelijan mainitsema lehdistötiedote on nyt saatavilla. 



24

107.  Tietokannasta tehty haku vahvisti, että Sunday Timesin toimintatavoista 5. syyskuuta 
2008 julkaistu komission lehdistötiedote on nyt saatavilla RAPID-tietokannassa. Kantelija viittasi
kuitenkin myös toiseen lehdistötiedotteeseen, jota hän ei löytänyt. Tämä toinen lehdistötiedote, 
joka mainitaan hänen kirjeessään ”Rapid, mutta epätarkka”, koskee toimenpiteitä, joita on 
toteutettu kiinalaisen melamiinin saastuttaman maidon osalta [9] . Tämä lehdistötiedote ei ollut 
saatavilla RAPID-tietokannassa 11.11.2011. 

108.  Näin ollen oli selvää, että vaikka komissio alkoi syöttää kaikki lehdistötiedotteet 
RAPID-tietokantaan ennen helmikuuta 2011, se ei ollut vielä suorittanut tätä tehtävää. 
Oikeusasiamies ei tiennyt, kuinka monta lehdistötiedotetta kyseiseen tietokantaan on 
mahdollisesti lisättävä, jotta se saataisiin valmiiksi. Hän totesi kuitenkin, että komissio ei 
väittänyt, että kyseessä oleva työ oli sellainen, että se voitiin saattaa päätökseen vasta 
marraskuussa 2011. Joka tapauksessa oikeusasiamies ei ymmärtänyt, miksi kantelijan 
mainitsema toinen lehdistötiedote ei ollut vielä saatavilla RAPID-tietokannassa yli kaksi ja puoli 
vuotta sen jälkeen, kun kantelija kiinnitti komission huomion siihen, että se puuttui kyseisestä 
tietokannasta. 

109.  Edellä esitetyn perusteella oikeusasiamies totesi, että komissio oli ilmoittanut 
aikomuksestaan huolimatta tähän mennessä jättänyt varmistamatta, että kaikki sen 
lehdistötiedotteet olisivat saatavilla RAPID-tietokannassa. Tästä seurasi, että kaikkien vuodesta 
1985 lähtien julkaistujen lehdistötiedotteiden ja todellisuuden välillä oli aukko. Kyseessä oli 
hallinnollinen epäkohta. Oikeusasiamies suositteli siksi, että komissio varmistaisi, että kaikki sen
lehdistötiedotteet ovat saatavilla RAPID-verkkosivustolla. 

Oikeusasiamiehelle tämän suositusluonnoksen jälkeen esitetyt 
perustelut 

110.  Komissio totesi yksityiskohtaisessa lausunnossaan, että Kiinan maitoasiaa koskeva 
lehdistötiedote oli itse asiassa saatavilla RAPID-tietokannassa 26.9.2008 julkaistujen 
keskipäivän pikalehdistötiedotteiden kautta. Valituksen tekijän huolenaiheiden poistamiseksi se 
oli kuitenkin päättänyt lisätä sen erillisenä lehdistötiedotteena RAPID-tietokantaan. Komissio 
totesi lisäksi, että se ” tehostaa toimiaan ” varmistaakseen, että kaikki äskettäin julkaistut 
espressoa koskevat lehdistötiedotteet lisätään RAPID-tietokantaan manuaalisesti. 

111.  Kantelija päätteli huomautuksissaan tästä lausunnosta, että komissio ei ollut vielä lisännyt 
kaikkia aiempia lehdistötiedotteita RAPID-tietokantaan ja että tietokanta oli edelleen 
puutteellinen. Komissio ei itse asiassa ollut ilmoittanut päivämäärää, johon mennessä 
tietokantaa olisi päivitettävä kokonaisuudessaan. Hän lisäsi, että komission olisi näin ollen 
lisättävä asianmukainen varoitus RAPID-verkkosivustolle. Lisäksi hän kehotti oikeusasiamiestä 
toteamaan, että hänen havaitsemaansa hallinnollista epäkohtaa ei ollut korjattu, koska hän ei 
voinut olla varma, että kaikki aiemmat espressoa koskevat lehdistötiedotteet oli sisällytetty 
RAPID-ohjelmaan. Hän tiesi varmasti vain, että kaksi lehdistötiedotetta, joihin hän oli viitannut, 
olivat nyt saatavilla tietokannassa. 



25

Oikeusasiamiehen arvio hänen suositusluonnoksensa jälkeen 

112.  Oikeusasiamies panee tyytyväisenä merkille, että kantelijan kantelussaan mainitsemat 
lehdistötiedotteet ovat nyt saatavilla RAPID-tietokannassa, jonka on tarkoitus sisältää ” kaikki 
komission lehdistötiedotteet vuodesta 1985 ”. Hän toteaa myös, että komissio viittasi kantelijan 
kirjeeseen ” Nopea, mutta epätarkka ” kuvaamaan RAPID-tietokannan aiempaa toimintaa . Hän
päättelee tästä, että komissio pyrkii aktiivisesti saavuttamaan tilanteen, jossa kaikki aiemmat 
lehdistötiedotteet, myös uudet lehdistötiedotteet, mukaan lukien espressoa koskevat 
lehdistötiedotteet, lisätään tietokantaan kohtuullisen ajan kuluessa niiden julkaisemisesta. Näin 
ollen oikeusasiamies päättelee, että komissio näyttää ryhtyneen toimiin noudattaakseen tätä 
asiaa koskevaa suositusluonnostaan. 

E. Päätelmät 

113.  Jos oikeusasiamies ei pidä toimielimen tai elimen antamaa yksityiskohtaista lausuntoa 
tyydyttävänä vastauksena suositusluonnokseen, hänellä on oikeusasiamiehen ohjesäännön 3 
artiklan 7 kohdan nojalla valtuudet antaa Euroopan parlamentille erityiskertomus. 
Erityiskertomuksen esittäminen antaa parlamentille poliittisena elimenä mahdollisuuden ottaa 
kantaa oikeusasiamiehen näkemyksiin ja johtopäätöksiin poliittisena elimenä, joka saa 
legitiimiyden kansalaisten suorista vaaleista ja unionin perustuslaillisessa järjestyksessä 
tärkeästä roolista. 

114.  Vuoden 1998 vuosikertomuksessaan oikeusasiamies huomautti, että erityiskertomuksen 
esittäminen Euroopan parlamentille on hänen työnsä kannalta arvioimatonta. Hän lisäsi, että 
erityiskertomuksia ei kuitenkaan pitäisi esittää liian usein, vaan ne olisi esitettävä vain tärkeissä 
asioissa, joissa parlamentti voi ryhtyä toimiin oikeusasiamiehen avustamiseksi [10] . Vuoden 
1998 vuosikertomus toimitettiin Euroopan parlamentille, ja se hyväksyttiin Euroopan 
parlamentissa. 

115.  Käsiteltävässä asiassa komissio ei noudattanut oikeusasiamiehen suositusluonnosta, joka
koski a) kirjeiden julkaisemista sen intranetissä ja b) joidenkin sen korkean tason virkamiesten 
rinnakkaisen kansallisen luokitusjärjestelmän mahdollisten vaikutusten tutkimista. 

116.  Vaikka kantelijan kirjeiden julkaiseminen komission intranetissä herättää merkittäviä 
kysymyksiä, oikeusasiamies toteaa myös, että käsiteltävän kantelun taustalla olevat olosuhteet 
ovat melko epätavalliset. Oikeusasiamies panee lisäksi merkille, että komissio suostui lopulta 
julkaisemaan ainakin osan kahdesta asiaa koskevasta kirjeestä. Näin ollen hän katsoo, että 
tämä seikka ei oikeuta esittämään Euroopan parlamentille erityiskertomusta. 

117.  Toinen seikka eli se, että komissio kieltäytyi tutkimasta väitteitä, joiden mukaan joillekin 
sen korkea-arvoisille virkamiehille olisi olemassa rinnakkainen kansallinen luokitusjärjestelmä, 
joka voisi heikentää heidän uskollisuuttaan, voisi lähtökohtaisesti johtaa erityiskertomukseen. 



26

Kuten edellä on todettu, monet Spiegelin  artikkelissa mainituista väitetyn luokitusjärjestelmän 
parametreista ovat kuitenkin epävarmoja, joten ei ole selvää, kuinka vakava järjestelmän 
vaikutus (jos se on olemassa) todella on. Oikeusasiamies katsoo näin ollen, että tästä asiasta ei
ole asianmukaista laatia erityiskertomusta. 

118.  Oikeusasiamies lähettää kuitenkin Euroopan parlamentille jäljennöksen tästä päätöksestä 
ja tiivistelmän tästä tapauksesta, jotta se voi ryhtyä tarpeellisiksi katsomiinsa toimiin. 

119.  Oikeusasiamies lopettaa kantelua koskevan tutkimuksensa seuraavalla päätelmällä ja 
kriittisillä huomautuksilla: 

a) On hyvä hallinnollinen käytäntö perustella asianmukaisesti päätöksiä olla 
julkaisematta kirjeitä kustantajalle viittaamalla julkaistuun toimitukselliseen politiikkaan 
ja ottaen huomioon periaatteet, jotka tällä politiikalla pannaan täytäntöön. Käsiteltävänä 
olevassa asiassa komissio kieltäytyi julkaisemasta Intracommia käsittelevällä 
keskustelufoorumilla (komission intranetissä) kantelijan sille toimittaman kolmen kirjeen 
täydelliset versiot (kirjeen toinen versio, jonka otsikko on ” @europa .de” ; kirje, jonka 
otsikko on ” Valmistettu Saksassa ”; ja kirje, jonka otsikko on ” Nopea, mutta epätarkka ”, 
mutta ei esitä riittäviä perusteluja kieltäytymiselleen. Kyseessä on hallinnollinen 
epäkohta. 

b) On hyvä hallinnollinen käytäntö tutkia, miten jäsenvaltion hallituksen väitetysti 
hoitamien komission korkean tason virkamiesten luokitusjärjestelmä voi vaikuttaa 
heidän tehtäviensä hoitamiseen, erityisesti heidän riippumattomuuteensa, 
puolueettomuuteensa ja lojaalisuuteensa EU:ta kohtaan. Nyt käsiteltävässä asiassa 
komissio on kieltäytynyt tekemästä sitä, vaikka tällaisen tutkimuksen aloittamiselle oli 
perusteltuja syitä. Kyseessä on hallinnollinen epäkohta. 

C) Komissio on ryhtynyt toimiin noudattaakseen oikeusasiamiehen suositusluonnosta, 
jonka mukaan se varmistaa, että kaikki sen lehdistötiedotteet ovat saatavilla 
RAPID-verkkosivustolla. Tämän vuoksi kantelun tätä näkökohtaa ei ole syytä tutkia 
tarkemmin. 

Tästä päätöksestä ilmoitetaan kantelijalle ja komissiolle. 

P. Nikiforos Diamandouros 

Tehty Strasbourgissa 17 päivänä joulukuuta 2012 



27

[1] http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece [Linkki]

[2] http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html [Linkki]

[3]  Euroopan oikeusasiamiehen toimiston käännös alkuperäisestä ranskankielisestä versiosta. 

[4]  Asia F- 80/08, Wenig v. komissio , tuomio 30.11.2009, 68 kohta, ei vielä julkaistu 
oikeustapauskokoelmassa. 

[5]  Asia Allenet de Ribemont v. Ranska, tuomio 10.2.1995 (A-sarja nro 308, 38 kohta). 

[6]  Edellä alaviitteessä 4 mainittu asia F-80/08, 11 ja 69 kohta. 

[7] http://europa.eu/rapid/searchAction.do [Linkki]

[8] http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about [Linkki]

[9]  Tämä lehdistötiedote oli aiemmin saatavilla silloisen terveyskomissaari Androulla Vassilioun 
verkkosivustolla. Vaikka lehdistötiedotteen nimi ja linkki pdf-asiakirjaan ovat edelleen saatavilla 
osoitteessa http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm, linkki 
[Linkki] johtaa Barroso I -komission indeksisivulle, joka sivun yläosassa olevan etiketin mukaan 
arkistoitiin 16.2.2010. 

[10]  Vuosikertomus 1998, s. 27–28. 

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html
http://europa.eu/rapid/searchAction.do
http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about
http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm

