
1

Decision of the European Ombudsman on complaint 
3446/2004/GG against the European Anti-Fraud Office 

Decision 
Case 3446/2004/GG  - Opened on 13/12/2004  - Recommendation on 31/05/2005  - 
Decision on 12/12/2005 

The complainant, who used to be the Brussels correspondent of the German weekly newspaper
Stern , had obtained copies of confidential documents of the European Anti-Fraud Office (OLAF)
and used these documents in two articles. Complaint 1840/2002/GG concerned allegations of 
bribery by OLAF, which, according to the complainant, had to be understood as directed against
him. The Ombudsman made a critical remark in that case. Complaint 2485/2004/GG (see 
summary in this Annual Report) concerned incorrect and misleading statements in OLAF's 
submissions to the Ombudsman in complaint 1840/2002/GG. 

The present complaint concerns a press review for June 2004, which OLAF published on its 
website and which contained references to articles in the Süddeutsche Zeitung and the 
EUObserver  on the complainant's conflict with OLAF. The complainant alleged that by citing 
these articles in a manner that distorted their meaning and that was tendentious, OLAF had 
failed to behave objectively and impartially. Following his request, OLAF had already changed 
the relevant passage. However, the complainant considered that it was still misleading. He 
claimed that OLAF should immediately withdraw or correct the text. 

The Ombudsman considered that OLAF's text clearly implied that a former spokesman of the 
Commission had confirmed his accusations against the complainant. However, according to the 
article in the Süddeutsche Zeitung , the spokesman had rather qualified and toned down his 
statements. Therefore, the Ombudsman considered that OLAF's text was misleading. 

Furthermore, OLAF's press review mentioned that its deputy spokesman had told the 
EUObserver that he saw no reason for a disclaimer as regards the article in the Süddeutsche 
Zeitung . However, since OLAF had not presented the contents of that article correctly, the 
Ombudsman considered that the meaning of the spokesman's statement had been distorted. In 
a draft recommendation, he therefore asked OLAF to review and correct the information in its 
press review. 

OLAF suggested three possibilities as to how the Ombudsman's draft recommendation could be
implemented: To eliminate two paragraphs of the press review, to modify one paragraph or to 
remove all press analyses from its website and to discontinue this service. The Ombudsman 



2

informed OLAF that the first two of the possibilities appeared to be likely to solve the problem. 
The complainant considered the second of the options to be particularly suitable. 

Subsequently, OLAF changed the wording of one of the paragraphs. The complainant 
acknowledged that OLAF had now made the necessary corrections and thanked the 
Ombudsman for his intervention. He noted, however, that he failed to see why OLAF had waited
more than a year before making the corrections. In his view, the delays were deliberate, which 
was absolutely unacceptable. 

The Ombudsman took the view that OLAF had accepted his draft recommendation and that the 
measures taken to implement it were satisfactory. He noted the complainant's criticism. 
However, since the complainant did not appear to have made any further allegations and claims
in this context, the Ombudsman closed the case. 

 Strasbourg, 12 December 2005 
Dear Mr T., 

On 15 November 2004, you made a complaint to the European Ombudsman concerning 
information published on the website of the European Anti-Fraud Office ("OLAF"). 

On 13 December 2004, I forwarded the complaint to the Director General of OLAF. I received 
the English version of OLAF's opinion on 5 April 2005 and the translation of the opinion into 
German on 18 April 2005. I forwarded the opinion to you on 7 April 2005 (English original) and 
on 19 April 2005 (German translation) with an invitation to make observations, which you sent 
on 19 April 2005. 

On 31 May 2005, I addressed a draft recommendation to OLAF. 

By letter dated 29 July 2005, OLAF informed me that it was ready to accept the draft 
recommendation and suggested three possibilities as to how it could be implemented. OLAF 
requested me to indicate which of these possibilities it should choose in order to satisfy the 
requirements of the draft recommendation. 

In my reply of 30 August 2005, I informed OLAF that the first two of the possibilities described 
by OLAF appeared to be likely to solve the problem raised in the present case. I pointed out, 
however, that I considered it appropriate to obtain your views as well. A copy of OLAF's letter of 
29 July 2005 and of my reply thereto were therefore forwarded to you on 30 August 2005. 

In your reply of 5 September 2005, you pointed out that you considered the second of the 
options outlined by OLAF to be particularly suitable. 

On 7 September 2005, I forwarded a copy of your reply to OLAF. 

On 28 September 2005, and in the absence of a reply, I asked OLAF for its detailed opinion on 
my draft recommendation. 



3

On 24 October 2005, OLAF submitted the English version of its detailed opinion on my draft 
recommendation. The German translation followed on 8 December 2005. I forwarded it to you 
on 27 October 2005 (English version) and on 8 December 2005 (German translation) with an 
invitation to make observations, which you sent on 21 November 2005. 

I am writing now to let you know the results of the inquiries that have been made. 

THE COMPLAINT 
Background 
The complainant, a German journalist, used to be the Brussels correspondent of the Stern , a 
German weekly newspaper. On 7 March 2002, the newspaper covered a number of accusations
concerning alleged irregularities that had been raised by an EU official, Mr Paul van Buitenen, 
and the inquiries carried out by the European Anti-Fraud Office ("OLAF") regarding these 
accusations. The article was based on the report of Mr van Buitenen and a confidential OLAF 
document that the newspaper had obtained. According to the complainant, no other newspaper 
had obtained copies of these documents by that time. 

On 27 March 2002, OLAF published a press release in which it pointed out that “a journalist” 
had obtained a number of documents relating to its inquiry into the points that had been raised 
by Mr van Buitenen and that OLAF had therefore decided to open an internal inquiry regarding 
the suspected disclosure of confidential data. According to the press release, this internal 
inquiry would also cover the allegation that the relevant documents had been obtained “by 
paying a civil servant”. In its edition of 4 April 2002, the newspaper European Voice  quoted an 
OLAF spokesman as having said that OLAF “had been given prima facie  evidence that a 
payment may have occurred”. 

The complainant and his newspaper considered that, although no name had been mentioned in 
OLAF’s press release, the accusation of bribery contained therein had to be understood as 
directed at them. According to the complainant, this accusation was unfounded. 
Complaint 1840/2002/GG 
In October 2002, the complainant turned to the Ombudsman (complaint 1840/2002/GG). 

The Ombudsman took the view that the relevant press release had to be understood as 
referring to the complainant and that OLAF had not put forward any evidence to support the 
accusation it had made therein. He therefore addressed a draft recommendation to OLAF 
according to which OLAF should consider withdrawing the allegations of bribery that were 
published and that were likely to be understood as directed at the complainant. 

In its detailed opinion, OLAF informed the Ombudsman that it had accepted the draft 
recommendation and published a new press release on 30 September 2003 which included the 
following statement: “OLAF's enquiries have not yet been completed, but to date, OLAF has not 
obtained proof that such a payment was made.” 



4

The Ombudsman considered that OLAF had thus not properly implemented his draft 
recommendation. In his decision closing the case, he made the following critical remark: "By 
proceeding to make allegations of bribery without a factual basis that is both sufficient and 
available for public scrutiny, OLAF has gone beyond what is proportional to the purpose 
pursued by its action. This constitutes an instance of maladministration." 
Subsequent developments 
In its edition of 9/10 June 2004, the Süddeutsche Zeitung  ran an article on the complainant's 
case under the title "Much too thin - The T. case ('Stern'): An abyss of an Office's failure". The 
main contents of this article may be summarised as follows: according to the author, the overall 
picture was that of an abyss of dilettantism on the part of the authorities and a text-book 
example of the consequences of journalists being garrulous. Mr G., a former spokesman for a 
member of the Commission, had told OLAF's spokesman, on 22 March 2002, that he had been 
informed that the complainant had obtained confidential documents from an OLAF official in 
exchange for remuneration amounting to either EUR 8 000 or 8 000 DM. Having been asked by 
OLAF to verify his story, Mr G. had subsequently named Mr K. from the Stern  as a source who 
had confirmed that the Stern  could pay for information as in the complainant's case. Mr K. 
vehemently denied having spoken to Mr G. in recent years. Mr G. afterwards confirmed this and
told the Süddeutsche Zeitung  that the relevant conversation had not been "really concrete". He 
also told the newspaper that he had not approached Mr K. as regards the present case but 
rather asked whether it was "still usual" for Stern  journalists to pay for information. 

On 9 June 2004, the EUobserver  ran an article on the case in which it summarised the main 
contents of the above-mentioned article. The EUobserver  concluded by mentioning that OLAF's 
deputy spokesperson had told it that, at first sight, he did not see any reason for a disclaimer as 
regards the article published in the Süddeutsche Zeitung . 

In its press review for June 2004, which was made available on its website, OLAF referred to 
the two articles published by the Süddeutsche Zeitung  and the EUobserver . According to this 
text, it emerged from the article in the Süddeutsche Zeitung  that a journalist and former 
spokesman of a member of the Commission had told OLAF's spokesman in 2002 that he had 
been informed by a colleague that the complainant may have paid for the information 
concerned. OLAF's text further stated that, according to the article published by the EUobserver ,
this former Commission spokesman had confirmed that the complainant had paid either EUR 8 
000 or 8 000 DM and had named a member of the Stern  staff as his source. OLAF'S text also 
mentioned that the EUobserver  had reported that the deputy spokesperson at OLAF had told it 
that at first sight there was no reason for a disclaimer as regards the article published in the 
Süddeutsche Zeitung . 

On 1 September 2004, the complainant wrote to OLAF in order to ask it to correct what he 
considered to be wrong and misleading statements in this press review and in a document 
referred to in one of OLAF's press releases. The complainant criticised in particular that OLAF's 
text gave the impression that it was an undisputed and confirmed fact that he had been 
accused, on the basis of information received from a colleague at the Stern , of paying a civil 
servant. According to the complainant, however, the article in the Süddeutsche Zeitung  had not 
mentioned that Mr K. had been the source for the statement according to which the Stern had 



5

paid either EUR 8 000 or 8 000 DM to somebody. He further pointed out that this article had 
clearly stated that this colleague had denied having spoken to Mr G. In the complainant's view, 
OLAF had thus omitted to mention facts that were essential for the proper understanding of the 
article published in the Süddeutsche Zeitung . 

The complainant added that OLAF's text had correctly quoted the EUobserver's  statement that 
OLAF's deputy press spokesman saw no reason for a disclaimer as regards the article in the 
Süddeutsche Zeitung . In the complainant's view, however, this passage was misleading as long 
as readers of the website were not informed that this article had contained a damning appraisal 
of OLAF's work and had reported erroneous statements made by OLAF. The complainant 
pointed out that the EUobserver  had correctly reported about this article but that OLAF's text 
had rendered it in a wrong and misleading manner. 

In his reply of 21 September 2004, the Director General of OLAF informed the complainant that 
the relevant passage in its press analysis section had been modified in the light of the 
comments he had made. 

The revised text of this press analysis section for June 2004 now reads as follows: 

"1. OLAF investigation into possible misconduct by an EU official suspected of corruption and/or
having revealed confidential information concerning ongoing investigations. 

In June some critical articles about an OLAF investigation into a possible misconduct by an EU 
official suspected of corruption were published. For example, EUObserver reported on 2 June 
that Stern’s Brussels correspondent ' had filed a case against the European Commission at the 
Court of first instance asking for damages of 250,000 euro and demanding that the case against
him be annulled' (Annex 1). (...) 

The same online service reported on an article published in Suddeutsche Zeitung on 9 June 
under the headline: 'Much too thin – The T. case ('Stern'): An Abyss of an Office’s Failure' 
(Annex 2), according to which ' before the first public allegation of bribery was made in an OLAF
press release' a journalist and former European Commission spokesman ' had met OLAF’s 
spokesperson in 2002 and mentioned that he had heard from a colleague that the Stern’s 
correspondent may have paid for the information'. According to the article this former European 
Commission spokesman had 'reconfirmed the allegations that the Stern’s correspondent had 
paid 8000 mark or euro and mentions a stern-staff member as his source'. 

Regarding the Suddeutsche article EUobserver reports that ' the deputy spokesperson at OLAF 
had told them that at first sight there was no reason for a disclaimer'. 

(...)" 
The present complaint 
In his complaint to the Ombudsman lodged in November 2004, the complainant alleged that the 
above-mentioned text was still misleading. 



6

The complainant alleged that, by citing the relevant articles of the Süddeutsche Zeitung  and the 
EUobserver  in a manner that distorted their meaning and that was tendentious, OLAF had failed
to behave objectively and impartially as required by Article 11 of the Staff Regulations for 
officials of the European Communities. 

The complainant claimed that OLAF should immediately withdraw or correct its misleading text. 

THE INQUIRY 
OLAF's opinion 
In its opinion, OLAF made the following comments. 

OLAF's press analysis was intended to present a summary of press articles published about 
OLAF each month. The press analysis, which was prepared in a printed version, with annexes 
containing the full version of the articles mentioned therein, was provided to the OLAF 
Supervisory Committee and the secretary of Parliament's Budgetary Control Committee and 
was circulated within OLAF. In the interests of transparency, the analysis was also made 
available to the public on OLAF's internet site. 

The paragraph challenged by the complainant had stated the following when originally placed 
on the website: 

"[The EUobserver ] reported on an article published in Süddeutsche Zeitung on 9 June (Annex 2)
according to which ' before the first public allegation of bribery was made in an OLAF press 
release' a journalist and former European Commission spokesman ' had met OLAF’s 
spokesperson in 2002 and mentioned that he had heard from a colleague that the Stern’s 
correspondent may have paid for the information'. According to the article this former European 
Commission spokesman had 'reconfirmed the allegations that the Stern’s correspondent had 
paid 8000 mark or euro and mentions a stern-staff member as his source'." 

On 1 September 2004, the complainant had written to OLAF, expressing concerns similar to 
those expressed in his present complaint to the Ombudsman. On 21 September 2004, OLAF 
had informed him that it had modified the June 2004 press analysis in response to his concerns.
In particular, the headline of the article published in the Süddeutsche Zeitung  had been added. 

The complainant alleged that the statement in the June 2004 press analysis concerning the 
articles in the Süddeutsche Zeitung  and the EUobserver  "grossly falsifies and distorts" the 
contents of these articles, because it creates the impression that "it is an undisputed fact that, 
on the basis of information received from a colleague at Stern, I stand accused of having paid 
an official." The complainant argued that OLAF had not included quotations of statements made
by Mr G. that would call into question his earlier statements. 

However, there was no such declaration in the statements cited. Rather, with the addition of the 
heading made following receipt of the complainant's letter of 1 September 2004, it was clear 
that the Süddeutsche Zeitung  and the EUobserver  articles were critical of OLAF, as they 



7

suggested that the evidence against the complainant was "much too thin". (These three words 
were, in fact, a quotation from Mr G.) Moreover, viewed in the context of this section of the 
press analysis in its entirety, it was clear that these articles were substantially critical of OLAF. 
Thus, the summary presented could not be read as grossly falsifying and distorting the relevant 
articles. 

OLAF had not been willing to amend this paragraph with all the details that the complainant had
requested to have included, as it was not the purpose of the press analysis to provide an 
exhaustive description of what each article contained. Rather, its purpose was to provide a brief 
overview of the major press coverage of OLAF for the month, together with some highlights of 
what those articles report. 

On the basis of the above considerations, OLAF submitted that it had presented a fair summary 
of the relevant press articles in its press analysis section. 
The complainant's observations 
In his observations, the complainant maintained his complaint. He pointed out that Mr G. had 
stated, in an affidavit dated 6 August 2004 (a copy of which the complainant submitted to the 
Ombudsman), that he had told the Süddeutsche Zeitung  that he had not approached Mr K. as 
regards the present case but had asked in general terms whether it was still usual to pay for 
information . Mr G. had added that he had been cited by the Süddeutsche Zeitung  in its article of
9 June 2004 accordingly. According to the complainant, the statements in this affidavit were 
known to OLAF. 

The complainant further alleged that OLAF had clearly made incorrect statements in its 
'background' paper to a press release (concerning complaint 2485/2004/GG) that it had 
published on 11 March 2005. In this paper OLAF had stated that the complainant had lost his 
case against Mr G. before the German courts because Mr G. had made his statements 
incriminating the complainant in the context of an exchange of information "within a public 
authority". The complainant considered this to be incorrect, given that, in his view, Mr G. had 
only escaped a condemnation due to the immunity he enjoyed as a former civil servant of the 
EU. 

THE OMBUDSMAN'S DRAFT RECOMMENDATION 
The draft recommendation 
On 31 May 2005, the Ombudsman addressed the following draft recommendation to OLAF: 

OLAF should review and correct the information concerning the two articles published by the 
Süddeutsche Zeitung and the EUobserver  that is contained in its press analysis section for June
2004. 

This draft recommendation was based on the following considerations. 
1 Introductory remarks 
1.1 In his complaint lodged in November 2004, the complainant, a German journalist, objected 
to the contents of the press analysis for June 2004 that had been prepared by the European 



8

Anti-Fraud Office ("OLAF") and published on OLAF's website. The complainant considered that 
the relevant text was misleading. 

1.2 The Ombudsman sent the complaint to OLAF for an opinion. In his observations on OLAF's 
opinion, the complainant submitted a further allegation according to which OLAF had made 
incorrect statements in its "background" paper to a press release that it had published on 11 
March 2005. 

1.3 Article 2 (4) of the Statute of the European Ombudsman provides that a complaint to the 
Ombudsman must be preceded by the appropriate administrative approaches to the institutions 
and bodies concerned . Given that the complainant did not appear to have made any such 
approaches to OLAF with regard to his second allegation, the Ombudsman was unable to deal 
with this allegation at present. The complainant remained free to submit a new complaint 
regarding this allegation after having made the appropriate prior approaches to OLAF. 
2 Allegedly misleading or tendentious statements made by OLAF in its press analysis for
June 2004 
2.1 In its edition of 9/10 June 2004, the Süddeutsche Zeitung  ran an article on the complainant's
dispute with OLAF (1) . On 9 June 2004, the EUobserver  published an article in which it 
summarised the main contents of the above-mentioned article. In its press review for June 
2004, which was made available on its website, OLAF referred to the two articles published by 
the Süddeutsche Zeitung  and the EUobserver . After the complainant had objected to this text in 
a letter of 1 September 2004, OLAF informed him, by letter of 21 September 2004, that the text 
had been modified. 

The relevant section of the amended text of OLAF's press review for June 2004 reads as 
follows: 

"1. OLAF investigation into possible misconduct by an EU official suspected of corruption and/or
having revealed confidential information concerning ongoing investigations 

In June some critical articles about an OLAF investigation into a possible misconduct by an EU 
official suspected of corruption were published. For example, EUObserver reported on 2 June 
that Stern’s Brussels correspondent ' had filed a case against the European Commission at the 
Court of first instance asking for damages of 250,000 euro and demanding that the case against
him be annulled' (Annex 1). (...). 

The same online service reported on an article published in Suddeutsche Zeitung on 9 June 
under the headline: 'Much too thin – The T. case ('Stern'): An Abyss of an Office’s Failure' 
(Annex 2), according to which ' before the first public allegation of bribery was made in an OLAF
press release' a journalist and former European Commission spokesman ' had met OLAF’s 
spokesperson in 2002 and mentioned that he had heard from a colleague that the Stern’s 
correspondent may have paid for the information'. According to the article this former European 
Commission spokesman had 'reconfirmed the allegations that the Stern’s correspondent had 
paid 8000 mark or euro and mentions a stern-staff member as his source'. 



9

Regarding the Suddeutsche article EUobserver reports that ' the deputy spokesperson at OLAF 
had told them that at first sight there was no reason for a disclaimer'. 

(...)". 

2.2 In his complaint to the Ombudsman, the complainant alleged that the above-mentioned text 
was still misleading. The complainant criticised OLAF's text in particular for giving the 
impression that it was an undisputed and confirmed fact that he had been accused, on the basis
of information received from a colleague at the Stern , of paying a civil servant. According to the 
complainant, however, this was not what the article had said. The complainant alleged that, by 
citing the relevant articles of the Süddeutsche Zeitung  and the EUobserver  in a manner that 
distorted their meaning and that was tendentious, OLAF had failed to behave objectively and 
impartially as requested by Article 11 of the Staff Regulations for officials of the European 
Communities. He claimed that OLAF should immediately withdraw or correct its misleading text.

2.3 It should be noted from the outset that the present case does not concern the question as to
whether the accusations that have (or may have been) made by Mr G. against the complainant 
are well-founded. The present complaint focuses exclusively on the issue of whether OLAF 
provided misleading information on two articles published in June 2004 in its press analysis for 
June 2004. 

2.4 In its opinion, OLAF explained that its press analysis is intended to present a summary of 
press articles published about OLAF each month. According to OLAF, this press analysis is 
prepared in a printed version, with annexes containing the full version of the articles mentioned, 
that is provided to the OLAF Supervisory Committee and the secretary of Parliament's 
Budgetary Control Committee and that is circulated within OLAF. OLAF added that in the 
interest of transparency, the analysis is also made available to the public on OLAF's internet 
site. 

2.5 The Ombudsman considers that it is good administrative practice to ensure that the 
information provided by EU institutions and bodies is correct and not misleading and to correct 
promptly any errors that may occur. 

2.6 In the Ombudsman's view, the relevant section of OLAF's press analysis for June 2004, as 
revised following the presentations made to OLAF by the complainant, contains the following 
two statements: (1) According to the article published in the Süddeutsche Zeitung , a journalist 
and former Commission spokesman had met OLAF's spokesman in 2002 and mentioned that 
he had heard from a colleague that the complainant may have paid for the confidential 
information he had obtained; (2) according to the same article, this former Commission 
spokesman had "reconfirmed the allegations that the Stern's correspondent had paid 8000 mark
or euro and mentions a stern-staff member as his source". 

2.7 The Ombudsman considers that the first of these two statements is essentially correct. It is 
true that the article in the Süddeutsche Zeitung  also mentions that the person (Mr K.) whom Mr 
G. (the "journalist and former European Commission spokesman") had ultimately named as his 



10

source denied having spoken to Mr G. in relation to the issue of bribery. The Ombudsman 
considers, however, that this fact does not affect the correctness of the above-mentioned 
statement made in OLAF's press analysis. Mr K.'s statement may well call into doubt the value 
of the statement that Mr G. made to OLAF's press spokesman in 2002, but it does not alter the 
fact that this statement was made. 

2.8 As regards the second of the above-mentioned statements, OLAF's text clearly implies that 
Mr G. confirmed (or reconfirmed, as OLAF put it) his accusations against the complainant after 
having been questioned by the newspaper. The Ombudsman notes, however, that this was 
clearly not what the article said. According to the article published by the Süddeutsche Zeitung , 
Mr G. had, when confronted with Mr K.'s statement, admitted that the relevant conversation had 
not been "really concrete". Still according to this article, Mr G. had also told the newspaper that 
he had not approached Mr K. as regards the present case but rather asked whether it was "still 
usual" for journalists at the Stern  to pay for information. It is thus clear that, contrary to OLAF's 
press analysis, it does not  emerge from the article in the Süddeutsche Zeitung  that Mr G. 
"reconfirmed the allegations that the Stern's correspondent had paid 8000 mark or euro and 
mentions a stern-staff member as his source" (2) . In these circumstances, the relevant part of 
OLAF's press analysis must indeed be considered as being misleading. This conclusion is not 
affected by the fact that the current version of OLAF's text mentions the title of the article 
published in the Süddeutsche Zeitung  which shows that its author was very critical of OLAF's 
behaviour. The Ombudsman considers that hardly any person who has read the second of the 
above-mentioned statements will surmise that the title of this article quotes Mr G. himself who, 
according to the article, told the newspaper that the information he had provided to OLAF was in
his view "much too thin" to open an inquiry. 

2.9 In its press analysis section for June 2004, the above-mentioned section is followed by a 
paragraph that is worded as follows: "Regarding the Suddeutsche article EUobserver reports 
that ' the deputy spokesperson at OLAF had told them that at first sight there was no reason for 
a disclaimer' ." It should be noted that the article in the EUobserver reported what had been 
written in the article in the Süddeutsche Zeitung , namely that Mr G. had admitted that he had 
not talked "very concretely" with Mr K. and that he had only asked whether Stern staff in general
still used the practice of paying for information. The Ombudsman considers that omitting this 
information distorts the meaning of the statement that OLAF's deputy spokesman did not 
consider it necessary to react to the article in the Süddeutsche Zeitung . In the absence of 
correct information on the relevant contents of the articles that were published in the two 
newspapers, this statement in OLAF's press analysis for June 2004 thus also has to be 
considered as being misleading. 

2.10 On the basis of his inquiry into the present complaint, the Ombudsman concludes that 
OLAF did indeed, as the complainant alleged, continue to provide misleading information in its 
press analysis for June 2004. This constitutes an instance of maladministration. 
OLAF's detailed opinion Preparatory correspondence 
By letter dated 29 July 2005, OLAF informed the Ombudsman that it was ready to accept the 
draft recommendation and suggested three possibilities as to how it could be implemented. 
OLAF requested the Ombudsman to indicate which of these possibilities it should choose in 



11

order to satisfy the requirements of the draft recommendation. 

In his reply of 30 August 2005, the Ombudsman informed OLAF that the first two of the 
possibilities described by OLAF appeared to be likely to solve the problem raised in the present 
case but that he considered it appropriate to obtain the complainant's views as well. A copy of 
OLAF's letter of 29 July 2005 and of the Ombudsman's reply thereto were therefore forwarded 
to the complainant on 30 August 2005. 

In his reply of 5 September 2005, the complainant pointed out that he considered the second of 
the options outlined by OLAF to be particularly suitable. 

On 7 September 2005, the Ombudsman forwarded a copy of this reply to OLAF. 
The detailed opinion 
On 24 October 2005, OLAF submitted its detailed opinion on the Ombudsman's draft 
recommendation. OLAF indicated that it had opted for the second of the possibilities it had set 
out in its letter of 29 July 2005 and thus changed the wording of one of the paragraphs in the 
relevant press section. A copy of the revised version (in English, French and German) was 
attached to the detailed opinion. 

This amended paragraph (and the following one that remained unchanged) now reads as 
follows: 

"The same online service reported on an article published in Süddeutsche Zeitung on 9th June 
under the headline: 'Much too thin – The T. case ('Stern'): An Abyss of an Office’s Failure' 
(Annex 2), according to which ' before the first public allegation of bribery was made in an OLAF
press release' a journalist and former European Commission spokesman ' met OLAF’s 
spokesperson in 2002 and mentioned that he had heard from a colleague that the Stern’s 
correspondent may have paid for the information'. Süddeutsche Zeitung quotes him as saying 
that the conversation with that colleague had not been 'very concrete'  and that he had only 
asked whether Stern staff in general still used the practice of paying for information. He is also 
quoted as saying 'I would have considered these statements as much too thin' . 

Regarding the Suddeutsche article EUobserver reports that ' the deputy spokesperson at OLAF 
had told them that at first sight there was no reason for a disclaimer'. " 
The complainant's observations 
In his observations, the complainant acknowledged that OLAF had now made the necessary 
corrections and thanked the Ombudsman for his intervention. He noted, however, that he failed 
to see why OLAF had waited more than a year before proceeding to make these corrections. 
The complainant expressed the view that OLAF had acted deliberately and that such behaviour 
by a public authority was absolutely unacceptable. 

THE DECISION 
1 Allegedly misleading or tendentious statements made by OLAF in its press analysis for
June 2004 



12

1.1 In his complaint lodged in November 2004, the complainant, a German journalist, objected 
to the contents of the press analysis for June 2004 that had been prepared by the European 
Anti-Fraud Office ("OLAF") and published on OLAF's website. The complainant alleged that by 
citing the relevant articles of the Süddeutsche Zeitung  and the EUobserver  in a manner that 
distorted their meaning and that was tendentious, OLAF had failed to behave objectively and 
impartially as requested by Article 11 of the Staff Regulations for officials of the European 
Communities. He claimed that OLAF should immediately withdraw or correct its misleading text.

1.2 On 31 May 2005, the Ombudsman addressed a draft recommendation to OLAF in which he 
recommended that OLAF should review and correct the information concerning the two articles 
published by the Süddeutsche Zeitung and the EUobserver  that is contained in its press 
analysis section for June 2004. 

1.3 On 29 July 2005, OLAF informed the Ombudsman that it was ready to accept the draft 
recommendation and suggested three possibilities as to how it could be implemented. OLAF 
requested the Ombudsman to indicate which of these possibilities it should choose in order to 
satisfy the requirements of the draft recommendation. In his reply of 30 August 2005, the 
Ombudsman informed OLAF that the first two of the possibilities described by OLAF appeared 
to be likely to solve the problem raised in the present case but that he considered it appropriate 
to obtain the complainant's views as well. A copy of OLAF's letter of 29 July 2005 and of the 
Ombudsman's reply thereto were therefore forwarded to the complainant on 30 August 2005. In 
his reply of 5 September 2005, the complainant pointed out that he considered the second of 
the options outlined by OLAF to be particularly suitable. A copy of this letter was forwarded to 
OLAF. 

1.4 In its detailed opinion submitted on 24 October 2005, OLAF informed the Ombudsman that 
it had opted for the second of the possibilities it had set out in its letter of 29 July 2005 and thus 
changed the wording of one of the paragraphs in the relevant press section. A copy of the 
revised version (in English, French and German) was attached to the detailed opinion. 

1.5 In his observations, the complainant acknowledged that OLAF had now made the necessary
corrections and thanked the Ombudsman for his intervention. He noted, however, that he failed 
to see why OLAF had waited more than a year before proceeding to these corrections. The 
complainant expressed the view that OLAF had delayed deliberately and that such behaviour by
a public authority was absolutely unacceptable. 
2 Conclusion 
In view of the above, the Ombudsman takes the view that OLAF has accepted his draft 
recommendation and that the measures taken to implement it are satisfactory. 

The Ombudsman notes that the complainant criticises the fact that OLAF has not taken the 
necessary steps earlier. However, no further allegations and claims appear to be made by the 
complainant in this context. 

The Ombudsman therefore closes the case. 



13

The Director General of OLAF will also be informed of this decision. 

Yours sincerely, 

P. Nikiforos DIAMANDOUROS 

(1)  The background of this dispute is set out in detail in the special report that the Ombudsman 
addressed to the European Parliament on 12 May 2005 in case 2485/2004/GG. The special 
report is available on the Ombudsman's website ( http://www.ombudsman.europa.eu [Link]). 

(2)  Given that the above result already follows from the interpretation of the article itself, there 
is no need to consider the affidavit of Mr G. that was submitted by the complainant with his 
observations on OLAF's opinion (which would in any event confirm this interpretation). 

http://www.ombudsman.europa.eu

