
1

Decision of the European Ombudsman closing his 
inquiry into complaint 2365/2009/(MAM)KM against the 
European Commission 

Decision 
Case 2365/2009/(MAM)KM  - Opened on 16/10/2009  - Recommendation on 06/12/2011  - 
Decision on 17/12/2012 

The complainant, a former European Commission official, submitted three letters for publication 
on the discussion forum on Intracomm, the Commission's intranet. The first of these letters was 
a collection of citations from press articles reporting that a Commission official had met with, 
and provided confidential information to, journalists who had posed as representatives of 
Chinese businesses. The second related to another press article written in the context of that 
affair, which mentioned that the German government had in place a system for evaluating 
German high-ranking Commission officials. The third letter criticised the fact that not all the 
Commission's press releases were available on its RAPID database. The complainant also 
asked the Commission to investigate the German evaluation system and to ensure that all press
releases were made available online in the RAPID database. 

The Commission rejected the requests and argued that it could not publish the letters on its 
internal forum because they contained accusations which would undermine the protection of the
presumption of innocence. The complainant therefore turned to the European Ombudsman, 
who opened an inquiry. 

In its opinion, the Commission maintained its view that it could not publish the letters. It argued 
further that, since it appointed all its officials itself, there were no grounds to investigate the " 
alleged German evaluation system ". It also explained that the press releases referred to by the 
complainant were not automatically inserted in the RAPID database, but it undertook to ensure 
that this would be done manually. In his observations, the complainant maintained his 
complaint. 

The Ombudsman noted that the Commission's editorial policy stated that letters would be 
published in its intranet in full unless they were libellous, made accusations, or were otherwise 
likely to prejudice the interests of the institution. Since it did not appear that the complainant, 
even where he made reference to, or cited from, press articles and the Commission's own press
release on the matter, thought or wanted his readers to think that the person concerned was in 
fact guilty, and did not make the accusations contained in some press articles his own, the 
Ombudsman concluded that the Commission had not shown that the letters breached its 



2

editorial policy. Further, the Ombudsman considered that, since a national evaluation system 
might undermine the loyalty of Commission staff, it merited investigation. Finally, he found that 
not all press releases were in fact available on the RAPID database. He thus recommended that
the Commission publish the letters in question, investigate the " evaluation system " allegedly 
put in place by the German government, and ensure that all its press releases were available 
online. 

In its reply, the Commission maintained its view that it had to protect the presumption of 
innocence and could not publish the first letter. It announced, however, that, as a compromise 
solution, it would publish the second and third letters while deleting all references to the affair 
and to the official concerned. Furthermore, it confirmed that the press releases to which the 
complainant had referred were now available online, and that it was " stepping up its efforts " to 
ensure that all future press releases would be made available. 

The Ombudsman concluded that the Commission had not followed his draft recommendation in 
relation to the full publication of all the letters, and the investigation of the alleged evaluation 
system of German high-ranking officials. He therefore made two critical remarks. In relation to 
the availability of all press releases online, he was pleased to note that the Commission had 
increased its efforts in that respect. He therefore considered that there were no grounds for 
further inquiries in that regard and closed the case. 

The background to the complaint 

1.  The complainant is a former official of the European Commission. On 2 February 2009, when
he was still working at the Commission, he sent a letter entitled "@europa.de" for publication on
a discussion forum on Intracomm, the Commission's intranet. The letter concerned a Sunday 
Times article, according to which a high-ranking Commission official had met journalists posing 
as representatives of a Chinese business and provided them with information on ongoing 
anti-dumping proceedings [1] . The letter, which included comments made by the complainant, 
was not published. No explanation was given to the complainant. On 4 February 2009, the 
complainant submitted a revised version of the letter, which, at that stage, contained quotes 
from several newspaper articles only. Again, the letter was not published and the complainant 
did not receive an explanation. 

2.  On 9 February 2009, the complainant sent a letter to the person in charge of the relevant 
discussion forum ('the Editor'), asking him to publish his letter, in the edition of 4 February 2009 
at least, or to explain why the letter was not published. On 25 February 2009, he received a 
reply in which the Head of Unit for Communication and Information Management in the then 
Directorate-General ('DG') for Administration explained that the editorial policy for publishing 
letters on the relevant discussion forum on Intracomm was as follows: 

"Letters will be published in full on the intranet site unless they are deemed by the Head of Unit 
for Internal Communication or the Editor in Chief of Commission en Direct, acting under her 



3

authority, to be: 
- libellous or potentially libellous; 
- insulting or making accusations against named or easily identifiable individuals; 
- otherwise likely to prejudice the interests of the Institution or breach commonly held standards 
of decency." 

3.  The Head of Unit also indicated that the complainant's letter made a number of comments 
regarding a named colleague "on a matter which is currently subject of an on-going internal 
OLAF inquiry". The Commission was obliged to protect this official from a public debate on the 
intranet because of the presumption of innocence. It added that "[t]his has nothing to do with 
censorship as you should know. Freedom of speech does not mean an obligation for others to 
publish." 

4.  On 10 and 23 March 2009, the complainant sent another letter, entitled "Made in Germany". 
In this letter, he highlighted an article published by the Spiegel, a German news magazine, 
according to which the German government operates a system that evaluates top officials of 
German nationality in international organisations, including the EU, to determine whether they 
are fit for higher tasks in the international arena [2] . This letter was not published either, and 
again no explanation was given. 

5.  On 2 April 2009, the complainant sent a further letter, entitled "Rapid, but inaccurate", 
alleging that the Commission was hiding certain inconvenient press releases and indicating that 
a number of press releases, including one related to the Sunday Times article, could not be 
found on the Commission's database for press releases ('the RAPID database'). This letter, 
again, was not published and the complainant received no information as to the reasons for this 
rejection. 

6.  On 14 April 2009, the complainant therefore wrote to the Editor requesting an explanation. 
The Editor replied on 21 April 2009 stating that, in general, the Commission was "against 
reproduction of articles from the press accusing or using innuendo against colleagues". As the 
rules and recommendations on the site showed, the relevant discussion forum was supposed to
be a place for positive interaction among colleagues and not a place for accusations. 

7.  On 27 April 2009, the complainant lodged a complaint under Article 90(2) of the Staff 
Regulations for civil servants of the EU, asking for the decisions not to publish the 
abovementioned letters to be annulled. In relation to his first letter ("@europa.de") he argued 
that, even though the Commission could reject letters only if they breached the editorial policy, it
had not explained how his letter could fall into this category. The complainant submitted that his 
letter was not insulting and did not make any libellous accusations, but, rather, collected a 
series of quotations from publicly available sources. In any event, the editorial policy had to 
respect the fact that freedom of speech was a value upheld by the Staff Regulations. In that 
regard, he referred to the fact that a Belgian court had rejected an application by the 
Commission official mentioned in his letters to prevent an NGO from mentioning his name in the
context of an award which intends to highlight lobbying activities around the EU institutions. 



4

8.  The complainant also challenged the justification given by the Editor for not publishing his 
other letters ("Made in Germany" and "Rapid, but inaccurate") on Intracomm. He argued that 
these letters did not contain any innuendo or accusations against colleagues. His quotations 
from the Spiegel  article had not, to his knowledge, been challenged by the German government,
and in "Rapid, but inaccurate" he was in fact citing from a Commission press release. There 
was therefore no basis for the Commission's assertion that the letters contained "innuendo or 
accusations against colleagues". 

9.  In relation to the matters raised in his letter entitled "Made in Germany", the complainant 
further asked the Commission to investigate to what extent the German government's 
assessment of top German officials undermined their impartiality. He also asked the 
Commission to bring an action against Germany for carrying out this evaluation process, which 
in his view undermined fundamental principles of the European civil service, and to ensure that 
all press releases are available on the RAPID database at all times. 

10.  On 27 May 2009, the Commission rejected the Article 90(2) complaint as inadmissible 
because none of the issues raised constituted an act that could be challenged by such a 
complaint. 

11.  On 17 September 2009, the complainant therefore turned to the European Ombudsman as 
regards his complaint. 

The subject matter of the inquiry 

12.  The complainant submitted the following allegations and claims: 

Allegations: 

1.  The Commission wrongly refused to publish three articles written by the complainant on 
Intracomm. It failed to give a proper reason for its rejection of the articles. 

2.  The Commission wrongly refused to investigate whether top German Commission officials 
were compromised in their impartiality by the fact that Germany operated an evaluation system 
of top German officials in international institutions. 

3.  The Commission wrongly refused to commence court proceedings against Germany for 
undermining fundamental principles of the European civil service by operating such an 
evaluation system. 

4.  The Commission wrongly failed to ensure that all press releases are available on the RAPID 
database at all times. 

Claims: 



5

1.  The Commission should publish the letters submitted by the complainant on Intracomm. 

2.  The Commission should investigate whether top German Commission officials are 
compromised in their impartiality by the German evaluation system. 

3.  The Commission should commence proceedings against Germany for undermining 
fundamental principles of the European civil service by operating such an evaluation system. 

4.  The Commission should ensure that all press releases are available on the RAPID database 
at all times. 

The inquiry 

13.  On 16 October 2009, the Ombudsman opened an inquiry and asked the Commission for an
opinion on the complaint. 

14.  On 3 March 2010, the Commission sent its opinion. Having examined this opinion, the 
Ombudsman reached the conclusion that he needed further information to deal with this case. 
On 9 March 2010, he therefore asked the Commission to provide this information. 

15.  On 17 May 2010, the Commission sent its reply, which was forwarded to the complainant 
with an invitation to submit observations. The complainant's observations on this reply and the 
Commission's opinion were received on 25 May 2010. 

16.  On 15 December 2010, the Ombudsman asked the Commission for further information. The
Commission sent its reply on 8 February 2011 and the Ombudsman forwarded it to the 
complainant, with an invitation to submit observations. The complainant's observations were 
received on 24 February 2011. In these observations, the complainant essentially maintained 
his complaint and did not raise any new issues. 

17.  On 6 December 2011, the Ombudsman made a draft recommendation. The Commission 
submitted its detailed opinion on the draft recommendation on 25 April 2012. On 8 May 2012, 
the Ombudsman forwarded it to the complainant with an invitation to make observations. The 
complainant submitted his observations on 24 May 2012. 

The Ombudsman's analysis and conclusions 

Preliminary remarks 

18.  In his observations on the Commission's detailed opinion on the Ombudsman's draft 
recommendation, the complainant stated that the Commission had, in his view, deliberately 
delayed its replies to the Ombudsman, even though these replies were always very short. The 



6

complainant therefore called upon the Ombudsman to make a special report to Parliament in 
order to criticise the Commission. 

19.  In that regard, while it is clear from the exchange of correspondence that followed the 
opening of the inquiry (see paragraphs 13-17 above) that the Commission's replies to the 
Ombudsman's requests for information were indeed provided with some delay, there is in 
nothing to suggest that the delays in question were indeed deliberate. The Ombudsman 
therefore does not consider that these delays raise an issue of principle. In these 
circumstances, a special report is not warranted. 

A. Allegation that the Commission wrongly refused to 
publish three articles written by the complainant on 
Intracomm and failed to give a proper reason for its decision
and related claim 

Arguments presented to the Ombudsman 

20.  The complainant argued that the Commission could only reject letters if they breached the 
editorial policy. In the complainant's view, however, none of his letters did breach the 
Commission's editorial policy, given that they consisted mainly of quotes from publicly available 
newspaper articles. In fact, the quotation from the press in his letter entitled "Made in Germany",
which the Commission had rejected because " reproduction of articles from the press accusing 
or using innuendo against colleagues is [to be]  avoided ", did not even contain any innuendo or 
accusation. The letter entitled "Rapid, but inaccurate" did not cite from the press but from a 
Commission press release. In any event, the complainant considered that freedom of speech 
was more important than the presumption of innocence, and noted that by not publishing his 
letters, the Commission was breaching the aforementioned right which was also reflected in 
Article 17a of the Staff Regulations. 

21.  In its opinion, the Commission referred to its decision on the complainant's Article 90(2) 
complaint, which rejected the complaint as inadmissible. It further reiterated the reasoning it had
set out in its letters of 25 February and 21 April 2009. 

22.  In its response to the Ombudsman's request for an opinion on the substance of the relevant
allegation and claim, the Commission noted that officials did not have a right to have their letters
published. The editorial policy, which was published on the site, was perfectly clear in this 
respect and members of staff could therefore be expected to understand the limits of what could
be published. In the present case, it would have been unacceptable for the Commission to 
publish any letter which could affect the presumption of innocence of a member of staff under 
investigation. The Commission underlined that this had been made very clear in its 
communication with the complainant. 

23.  Having analysed this reply, the Ombudsman asked the Commission to confirm that, by 



7

stating that it would have been unacceptable for it to allow the publication of a letter that would 
affect the presumption of innocence of a member of staff, it was referring to the third bullet point
of the document setting out its editorial policy (letters which are deemed likely to prejudice the 
interests of the institution). The Commission confirmed that this was the case and noted that the
second bullet point (letters which are deemed to be insulting or to be making accusations 
against named or easily identifiable persons) was also relevant. This was because the 
complainant's letters mentioned a "named or easily identifiable individual" who was subject to 
an ongoing investigation by the Investigation and Disciplinary Office of the Commission 
('IDOC'). The Commission, as guardian of the Treaties, had to uphold at all times the 
presumption of innocence, a fundamental principle of the rule of law. 

24.  In relation to the letter entitled "@europa.de", the Ombudsman asked whether the 
Commission could now consider publishing it on the discussion forum, bearing in mind that the 
subject matter of the letter had been discussed in two publicly available judgments of the Civil 
Service Tribunal, and that the Commission official in question had admitted meeting the " 
Chinese businessmen " and providing them with information on ongoing anti-dumping 
procedures. The Commission replied that its obligation to protect the presumption of innocence 
remained relevant even though the case in question had been covered by the press. It added 
that it did not, in any event, intend to accept debates on its intranet about the behaviour, 
character or merits of individual members of staff. 

25.  As regards the letters entitled "Made in Germany" and "Rapid, but inaccurate", the 
Ombudsman noted that they related to the Spiegel article about a German rating system for top 
Commission officials, and to the availability of Commission press releases, respectively. He 
therefore asked the Commission to explain how publication of these letters could "affect the 
presumption of innocence of an individual member of staff" and how these letters could be 
considered to "accuse or use innuendo against colleagues". In its reply to the Ombudsman's 
request for further information, which concerned other points as well, the Commission did not 
address these questions. 

26.  In his observations, the complainant maintained his complaint and rejected the 
Commission's argument that officials had no right to have their letters published on the 
discussion forum. The editorial policy stated that "letters will be published in full unless" any of 
the exceptions apply. In that regard, the Commission had still not explained its view that his 
letters were insulting or libellous or made accusations against named or easily identifiable 
individuals. 

27.  In his letter entitled "@europa.de", he was merely citing from publicly available sources. 
"Made in Germany" did not even concern named individuals and did not even mention the 
Commission official whose presumption of innocence the Commission stated it had to protect. 
Instead, it related to the rating system operated by the German State. In fact, in both letters 
entitled "Rapid, but inaccurate" and "@europa.de", he cited a press release published by the 
Commission itself, the very press release which the Civil Service Tribunal did not consider to 
breach the presumption of innocence. This made it absurd for the Commission to refuse to 
publish this particular letter by reference to this principle. Further, his letters presented facts 



8

which remained relevant whether or not the official in question was found guilty, and they did 
not give " the preconceived idea that the accused has committed the offence charged " [3] . 

28.  The fact that a letter named an individual or made him or her easily identifiable was not 
sufficient for it not to be published. Rather, the editorial policy required the Commission to show 
that the letter contained insults or accusations against that individual. It would thus seem that 
the Commission was interpreting its editorial policy too widely. In fact, in its opinion, it 
announced a policy of systematic censorship when it stated that it did " not intend to accept 
debates on its Intranet about individual staff members, their merits, behaviour, character, etc. " 
It did not seem to care whether it was respecting its own editorial policy and thus breached the 
principle of freedom of expression. 

29.  In relation to the Commission's assertion that publishing the letter entitled "@europa.de" 
would prejudice its interests, the complainant argued that these interests had to be defined 
clearly. The Commission had, in this context, referred to the presumption of innocence of an 
official who " is the subject of an on-going investigation by the Investigation and Disciplinary 
Office of the Commission (IDOC) ". However, the European Anti-Fraud Office ('OLAF') had 
closed its investigation into the relevant official's behaviour described in the Sunday Times 
article on 29 January 2009. It had then opened another investigation into the allegations 
concerning DG Trade and, on 25 February 2010, informed the complainant that the opening of 
disciplinary proceedings by the Commission with regard to the official concerned would depend 
on "the outcome of our procedure and our recommendation" in relation to this procedure. On 22 
September 2010, OLAF informed the complainant that this investigation was now also closed 
and that its recommendation was that no follow-up action be taken. 

30.  The complainant submitted that, in any event, his letter entitled " @europa.de " did not 
breach the presumption of innocence. The Commission itself had cited the Sunday Times article
he was relying on to justify its decision to suspend the official in question. In its judgment on the 
matter, the Civil Service Tribunal had referred to the fact that this article was "very detailed and 
on numerous occasions reports, and in quotation marks, the applicant’s replies to the questions 
put to him by the reporters" [4]  and that the official in question had actually "admitted some of 
the facts reported in the article in The Sunday Times", in particular, having communicated 
information on anti-dumping procedures to the "Chinese businessmen". 

The Ombudsman's assessment leading to a draft 
recommendation 

31.  Before examining the Commission's position with regard to each of the letters the 
complainant submitted to it for publication on the discussion forum, the Ombudsman considered
it appropriate to make a number of preliminary remarks. 

32.  First, the Commission argued that officials have no right to have letters published on the 
discussion forum. The Ombudsman noted, however, that the Commission laid down an editorial 
policy in this context. According to this document, letters "will be published" unless one of three 



9

exceptions applies. In these circumstances, the Commission's decision not to publish the letters
submitted by the complainant had to be assessed against the rules the Commission set itself in 
this regard; that is, the editorial policy, and the principles which it implements. 

33.  Second, the complainant did not challenge the rules laid down by the Commission in its 
editorial policy. Instead, he argued that these rules were interpreted and applied too broadly. 
The Ombudsman's analysis therefore focused on the question of whether the decisions not to 
publish the letters submitted by the complainant could be justified by reference to the editorial 
policy, which the Commission itself adopted and announced to its staff. 

34.  Third, and as the complainant correctly pointed out, the editorial policy states that letters 
submitted for publication will be published on the discussion forum in full, unless one of the 
exceptions applies. Publication is therefore the rule and non-publication the exception. 

35.  Fourth, it is true that the Commission was not obliged to adopt such a general policy. 
Furthermore, it could alter that general policy, because, as the Commission rightly pointed out, 
freedom of speech does not mean an obligation for others to publish. However, the fact 
remained that the Commission adopted, and communicated to its staff, the general policy 
referred to above. This policy could only be understood as a decision to make Intracomm a 
forum in which officials can express their views freely, subject only to the announced 
exceptions. This reflects the freedom of expression, which is a fundamental right guaranteed by 
Article 10 of the European Convention on Human Rights ('ECHR') and Article 11 of the Charter 
of Fundamental Rights of the EU ('the Charter'). It is also one of the rights of officials 
guaranteed by the Staff Regulations (Article 17a). According to Article 52(1) of the Charter, any 
limitation on the exercise of the rights and freedoms recognised by this Charter must be 
"provided for by law and respect the essence of those rights and freedoms. Subject to the 
principle of proportionality, limitations may be made only if they are necessary and genuinely 
meet objectives of general interest recognised by the Union or the need to protect the rights and
freedoms of others." In the Ombudsman's view, it resulted from this that the Commission 
cannot, when applying the editorial policy, interpret the exceptions foreseen in it in an overly 
broad manner, thereby limiting the ability of a civil servant to express himself freely in the forum 
set up for this purpose. 

36.  Fifth, in its submission in the present case, the Commission stated that it did not intend to 
accept debates about the behaviour, character or merits of individual members of its staff on the
relevant discussion forum. The Ombudsman noted that the editorial policy laid down by the 
Commission does not include any such exception. In these circumstances, the Commission's 
decisions in the present case could only be justified if they are covered by one of the three 
exceptions that are set out in its editorial policy and the Commission cannot make ad hoc  
exceptions which go beyond those, since to do so would be to unduly limit freedom of 
expression. 

37.  Sixth, in his reply of 21 April 2009, the Editor explained that the Commission "was against 
reproduction of articles from the press accusing or using innuendo against colleagues". In this 
context, the Ombudsman pointed out that the second exception set out in the Commission's 



10

editorial policy refers to letters that are deemed to be "making accusations against named or 
easily identifiable individuals". It was thus clear that the accusation had to be made by the letter 
itself and that the relevant exception would not apply in cases where a letter merely reports on 
an accusation made by someone else. However, it was also clear, according to the 
Ombudsman, that it is a matter of interpretation whether this is the case or whether a letter, 
though purporting merely to report about an accusation made by someone else, in reality makes
it clear that its author shares the view expressed by that third party and, thus, makes the said 
accusation his own. The Ombudsman added that it should also be noted that publication of a 
letter merely reporting on accusations made by a third party can still be refused if the third 
exception applies. 

38.  Seventh, as regards this third exception, the Commission referred to the need to protect the
presumption of innocence in order to justify not publishing the complainant's letters. The 
Ombudsman noted that the ECtHR has made it clear that a balance needs to be struck between
the freedom of expression and the need to protect the presumption of innocence: 

"Freedom of expression, guaranteed by Article 10 of the Convention, includes the freedom to 
receive and impart information. Article 6 para. 2 cannot therefore prevent the authorities from 
informing the public about criminal investigations in progress, but it requires that they do so with 
all the discretion and circumspection necessary if the presumption of innocence is to be 
respected." [5] 

39.  In the Ombudsman's view, it was thus clear that an institution would act incorrectly if it were
to publish statements that encroach upon the presumption of innocence. In these 
circumstances, the Ombudsman considered it plausible for an institution to take the view that 
statements made by members of its staff on a discussion forum run by its services would be 
likely to prejudice its interests. Still, it had to be kept in mind that respect for the fundamental 
right of free expression requires that this exception, like all others, be interpreted carefully so as 
not to deprive the general rule, based on that principle, of all meaning. 

40.  Finally, he noted that a distinction had to be made between the complainant's allegations 
and his claim, in so far as the relevant point in time was concerned. As regards the 
Commission's decisions to refuse to publish the complainant's letters, it was clear that the 
Ombudsman had to examine whether these decisions were correct when they were taken. In 
other words, the Ombudsman's examination had to be based on the facts that were or could 
have been known to the Commission at that stage. The complainant's claim that his letters 
should be published, however, concerned an action that the Commission should, in the 
complainant's view, take now or in the future. In order to assess this claim, the Ombudsman 
therefore also had to take into account any developments that may have occurred since the 
Commission adopted its decisions not to publish the said letters. 

41.  Having set out his analysis of these more general points, the Ombudsman then proceeded 
to examine the Commission's decisions to reject the complainant's letters in relation to each of 
these letters. 



11

(1) Letter entitled " @europa.de " 

42.  The Commission argued that the " @europa.de " letter could not be published because it 
made a number of comments regarding a named or easily identifiable colleague on a matter 
which was subject to investigation by IDOC. It submitted that it was obliged to protect the 
presumption of innocence and could not publish anything which would undermine this principle. 
In response to the Ombudsman's second request for further information, it explained that it was,
in this regard, referring to both the second and the third exceptions set out in the editorial policy.

43.  The complainant questioned whether this argument was based on a true account of the 
facts. He added that it was doubtful whether the Commission official to whom his articles 
referred was subject to an ongoing IDOC investigation. In this context, it should be recalled that,
when deciding whether the Commission's decision to refuse to publish the relevant letter was 
correct, the Ombudsman must have regard to the situation at the time when this decision was 
taken, that is to say, in February 2009. However, the complainant does not appear to dispute 
the Commission's claim that an inquiry was ongoing at that time. 

44.  The Commission's argument that the letter fell under both the second and the third 
exception listed in the editorial policy therefore remained to be examined. 

45.  First of all, however, it had to be recalled that there are two versions of the " @europa.de " 
letter. In both versions, the complainant introduced the Sunday Times article by its title and 
subtitle and provided the link to it. He then went on to cite from the Commission press release 
issued two days before the publication of the article. According to the text thus cited, the 
Commission had been approached with allegations that one of its officials had had contacts with
journalists posing as businessmen and the Commission had asked the newspaper to make the 
evidence available so that it could investigate the matter. The complainant's letter noted that 
OLAF was not sure whether it could in fact listen to the tapes which had been provided, given 
that it was not clear whether the recording had been legal. It then referred to a Spiegel  report 
describing a system, which rates top German Commission officials, operated by the German 
government. A link to this article, which mainly deals with the affair uncovered by the Sunday 
Times, was also provided. The complainant's letter proceeded to cite Article 11 of the Staff 
Regulations (according to which officials have to act impartially and independently and must be 
loyal to the Commission) and called upon the Commission to investigate the matter. It further 
reported that the official who met the Sunday Times journalists posing as business 
representatives attempted to prevent an NGO from publishing his name in an awards ceremony 
publication, but that the Belgian court dealing with the question ruled that freedom of expression
was more important in this case. It finally mentioned that the official concerned was the 
vice-president of the association of current and former référendaires  at the European Courts. 

46.  In addition, the original version of the complainant's letter contained some " conclusions " 
and comments by the complainant on the matter and on what he perceived to be the 
Commission's unwillingness to investigate it. Thus, after the introduction to the Sunday Times  
article, the complainant noted how long the official involved in the affair had occupied his post 
and presented his " first conclusion ", namely, that the Commission was wrong to allow him to 



12

remain in his sensitive position for as long as he did. After reporting that OLAF was analysing 
whether it had the right to listen to the tapes, he concluded that it was inclined not to use the 
evidence which the Commission had requested from the Sunday Times . Further, the 
complainant suggested that the fact that the official in question had a leading position in an 
association of former référendaires  would have an influence on the outcome of the case which 
the official had brought against the Commission's decision to suspend him. In the Ombudsman's
view, these " conclusions " create the impression that the behaviour of the official in question 
was such that he should not have been allowed to occupy the sensitive post he had held, and 
clearly not for such a long period of time. Against this background, the remainder of the text, 
although merely reporting what had been published elsewhere, was likely to be understood by 
readers as criticising the Commission official in question. 

47.  In light of the above, the Ombudsman considered that the Commission was entitled to 
conclude that the original version of the relevant letter contained accusations against the official 
in question. The Ombudsman stated that it further follows that, in relation to the third exception, 
the Commission's understanding of this version of the letter as undermining the protection of the
presumption of innocence of the official under investigation, also appeared reasonable. In the 
Ombudsman's view, the Commission's decision not to publish this version of the " @europa.de "
letter on the relevant discussion forum was thus justified. 

48.  On the other hand, the revised version of the complainant's letter, from which the 
complainant's abovementioned conclusions and comments were removed, consequently 
consisted mainly of quotes from press articles and the Commission press release on the matter.
It concluded by emphasising that all the facts it mentioned stem from publicly available sources 
and were not intended to prejudge whether the Commission official was "guilty or innocent". It 
resulted from a reading of this text, which was summarised in paragraph 45 above, that the 
complainant reported the affair and, in the course of doing so, cited the titles and subtitles of the
relevant articles and the reason for which the official was nominated for the "Worst Conflict of 
Interest Award"; namely, according to the organisers of this award, "for revealing inside 
information on trade tariffs to "lobbyists" who were in fact journalists working under cover". 
However, while the complainant referred to and repeated such statements and the relevant 
articles which could be considered as making accusations against the official, it did not result 
from the text that he shared the views he reported on or made any such accusations his own. 

49.  It therefore could not be considered as an established fact that the complainant, in the 
second, edited version of his letter, was making accusations against the official in question. 

50.  As regards the third exception, the Ombudsman noted that it is true that, as stated above, 
the letter reported on the Sunday Times affair at a time when the investigations in this regard 
had not yet been finalised. However, that in itself cannot be considered sufficient for the letter to
be considered as undermining the presumption of innocence. In fact, the Ombudsman 
considered that to prohibit all reporting on a matter under investigation until the investigation 
has come to a conclusion would excessively curtail freedom of speech. It should be noted that, 
as far as the reporting of the facts of the affair is concerned, the complainant cited the 
Commission's own press release, which uses careful wording, stating that the newspaper was 



13

"alleging" that a transfer of money was "supposedly" offered in exchange for advice and 
information. In addition, it could not be inferred from the remainder of the text that the 
complainant thought, and was aiming at making his readers think, that the official in question 
was in fact guilty. The Ombudsman concluded that there are thus no indications that the text 
would breach the interest protected by the third exception. 

51.  It resulted from the above that the allegation that the Commission wrongly refused to 
publish this letter and failed to reason its decision could not be upheld in relation to the first 
version of the complainant's letter, but had to be considered founded in relation to the second 
version. 

52.  As regards the complainant's claim that his letter should be published, this claim had to be 
assessed, as stated above, by taking account of any developments that may have occurred 
since the date of the Commission's decision in 2009, whereby it refused to publish the said 
letter. In this regard, the Ombudsman noted that, in the meantime, the matter to which this letter
referred had been brought before the European courts in two instances. In the first of these 
cases, the Civil Service Tribunal was called upon to assess the Commission's decision to 
suspend the official in question. In its judgment of 30 November 2009, it noted that the official 
had admitted, in a hearing before the Commission, to having been invited to and attended 
dinners with the " Chinese businessmen " in restaurants on a number of occasions, without 
informing his superiors. He had also admitted that he had "communicated to those reporters, in 
the course of the dinners to which he had been invited or during telephone conversations, 
certain information, in particular the names of two Chinese companies involved in the 
manufacture of candles which, following an anti-dumping procedure then in progress, were 
likely to obtain MET status." [6]  In view of these circumstances, it could not therefore be 
excluded that a fresh assessment of the matter might now lead the Commission to the 
conclusion that even the initial version of the " @europa.de " letter could be published on the 
relevant discussion forum. 

53.  The Ombudsman considered, however, that there was no need for him to pursue this issue 
in the present case. The complainant phrased his claim as being for the publication of his " 
@europa.de " letter, " at least in the second, edited version ". The Ombudsman therefore 
considered that it was legitimate for him to focus on this second version of the relevant letter. 
However, it resulted from the analysis set out above that the second version of this letter did not
breach the editorial policy and that it thus ought to be published. 

54.  According to Article 3(5) of his Statute, the Ombudsman shall, " as far as possible ", seek a 
friendly solution to eliminate the maladministration and satisfy the complaint. However, as 
shown above, in the present case the Ombudsman decided to uphold the complaint. It further 
appears from the above that the Commission rejected the Ombudsman's suggestions for a 
conciliatory approach and decidedly maintained its view. A friendly solution was thus not 
possible. The Ombudsman therefore made a draft recommendation to the Commission, calling 
on it to publish the second version of the complainant's letter entitled "@europa.de". 

(2) Letter entitled " Made in Germany " 



14

55.  The Editor had argued that this letter could not be published because the Commission was 
"against reproduction of articles from the press accusing or using innuendo against colleagues".
In reply to the Ombudsman's question, the Commission explained that its decision not to publish
the letters was based on both the second and the third exceptions set out in the editorial policy. 
However, in response to the Ombudsman's question as to how the publication of this letter 
could prejudice the Commission's interest by affecting the presumption of innocence or by 
accusing or using innuendo against colleagues, the Commission did not provide any specific 
arguments, apart from stating that it did not intend to allow debates about the merits and 
behaviour of individual members of its staff on the intranet. 

56.  The Ombudsman stated that, in determining whether the said letter could fall under the 
second exception, it should be noted that the letter did not relate to any individual official in 
particular, but instead merely reported on the assertion set out in the Spiegel  report, according 
to which, the German government had set up a group of officials which was given the task to 
rate high-ranking German officials in international organisations. It is true that, when introducing 
this subject, the complainant's letter cited and translated the title of the Spiegel report in which 
this issue was mentioned ("German Top Official in Brussels under Corruption Suspicion") and 
provided a link to that article. The article details the events surrounding the Sunday Times 
article. However, it does not present the accusations as facts (apart from the fact that meetings 
took place in restaurants in Brussels), but reports on allegations such as the one that 
information was passed on or that the official accepted a promise of remuneration for this 
information as such, making it clear that these are allegations and not facts. The Ombudsman 
added that, in any event, the mere fact that the complainant's letter cites the title of that article 
does not mean that this letter contained any accusations against the Commission official whose 
behaviour gave rise to the Spiegel  article. 

57.  The complainant's letter referred to two further " easily identifiable individuals ", namely, the
president of the Commission and the director of OLAF. However, the letter merely suggested 
that, in the complainant's view, these two persons would be likely to suffer negative 
consequences if an investigation of the evaluation system allegedly set up by the German 
government were carried out. The Ombudsman considered that this statement could hardly be 
interpreted as an accusation or innuendo against those two persons. 

58.  Finally, it was conceivable that the letter could be interpreted as meaning that, as a 
consequence of the evaluation system allegedly set up by the German government, certain 
high-ranking German officials at the Commission might be induced to breach their duty of loyalty
to the EU. However, even if one were to interpret this as an accusation, the fact remained that 
the relevant officials were neither named nor easily identifiable. The Ombudsman therefore did 
not consider that the refusal to publish this letter could be based on the second exception in the 
editorial policy. 

59.  It thus remained to be examined whether the third exception could justify the Commission's 
decision not to publish the letter. However, and for the reasons already set out in the context of 
his assessment of the second version of the " @europa.de " letter, the Ombudsman did not 



15

consider that a letter that merely reported on certain allegations against a given official made in 
other publications, without creating the impression that the author of the letter considered these 
allegations to be well-founded, could be considered as capable of undermining the presumption 
of innocence. In this context, it was also noted that the Ombudsman asked the Commission to 
specify in what way the publication of this letter could prejudice the interests of the Commission 
by undermining the presumption of innocence in relation to the official concerned. As already 
mentioned above, the Commission failed to comment on this issue in its reply. It therefore had 
to be concluded that the third exception could not be invoked as a reason for refusing to publish
this letter. 

60.  In light of the above, the Ombudsman found that the Commission wrongly rejected this 
letter for publication on the relevant discussion forum. He considered this to constitute another 
instance of maladministration. He therefore made a draft recommendation, calling on the 
Commission to also publish the letter " Made in Germany ". 

(3) Letter entitled " 
Rapid, but inaccurate 

" 

61.  In the " Rapid, but inaccurate " letter, the complainant reported that, while all Commission 
press releases should be available on the RAPID database at all times, a number of them could
not be found there. The Commission had thus, according to the complainant, either made a 
mistake or was deliberately hiding inconvenient press releases. The complainant illustrated his 
point by referring to two examples. The first was the press release already referred to above 
and published by the Commission after it had been approached by the Sunday Times. The 
other example concerned a ban on Chinese dairy products. The complainant concluded that the
Commission had learnt from George Orwell's Nineteen Eighty-Four, citing a paragraph about 
"manufacturing the past". 

62.  The Editor argued that this letter could not be published because the Commission was 
"against reproduction of articles from the press accusing or using innuendo against colleagues".
In its opinion, the Commission elaborated that its decision not to publish the letters was based 
on both the second and third exceptions set out in the editorial policy. However, when the 
Ombudsman asked it to explain how the decision not to publish this letter could be justified by 
using these two exceptions, the Commission did not provide any specific arguments. 

63.  As regards the second exception, the Ombudsman considered that it is true that the letter 
mentions an easily identifiable individual, namely, the official whom the Sunday Times article 
concerned, who is identified by his position within the Commission. It is also true that the letter 
quotes the title and sub-heading of the relevant Sunday Times article. However, there is nothing
to suggest that readers would form the impression that the complainant wished to make the 
accusations raised in that article his own. The more general criticism of the Commission raised 
in the letter is not directed at any named or identifiable individual. The second exception set out 



16

in the editorial policy could therefore not be used by the Commission as a justification for not 
publishing the letter. 

64.  In relation to the third exception, the Ombudsman agreed with the complainant that it would
be absurd to consider that the publication on the relevant discussion forum of quotes from a 
press release published by the Commission itself, which does not distort the message of that 
press release, could be considered as capable of undermining the protection of the presumption
of innocence. It was recalled in this context that, as already mentioned above, and even though 
the Ombudsman had asked the Commission for further explanations on this issue, the latter did 
not provide a reply in this regard. 

65.  The Ombudsman acknowledged that the letter criticised the Commission in a very harsh 
manner, alleging that it was " manufacturing the past " and suggesting that it was behaving like 
the kind of totalitarian regime depicted in George Orwell's Nineteen Eighty-Four . 

66.  However, the Ombudsman further recalled that it followed from the Commission's own 
editorial policy that decisions not to publish letters should be the exception. In the present case, 
the Commission did not refer to the abovementioned criticism levelled at itself in order to justify 
its decision not to publish the relevant letter. Nor did it establish that this criticism would entitle it 
to invoke one of the three exceptions laid down in its editorial policy. 

67.  In light of the above, the Ombudsman found that the Commission did not establish that it 
was entitled to refuse to publish this letter. This constituted a further instance of 
maladministration. The Ombudsman therefore made a draft recommendation, calling on the 
Commission to publish also the letter " Rapid, but inaccurate ". 

The arguments presented to the Ombudsman after his draft 
recommendation 

68.  In its detailed opinion, the Commission maintained that its decision not to uphold the 
complainant's complaint was " perfectly justified ". The Commission stressed that it had to 
observe the presumption of innocence. However, it was clear from the letters which the 
complainant wanted to have published that they related to a case involving a " former colleague 
" which was pending before a Belgian court. Therefore, the Commission could not publish, on its
intranet forum, a press article which could undermine the right of that person to be considered 
innocent until proven guilty. 

69.  This reasoning applied not only to the letter entitled " @europa.de ", but also to the letters 
entitled " Made in Germany " and " Rapid, but inaccurate ". It was true that these letters, while 
making reference to the case of the former colleague, also dealt with other issues, namely, the "
past functioning " of the Commission's RAPID database, and the " alleged German rating 
system ". Still, the Commission maintained its view that its forum was not a place for questioning
the loyalty of other Commission staff, such as a group of officials from one Member State, even 
if this was done by referring to a newspaper article. 



17

70.  The Commission indicated, however, that it had decided, by way of compromise, to publish 
the two last-mentioned letters with the exception of any reference to " the said case/colleague ", 
which it would delete. 

71.  In his observations, the complainant maintained his view that the Commission was unduly 
censoring his letters. He fully agreed with the Ombudsman's draft recommendation on this 
point. He also underlined that the Ombudsman had considered that the first version of his letter 
" @europa.de " could be published, which meant that the Commission's insistence on censoring 
the second version of this letter could not be accepted. The complainant furthermore reiterated 
his claim that the Commission should also publish his other letters in full. In that regard, the 
complainant pointed out that the Commission had not brought forward any new arguments. He, 
therefore, asked the Ombudsman to maintain his finding of maladministration in relation to the 
refusal to publish the three letters. 

The Ombudsman's assessment after his draft recommendation 

(1) The letter entitled " @europa.de " 

72.  It is clear from the above-mentioned reply that the Commission has not accepted the 
Ombudsman's draft recommendation and has thus decided not to take the opportunity to 
address the instance of maladministration which the Ombudsman identified, namely, that the 
Commission's decision not to publish the second version of the complainant's letter " 
@europa.de " was not justified by the Commission's own editorial policy. The Ombudsman 
regrets that the Commission has neither addressed his arguments nor put forward any new 
arguments in that regard. The Ombudsman therefore maintains his finding of maladministration 
in that regard. 

(2) Letters entitled " 
Made in Germany 

" and " 
Rapid, but inaccurate 

" 

73.  First of all, the Ombudsman is pleased to note that the Commission has taken steps to 
comply with his draft recommendation by deciding to publish the above-mentioned two letters. 
However, the Commission has also decided to remove from those letters, before publishing 
them, any references to the Sunday Times  affair and to the former official concerned. The 
Ombudsman underlines that the only references which could be considered relevant in this 
regard are to be found, as far as the letter entitled " Made in Germany " is concerned, in the title 
of the article featured in the Spiegel  magazine, which the complainant translated as " German 



18

Top Official in Brussels under Corruption Suspicion " and the link to that article, and, as far as 
the letter entitled " Rapid, but inaccurate " is concerned, in the title and subtitle of the Sunday 
Times  article and the link to that article. 

74.  The Ombudsman has already explained, in his analysis leading to his draft 
recommendation, that the fact that the letter entitled " Made in Germany " cites the title of the 
Spiegel  article and contains a link to it cannot be understood to mean that the letter contains 
accusations against the official concerned, nor that it undermines the presumption of innocence.
He therefore maintains his view that a decision not to publish the relevant article " in full " 
cannot be justified by reference to the Commission's editorial policy. 

75.  As regards the letter entitled " Rapid, but inaccurate ", it is true that it links to and cites the 
title of the Sunday Times  article. However, as already stated in the Ombudsman's analysis 
leading to his draft recommendation, there is nothing in that letter which would indicate that the 
complainant included this title in order to make an accusation. Nor is there any reason to 
consider that it falls under the third exception contained in the Commission's editorial policy. 
The Ombudsman therefore does not consider that a decision to remove references to the 
Sunday Times  affair and thus not to publish the letter in full can be justified by reference to the 
Commission's editorial policy. 

76.  In view of the foregoing, the Ombudsman reiterates his finding of maladministration as 
regards the Commission's refusal to publish the said articles in full. 

B. Allegation that the Commission wrongly refused to 
investigate whether top German Commission officials were 
compromised in their impartiality by the alleged German 
evaluation system and related claim 

Arguments presented to the Ombudsman 

77.  The complainant argued that the reason why the Commission did not want to publish his 
letter entitled "Made in Germany" on its intranet was that it was trying unduly to protect 
high-ranking German officials. The Spiegel article to which he referred in this letter described a 
rating system by which the German government evaluated the performance of high-ranking 
officials in international organisations, using criteria which had not been made public. This 
clearly undermined the independence and loyalty of the European civil service, in breach of 
Article 11 of the Staff Regulations. Germany had not disputed the information contained in this 
article. The complainant had therefore asked the Commission to investigate its top German 
officials to determine to what extent this system undermined their independence. 

78.  In its opinion, the Commission did not comment on this issue, save to refer to the reasons 
for which the complainant's Article 90(2) request on the matter had been rejected. The 
Ombudsman therefore asked it to comment on the substance of the complaint. 



19

79.  In its reply to this first request, the Commission elaborated on the fact that, even if the 
matter could have been investigated independently of this inadmissible individual complaint, the
fact remained that there were no grounds for doing so. The complainant had referred to certain 
articles which had appeared in the German press in relation to allegations made against his 
former supervisor. The Commission had taken appropriate measures in relation to these 
allegations. However, the articles to which the complainant had referred did not contain any 
evidence in relation to the existence or relevance of the alleged rating system. The complainant 
did not provide such evidence either. The Commission was therefore not in a position to take a 
view on this question, and still less to take action. 

80.  Having analysed this reply, the Ombudsman noted that the Spiegel article had given a fairly
detailed account of the alleged German rating system for senior officials in international 
organisations; so much so that it was unclear what further evidence the complainant could have
submitted in this regard. He also noted that he considered the possible impact of such a system
on the EU administration to merit investigation. He therefore asked the Commission: (i) whether 
it had contacted Germany in order to obtain more information; and (ii) to inform him of the 
position it would take if such a rating system were to exist. 

81.  In its reply, the Commission stated that it did not consider that the alleged German rating 
system for officials could have a possible impact on the functioning of the EU. It emphasised 
that it appointed its senior officials itself and followed a transparent selection procedure, which 
assessed the candidates' merits. It therefore did not intend to contact national authorities on 
these issues. 

82.  In his observations, the complainant maintained his allegation and claim, noting that it 
would be difficult not to consider the evaluation system as an indicator of a "network of 
trafficking of influence" and criticised the Commission's failure to investigate the matter. It was 
unlikely that the German government was rating top officials highly for acting in the Union 
interest; rather, the highest ratings were, in all probability, given to those officials who acted in 
the German interest. In this context, the Commission's response that it appointed its officials 
itself was irrelevant. 

83.  The complainant also noted that it was illogical for the Commission to investigate the 
actions of a high-ranking official on the basis of a newspaper article, but to refuse to do so in 
relation to the matter he had raised and which had been reported by an equally credible 
newspaper. In this context, the complainant objected to the Commission's reference to an 
"alleged rating system", noting that the matter had been reported on a factual basis and that the 
contents of the article had not been challenged by the German government. The Commission's 
continued inaction was a threat to the rule of law and showed that it was not truly independent. 

The Ombudsman's assessment leading to a draft 
recommendation 



20

84.  As already indicated in his second request for further information, the Ombudsman 
considered that the Spiegel article indicates that the German government may be operating a 
rating system for high-ranking officials in the EU and other international organisations, with a 
view to proposing them for appointment to high-profile international posts. In the Ombudsman's 
view, it would be perfectly understandable if a Member State decided to keep an eye on its 
nationals who hold high-ranking posts in international organisations and to assess their merits, 
so as to have a database of potential candidates it could use when considering how to fill 
certain positions involving high responsibilities. However, such a national rating system could 
have repercussions on the functioning of the institutions, bodies, offices and agencies of the 
EU. This is because, as the complainant pointed out, the prospect of attaining high-profile jobs 
might influence the behaviour of the EU officials who are covered by such a rating system. 

85.  The Ombudsman considered that it is of course perfectly possible that the rating system 
does not, as the complainant fears, rate officials highly for acting in the national interest, but 
evaluates their leadership or diplomatic skills and how well they perform their task as officials in 
their institution. Further, the possible impact of any such rating system on officials working for 
the EU will be likely to depend on whether and in what detail these officials know about the 
rating they receive. In the absence of further information, it is thus impossible to ascertain 
whether the rating system allegedly operated by the German government could have any 
negative consequences for the EU. The Ombudsman accepted that there was, at that time, no 
evidence to prove that such a system exists. However, a reputable national news magazine 
reported that a Member State operates such a system which could have a negative impact on 
the loyalty of Commission staff to the EU. The Ombudsman agreed that the Commission clearly 
has a discretion in deciding whether to take action when it believes that there is, or could be, an 
infringement of EU law. However, this discretion can only be usefully exercised after the 
Commission has examined the matter and established the facts. In the Ombudsman's view, the 
information provided by the complainant should thus have led the Commission to investigate the
matter. 

86.  The Commission referred to the fact that it appoints its officials itself and that it does so 
following a procedure which assesses their merits. However, the possible danger of national 
rating systems such as the one reported in the Spiegel  article lies in its potential effect on 
officials after they are appointed. The Commission's argument thus did not show that no inquiry 
is needed into the matter raised by the complainant. 

87.  The Ombudsman therefore found that the Commission had not adequately addressed this 
allegation and claim. He still considered that national rating systems merited investigation and 
therefore found that the Commission's refusal even to investigate the matter constituted an 
instance of maladministration. He thus made the draft recommendation that the Commission 
should investigate the potential impact which the rating system of high-ranking German 
Commission officials allegedly operated by the German government may have on the 
performance of their duties, in particular on their independence, impartiality and loyalty to the 
EU. 



21

The arguments presented to the Ombudsman after his draft 
recommendation 

88.  In its detailed opinion on the draft recommendation, the Commission reiterated that it 
appointed staff on the basis of their performance. It added that it also evaluated and promoted 
its staff on the same basis and without regard to nationality or the opinion of a Member State. It 
stated that it is not possible for external stakeholders to exercise undue influence, given the 
Commission's relevant procedures and the rules contained in the Staff Regulations. The 
Commission therefore did not intend to open such an investigation. 

89.  In his observations, the complainant maintained his complaint, underlining that the 
Commission's independence would be jeopardised if it were to accept that a Member State run 
a parallel evaluation system with regard to high-ranking Commission officials. In relation to the 
Commission's argument that it selected and promoted its officials without any outside influence, 
the complainant pointed out that (i) the Ombudsman was clearly aware of this fact when he 
made his draft recommendation, and (ii) this did not eliminate the impact the German rating 
system could have on the Commission's independence, since, as the Ombudsman had already 
stated, such a system might " influence the behaviour of the EU officials " concerned. 

90.  As regards the Ombudsman's statement that it was unclear whether and to what extent 
German high-ranking officials were informed about the rating system, the complainant argued 
that, after the Spiegel  article, it was impossible for them not to know about it. In addition, the fact
that that system was not public further encouraged German officials to act in the interest of 
Germany rather than that of the European Union in order to enhance their career prospects. 
This undermined their independence, impartiality and loyalty to the Commission. 

91.  The complainant also noted that the German officials had not " denounced " the German 
parallel rating system. He therefore reiterated his request for the Ombudsman to recommend 
that disciplinary proceedings be initiated against the Commission officials concerned, that is to 
say, high-ranking officials of German nationality, in accordance with Article 4(2) of the 
Ombudsman's Statute and Article 10.4 of the Implementing Provisions. 

The Ombudsman's assessment after his draft recommendation 

92.  In its detailed opinion on the Ombudsman's draft recommendation, the Commission simply 
reiterated the arguments it had put forward before the Ombudsman made the draft 
recommendation. In particular, in reply to the Ombudsman's argument that parallel national 
rating systems, if they did indeed exist, were more of a concern once officials were appointed 
rather than during the selection process, the Commission merely pointed out that it evaluates 
and promotes its officials without being subject to any external influence. 

93.  However, as stated in the analysis leading to the draft recommendation, the Ombudsman's 
preoccupation with the alleged German rating system or similar systems that may be in place in 
other Member States, is not that a Member State selects individuals for the Commission to 



22

appoint or promote. Rather, his preoccupation is that officials may not always act in the EU 
interest if they let their behaviour be influenced by the thought of how it might be assessed by 
the administration of their own Member State. This is why the Ombudsman considered and still 
considers that allegations of such a parallel system merit an investigation. 

94.  It is true that the Ombudsman can, as the complainant claimed he should, also inform 
institutions of " facts calling into question the conduct of a member of their staff from a 
disciplinary point of view ". However, while the Ombudsman considers that the potential 
concerns raised by the allegation should give rise to an investigation by the Commission, he has
not found, in the course of the present inquiry, any established facts which would call into 
question the conduct of a particular official or even of a group of officials. He further underlines 
that the Commission enjoys broad discretion when deciding whether to initiate disciplinary 
proceedings. The Ombudsman therefore does not find it appropriate, in the present case, to call
upon the Commission to initiate disciplinary proceedings. 

95.  It must be concluded from the above that the Commission has not implemented the 
Ombudsman's draft recommendation. Therefore, the instance of maladministration identified in 
it still exists. 

C. Allegation that the Commission wrongly failed to 
commence proceedings against Germany in relation to the 
rating system for high-ranking officials and related claim 

Arguments presented to the Ombudsman 

96.  The complainant considered that, by operating a rating system of top officials as described 
above, Germany was undermining fundamental principles of the European civil service, in 
particular the impartiality of European civil servants, their independence and loyalty to the EU. 
The Commission had an obligation to ensure that these principles and the measures it had 
taken to implement them were applied. It should therefore "bring an action before the 
appropriate court" against Germany which was breaching the Staff Regulations. 

97.  As stated above (see section B), the Commission did not comment on this issue in its 
opinion. When asked by the Ombudsman to address this issue, it stated that it did not intend to 
contact national authorities on such issues because it appointed its senior officials itself and 
because it did not consider that an alleged rating system for officials could have an impact on 
the functioning of the EU. 

98.  In his observations, the complainant maintained his allegation and claim. 

The Ombudsman's assessment 

99.  It is settled case-law that the Commission has considerable discretion in deciding whether 



23

and in what way to pursue allegations that a Member State has breached the Treaties. While 
the Ombudsman does consider, as indicated above, that the rating system allegedly operated 
by Germany merits an investigation, he does not consider that the fact that the Commission has
not brought Germany before a court in this regard constitutes maladministration. As already 
mentioned above, it is perfectly possible that an investigation would lead the Commission to the 
conclusion that any such rating system did not have a negative effect on the EU's civil service. 
In any event, any legal action would have to be preceded by the step discussed in section B 
above, namely, an investigation of the relevant rating system. 

D. Allegation that the Commission wrongly failed to ensure 
that all press releases are available on the RAPID database
at all times and related claim 

Arguments presented to the Ombudsman 

100.  The complainant submitted that not all the Commission's press releases were available on
the RAPID database. In his letter entitled " Rapid, but inaccurate ", he referred in particular to 
two Commission press releases from September 2008, which could not be found through the 
search function on the RAPID website [7] . In the first of these, the Commission stated that it 
had been approached by a British newspaper which stated that it had tapes of meetings 
between a Commission official and journalists posing as businessmen. The second concerned a
ban on imports of Chinese dairy products. 

101.  In its opinion, the Commission did not comment on this issue. It merely referred to the 
reasons for which the complaint that the complainant had submitted to it on the matter pursuant 
to Article 90(2) of the Staff Regulations, had been rejected. The Ombudsman therefore asked it 
to comment on the substance of the complaint. 

102.  In its reply, the Commission " took note " of the complainant's criticism and explained that 
RAPID was an interinstitutional database of press releases which contained all Commission 
press releases since 1985, as well as press releases of other European institutions. The 
Spokespersons' service was responsible for the Commission press releases published on 
RAPID. The Commission added that it did not consider that the issue concerned the 
complainant individually or personally and that, in particular, it did not change his legal position. 

103.  Having analysed this reply, the Ombudsman noted that the complainant had referred to 
two press releases, which could not be found on the RAPID database, and had provided a copy
of one of those press releases. The Ombudsman therefore asked the Commission to: (i) explain
why the press releases were not available on the RAPID database or, alternatively, provide a 
link to where they could be found; and (ii) explain the measures it had taken to ensure that all 
press releases were available in full on the database. 

104.  In its reply to this second request for information, the Commission repeated that all 



24

Commission press releases since 1985 were available on RAPID. However, it admitted that the 
press release mentioned by the complainant could not be found on RAPID. It explained that 
press releases issued through e-mail, referred to as 'espresso', were not automatically included 
on the RAPID database. It went on to add that the Commission's Spokespersons' Service had 
begun to insert all 'espresso' press releases into the RAPID database in a systematic manner. 
This included the press release mentioned by the complainant. 

105.  In his observations, the complainant maintained his allegation and claim and criticised the 
fact that it had taken the Commission almost two years to admit that not all press releases could
be found on the RAPID database. He wondered how long it would take them to make all press 
releases available. 

The Ombudsman's assessment leading to a draft 
recommendation 

106.  The " about " section of the RAPID website [8]  states that the database contains " all the 
Press Releases of the Commission since 1985 ". It was only in reply to the Ombudsman's second 
request for information that the Commission acknowledged that not all press releases were in 
fact available on the RAPID database. The Commission added that it was working on inserting 
all press releases and that the press release referred to by the complainant was now available. 

107.  A search of the database confirmed that the Commission press release of 5 September 
2008 relating to the approaches by the Sunday Times is now available on the RAPID database. 
However, the complainant also referred to another press release he could not find. This second 
press release, which is mentioned in his letter entitled "Rapid, but inaccurate", concerns 
measures taken in relation to Chinese melamine-contaminated milk [9] . On 11 November 2011,
this press release was not available on the RAPID database. 

108.  It was thus clear that the Commission, even though it began inserting all press releases 
into the RAPID database before February 2011, had not yet completed this task. The 
Ombudsman was unaware of how many press releases may have to be added to the said 
database to make it complete. He noted, however, that the Commission did not claim that the 
work involved was such that it could not be completed until November 2011. In any event, the 
Ombudsman failed to understand why the second press release referred to by the complainant 
was still not available on the RAPID database, more than two and a half years after the 
complainant drew the Commission's attention to the fact that it was missing from that database. 

109.  In light of the above, the Ombudsman found that the Commission had, in spite of its 
declared intention, hitherto failed to ensure that all its press releases be made available on the 
RAPID database. It followed that there was a gap between the statement that all press releases
since 1985 are available and the reality. This constituted an instance of maladministration. The 
Ombudsman therefore recommended that the Commission should ensure that all its press 
releases are available on the RAPID website. 



25

The arguments presented to the Ombudsman after his draft 
recommendation 

110.  In its detailed opinion, the Commission stated that the press release on the 'Chinese milk 
affair' was in fact available on the RAPID database, through the 'midday express' press releases
for 26 September 2008. However, in order to allay the complainant's concerns, it had decided to
insert it as a separate press release in the RAPID database. The Commission further stated that
it was " stepping up its efforts " to ensure that all newly issued ' espresso ' press releases were 
inserted into the RAPID database manually. 

111.  In his observations, the complainant concluded from this statement that the Commission 
had still not inserted all past press releases into the RAPID database and that the database 
remained incomplete. In fact, the Commission had not indicated a date by which the database 
would be fully updated. He added that the Commission should thus insert an appropriate 
warning on the RAPID website. Moreover, he invited the Ombudsman to conclude that the 
maladministration he had identified had not been remedied because he could not be sure that 
all past ' espresso ' press releases had been included in RAPID. All he knew for certain was that 
the two press releases to which he had referred were now available on the database. 

The Ombudsman's assessment after his draft recommendation 

112.  The Ombudsman is pleased to note that the press releases to which the complainant 
referred in his complaint are now available on the RAPID database which is intended to contain 
" all the Press Releases of the Commission since 1985 ". He also notes that the Commission 
referred to the complainant's letter " Rapid, but inaccurate " as describing the " past functioning 
" of the RAPID database. He deduces from this that the Commission is actively working on 
achieving a situation where not only all past press releases, but also new ones, including the ' 
espresso ' press releases, are inserted into the database within a reasonable period of time after
they are published. In these circumstances, the Ombudsman concludes that the Commission 
appears to have taken steps to comply with his draft recommendation concerning this issue. 

E. Conclusions 

113.  If the Ombudsman does not consider that the detailed opinion he receives from an 
institution or body in response to a draft recommendation is satisfactory, he is empowered by 
Article 3(7) of the Ombudsman's Statute to submit a special report to the European Parliament. 
The submission of a special report gives Parliament, as a political body deriving its legitimacy 
from its direct election by citizens and exercising an important role in the Union's constitutional 
order, the opportunity to take a position on the Ombudsman's views and conclusions. 

114.  In his Annual Report for 1998, the Ombudsman pointed out that being able to present a 
special report to the European Parliament is of inestimable value for his work. He added that 



26

special reports should not, however, be presented too frequently, and they should be put 
forward only in relation to important matters where Parliament is able to take action in order to 
assist the Ombudsman [10] . The Annual Report for 1998 was submitted to, and approved by 
the European Parliament. 

115.  In the present case, the Commission did not follow the Ombudsman's draft 
recommendation in relation to (a) the publication of letters on its intranet and (b) the 
investigation of the potential impact of a parallel national rating system of some of its 
high-ranking officials. 

116.  While the issue of the publication of the complainant's letters on the Commission's intranet
raises important issues, the Ombudsman also notes that the circumstances which have given 
rise to the present complaint are rather unusual. The Ombudsman further notes that the 
Commission in the end agreed to publish at least parts of two of the relevant letters. In these 
circumstances, he does not consider that this aspect justifies his submitting a special report to 
the European Parliament. 

117.  The second matter, that is, the Commission's refusal to investigate allegations that there 
exists a parallel national rating system for some of its high-ranking officials, which might 
undermine their loyalty, could, in principle, give rise to a special report. However, as stated 
above, many of the parameters of the alleged rating system alluded to by the Spiegel  article are
uncertain and it is therefore not clear how serious the impact of the system (if it indeed exists) 
really is. The Ombudsman therefore considers that it would not be appropriate to make a 
special report on this issue. 

118.  However, the Ombudsman will send a copy of this decision and a summary thereof to the 
European Parliament in order to inform it of this case and to enable it to take any action it might 
consider necessary. 

119.  Accordingly, the Ombudsman closes his inquiry into this complaint with the following 
conclusion and critical remarks: 

(a) It constitutes good administrative practice properly to reason decisions not to publish
letters to the editor by reference to the published editorial policy and taking into account 
the principles which this policy implements. In the case at hand, the Commission refused
to publish on the discussion forum on Intracomm (the Commission's Intranet) the full 
versions of three letters that the complainant had submitted to it (the second version of 
the letter entitled " @europa.de "; the letter entitled " Made in Germany "; and the letter 
entitled " Rapid, but inaccurate ") without providing adequate justifications for its refusal 
to do so. This amounts to an instance of maladministration. 



27

(b) It constitutes good administrative practice to investigate the potential impact which a 
rating system of high-ranking Commission officials allegedly operated by the 
government of a Member State may have on the performance of their duties, in particular 
their independence, impartiality and loyalty to the EU. In the present case, the 
Commission refused to do so, even though there were sound reasons for initiating such 
an investigation. This amounts to an instance of maladministration. 

(c) The Commission has taken steps to comply with the Ombudsman's draft 
recommendation that it ensure that all its press releases are available on the RAPID 
website. There are therefore no grounds for further inquiries into this aspect of the 
complaint. 

The complainant and the Commission will be informed of this decision. 

P. Nikiforos Diamandouros 

Done in Strasbourg on 17 December 2012 

[1] http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece [Link]

[2] http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html [Link]

[3]  Translation of the original French version by the European Ombudsman's Office. 

[4]  Case F-80/08 Wenig v Commission , judgment of 30 November 2009, not yet published in 
the ECR, paragraph 68. 

[5]  Case Allenet de Ribemont v. France, judgment of 10 February 1995 (A series nr 308, 
paragraph 38). 

[6]  Case F-80/08, cited in footnote 4 above, paragraphs 11 and 69. 

[7] http://europa.eu/rapid/searchAction.do [Link]

[8] http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about [Link]

[9]  This press release used to be available on the website of then Commissioner for Health, 
Androulla Vassiliou. While the title of the press release and the link to the pdf document still 
exist at http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm [Link], the 
link leads back to the index page for the Barroso I Commission, which, according to a label on 
the top of that page, was archived on 16 February 2010. 

[10]  Annual Report for 1998, pages 27-28. 

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html
http://europa.eu/rapid/searchAction.do
http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about
http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm


28


