
1

Draft recommendation of the European Ombudsman in 
his inquiry into complaint 2365/2009/(MAM)KM against 
the European Commission 

Recommendation 
Case 2365/2009/(MAM)KM  - Opened on 16/10/2009  - Recommendation on 06/12/2011  - 
Decision on 17/12/2012 

Made in accordance with Article 3(6) of the Statute of the European Ombudsman [1] 

The background to the complaint 

1.  The complainant is a former official of the European Commission. On 2 February 2009, when
he was still working at the Commission, he sent a letter entitled "@europa.de" for publication on
a discussion forum on Intracomm, the Commission's intranet. The letter concerned a Sunday 
Times article, according to which a high-ranking Commission official had met journalists posing 
as representatives of a Chinese business and provided them with information on ongoing 
anti-dumping proceedings. [2]  The letter, which included comments made by the complainant, 
was not published. No explanation was given to the complainant. On 4 February 2009, the 
complainant submitted a revised version of the letter, which, at that stage, contained quotes 
from several newspaper articles only. Again, the letter was not published and the complainant 
did not receive an explanation. 

2.  On 9 February 2009, the complainant sent a letter to the person in charge of the relevant 
discussion forum ('the Editor'), asking him to publish his letter, in the edition of 4 February 2009 
at least, or to explain why the letter was not published. On 25 February 2009, he received a 
reply in which the Head of Unit for Communication and Information Management in the then 
Directorate-General ("DG") for Administration explained that the editorial policy for publishing 
letters on the relevant discussion forum on Intracomm was as follows: 

"Letters will be published in full on the intranet site unless they are deemed by the Head of Unit 
for Internal Communication or the Editor in Chief of Commission en Direct, acting under her 
authority, to be: 
- libellous or potentially libellous; 
- insulting or making accusations against named or easily identifiable individuals; 
- otherwise likely to prejudice the interests of the Institution or breach commonly held standards 



2

of decency." 

3.  The Head of Unit also indicated that the complainant's letter made a number of comments 
regarding a named colleague "on a matter which is currently subject of an on-going internal 
OLAF inquiry". The Commission was obliged to protect this official from a public debate on the 
intranet because of the presumption of innocence. It added that "[t]his has nothing to do with 
censorship as you should know. Freedom of speech does not mean an obligation for others to 
publish." 

4.  On 10 and 23 March 2009, the complainant sent another letter, entitled "Made in Germany". 
In this letter, he highlighted an article published by the Spiegel, a German news magazine, 
according to which the German government operates a system that evaluates top officials of 
German nationality in international organisations, including the EU, to determine whether they 
are fit for higher tasks in the international arena. [3]  This letter was not published either, and 
again no explanation was given. 

5.  On 2 April 2009, the complainant sent a further letter, entitled "Rapid, but inaccurate", 
alleging that the Commission was hiding certain inconvenient press releases and indicating that 
a number of press releases, including one related to the Sunday Times article, could not be 
found on the Commission's database for press releases ('the RAPID database'). This letter, 
again, was not published and the complainant received no information as to the reasons for this 
rejection. 

6.  On 14 April 2009, the complainant therefore wrote to the Editor requesting an explanation. 
The Editor replied on 21 April 2009 stating that, in general, the Commission was "against 
reproduction of articles from the press accusing or using innuendo against colleagues". As the 
rules and recommendations on the site showed, the relevant discussion forum was supposed to
be a place for positive interaction among colleagues and not a place for accusations. 

7.  On 27 April 2009, the complainant lodged a complaint under Article 90(2) of the Staff 
Regulations for civil servants of the EU, asking for the decisions not to publish the 
abovementioned letters to be annulled. In relation to his first letter ("@europa.de") he argued 
that, even though the Commission could reject letters only if they breached the editorial policy, it
had not explained how his letter could fall into this category. The complainant submitted that his 
letter was not insulting and did not make any libellous accusations, but, rather, collected a 
series of quotations from publicly available sources. In any event, the editorial policy had to 
respect the fact that freedom of speech was a value upheld by the Staff Regulations. In that 
regard, he referred to the fact that a Belgian court had rejected an application by the 
Commission official mentioned in his letters to prevent an NGO from mentioning his name in the
context of an award which intends to highlight lobbying activities around the EU institutions. 

8.  The complainant also challenged the justification given by the Editor for not publishing his 
other letters ("Made in Germany" and "Rapid, but inaccurate") on Intracomm. He argued that 
these letters did not contain any innuendo or accusations against colleagues. His quotations 
from the Spiegel  article had not, to his knowledge, been challenged by the German government,



3

and in "Rapid, but inaccurate" he was in fact citing from a Commission press release. There 
was therefore no basis for the Commission's assertion that the letters contained "innuendo or 
accusations against colleagues". 

9.  In relation to the matters raised in his letter entitled "Made in Germany", the complainant 
further asked the Commission to investigate to what extent the German government's 
assessment of top German officials undermined their impartiality. He also asked the 
Commission to bring an action against Germany for carrying out this evaluation process, which 
in his view undermined fundamental principles of the European civil service, and to ensure that 
all press releases are available on the RAPID database at all times. 

10.  On 27 May 2009, the Commission rejected the Article 90(2) complaint as inadmissible 
because none of the issues raised constituted an act that could be challenged by such a 
complaint. 

11.  On 17 September 2009, the complainant therefore turned to the Ombudsman as regards 
his complaint. 

The subject matter of the inquiry 

12.  The complainant submitted the following allegations and claims: 

Allegations: 

1. The Commission wrongly refused to publish three articles written by the complainant on 
Intracomm. It failed to give a proper reason for its rejection of the articles. 

2. The Commission wrongly refused to investigate whether top German Commission officials 
were compromised in their impartiality by the fact that Germany operated an evaluation system 
of top German officials in international institutions. 

3. The Commission wrongly refused to commence court proceedings against Germany for 
undermining fundamental principles of the European civil service by operating such an 
evaluation system. 

4. The Commission wrongly failed to ensure that all press releases are available on the RAPID 
database at all times. 

Claims: 

1. The Commission should publish the letters submitted by the complainant on Intracomm. 



4

2. The Commission should investigate whether top German Commission officials are 
compromised in their impartiality by the German evaluation system. 

3. The Commission should commence proceedings against Germany for undermining 
fundamental principles of the European civil service by operating such an evaluation system. 

4. The Commission should ensure that all press releases are available on the RAPID database 
at all times. 

The inquiry 

13.  On 16 October 2009, the Ombudsman opened an inquiry and asked the Commission for an
opinion on the complaint. 

14.  On 3 March 2010, the Commission sent its opinion. Having examined this opinion, the 
Ombudsman reached the conclusion that he needed further information to deal with this case. 
On 9 March 2010, he therefore asked the Commission to provide this information. 

15.  On 17 May 2010, the Commission sent its reply, which was forwarded to the complainant 
with an invitation to submit observations. The complainant's observations on this reply and the 
Commission's opinion were received on 25 May 2010. 

16.  On 15 December 2010, the Ombudsman asked the Commission for further information. The
Commission sent its reply on 8 February 2011 and the Ombudsman forwarded it to the 
complainant, with an invitation to submit observations. The complainant's observations were 
received on 24 February 2011. In these observations, the complainant essentially maintained 
his complaint and did not raise any new issues. 

The Ombudsman's analysis and conclusions 

A. Allegation that the Commission wrongly refused to 
publish three articles written by the complainant on 
Intracomm and failed to give a proper reason for its 
decision: and related claim 

Arguments presented to the Ombudsman 

17.  The complainant argued that the Commission could only reject letters if they breached the 
editorial policy. In the complainant's view, however, none of his letters breached the 
Commission's editorial policy, given that they consisted mainly of quotes from publicly available 
newspaper articles. In fact, the quotation from the press in his letter entitled "Made in Germany",



5

which the Commission had rejected because " reproduction of articles from the press accusing 
or using innuendo against colleagues is [to be]  avoided ", did not even contain any innuendo or 
accusation. The letter entitled "Rapid, but inaccurate" did not cite from the press but from a 
Commission press release. 

In any event, the complainant considered that freedom of speech was more important than the 
presumption of innocence, and noted that by not publishing his letters, the Commission was 
breaching the aforementioned right which was also reflected in Article 17a of the Staff 
Regulations. 

18.  In its opinion, the Commission referred to its decision on the complainant's Article 90(2) 
complaint, which rejected the complaint as inadmissible. It further reiterated the reasoning it had
set out in its letters of 25 February and 21 April 2009. 

19.  In its response to the Ombudsman's request for an opinion on the substance of the relevant
allegation and claim, the Commission noted that officials did not have a right to have their letters
published. The editorial policy, which was published on the site, was perfectly clear in this 
respect and members of staff could therefore be expected to understand the limits of what could
be published. In the present case, it would have been unacceptable for the Commission to 
publish any letter which could affect the presumption of innocence of a member of staff under 
investigation. The Commission underlined that this had been made very clear in its 
communication with the complainant. 

20.  Having analysed this reply, the Ombudsman asked the Commission to confirm that, by 
stating that it would have been unacceptable for it to allow the publication of a letter that would 
affect the presumption of innocence of a member of staff, it was referring to the third bullet point
of the document setting out its editorial policy (letters which are deemed likely to prejudice the 
interests of the institution). The Commission confirmed that this was the case and noted that the
second bullet point (letters which are deemed to be insulting or to be making accusations 
against named or easily identifiable persons) was also relevant. This was because the 
complainant's letters mentioned a "named or easily identifiable individual" who was subject to 
an ongoing investigation by the Investigation and Disciplinary Office of the Commission 
("IDOC"). The Commission, as guardian of the treaties, had to uphold at all times the 
presumption of innocence, a fundamental principle of the rule of law. 

21.  In relation to the letter entitled "@europa.de", the Ombudsman asked whether the 
Commission could now consider publishing it on the discussion forum, bearing in mind that the 
subject matter of the letter had been discussed in two publicly available judgments of the Civil 
Service Tribunal, and that the Commission official in question had admitted meeting the " 
Chinese businessmen " and providing them with information on ongoing anti-dumping 
procedures. The Commission replied that its obligation to protect the presumption of innocence 
remained relevant even though the case in question had been covered by the press. It added 
that it did not, in any event, intend to accept debates on its intranet about the behaviour, 
character or merits of individual members of staff. 



6

22.  As regards the letters entitled "Made in Germany" and "Rapid, but inaccurate", the 
Ombudsman noted that they related to the Spiegel article about a German rating system for top 
Commission officials, and to the availability of Commission press releases, respectively. He 
therefore asked the Commission to explain how publication of these letters could "affect the 
presumption of innocence of an individual member of staff" and how these letters could be 
considered to "accuse or use innuendo against colleagues". In its reply to the Ombudsman's 
request for further information, which concerned other points as well, the Commission did not 
address these questions. 

23.  In his observations, the complainant maintained his complaint and rejected the 
Commission's argument that officials had no right to have their letters published on the 
discussion forum. The editorial policy stated that "letters will be published in full unless" any of 
the exceptions apply. In that regard, the Commission had still not explained its view that his 
letters were insulting or libellous or made accusations against named or easily identifiable 
individuals. 

24.  In his letter entitled "@europa.de", he was merely citing from publicly available sources. 
"Made in Germany" did not even concern named individuals and did not even mention the 
Commission official whose presumption of innocence the Commission stated it had to protect. 
Instead, it related to the rating system operated by the German State. In fact, in both letters 
entitled "Rapid, but inaccurate" and "@europa.de", he cited a press release published by the 
Commission itself, the very press release which the Civil Service Tribunal did not consider to 
breach the presumption of innocence. This made it absurd for the Commission to refuse to 
publish this particular letter by reference to this principle. Further, his letters presented facts 
which remained relevant whether or not the official in question was found guilty, and they did 
not give " the preconceived idea that the accused has committed the offence charged " [4] . 

25.  The fact that a letter named an individual or made him or her easily identifiable was not 
sufficient for it not to be published. Rather, the editorial policy required the Commission to show 
that the letter contained insults or accusations against that individual. It would thus seem that 
the Commission was interpreting its editorial policy too widely. In fact, in its opinion, it 
announced a policy of systematic censorship when it stated that it did " not intend to accept 
debates on its Intranet about individual staff members, their merits, behaviour, character, etc. " 
It did not seem to care whether it was respecting its own editorial policy and thus breached the 
principle of freedom of expression. 

26.  In relation to the Commission's assertion that publishing the letter entitled "@europa.de" 
would prejudice its interests, the complainant argued that these interests had to be defined 
clearly. The Commission had, in this context, referred to the presumption of innocence of an 
official who " is the subject of an on-going investigation by the Investigation and Disciplinary 
Office of the Commission (IDOC) ". However, the European Anti-Fraud Office ('OLAF') had 
closed its investigation into the relevant official's behaviour described in the Sunday Times 
article on 29 January 2009. It had then opened another investigation into the allegations 
concerning DG Trade and, on 25 February 2010, informed the complainant that the opening of 
disciplinary proceedings by the Commission with regard to the official concerned would depend 



7

on "the outcome of our procedure and our recommendation" in relation to this procedure. On 22 
September 2010, OLAF informed the complainant that this investigation was now also closed 
and that its recommendation was that no follow-up action be taken. 

27.  The complainant submitted that, in any event, his letter entitled " @europa.de " did not 
breach the presumption of innocence. The Commission itself had cited the Sunday Times article
he was relying on to justify its decision to suspend the official in question. In its judgment on the 
matter, the Civil Service Tribunal had referred to the fact that this article was "very detailed and 
on numerous occasions reports, and in quotation marks, the applicant’s replies to the questions 
put to him by the reporters" [5]  and that the official in question had actually "admitted some of 
the facts reported in the article in The Sunday Times", in particular, having communicated 
information on anti-dumping procedures to the "Chinese businessmen". 

The Ombudsman's assessment 

28.  Before examining the Commission's position with regard to each of the letters the 
complainant submitted to it for publication on the discussion forum, the Ombudsman considers it
appropriate to make a number of preliminary remarks. 

29.  First, the Commission has argued that officials have no right to have letters published on 
the discussion forum. It should be noted, however, that the Commission has laid down an 
editorial policy in this context. According to this document, letters "will be published" unless one 
of three exceptions applies. In these circumstances, the Commission's decision not to publish 
the letters submitted by the complainant must be assessed against the rules the Commission 
has set itself in this regard; that is, the editorial policy, and the principles which it implements. 

30.  Second, the complainant did not challenge the rules laid down by the Commission in its 
editorial policy. Instead, he argues that these rules were interpreted and applied too broadly. 
The Ombudsman's analysis will therefore focus on the question of whether the decisions not to 
publish the letters submitted by the complainant can be justified by reference to the editorial 
policy, which the Commission has itself adopted and announced to its staff. 

31.  Third, and as the complainant has correctly pointed out, the editorial policy states that 
letters submitted for publication will be published on the discussion forum in full, unless one of 
the exceptions applies. Publication is therefore the rule and non-publication the exception. 

32.  Fourth, it is true that the Commission was not obliged to adopt such a general policy. 
Furthermore, it could alter that general policy, because, as the Commission rightly pointed out, 
freedom of speech does not mean an obligation for others to publish. However, the fact remains
that the Commission has adopted, and communicated to its staff, the general policy referred to 
above. This policy can only be understood as a decision to make Intracomm a forum in which 
officials can express their views freely, subject only to the announced exceptions. This reflects 
the freedom of expression, which is a fundamental right which is guaranteed by Article 10 of the
European Convention on Human Rights ('ECHR') and Article 11 of the Charter of Fundamental 



8

Rights of the EU ('the Charter'). It is also one of the rights of officials guaranteed by the Staff 
Regulations (Article 17a). According to Article 52(1) of the Charter, any limitation on the 
exercise of the rights and freedoms recognised by this Charter must be "provided for by law and
respect the essence of those rights and freedoms. Subject to the principle of proportionality, 
limitations may be made only if they are necessary and genuinely meet objectives of general 
interest recognised by the Union or the need to protect the rights and freedoms of others." In the
Ombudsman's view, it results from this that the Commission cannot, when applying the editorial 
policy, interpret the exceptions foreseen in it in an overly broad manner, thereby limiting the 
ability of a civil servant to express himself freely in the forum set up for this purpose. 

33.  Fifth, in its submission in the present case, the Commission stated that it did not intend to 
accept debates about the behaviour, character or merits of individual members of its staff on the
relevant discussion forum. The Ombudsman notes that the editorial policy laid down by the 
Commission does not include any such exception. In these circumstances, the Commission's 
decisions in the present case could only be justified if they are covered by one of the three 
exceptions that are set out in its editorial policy and the Commission cannot make ad hoc  
exceptions which go beyond those, since to do so would be to unduly limit freedom of 
expression. 

34.  Sixth, in his reply of 21 April 2009, the Editor explained that the Commission "was against 
reproduction of articles from the press accusing or using innuendo against colleagues". In this 
context, it should be pointed out that the second exception set out in the Commission's editorial 
policy refers to letters that are deemed to be "making accusations against named or easily 
identifiable individuals". It is thus clear that the accusation needs to be made by the letter itself 
and that the relevant exception would not apply in cases where a letter merely reports on an 
accusation made by someone else. However, it is also clear that it is a matter of interpretation 
whether this is the case or whether a letter, though purporting merely to report about an 
accusation made by someone else, in reality makes it clear that its author shares the view 
expressed by that third party and, thus, makes the said accusation his own. It should also be 
noted that publication of a letter merely reporting on accusations made by a third party can still 
be refused if the third exception applies. 

35.  Seventh, as regards this third exception, the Commission has referred to the need to 
protect the presumption of innocence in order to justify not publishing the complainant's letters. 
The Ombudsman notes that the ECtHR has made it clear that a balance needs to be struck 
between the freedom of expression and the need to protect the presumption of innocence: 

"Freedom of expression, guaranteed by Article 10 of the Convention, includes the freedom to 
receive and impart information. Article 6 para. 2 cannot therefore prevent the authorities from 
informing the public about criminal investigations in progress, but it requires that they do so with 
all the discretion and circumspection necessary if the presumption of innocence is to be 
respected." [6] 

36.  In the Ombudsman's view, it is thus clear that an institution would act incorrectly if it were to
publish statements that encroach upon the presumption of innocence. In these circumstances, 



9

the Ombudsman considers it plausible for an institution to take the view that statements made 
by members of its staff on a discussion forum run by its services would be likely to prejudice its 
interests. Still, it must be kept in mind that respect for the fundamental right of free expression 
requires that this exception, like all others, be interpreted carefully so as not to deprive the 
general rule, based on that principle, of all meaning. 

37.  Finally, regard should be had to the fact that a distinction needs to be made between the 
complainant's allegations and his claim, in so far as the relevant point in time is concerned. As 
regards the Commission's decisions to refuse to publish the complainant's letters, it is clear that 
the Ombudsman must examine whether these decisions were correct when they were taken. In 
other words, the Ombudsman's examination must be based on the facts that were or could have
been known to the Commission at that stage. The complainant's claim that his letters should be 
published, however, concerns an action that the Commission should, in the complainant's view, 
take now or in the future. In order to assess this claim, the Ombudsman must therefore also 
take into account any developments that may have occurred since the Commission adopted its 
decisions not to publish the said letters. 

38.  Having set out his analysis of these more general points, the Ombudsman will now examine
the Commission's decisions to reject the complainant's letters in relation to each of these letters.

(1) Letter entitled 
"@europa.de 

" 

39.  The Commission argued that the " @europa.de " letter could not be published because it 
made a number of comments regarding a named or easily identifiable colleague on a matter 
which was subject to investigation by IDOC. It submitted that it was obliged to protect the 
presumption of innocence and could not publish anything which would undermine this principle. 
In response to the Ombudsman's second request for further information, it explained that it was,
in this regard, referring to both the second and the third exceptions set out in the editorial policy.

40.  The complainant questioned whether this argument was based on a true account of the 
facts. He added that it was doubtful whether the Commission official to whom his articles were 
referring was subject to an ongoing IDOC investigation. In this context, it should be recalled 
that, when deciding whether the Commission's decision to refuse to publish the relevant letter 
was correct, the Ombudsman must have regard to the situation at the time when this decision 
was taken, that is to say, in February 2009. However, the complainant does not appear to 
dispute the Commission's claim that an inquiry was ongoing at that time. 

41.  The Commission's argument that the letter fell under both the second and the third 
exception listed in the editorial policy therefore remains to be examined. 

42.  First of all, however, it must be recalled that there are two versions of the " @europa.de " 



10

letter. In both versions, the complainant introduces the Sunday Times article by its title and 
subtitle and provides the link to it. He then goes on to cite from the Commission press release 
issued two days before the publication of the article. According to the text thus cited, the 
Commission had been approached with allegations that one of its officials had had contacts with
journalists posing as businessmen and the Commission had asked the newspaper to make the 
evidence available so that it could investigate the matter. The complainant's letter notes that 
OLAF was not sure whether it could in fact listen to the tapes which had been provided, given 
that it was not clear whether the recording had been legal. It then refers to a Spiegel  report 
describing a system, which rates top German Commission officials, operated by the German 
government. A link to this article, which mainly deals with the affair uncovered by the Sunday 
Times, is also provided. The complainant's letter proceeds to cite Article 11 of the Staff 
Regulations and calls upon the Commission to investigate the matter. It further reports that the 
official, who met the Sunday Times journalists posing as business representatives, attempted to
prevent an NGO from publishing his name in an awards ceremony publication, but that the 
Belgian court dealing with the question ruled that freedom of expression was more important in 
this case. It finally mentions that the official concerned is the vice-president of the association of
current and former référendaires  at the European Courts. 

43.  In addition, the original version of the complainant's letter contained some " conclusions " 
and comments by the complainant on the matter and on what he perceived to be the 
Commission's unwillingness to investigate it. Thus, after the introduction to the Sunday Times  
article, the complainant noted how long the official involved in the affair had occupied his post 
and presented his " first conclusion ", namely, that the Commission was wrong to allow him to 
remain in his sensitive position for as long as he did. After reporting that OLAF was analysing 
whether it had the right to listen to the tapes, he concluded that it was inclined not to use the 
evidence which the Commission had requested from the Sunday Times . Further, the 
complainant suggested that the fact that the official in question had a leading position in an 
association of former référendaires  would have an influence on the outcome of the case which 
the official had brought against the Commission's decision to suspend him. In the Ombudsman's
view, these " conclusions " create the impression that the behaviour of the official in question 
was such that he should not have been allowed to occupy the sensitive post he had held, and 
clearly not for such a long period of time. Against this background, the remainder of the text, 
although merely reporting what had been published elsewhere, is likely to be understood by 
readers as criticising the Commission official in question. 

44.  In light of the above, the Ombudsman considers that the Commission was entitled to 
conclude that the original version of the relevant letter contained accusations against the official 
in question. It further follows that, in relation to the third exception, the Commission's 
understanding of this version of the letter as undermining the protection of the presumption of 
innocence of the official under investigation, also appears reasonable. In the Ombudsman's 
view, the Commission's decision not to publish this version of the " @europa.de " letter on the 
relevant discussion forum was thus justified. 

45.  On the other hand, the revised version of the complainant's letter, from which the 
complainant's abovementioned conclusions and comments have been removed, consequently 



11

consists mainly of quotes from press articles and the Commission press release on the matter. 
It concludes by emphasising that all the facts it mentions stem from publicly available sources 
and were not intended to prejudge whether the Commission official was "guilty or innocent". It 
results from a reading of this text, which is summarised in paragraph 43 above, that the 
complainant reports the affair and, in the course of doing so, cites the titles and subtitles of the 
relevant articles and the reason for which the official was nominated for the "Worst Conflict of 
Interest Award"; namely, according to the organisers of this award, "for revealing inside 
information on trade tariffs to "lobbyists" who were in fact journalists working under cover". 
However, while the complainant refers to and repeats such statements and the relevant articles 
which could be considered as making accusations against the official, it does not result from the
text that he shares the views he reports on or makes any such accusations his own. 

46.  It therefore cannot be considered as an established fact that the complainant, in the 
second, edited version of his letter, is making accusations against the official in question. 

47.  As regards the third exception, it is true that, as stated above, the letter reported on the 
Sunday Times affair at a time when the investigations in this regard had not yet been finalised. 
However, that in itself cannot be considered sufficient for the letter to be considered as 
undermining the presumption of innocence. In fact, the Ombudsman considers that to prohibit 
all reporting on a matter under investigation until the investigation has come to a conclusion 
would excessively curtail freedom of speech. It should be noted that, as far as the reporting of 
the facts of the affair is concerned, the complainant cites the Commission's own press release, 
which uses careful wording, stating that the newspaper was "alleging" that a transfer of money 
was "supposedly" offered in exchange for advice and information. In addition, it cannot be 
inferred from the remainder of the text that the complainant thinks, and is aiming at making his 
readers think, that the official in question is in fact guilty. There are thus no indications that the 
text would breach the interest protected by the third exception. 

48.  It results from the above that the allegation that the Commission wrongly refused to publish 
this letter and failed to reason its decision cannot be upheld in relation to the first version of the 
complainant's letter, but must be considered founded in relation to the second version. 

49.  As regards the complainant's claim that his letter should be published, this claim must, as 
stated above, be assessed by taking account of any developments that may have occurred 
since the date of the Commission's decision in 2009, whereby it refused to publish the said 
letter. In this regard, it should be noted that, in the meantime, the matter to which this letter 
refers has been brought before the European courts in two instances. In the first of these cases,
the Civil Service Tribunal was called upon to assess the Commission's decision to suspend the 
official in question. In its judgment of 30 November 2009, it noted that the official had admitted, 
in a hearing before the Commission, to having been invited to and attended dinners with the " 
Chinese businessmen " in restaurants on a number of occasions, without informing his superiors.
He had also admitted that he had "communicated to those reporters, in the course of the 
dinners to which he had been invited or during telephone conversations, certain information, in 
particular the names of two Chinese companies involved in the manufacture of candles which, 
following an anti-dumping procedure then in progress, were likely to obtain MET status." [7]  In 



12

view of these circumstances, it cannot therefore be excluded that a fresh assessment of the 
matter might now lead the Commission to the conclusion that even the initial version of the " 
@europa.de " letter could be published on the relevant discussion forum at present. 

50.  The Ombudsman considers, however, that there is no need for him to pursue this issue in 
the present case. The complainant has always phrased his claim as being for the publication of 
his " @europa.de " letter, " at least in the second, edited version ". The Ombudsman therefore 
considers that it is legitimate for him to focus on this second version of the relevant letter. 
However, it results from the analysis set out above that the second version of this letter did not 
breach the editorial policy and that it thus ought to be published. 

51.  According to Article 3(5) of his Statute, the Ombudsman shall, "as far as possible", seek a 
friendly solution to eliminate the maladministration and satisfy the complaint. However, as 
shown above, in the present case the Ombudsman has decided to uphold the complaint. It 
further appears from the above that the Commission rejected the Ombudsman suggestions for a
conciliatory approach and decidedly maintained its view. A friendly solution is thus not possible 
and the Ombudsman will therefore make a corresponding draft recommendation below. 

(2) Letter entitled " 
Made in Germany 

" 

52.  The Editor had argued that this letter could not be published because the Commission was 
"against reproduction of articles from the press accusing or using innuendo against colleagues".
In reply to the Ombudsman's question, the Commission explained that its decision not to publish
the letters was based on both the second and the third exceptions set out in the editorial policy. 
However, in response to the Ombudsman's question as to how the publication of this letter 
could prejudice the Commission's interest by affecting the presumption of innocence or by 
accusing or using innuendo against colleagues, the Commission did not provide any specific 
arguments, apart from stating that it did not intend to allow debates about the merits and 
behaviour of individual members of its staff on the intranet. 

53.  In determining whether the said letter could fall under the second exception, it should be 
noted that the letter does not relate to any individual official in particular, but instead merely 
reports on the assertion set out in the Spiegel  report, according to which the German 
government had set up a group of officials which was given the task to rate high-ranking 
German officials in international organisations. It is true that, when introducing this subject, the 
complainant's letter cites and translates the title of the Spiegel report in which this issue is 
mentioned ("German Top Official in Brussels under Corruption Suspicion") and provides a link 
to this article. This article details the events surrounding the Sunday Times article. However, it 
does not present the accusations as facts (apart from the fact that meetings took place in 
restaurants in Brussels), but reports on allegations such as the one that information was passed
on or that the official accepted a promise of remuneration for this information as such, making it 



13

clear that these are allegations and not facts. In any event, the mere fact that the complainant's 
letter cites the title of this article does not mean that this letter contains any accusations against 
the Commission official whose behaviour gave rise to the Spiegel  article. 

54.  The complainant's letter refers to two further " easily identifiable individuals ", namely, the 
president of the Commission and the director of OLAF. However, the letter merely suggests 
that, in the complainant's view, these two persons would be likely to suffer negative 
consequences if an investigation of the evaluation system allegedly set up by the German 
government were carried out. The Ombudsman considers that this statement can hardly be 
interpreted as an accusation or innuendo against these two persons. 

55.  Finally, it is conceivable that the letter could be interpreted as meaning that, as a 
consequence of the evaluation system allegedly set up by the German government, certain 
high-ranking German officials at the Commission might be induced to breach their duty of loyalty
to the EU. However, even if one were to interpret this as an accusation, the fact remains that 
the relevant officials are neither named nor easily identifiable. The Ombudsman therefore does 
not consider that the refusal to publish this letter could be based on the second exception in the 
editorial policy. 

56.  It thus remains to be examined whether the third exception may justify the Commission's 
decision not to publish the letter. However, and for the reasons already set out in the context of 
his assessment of the second version of the " @europa.de " letter, the Ombudsman does not 
consider that a letter that merely reports on certain allegations against a given official made in 
other publications, without creating the impression that the author of the letter considers these 
allegations to be well-founded, can be considered as capable of undermining the presumption 
of innocence. In this context, it should also be noted that the Ombudsman asked the 
Commission to specify in what way the publication of this letter could prejudice the interests of 
the Commission by undermining the presumption of innocence in relation to the official 
concerned. As already mentioned above, the Commission failed to comment on this issue in its 
reply. It must therefore be concluded that the third exception cannot be invoked as a reason for 
refusing to publish this letter. 

57.  In light of the above, the Ombudsman finds that the Commission wrongly rejected this letter
for publication on the relevant discussion forum. This constitutes another instance of 
maladministration. He therefore makes a corresponding draft recommendation below. 

(3) Letter entitled " 
Rapid, but inaccurate 

" 

58.  In the " Rapid, but inaccurate " letter, the complainant reported that, while all Commission 
press releases should be available on the RAPID database at all times, a number of them could
not be found there. The Commission had thus, according to the complainant, either made a 



14

mistake or was deliberately hiding inconvenient press releases. The complainant illustrated his 
point by referring to two examples. The first was the press release already referred to above 
and published by the Commission after it had been approached by the Sunday Times. The 
other example concerned a ban on Chinese dairy products. The complainant concluded that the
Commission had learnt from George Orwell's Nineteen Eighty-Four, citing a paragraph about 
"manufacturing the past". 

59.  The Editor argued that this letter could not be published because the Commission was 
"against reproduction of articles from the press accusing or using innuendo against colleagues".
In its opinion, the Commission elaborated that its decision not to publish the letters was based 
on both the second and third exceptions set out in the editorial policy. However, when the 
Ombudsman asked it to explain how the decision not to publish this letter could be justified by 
using these two exceptions, the Commission did not provide any specific arguments. 

60.  As regards the second exception, it is true that the letter mentions an easily identifiable 
individual, namely, the official whom the Sunday Times article concerned, who is identified by 
his position within the Commission. It is also true that the letter quotes the title and sub-heading 
of the relevant Sunday Times article. However, there is nothing to suggest that readers would 
form the impression that the complainant wished to make the accusations raised in that article 
his own. The more general criticism of the Commission raised in the letter is not directed at any 
named or identifiable individual. The second exception set out in the editorial policy could 
therefore not be used by the Commission as a justification for not publishing the letter. 

61.  In relation to the third exception, the Ombudsman agrees with the complainant that it would 
be absurd to consider that the publication on the relevant discussion forum of quotes from a 
press release published by the Commission itself, which does not distort the message of that 
press release, could be considered as capable of undermining the protection of the presumption
of innocence. It should be recalled in this context that, as already mentioned above, and even 
though the Ombudsman had asked the Commission for further explanations on this issue, the 
latter did not provide a reply in this regard. 

62.  The Ombudsman acknowledges that the letter criticises the Commission in a very harsh 
manner, alleging that it was " manufacturing the past " and suggesting that it was behaving like 
the kind of totalitarian regime depicted in George Orwell's Nineteen Eighty-Four . 

63.  However, the Ombudsman further recalls that it follows from the Commission's own 
editorial policy that decisions not to publish letters should be the exception. In the present case, 
the Commission has not referred to the abovementioned criticism levelled at itself in order to 
justify its decision not to publish the relevant letter. Nor has it established that this criticism 
would entitle it to invoke one of the three exceptions laid down in its editorial policy. 

64.  In light of the above, the Ombudsman finds that the Commission has not established that it 
was entitled to refuse to publish this letter. This constitutes a further instance of 
maladministration. The Ombudsman therefore makes a corresponding draft recommendation 
below. 



15

B. Allegation that the Commission wrongly refused to 
investigate whether top German Commission officials were 
compromised in their impartiality by the alleged German 
evaluation system and related claim 

Arguments presented to the Ombudsman 

65.  The complainant argued that the reason why the Commission did not want to publish his 
letter entitled "Made in Germany" on its intranet was that it was trying unduly to protect 
high-ranking German officials. The Spiegel article to which he referred in this letter described a 
rating system by which the German government evaluated the performance of high-ranking 
officials in international organisations, using criteria which had not been made public. This 
clearly undermined the independence and loyalty of the European civil service, in breach of 
Article 11 of the Staff Regulations. Germany had not disputed the information contained in this 
article. The complainant had therefore asked the Commission to investigate its top German 
officials to determine to what extent this system undermined their independence. 

66.  In its opinion, the Commission did not comment on this issue, save to refer to the reasons 
for which the complainant's Article 90(2) request on the matter had been rejected. The 
Ombudsman therefore asked it to comment on the substance of the complaint. 

67.  In its reply to this first request, the Commission elaborated on the fact that, even if the 
matter could have been investigated independently of this inadmissible individual complaint, the
fact remained that there were no grounds for doing so. The complainant had referred to certain 
articles which had appeared in the German press in relation to allegations made against his 
former supervisor. The Commission had taken appropriate measures in relation to these 
allegations. However, the articles to which the complainant had referred did not contain any 
evidence in relation to the existence or relevance of the alleged rating system. The complainant 
did not provide such evidence either. The Commission was therefore not in a position to take a 
view on this question, and still less to take action. 

68.  Having analysed this reply, the Ombudsman noted that the Spiegel article had given a fairly
detailed account of the alleged German rating system for senior officials in international 
organisations; so much so that it was unclear what further evidence the complainant could have
submitted in this regard. He also noted that he considered the possible impact of such a system
on the EU administration to merit investigation. He therefore asked the Commission: (i) whether 
it had contacted Germany in order to obtain more information; and (ii) to inform him of the 
position it would take if such a rating system were to exist. 

69.  In its reply, the Commission stated that it did not consider that the alleged German rating 
system for officials could have a possible impact on the functioning of the EU. It emphasised 
that it appointed its senior officials itself and followed a transparent selection procedure, which 



16

assessed the candidates' merits. It therefore did not intend to contact national authorities on 
these issues. 

70.  In his observations, the complainant maintained his allegation and claim, noting that it 
would be difficult not to consider the evaluation system as an indicator of a "network of 
trafficking of influence" and criticised the Commission's failure to investigate the matter. It was 
unlikely that the German government was rating top officials highly for acting in the Union 
interest; rather, the highest ratings were, in all probability, given to those officials who acted in 
the German interest. In this context, the Commission's response that it was appointing its 
officials itself was irrelevant. 

71.  The complainant also noted that it was illogical for the Commission to investigate the 
actions of a high-ranking official on the basis of a newspaper article, but to refuse to do so in 
relation to the matter he had raised and which had been reported by an equally credible 
newspaper. In this context, the complainant objected to the Commission's reference to an 
"alleged rating system", noting that the matter had been reported on a factual basis and that the 
contents of the article had not been challenged by the German government. The Commission's 
continued inaction was a threat to the rule of law and showed that it was not truly independent. 

The Ombudsman's assessment 

72.  As already indicated in his second request for further information, the Ombudsman 
considers that the Spiegel article indicates that the German government may be operating a 
rating system for high-ranking officials in the EU and other international organisations, with a 
view to proposing them for appointment to high-profile international posts. In the Ombudsman's 
view, it would be perfectly understandable if a Member State decided to keep an eye on its 
nationals who hold high-ranking posts in international organisations and to assess their merits, 
so as to have a database of potential candidates it could use when considering how to fill 
certain positions involving high responsibilities. However, such a national rating system could 
have repercussions on the functioning of the institutions, bodies, offices and agencies of the 
EU. This is because, as the complainant has pointed out, the prospect of attaining high-profile 
jobs might influence the behaviour of the EU officials who are covered by such a rating system. 

73.  It is of course perfectly possible that the rating system does not, as the complainant fears, 
rate officials highly for acting in the national interest, but evaluates their leadership or diplomatic 
skills and how well they perform their task as officials in their institution. Further, the possible 
impact of any such rating system on officials working for the EU will be likely to depend on 
whether and in what detail these officials know about the rating they receive. In the absence of 
further information, it is thus impossible to ascertain whether the rating system allegedly 
operated by the German government could have any negative consequences for the EU. The 
Ombudsman accepts that there is, at present, no evidence to prove that such a system exists. 
However, a reputable national news magazine has reported that a Member State operates such
a system which could have a negative impact on the loyalty of Commission staff to the EU. The 
Ombudsman agrees that the Commission clearly has a discretion in deciding whether to take 



17

action when it believes that there is, or could be, an infringement of EU law. However, this 
discretion can usefully only be exercised after the Commission has examined the matter and 
established the facts. In the Ombudsman's view, the information provided by the complainant 
should thus have led the Commission to investigate the matter. 

74.  The Commission has referred to the fact that it appoints its officials itself and that it does so
following a procedure which assesses their merits. However, the possible danger of national 
rating systems such as the one reported in the Spiegel  article lies in its potential effect on 
officials after they are appointed. The Commission's argument thus does not show that no 
inquiry is needed into the matter raised by the complainant. 

75.  The Ombudsman therefore finds that the Commission has not adequately addressed this 
allegation and claim. He still considers that national rating systems merit investigation and 
therefore finds that the Commission's refusal even to investigate the matter is an instance of 
maladministration. He thus makes a corresponding draft recommendation below. 

C. Allegation that the Commission wrongly failed to 
commence proceedings against Germany in relation to the 
rating system for high-ranking officials and related claim 

Arguments presented to the Ombudsman 

76.  The complainant considered that, by operating a rating system of top officials as described 
above, Germany was undermining fundamental principles of the European civil service, in 
particular the impartiality of European civil servants, their independence and loyalty to the EU. 
The Commission had an obligation to ensure that these principles and the measures it had 
taken to implement them were applied. It should therefore "bring an action before the 
appropriate court" against Germany which was breaching the Staff Regulations. 

77.  As stated above (see section B), the Commission did not comment on this issue in its 
opinion. When asked to address this issue by the Ombudsman, it stated that it did not intend to 
contact national authorities on such issues because it appointed its senior officials itself and 
because it did not consider that an alleged rating system for officials could have an impact on 
the functioning of the EU. 

78.  In his observations, the complainant maintained his allegation and claim. 

The Ombudsman's assessment 

79.  It is settled case law that the Commission has considerable discretion in deciding whether 
and in what way to pursue allegations that a Member State has breached the Treaties. While 
the Ombudsman does consider, as indicated above, that the rating system allegedly operated 



18

by Germany merits an investigation, he does not consider that the fact that the Commission has
not brought Germany before a court in this regard constitutes maladministration. As already 
mentioned above, it is perfectly possible that an investigation would lead the Commission to the 
conclusion that any such rating system did not have a negative effect on the EU's civil service. 
In any event, any legal action would have to be preceded by the step discussed in section B 
above, namely, an investigation of the relevant rating system. 

D. Allegation that the Commission wrongly failed to ensure 
that all press releases are available on the RAPID database
at all times and related claim 

Arguments presented to the Ombudsman 

80.  The complainant submitted that not all the Commission's press releases were available on 
the RAPID database. In his letter entitled " Rapid, but inaccurate ", he referred in particular to 
two Commission press releases from September 2008, which could not be found through the 
search function on the RAPID website. [8]  In the first of these, the Commission stated that it 
had been approached by a British newspaper which stated that it had tapes of meetings 
between a Commission official and journalists posing as businessmen. The second concerned a
ban on imports of Chinese dairy products. 

81.  In its opinion, the Commission did not comment on this issue. It merely referred to the 
reasons for which the complaint that the complainant had submitted to it on the matter pursuant 
to Article 90(2) of the Staff Regulations, had been rejected. The Ombudsman therefore asked it 
to comment on the substance of the complaint. 

82.  In its reply, the Commission " took note " of the complainant's criticism and explained that 
RAPID was an interinstitutional database of press releases which contained all Commission 
press releases since 1985, as well as press releases of other European institutions. The 
Spokesperson's service was responsible for the Commission press releases published on 
RAPID. The Commission added that it did not consider that the issue concerned the 
complainant individually or personally and that, in particular, it did not change his legal position. 

83.  Having analysed this reply, the Ombudsman noted that the complainant had referred to two
press releases, which could not be found on the RAPID database, and had provided a copy of 
one of those press releases. The Ombudsman therefore asked the Commission to: (i) explain 
why the press releases were not available on the RAPID database or, alternatively, provide a 
link to where they could be found; and (ii) explain the measures it had taken to ensure that all 
press releases were available in full on the database. 

84.  In its reply to this second request for information, the Commission repeated that all 
Commission press releases since 1985 were available on RAPID. However, it admitted that the 
press release mentioned by the complainant could not be found on RAPID. It explained that 



19

press releases issued through e-mail, referred to as 'espresso', were not automatically included 
on the RAPID database. It went on to add that the Commission's Spokespersons Service had 
begun to insert all 'espresso' press releases into the RAPID database in a systematic manner. 
This included the press release mentioned by the complainant. 

85.  In his observations, the complainant maintained his allegation and claim and criticised the 
fact that it had taken the Commission almost two years to admit that not all press releases could
be found on the RAPID database. He wondered how long it would take them to make all press 
releases available. 

The Ombudsman's assessment 

86.  The " about " section of the RAPID website [9]  states that the database contains " all the 
Press Releases of the Commission since 1985 ". It was only in reply to the Ombudsman's second 
request for information that the Commission acknowledged that not all press releases were in 
fact available on the RAPID database. The Commission added that it was working on inserting 
all press releases and that the press release referred to by the complainant was now available. 

87.  A search of the database has confirmed that the Commission press release of 5 September
2008 relating to the approaches by the Sunday Times is now available on the RAPID database. 
However, the complainant also referred to another press release he could not find. This second 
press release, which is mentioned in his letter entitled "Rapid, but inaccurate", concerns 
measures taken in relation to Chinese melamine-contaminated milk. [10]  On 11 November 
2011, this press release was not available on the RAPID database. 

88.  It is thus clear that the Commission, even though it began inserting all press releases into 
the RAPID database before February 2011, has not yet completed this task. The Ombudsman 
is unaware of how many press releases may have to be added to the said database to make it 
complete. He notes, however, that the Commission has not claimed that the work involved is 
such that it could not be completed by now. In any event, the Ombudsman fails to understand 
why the second press release referred to by the complainant is still not available on the RAPID 
database, more than two and a half years after the complainant drew the Commission's 
attention to the fact that it was missing from that database. 

89.  In light of the above, the Ombudsman finds that the Commission has, in spite of its 
declared intention, hitherto failed to ensure that all its press releases are available on the 
RAPID database. It follows that there exists a gap between the statement that all press releases
since 1985 are available and the reality. This is an instance of maladministration. The 
Ombudsman therefore makes a corresponding draft recommendation below. 

B. The draft recommendation 

On the basis of his inquiries into this complaint, the Ombudsman makes the following draft 



20

recommendation to the Commission: 

(a) The Commission should publish: 

(i) the second version of the complainant's letter entitled " @europa.de "; 

(ii) the complainant's letter entitled " Made in Germany "; 

(iii) the complainant's letter entitled " Rapid, but inaccurate " 

on the discussion forum on Intracomm, the Commission's Intranet. 

(b)The Commission should investigate the potential impact which the rating system of 
high-ranking German Commission officials allegedly operated by the German 
government may have on the performance of their duties, in particular their 
independence, impartiality and loyalty to the EU. 

(c) The Commission should ensure that all its press releases are available on the RAPID 
website. 

The Commission and the complainant will be informed of this draft recommendation. In 
accordance with Article 3(6) of the Statute of the European Ombudsman, the Commission shall 
send a detailed opinion by 31 March 2012. The detailed opinion could consist of the acceptance
of the draft recommendation and a description of how it has been implemented. 

P. Nikiforos Diamandouros 

Done in Strasbourg on 6 December 2011 

[1]  Decision of the European Parliament of 9 March 1994 on the regulations and general 
conditions governing the performance of the Ombudsman's duties (94/262/ECSC, EC, 
Euratom), OJ 1994 L 113, p. 15. 

[2] http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece [Link]

[3] http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html [Link]

[4]  Translation of the original French version by the European Ombudsman's Office. 

[5]  Case F-80/08, Wenig v Commission , judgment of 30 November 2009, paragraph 68. 

[6]  Case Allenet de Ribemont v. France, judgment of 10 February 1995 (A series nr 308, 
paragraph 38). 

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html


21

[7]  Case 80/08, cited above, paragraphs 11 and 69. 

[8] http://europa.eu/rapid/searchAction.do [Link]

[9] http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about [Link]

[10]  This press release used to be available on the website of then Commissioner for Health, 
Androulla Vassiliou. While the title of the press release and the link to the pdf document still 
exist at http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm [Link], the 
link leads back to the index page for the Barroso I Commission, which, according to a label on 
the top of that page, was archived on 16 February 2010. 

http://europa.eu/rapid/searchAction.do
http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about
http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm

