
1

Tato stránka byla přeložena pomocí strojového překladu [Odkaz].  Strojové překlady mohou 
obsahovat chyby, které mohou snižovat jejich srozumitelnost a přesnost. Veřejný ochránce práv 
nenese žádnou odpovědnost za případné nesrovnalosti. Pokud chcete mít nejspolehlivější 
informace a právní jistotu, podívejte se na původní znění v angličtina (odkaz viz výše).  Více 
informací naleznete v naší politice týkající se jazyků a překladů [Odkaz]. 

Afgørelse i sag 2365/2009/(MAM)KM - Odmítnutí 
zveřejnit dopisy na interním diskusním fóru Komise a 
nevyšetření údajného vnitrostátního systému 
hodnocení pro vrcholné úředníky Komise 

Rozhodnutí 
Případ 2365/2009/(MAM)KM  - Otevřeno dne 16/10/2009  - Doporučení týkající se 
06/12/2011  - Rozhodnutí ze dne 17/12/2012 

Stěžovatel, bývalý úředník Evropské komise, zaslal tři dopisy ke zveřejnění na diskusním fóru v 
rámci sítě Intracomm, intranetu Komise. První z dopisů byla sbírka citací z tiskových článků, 
které uváděly, že úředník Komise se setkal s novináři, kteří se vydávali za zástupce čínských 
podniků, a poskytl jim důvěrné informace. Druhý dopis se týkal jiného článku v tisku, který byl 
napsán v souvislosti s touto záležitostí a uváděl, že německá vláda má systém pro hodnocení 
vysoce postavených německých úředníků Komise. Třetí dopis kritizoval skutečnost, že ne 
všechny tiskové zprávy Komise byly k dispozici v její databázi RAPID. Stěžovatel také žádal 
Komisi, aby prošetřila německý systém hodnocení a zajistila, aby byly všechny tiskové zprávy 
zpřístupněny on-line v databázi RAPID. 

Komise žádosti odmítla. Argumentovala tím, že dopisy nemůže zveřejnit na svém interním fóru, 
protože obsahují obvinění, jež by narušila ochranu presumpce neviny. Stěžovatel se proto 
obrátil na evropského veřejného ochránce práv, který zahájil šetření. 

Ve svém stanovisku Komise trvala na názoru, že dopisy nemůže zveřejnit. Dále argumentovala,
že vzhledem k tomu, že všechny své úředníky jmenuje sama, neexistují důvody, aby šetřila 
„údajný německý systém hodnocení“.  Rovněž vysvětlila, že tiskové zprávy, které stěžovatel 
zmiňoval, nebyly do databáze RAPID zařazeny automaticky, ale zavázala se, že jejich zařazení 
bude provedeno manuálně. Ve svých připomínkách stěžovatel na své stížnosti trval. 

Veřejný ochránce práv upozornil, že redakční politika Komise uvádí, že dopisy budou 
zveřejňovány na intranetu Komise v plném znění, kromě případů, kdy obsahují pomluvy, uvádějí
obvinění nebo by pravděpodobně mohly jinak poškodit zájmy Komise. Protože se nezdálo, že 

https://www.ombudsman.europa.eu/etranslation
https://www.ombudsman.europa.eu/languagepolicy


2

by stěžovatel, i pokud odkazoval na články v tisku a vlastní tiskové zprávy Komise na dané 
téma a citoval z nich, zamýšlel nebo chtěl, aby se jeho čtenáři domnívali, že dotčená osoba byla
skutečně vinna, a sám neuváděl obvinění obsažená v některých článcích v tisku, dospěl veřejný
ochránce práv k závěru, že Komise neprokázala, že dopisy porušovaly její redakční politiku. 
Kromě toho měl veřejný ochránce práv za to, že vnitrostátní systém hodnocení si zasluhuje 
prošetření vzhledem k tomu, že může narušovat loajalitu zaměstnanců Komise. V neposlední 
řadě shledal, že ne všechny tiskové zprávy byly skutečně k dispozici v databázi RAPID. Proto 
doporučil, aby Komise dotčené dopisy zveřejnila, aby prošetřila „systém hodnocení“ , který 
údajně zavedla německá vláda, a aby zajistila, že všechny její tiskové zprávy budou k dispozici 
on-line. 

Ve své odpovědi Komise trvala na svém názoru, že musí chránit presumpci neviny a že nemůže
první dopis zveřejnit. Oznámila však, že v rámci kompromisního řešení zveřejní druhý a třetí 
dopis a vymaže v nich všechny odkazy na danou záležitost a dotčeného úředníka. Kromě toho 
potvrdila, že tiskové zprávy, které stěžovatel uváděl, jsou nyní k dispozici on-line a že 
„zintenzivňuje svou snahu“ zajistit, aby byly všechny budoucí tiskové zprávy zpřístupňovány. 

Veřejný ochránce práv dospěl k závěru, že Komise nedodržela jeho návrh doporučení ve věci 
zveřejnění všech dopisů v plném znění a prošetření údajného systému hodnocení německých 
vysoce postavených úředníků. Proto učinil dvě kritické poznámky. Ve věci dostupnosti všech 
tiskových zpráv on-line byl veřejný ochránce práv potěšen tím, že Komise v tomto ohledu 
zintenzivnila své úsilí. Měl tudíž za to, že neexistují žádné důvody pro další šetření v této věci, a
případ uzavřel. 

Skutečnosti, které vedly k žalobnímu důvodu 

1.  Stěžovatel je bývalým úředníkem Evropské komise. Dne 2. února 2009, kdy ještě pracoval v 
Komisi, zaslal dopis s názvem „@europa.de“ ke zveřejnění na diskusním fóru o intracommu, 
intranetu Komise. Dopis se týkal článku Sunday Times, podle něhož se vysoce postavený 
úředník Komise setkal s novináři, kteří vystupovali jako zástupci čínského podniku, a poskytl jim
informace o probíhajících antidumpingových řízeních [1] . Dopis, který obsahoval připomínky 
stěžovatele, nebyl zveřejněn. Stěžovateli nebylo poskytnuto žádné vysvětlení. Dne 4. února 
2009 předložil stěžovatel revidované znění dopisu, které v této fázi obsahovalo pouze citace z 
několika novinových článků. Dopis opět nebyl zveřejněn a stěžovatel neobdržel žádné 
vysvětlení. 

2.  Dne 9. února 2009 zaslal stěžovatel dopis odpovědnému za příslušné diskusní fórum (dále 
jen „redaktor“), v němž jej požádal o zveřejnění svého dopisu alespoň ve vydání ze dne 4. 
února 2009 nebo o vysvětlení, proč dopis nebyl zveřejněn. Dne 25. února 2009 obdržel 
odpověď, v níž vedoucí oddělení pro komunikaci a správu informací v tehdejším generálním 
ředitelství pro administrativu vysvětlil, že redakční politika pro zveřejňování dopisů na 
příslušném diskusním fóru o Intracommu byla následující: 



3

„Dopisy budou zveřejněny v plném rozsahu na intranetových stránkách, pokud je vedoucí 
oddělení pro vnitřní komunikaci nebo šéfredaktorka Komise en Direct nepovažují za: 
- libellózní nebo potenciálně libellózní; 
- urážet nebo činit obvinění proti jmenovaným nebo snadno identifikovatelným osobám; 
- jinak je pravděpodobné, že poškodí zájmy orgánu nebo poruší obecně platné standardy 
slušnosti.“ 

3.  Vedoucí oddělení rovněž uvedl, že dopis stěžovatele vznesl řadu připomínek k 
jmenovanému kolegovi „ve věci, která je v současné době předmětem probíhajícího interního 
vyšetřování úřadu OLAF“. Komise byla povinna chránit tohoto úředníka před veřejnou 
rozpravou na intranetu z důvodu presumpce neviny. Dodal, že "jeho nemá nic společného s 
cenzurou, jak byste měli vědět. Svoboda projevu neznamená povinnost ostatních zveřejňovat.“ 

4.  Ve dnech 10. a 23. března 2009 zaslal stěžovatel další dopis nazvaný „Made in Germany“. V
tomto dopise zdůraznil článek zveřejněný německým zpravodajským časopisem Spiegel, podle 
něhož německá vláda provozuje systém, který hodnotí nejvyšší představitele německé 
národnosti v mezinárodních organizacích, včetně EU, aby zjistil, zda jsou způsobilí pro vyšší 
úkoly na mezinárodní scéně [2] . Ani tento dopis nebyl zveřejněn a opět nebylo poskytnuto 
žádné vysvětlení. 

5.  Dne 2. dubna 2009 zaslal stěžovatel další dopis nadepsaný „Rychlý, ale nepřesný“, v němž 
tvrdil, že Komise skrývá některé nepohodlné tiskové zprávy, a uvedl, že v databázi Komise pro 
tiskové zprávy (dále jen „databáze RAPID“) nelze nalézt řadu tiskových zpráv, včetně jedné 
související s článkem Sunday Times. Tento dopis nebyl opět zveřejněn a stěžovatel neobdržel 
žádné informace o důvodech tohoto zamítnutí. 

6.  Dne 14. dubna 2009 proto stěžovatel napsal redaktorovi žádost o vysvětlení. Redaktor dne 
21. dubna 2009 odpověděl, že Komise obecně „proti reprodukci článků z tisku obviňuje nebo 
používá narážky proti kolegům“. Jak ukázala pravidla a doporučení na webu, mělo být příslušné
diskusní fórum místem pro pozitivní interakci mezi kolegy a ne místem pro obvinění. 

7.  Dne 27. dubna 2009 podal stěžovatel stížnost na základě čl. 90 odst. 2 služebního řádu 
úředníků Unie a požadoval zrušení rozhodnutí o neuveřejnění výše uvedených dopisů. Ve 
vztahu ke svému prvnímu dopisu („@europa.de“) tvrdil, že i když Komise může dopisy 
odmítnout pouze v případě, že by porušily redakční politiku, nevysvětlila, jak by jeho dopis mohl 
spadat do této kategorie. Stěžovatel uvedl, že jeho dopis nebyl urážlivý a neučinil žádná 
obvinění, ale shromáždil řadu citací z veřejně dostupných zdrojů. V každém případě redakční 
politika musela respektovat skutečnost, že svoboda projevu je hodnotou, kterou potvrzuje 
služební řád. V tomto ohledu poukázal na skutečnost, že belgický soud zamítl žádost úředníka 
Komise uvedenou v jeho dopisech, aby zabránila nevládní organizaci uvést jeho jméno v rámci 
ocenění, které má za cíl zdůraznit lobbistické činnosti v rámci unijních orgánů. 

8.  Stěžovatel rovněž zpochybnil odůvodnění redaktora pro nezveřejňování svých dalších 
dopisů („Made in Germany“ a „Rapid, ale nepřesné“) na Intracomm. Tvrdil, že tyto dopisy 
neobsahují žádné narážky nebo obvinění proti kolegům. Jeho citace z článku Spiegel  nebyly, 



4

pokud je mu známo, zpochybněny německou vládou, a v „rychlé, ale nepřesné“ ve skutečnosti 
citoval z tiskové zprávy Komise. Tvrzení Komise, že dopisy obsahovaly „narážky nebo obvinění 
proti kolegům“. 

9.  Pokud jde o záležitosti uvedené ve svém dopise nazvaném „Made in Germany“, stěžovatel 
dále požádal Komisi, aby prošetřila, do jaké míry hodnocení nejvyšších německých úředníků 
německou vládou podkopalo jejich nestrannost. Rovněž požádal Komisi, aby proti Německu 
podala žalobu za účelem provedení tohoto hodnotícího procesu, který podle jeho názoru 
oslabuje základní zásady evropské veřejné služby, a aby zajistila, že všechny tiskové zprávy 
budou v databázi RAPID vždy k dispozici. 

10.  Dne 27. května 2009 Komise zamítla výtku podle čl. 90 odst. 2 jako nepřípustnou, neboť 
žádná z vznesených otázek nepředstavuje akt, který by mohl být takovou výtkou zpochybněn. 

11.  Dne 17. září 2009 se stěžovatel obrátil na evropského veřejného ochránce práv, pokud jde 
o jeho stížnost. 

Předmět šetření 

12.  Stěžovatel předložil následující tvrzení a tvrzení: 

Tvrzení: 

1.  Komise nesprávně odmítla zveřejnit tři články napsané stěžovatelem týkající se společnosti 
Intracomm. Neuvedla správný důvod pro odmítnutí článků. 

2.  Komise nesprávně odmítla prošetřit, zda nejvyšší němečtí úředníci nebyli ohroženi svou 
nestranností tím, že Německo provozovalo systém hodnocení nejvyšších německých úředníků 
v mezinárodních institucích. 

3.  Komise nesprávně odmítla zahájit soudní řízení proti Německu za porušení základních 
zásad evropské veřejné služby zavedením takového systému hodnocení. 

4.  Komise neprávem nezajistila, aby všechny tiskové zprávy byly v databázi RAPID vždy k 
dispozici. 

Nároky: 

1.  Komise by měla zveřejnit dopisy předložené stěžovatelem na stránce Intracomm. 

2.  Komise by měla prošetřit, zda jsou vrcholní němečtí úředníci Komise ohroženi svou 
nestranností německým hodnotícím systémem. 

3.  Komise by měla zahájit řízení proti Německu za porušení základních zásad evropské 



5

veřejné služby zavedením takového systému hodnocení. 

4.  Komise by měla zajistit, aby všechny tiskové zprávy byly vždy k dispozici v databázi RAPID. 

Šetření 

13.  Dne 16. října 2009 zahájil veřejný ochránce práv šetření a požádal Komisi o stanovisko ke 
stížnosti. 

14.  Dne 3. března 2010 zaslala Komise své stanovisko. Po přezkoumání tohoto stanoviska 
dospěl veřejný ochránce práv k závěru, že k řešení tohoto případu potřebuje další informace. 
Dne 9. března 2010 proto požádal Komisi o poskytnutí těchto informací. 

15.  Dne 17. května 2010 zaslala Komise svou odpověď, která byla předána stěžovateli s 
výzvou k předložení připomínek. Připomínky stěžovatele k této odpovědi a stanovisko Komise 
byly obdrženy dne 25. května 2010. 

16.  Dne 15. prosince 2010 požádala veřejná ochránkyně práv Komisi o další informace. 
Komise zaslala svou odpověď dne 8. února 2011 a veřejný ochránce práv ji předal stěžovateli s 
výzvou k předložení připomínek. Připomínky stěžovatele byly obdrženy dne 24. února 2011. V 
těchto připomínkách stěžovatel v podstatě trval na své stížnosti a nevznesl žádné nové 
problémy. 

17.  Dne 6. prosince 2011 předložila veřejná ochránkyně práv návrh doporučení. Komise 
předložila své podrobné stanovisko k návrhu doporučení dne 25. dubna 2012. Dne 8. května 
2012 ji veřejný ochránce práv předal stěžovateli s výzvou k vyjádření. Stěžovatel předložil své 
připomínky dne 24. května 2012. 

Analýza a závěry veřejné ochránkyně práv 

Úvodní poznámky 

18.  Ve svých připomínkách k podrobnému stanovisku Komise k návrhu doporučení veřejného 
ochránce práv stěžovatel uvedl, že Komise podle jeho názoru záměrně odkládala své odpovědi 
veřejnému ochránci práv, i když tyto odpovědi byly vždy velmi krátké. Stěžovatel proto vyzval 
veřejného ochránce práv, aby předložil zvláštní zprávu Parlamentu s cílem kritizovat Komisi. 

19.  V tomto ohledu, i když z korespondence, která následovala po zahájení šetření (viz body 
13–17 výše), vyplývá, že odpovědi Komise na žádosti veřejného ochránce práv o informace 
byly skutečně poskytnuty s určitým zpožděním, nic nenasvědčuje tomu, že by dotčená zpoždění
byla skutečně úmyslná. Veřejná ochránkyně práv se proto nedomnívá, že tato zpoždění 
vyvolávají zásadní otázku. Za těchto okolností není zvláštní zpráva opodstatněná. 



6

A. Tvrzení, že Komise nesprávně odmítla zveřejnit tři články
napsané stěžovatelem ve věci Intracomm a neuvedla řádné
odůvodnění svého rozhodnutí a souvisejícího tvrzení 

Argumenty předložené veřejnému ochránci práv 

20.  Stěžovatel tvrdil, že Komise může dopisy odmítnout pouze v případě, že poruší redakční 
politiku. Podle názoru stěžovatele však žádný z jeho dopisů neporušil redakční politiku Komise, 
neboť sestával převážně z citací z veřejně dostupných novinových článků. Citace z tisku ve 
svém dopise nazvaném „Made in Germany“, který Komise odmítla, protože „ reprodukce článků 
z tisku, které obviňují nebo používají narážky proti kolegům, [je ] třeba  se vyhnout “ ani 
neobsahovala žádné narážky nebo obvinění. Dopis s názvem „Rychlý, ale nepřesný“ 
neodkazoval z tisku, ale z tiskové zprávy Komise. V každém případě měl stěžovatel za to, že 
svoboda projevu je důležitější než presumpce neviny, a poznamenal, že Komise tím, že své 
dopisy nezveřejnila, porušila výše uvedené právo, které bylo rovněž zohledněno v článku 17a 
služebního řádu. 

21.  Komise ve svém stanovisku odkázala na své rozhodnutí o stížnosti podle čl. 90 odst. 2 
stěžovatele, která stížnost zamítla jako nepřípustnou. Dále zopakovala odůvodnění, které 
uvedla ve svých dopisech ze dne 25. února a 21. dubna 2009. 

22.  Ve své odpovědi na žádost veřejného ochránce práv o stanovisko k podstatě příslušného 
tvrzení a tvrzení Komise uvedla, že úředníci nemají právo na zveřejnění svých dopisů. 
Redakční politika, která byla zveřejněna na stránkách, byla v tomto ohledu naprosto jasná, a 
proto bylo možné očekávat, že zaměstnanci pochopí meze toho, co by mohlo být zveřejněno. V 
projednávaném případě by bylo nepřijatelné, aby Komise zveřejnila jakýkoli dopis, který by mohl
ovlivnit presumpci neviny vyšetřovaného zaměstnance. Komise zdůraznila, že to bylo jasně 
uvedeno v její komunikaci se stěžovatelem. 

23.  Po analýze této odpovědi požádal veřejný ochránce práv Komisi, aby potvrdila, že by bylo 
nepřijatelné, aby umožnila zveřejnění dopisu, který by ovlivnil presumpci neviny zaměstnance, a
odkázala na třetí odrážku dokumentu, který stanoví jeho redakční politiku (dopisy, které by 
mohly poškodit zájmy orgánu). Komise potvrdila, že tomu tak bylo, a poznamenala, že druhá 
odrážka (dopisy, které jsou považovány za urážlivé nebo obviňující jmenované nebo snadno 
identifikovatelné osoby) je rovněž relevantní. Bylo tomu tak proto, že v dopisech stěžovatele 
byla uvedena „jméno nebo snadno identifikovatelná osoba“, která byla předmětem probíhajícího
vyšetřování vyšetřovacím a disciplinárním úřadem Komise (dále jen „IDOC“). Komise jakožto 
strážkyně Smluv musela vždy dodržovat presumpci neviny, základní zásadu právního státu. 

24.  V souvislosti s dopisem s názvem „@europa.de“ se veřejná ochránkyně práv dotázala, zda 
by Komise mohla nyní zvážit jeho zveřejnění na diskusním fóru, přičemž měl na paměti, že 
předmět dopisu byl projednán ve dvou veřejně dostupných rozsudcích Soudu pro veřejnou 



7

službu a že dotyčný úředník Komise připustil setkání s „ čínskými podnikateli “ a poskytl jim 
informace o probíhajících antidumpingových řízeních. Komise odpověděla, že její povinnost 
chránit presumpci neviny zůstává relevantní, i když se na danou věc vztahoval tisk. Dodala, že 
v žádném případě nemá v úmyslu přijmout diskuse na svém intranetu o chování, povaze nebo 
zásluhách jednotlivých zaměstnanců. 

25.  Pokud jde o dopisy nazvané „Made in Germany“ a „Rapid, ale nepřesné“, veřejná 
ochránkyně práv uvedla, že se týkají článku Spiegel o německém ratingovém systému pro 
nejvyšší úředníky Komise a dostupnosti tiskových zpráv Komise. Požádal proto Komisi, aby 
vysvětlila, jak by zveřejnění těchto dopisů mohlo „ovlivnit presumpci neviny jednotlivého 
zaměstnance“ a jak lze tyto dopisy považovat za „obvinění nebo použití narážky vůči kolegům“. 
Ve své odpovědi na žádost veřejného ochránce práv o další informace, která se týkala i jiných 
bodů, se Komise těmito otázkami nezabývala. 

26.  Stěžovatel ve svých připomínkách trval na své stížnosti a odmítl argument Komise, podle 
kterého úředníci nemají právo na zveřejnění svých dopisů na diskusním fóru. Redakční politika 
uvádí, že „dopisy budou zveřejněny v plném rozsahu, pokud se nepoužije některá z výjimek“. V 
tomto ohledu Komise stále nevysvětlila svůj názor, že jeho dopisy jsou urážlivé nebo 
nespravedlivé nebo obviňují jmenované nebo snadno identifikovatelné osoby. 

27.  Ve svém dopise nazvaném „@europa.de“ pouze citoval z veřejně dostupných zdrojů. Výraz
„Made in Germany“ se ani netýkal jmenovaných osob a ani nezmínil úředníka Komise, jehož 
presumpce neviny Komise uvedla, že musí chránit. Místo toho se vztahovala na systém 
hodnocení provozovaný německým státem. Ve skutečnosti v obou dopisech nazvaných 
„Rychlé, ale nepřesné“ a „@europa.de“ citoval tiskovou zprávu zveřejněnou samotnou Komisí, 
samotnou tiskovou zprávu, kterou Soud pro veřejnou službu nepovažoval za porušení 
presumpce neviny. Bylo proto absurdní, aby Komise odmítla zveřejnit tento konkrétní dopis 
odkazem na tuto zásadu. Kromě toho jeho dopisy prezentovaly skutečnosti, které zůstaly 
relevantní bez ohledu na to, zda byl dotyčný úředník shledán vinným, a nevyjadřovaly „ 
předpojenou představu, že obviněný spáchal obviněný trestný čin “ [3] . 

28.  Skutečnost, že dopis pojmenoval určitou osobu nebo jej učinil snadno identifikovatelným, 
nepostačoval k tomu, aby nebyl zveřejněn. Redakční politika spíše vyžadovala, aby Komise 
prokázala, že dopis obsahuje urážky nebo obvinění proti tomuto jednotlivci. Zdá se tedy, že 
Komise interpretovala svou redakční politiku příliš široce. Ve skutečnosti, podle jejího názoru, 
oznámila politiku systematické cenzury, když uvedla, že „ nezamýšlí akceptovat debaty na svém 
intranetu o jednotlivých zaměstnancích, jejich zásluhách, chování, charakteru atd.“ Zdá se, že je
jedno, zda respektuje vlastní redakční politiku, a tím porušuje zásadu svobody projevu. 

29.  Pokud jde o tvrzení Komise, že zveřejnění dopisu s názvem „@europa.de“ by poškodilo její
zájmy, stěžovatel tvrdil, že tyto zájmy musí být jasně vymezeny. Komise v této souvislosti 
poukázala na presumpci neviny úředníka, který „ je předmětem probíhajícího vyšetřování 
vyšetřovacím a disciplinárním úřadem Komise (IDOC) “. Evropský úřad pro boj proti podvodům 
(OLAF) však ukončil vyšetřování chování příslušného úředníka popsaného v článku Sunday 
Times dne 29. ledna 2009. Poté zahájila další vyšetřování obvinění týkajících se GŘ pro 



8

obchod a dne 25. února 2010 informovala stěžovatele, že zahájení disciplinárního řízení Komisí
ve vztahu k dotčenému úředníkovi bude záviset na „výsledku našeho řízení a našem 
doporučení“ v souvislosti s tímto řízením. Dne 22. září 2010 informoval úřad OLAF stěžovatele, 
že toto vyšetřování je nyní rovněž ukončeno a že jeho doporučení je, aby nebyla přijata žádná 
návazná opatření. 

30.  Stěžovatel uvedl, že v každém případě jeho dopis s názvem „ @europa.de“ neporušil 
presumpci neviny. Komise sama citovala článek Sunday Times, na který se spoléhal, aby 
odůvodnil své rozhodnutí pozastavit činnost dotyčného úředníka. Ve svém rozsudku ve věci 
Soud pro veřejnou službu poukázal na skutečnost, že tento článek byl „velmi podrobné a při 
mnoha příležitostech a v uvozovkách, odpovědi žalobce na otázky, které mu položili novináři“ 
[4]  a že dotyčný úředník skutečně „přiznal některé skutečnosti uvedené v článku The Sunday 
Times“, zejména poté, co sdělil informace o antidumpingovém řízení „čínským podnikatelům“. 

Posouzení veřejné ochránkyně práv vedoucí k návrhu 
doporučení 

31.  Předtím, než veřejný ochránce práv přezkoumal postoj Komise ke každému dopisu, který jí 
stěžovatel předložil ke zveřejnění na diskusním fóru, považoval za vhodné učinit několik 
předběžných poznámek. 

32.  Zaprvé Komise tvrdila, že úředníci nemají právo na zveřejnění dopisů na diskusním fóru. 
Veřejná ochránkyně práv však konstatovala, že Komise v této souvislosti stanovila redakční 
politiku. Podle tohoto dokumentu budou dopisy „zveřejňovány“, pokud se nepoužije jedna ze tří 
výjimek. Za těchto okolností muselo být rozhodnutí Komise nezveřejnit dopisy předložené 
stěžovatelem posouzeno podle pravidel, která si Komise v tomto ohledu stanovila; to je 
redakční politika a principy, které uplatňuje. 

33.  Zadruhé stěžovatel nezpochybnil pravidla stanovená Komisí ve své redakční politice. Místo 
toho tvrdil, že tato pravidla jsou interpretována a uplatňována příliš široce. Analýza veřejného 
ochránce práv se proto zaměřila na otázku, zda rozhodnutí nezveřejnit dopisy předložené 
stěžovatelem mohou být odůvodněna odkazem na redakční politiku, kterou Komise sama přijala
a oznámila svým zaměstnancům. 

34.  Zatřetí, jak správně zdůraznil stěžovatel, redakční politika uvádí, že dopisy předložené ke 
zveřejnění budou zveřejněny v plném rozsahu na diskusním fóru, pokud se nepoužije jedna z 
výjimek. Zveřejnění je tedy pravidlem a neuveřejňování je výjimkou. 

35.  Začtvrté je pravda, že Komise nebyla povinna takovou obecnou politiku přijmout. Kromě 
toho by mohla změnit tuto obecnou politiku, protože, jak správně zdůraznila Komise, svoboda 
slova neznamená povinnost ostatních zveřejňovat. Nic to však nemění na tom, že Komise 
přijala a sdělila svým zaměstnancům výše uvedenou obecnou politiku. Tuto politiku lze chápat 
pouze jako rozhodnutí učinit z Intracomm fórum, v němž mohou úředníci svobodně vyjadřovat 
své názory, pouze s výhradou oznámených výjimek. To odráží svobodu projevu, která je 



9

základním právem zaručeným článkem 10 Evropské úmluvy o lidských právech (dále jen 
„EÚLP“) a článkem 11 Listiny základních práv EU (dále jen „Listina“). Jedná se rovněž o jedno z
práv úředníků zaručených služebním řádem (článek 17a). Podle čl. 52 odst. 1 Listiny musí být 
každé omezení výkonu práv a svobod uznaných touto Listinou stanoveno zákonem a 
respektovat podstatu těchto práv a svobod. S výhradou zásady proporcionality mohou být 
omezení zavedena pouze tehdy, pokud jsou nezbytná a skutečně odpovídají cílům obecného 
zájmu, které uznává Unie, nebo potřebě chránit práva a svobody druhých." Podle názoru 
veřejného ochránce práv z toho vyplývá, že Komise nemůže při uplatňování redakční politiky 
vykládat výjimky stanovené v ní příliš široce, čímž omezuje možnost úředníka svobodně se 
vyjadřovat ve fóru zřízeném za tímto účelem. 

36.  Zapáté Komise ve svém vyjádření v projednávané věci uvedla, že nemá v úmyslu přijmout 
diskuse o chování, povaze nebo zásluhách jednotlivých členů jejích zaměstnanců na 
příslušném diskusním fóru. Veřejná ochránkyně práv poznamenala, že redakční politika 
stanovená Komisí žádnou takovou výjimku neobsahuje. Za těchto okolností by rozhodnutí 
Komise v projednávané věci mohla být odůvodněna pouze tehdy, pokud se na ně vztahuje 
jedna ze tří výjimek, které jsou stanoveny v její redakční politice, a Komise nemůže učinit 
výjimky ad hoc , které jdou nad rámec těchto výjimek, neboť by to znamenalo nepřiměřeně 
omezit svobodu projevu. 

37.  Zašesté redaktor ve své odpovědi ze dne 21. dubna 2009 vysvětlil, že Komise „je proti 
reprodukci článků z tisku, které obviňují nebo používají narážky proti kolegům“. V této 
souvislosti veřejný ochránce práv poukázal na to, že druhá výjimka stanovená v redakční 
politice Komise odkazuje na dopisy, které jsou považovány za „obviňování jmenovaných nebo 
snadno identifikovatelných osob“. Bylo tedy zřejmé, že obvinění musí být učiněno samotným 
dopisem a že příslušná výjimka se nepoužije v případech, kdy dopis pouze informuje o obvinění
vzneseném někým jiným. Podle veřejného ochránce práv však bylo rovněž zřejmé, že jde o 
výklad, zda tomu tak je, nebo zda dopis, i když má za cíl pouze informovat o obvinění 
vzneseném někým jiným, ve skutečnosti jasně ukazuje, že jeho autor sdílí názor vyjádřený touto
třetí osobou, a činí tak uvedené obvinění vlastním. Veřejná ochránkyně práv dodala, že je třeba 
rovněž poznamenat, že zveřejnění dopisu, který pouze podává zprávu o obviněních 
vznesených třetí stranou, může být stále odmítnuto, pokud se použije třetí výjimka. 

38.  Za sedmé, pokud jde o tuto třetí výjimku, Komise poukázala na nutnost chránit presumpci 
neviny, aby odůvodnila nezveřejnění dopisů stěžovatele. Veřejná ochránkyně práv 
poznamenala, že ESLP jasně uvedl, že je třeba nalézt rovnováhu mezi svobodou projevu a 
potřebou chránit presumpci neviny: 

„Svoboda projevu zaručená článkem 10 úmluvy zahrnuje svobodu přijímat a rozšiřovat 
informace. Článek 6 odst. 2 tedy nemůže bránit orgánům v informování veřejnosti o 
probíhajících trestních vyšetřováních, ale vyžaduje, aby tak učinily s veškerou diskreční 
pravomocí a obezřetností, má-li být respektována presumpce neviny. 

39.  Podle názoru veřejného ochránce práv bylo tedy zřejmé, že orgán by jednal nesprávně, 
pokud by zveřejnil prohlášení, která zasahují do presumpce neviny. Za těchto okolností veřejný 



10

ochránce práv považoval za přijatelné, aby se orgán domníval, že prohlášení jeho zaměstnanců
na diskusním fóru provozovaném jeho útvary by pravděpodobně poškodila jeho zájmy. Je však 
třeba mít na paměti, že dodržování základního práva na svobodu projevu vyžaduje, aby tato 
výjimka, stejně jako všechny ostatní, byla vykládána pečlivě, aby obecné pravidlo založené na 
této zásadě nezbavovalo veškerého smyslu. 

40.  Konečně poznamenal, že je třeba rozlišovat mezi tvrzeními stěžovatele a jeho tvrzením, 
pokud jde o relevantní okamžik. Pokud jde o rozhodnutí Komise odmítnout zveřejnit dopisy 
stěžovatele, bylo zřejmé, že veřejný ochránce práv musel při jejich přijímání přezkoumat, zda 
byla tato rozhodnutí správná. Jinými slovy, posouzení veřejného ochránce práv muselo být 
založeno na skutečnostech, které byly nebo mohly být Komisi známy v této fázi. Tvrzení 
stěžovatele, že by jeho dopisy měly být zveřejněny, se však týkalo opatření, které by podle 
názoru stěžovatele měla Komise přijmout nyní nebo v budoucnu. Za účelem posouzení tohoto 
tvrzení proto veřejný ochránce práv musel rovněž zohlednit případný vývoj, k němuž mohlo dojít
od doby, kdy Komise přijala rozhodnutí nezveřejnit uvedené dopisy. 

41.  Po provedení analýzy těchto obecnějších bodů veřejný ochránce práv poté přezkoumal 
rozhodnutí Komise zamítnout dopisy stěžovatele ve vztahu ke každému z těchto dopisů. 

(1) Dopis s názvem „ @europa.de “ 

42.  Komise tvrdila, že dopis „@europa .de“ nelze zveřejnit, protože učinil řadu připomínek 
týkajících se jmenovaného nebo snadno identifikovatelného kolegy v záležitosti, která byla 
předmětem šetření ze strany IDOC. Tvrdila, že je povinna chránit presumpci neviny a nemůže 
zveřejnit nic, co by tuto zásadu porušovalo. V reakci na druhou žádost veřejného ochránce práv
o další informace vysvětlila, že v tomto ohledu odkazuje jak na druhou, tak na třetí výjimku 
stanovenou v redakční politice. 

43.  Stěžovatel se tázal, zda byl tento argument založen na pravdivém popisu skutečností. 
Dodal, že je sporné, zda úředník Komise, na kterého se odvolávaly jeho články, byl předmětem 
probíhajícího šetření IDOC. V této souvislosti je třeba připomenout, že při rozhodování o 
správnosti rozhodnutí Komise odmítnout zveřejnění příslušného dopisu musí veřejný ochránce 
práv zohlednit situaci v době přijetí tohoto rozhodnutí, tedy v únoru 2009. Zdá se však, že 
stěžovatel nezpochybňuje tvrzení Komise, že v té době probíhalo šetření. 

44.  Argument Komise, podle kterého se na dopis vztahovala druhá i třetí výjimka uvedená v 
redakční politice, je tedy třeba přezkoumat. 

45.  Nejprve je však třeba připomenout, že existují dvě verze dopisu „ @europa.de “. V obou 
verzích stěžovatel uvedl článek Sunday Times svým názvem a podtitulem a poskytl na něj 
odkaz. Poté citoval tiskovou zprávu Komise, která byla vydána dva dny před zveřejněním 
článku. Podle takto citovaného textu byla Komise oslovena s tvrzením, že jeden z jejích 
úředníků měl kontakty s novináři vystupujícími za podnikatele, a Komise požádala noviny, aby 
poskytly důkazy, aby mohla věc prošetřit. V dopise stěžovatele bylo uvedeno, že úřad OLAF si 
není jistý, zda skutečně může poslouchat poskytnuté nahrávky, neboť není jasné, zda byl 



11

záznam legální. Poté se odvolává na Spiegelovu  zprávu popisující systém, který hodnotí 
nejvyšší úředníky německé komise, provozovaný německou vládou. Odkaz na tento článek, 
který se zabývá především aférou odhalenou Sunday Times, byl také poskytnut. V dopise 
stěžovatele byl citován článek 11 služebního řádu (podle kterého úředníci musí jednat 
nestranně a nezávisle a musí být loajální vůči Komisi) a vyzval Komisi, aby záležitost prošetřila. 
Dále uvedl, že úředník, který se setkal s novináři Sunday Times, kteří se vydávali za obchodní 
zástupce, se pokusil zabránit nevládní organizaci zveřejnit jeho jméno v slavnostní publikaci 
cen, ale že belgický soud, který se touto otázkou zabýval, rozhodl, že svoboda projevu je v 
tomto případě důležitější. Nakonec uvedla, že dotyčný úředník je místopředsedou sdružení 
současných a bývalých reférendaires u  evropských soudů. 

46.  Kromě toho původní znění dopisu stěžovatele obsahovalo některé „ závěry “ a připomínky 
stěžovatele k této záležitosti a k tomu, co považoval za neochotu Komise ji prošetřit. Po úvodu 
do článku Sunday Times  stěžovatel tedy poznamenal, jak dlouho úředník zapojený do aféry 
zastával jeho místo, a předložil svůj „ první závěr “, a sice, že Komise se mýlila, když mu 
umožnila zůstat ve své citlivé pozici tak dlouho, jak to činil. Poté, co oznámil, že OLAF 
analyzoval, zda má právo poslouchat nahrávky, dospěl k závěru, že je nakloněn nepoužívat 
důkazy, které Komise požadovala od Sunday Times . Stěžovatel dále naznačil, že skutečnost, 
že dotyčný úředník má vedoucí postavení ve sdružení bývalých reférendaires , by měla vliv na 
výsledek věci, kterou úředník podal proti rozhodnutí Komise o jeho pozastavení. Podle názoru 
veřejného ochránce práv tyto „ závěry “ vyvolávají dojem, že chování dotyčného úředníka bylo 
takové, že mu nemělo být dovoleno zastávat citlivé místo, které zastával, a zjevně ne po tak 
dlouhou dobu. V této souvislosti bylo možné, že zbývající část textu, i když pouze uvádí to, co 
bylo zveřejněno jinde, čtenáři chápou jako kritiku dotčeného úředníka Komise. 

47.  S ohledem na výše uvedené se veřejný ochránce práv domníval, že Komise byla 
oprávněna dospět k závěru, že původní znění příslušného dopisu obsahuje obvinění proti 
dotyčnému úředníkovi. Veřejná ochránkyně práv dále uvedla, že pokud jde o třetí výjimku, jeví 
se, že Komise chápe tuto verzi dopisu tak, že porušuje ochranu presumpce neviny 
vyšetřovaného úředníka, rovněž rozumně. Rozhodnutí Komise nezveřejnit tuto verzi dopisu 
„@europa.de “ na příslušném diskusním fóru bylo podle názoru veřejného ochránce práv 
odůvodněné. 

48.  Na druhé straně revidované znění dopisu stěžovatele, z něhož byly odstraněny výše 
uvedené závěry a připomínky stěžovatele, sestávalo především z citací z článků v tisku a z 
tiskové zprávy Komise v této věci. Závěrem zdůraznil, že všechny skutečnosti, které uvádí, 
pocházejí z veřejně dostupných zdrojů a neměly za cíl předjímat, zda je úředník Komise „vinen 
nebo nevinný“. Z výkladu tohoto textu, který byl shrnut v bodě 45 výše, vyplynulo, že stěžovatel 
o této záležitosti informoval a v průběhu toho citoval názvy a titulky příslušných článků a důvod, 
proč byl úředník jmenován do „Nejhoršího střetu zájmů“; konkrétně, podle organizátorů tohoto 
ocenění, „za odhalení důvěrných informací o obchodních tarifech pro“lobbyisty, kteří byli ve 
skutečnosti novináři pracujícími pod úkrytem’. I když však stěžovatel odkazoval a opakoval 
taková prohlášení a příslušné články, které by mohly být považovány za obvinění proti 
úředníkovi, nevyplývá z textu, že sdílí názory, o nichž informoval, ani žádné takové obvinění 
neučinil sám. 



12

49.  Nelze tedy považovat za prokázanou skutečnost, že stěžovatel ve druhé, upravené verzi 
svého dopisu, vznesl proti dotyčnému úředníkovi obvinění. 

50.  Pokud jde o třetí výjimku, veřejný ochránce práv uvedl, že je pravda, že jak bylo uvedeno 
výše, dopis uvedený v aféře Sunday Times v době, kdy šetření v tomto ohledu ještě nebylo 
dokončeno. To však samo o sobě nemůže být považováno za postačující k tomu, aby dopis 
mohl být považován za porušení presumpce neviny. Veřejná ochránkyně práv se ve skutečnosti
domnívala, že zákaz veškerého podávání zpráv o vyšetřované záležitosti, dokud šetření 
nedospěje k závěru, by nadměrně omezil svobodu projevu. Je třeba poznamenat, že pokud jde 
o podávání zpráv o skutečnostech dané věci, stěžovatel citoval vlastní tiskovou zprávu Komise, 
která používá pečlivé formulace a uvádí, že noviny „údajně“ tvrdily, že převod peněz byl 
„předpokládán“ výměnou za poradenství a informace. Kromě toho ze zbytku textu nelze 
dovodit, že stěžovatel měl za to, že dotyčný úředník je ve skutečnosti vinen, a jeho cílem bylo 
přimět své čtenáře k názoru. Veřejný ochránce práv dospěl k závěru, že neexistují žádné 
náznaky, že by text porušil zájem chráněný třetí výjimkou. 

51.  Z výše uvedeného vyplynulo, že tvrzení, že Komise neprávem odmítla zveřejnit tento dopis 
a neodůvodnila své rozhodnutí, nemohlo být potvrzeno v souvislosti s první verzí dopisu 
stěžovatele, ale muselo být považováno za opodstatněné ve vztahu k druhé verzi. 

52.  Pokud jde o tvrzení stěžovatele, že jeho dopis by měl být zveřejněn, muselo být toto tvrzení
posouzeno, jak bylo uvedeno výše, s přihlédnutím k vývoji, k němuž mohlo dojít od data 
rozhodnutí Komise v roce 2009, kdy Komise odmítla uvedený dopis zveřejnit. V tomto ohledu 
veřejný ochránce práv uvedl, že mezitím byla věc, na kterou se tento dopis odkazoval, 
předložena evropským soudům ve dvou stupních. V první z těchto věcí byl Soud pro veřejnou 
službu vyzván, aby posoudil rozhodnutí Komise o pozastavení výkonu funkce dotčeného 
úředníka. Ve svém rozsudku ze dne 30. listopadu 2009 konstatoval, že úředník na jednání před 
Komisí připustil, že byl několikrát pozván na večeře s „ čínskými obchodníky “ v restauracích, 
aniž by o tom informoval své nadřízené. Rovněž připustil, že „sdělil těmto reportérům během 
večeře, na které byl pozván, nebo během telefonických rozhovorů určité informace, zejména 
jména dvou čínských společností podílejících se na výrobě svíček, které na základě tehdy 
probíhajícího antidumpingového řízení pravděpodobně získaly status statusu tržního 
hospodářství.“ [6]  Vzhledem k těmto okolnostem tedy nelze vyloučit, že nové posouzení této 
záležitosti by nyní mohlo vést Komisi k závěru, že i původní znění dopisu „@europa.de “ může 
být zveřejněno na příslušném diskusním fóru. 

53.  Veřejný ochránce práv se však domníval, že v projednávané věci není nutné, aby se touto 
otázkou zabýval. Stěžovatel formuloval své tvrzení jako na zveřejnění svého dopisu „ 
@europa.de “, „ alespoň ve druhé, upravené verzi “. Veřejný ochránce práv se proto domníval, 
že je legitimní, aby se zaměřil na tuto druhou verzi příslušného dopisu. Z výše uvedené analýzy 
však vyplynulo, že druhá verze tohoto dopisu neporušuje redakční politiku, a proto by měla být 
zveřejněna. 

54.  Podle čl. 3 odst. 5 svého statutu se veřejný ochránce práv „ pokud možno “ snaží nalézt 



13

smírné řešení k odstranění nesprávného úředního postupu a k uspokojení stížnosti. Jak je však 
uvedeno výše, v projednávané věci se veřejný ochránce práv rozhodl stížnost vyhovět. Dále se 
z výše uvedeného vyplývá, že Komise zamítla návrhy veřejné ochránkyně práv na smírčí 
přístup a rozhodně svůj názor zachovala. Přátelské řešení tedy nebylo možné. Veřejná 
ochránkyně práv proto předložila Komisi návrh doporučení a vyzvala ji, aby zveřejnila druhou 
verzi dopisu stěžovatele s názvem „@europa.de“. 

(2) Dopis s názvem „ Vyrobeno v Německu “ 

55.  Redaktor tvrdil, že tento dopis nelze zveřejnit, protože Komise „proti reprodukci článků z 
tisku obviňuje nebo používá narážky proti kolegům“. V odpovědi na otázku veřejného ochránce 
práv Komise vysvětlila, že její rozhodnutí nezveřejnit dopisy bylo založeno na druhé i třetí 
výjimce stanovené v redakční politice. V odpovědi na otázku veřejného ochránce práv ohledně 
toho, jak by zveřejnění tohoto dopisu mohlo poškodit zájem Komise tím, že by ovlivnila 
presumpci neviny, nebo tím, že obvinila nebo použila narážky proti kolegům, Komise 
nepředložila žádné konkrétní argumenty, kromě toho, že uvedla, že nemá v úmyslu umožnit 
diskuse o zásluhách a chování jednotlivých svých zaměstnanců na intranetu. 

56.  Veřejný ochránce práv uvedl, že při určování, zda uvedený dopis může spadat pod druhou 
výjimku, je třeba poznamenat, že se dopis netýká zejména žádného jednotlivého úředníka, 
nýbrž pouze informoval o tvrzení uvedeném ve zprávě Spiegel , podle něhož německá vláda 
zřídila skupinu úředníků, která byla pověřena hodnocením vysoce postavených německých 
úředníků v mezinárodních organizacích. Je pravda, že při uvádění tohoto tématu stěžovatelův 
dopis citoval a překládal název zprávy Spiegel, ve které byla tato otázka zmíněna („Německý 
nejvyšší úředník v Bruselu v souvislosti s podezřením na korupci“) a poskytl odkaz na tento 
článek. Článek podrobně popisuje události kolem článku Sunday Times. Tato obvinění však 
nepředkládá jako fakta (kromě toho, že se schůzky konaly v restauracích v Bruselu), ale podává
zprávy o tvrzeních, jako je tvrzení, že informace byly předány, nebo o tom, že úředník přijal 
příslib odměny za tyto informace jako takové, což objasňuje, že se jedná o tvrzení, a nikoli o 
fakta. Veřejná ochránkyně práv dodala, že pouhá skutečnost, že dopis stěžovatele cituje název 
tohoto článku, každopádně neznamená, že tento dopis obsahoval obvinění proti úředníkovi 
Komise, jehož chování vedlo k článku Spiegel . 

57.  Dopis stěžovatele odkazoval na dvě další „ snadno identifikovatelné osoby “, a sice 
předsedu Komise a ředitele úřadu OLAF. Dopis však pouze naznačoval, že podle názoru 
stěžovatele by tyto dvě osoby pravděpodobně utrpěly negativní důsledky, pokud by bylo 
provedeno vyšetřování systému hodnocení údajně zavedeného německou vládou. Veřejný 
ochránce práv měl za to, že toto prohlášení lze stěží vykládat jako obvinění nebo narážky proti 
těmto dvěma osobám. 

58.  Konečně bylo myslitelné, že by dopis mohl být vykládán v tom smyslu, že v důsledku 
systému hodnocení, který údajně zavedla německá vláda, mohou být někteří vysoce postavení 
němečtí úředníci v Komisi nuceni porušit svou povinnost loajality vůči Unii. Nicméně, i když 
bychom to měli interpretovat jako obvinění, nic to nemění na tom, že příslušní úředníci nebyli 
ani jmenováni, ani snadno identifikovatelní. Veřejná ochránkyně práv se proto nedomnívala, že 



14

by odmítnutí zveřejnit tento dopis mohlo být založeno na druhé výjimce v redakční politice. 

59.  Zbývá tedy přezkoumat, zda třetí výjimka může odůvodnit rozhodnutí Komise nezveřejnit 
dopis. Z důvodů, které již byly uvedeny v rámci posouzení druhé verze dopisu „@europa.de “ , 
se však veřejný ochránce práv nedomníval, že by dopis, který pouze informoval o určitých 
obviněních proti danému úředníkovi v jiných publikacích, aniž by vyvolal dojem, že autor dopisu 
považuje tato tvrzení za opodstatněná, mohl být považován za způsobilý narušit presumpci 
neviny. V této souvislosti bylo rovněž uvedeno, že veřejná ochránkyně práv požádala Komisi, 
aby upřesnila, jakým způsobem by zveřejnění tohoto dopisu mohlo poškodit zájmy Komise tím, 
že oslabí presumpci neviny ve vztahu k dotčenému úředníkovi. Jak již bylo uvedeno výše, 
Komise se k této otázce ve své odpovědi nevyjádřila. Proto je třeba dospět k závěru, že třetí 
výjimku nelze uplatnit jako důvod pro odmítnutí zveřejnění tohoto dopisu. 

60.  Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem veřejná ochránkyně práv zjistila, že Komise 
tento dopis nesprávně zamítla ke zveřejnění na příslušném diskusním fóru. Považoval to za 
další případ nesprávného úředního postupu. Předložil proto návrh doporučení, v němž vyzval 
Komisi, aby rovněž zveřejnila dopis „ Made in Germany “. 

(3) Dopis s názvem 
„Rychlý, ale nepřesný 

“ 

61.  V dopise „Rychlé, ale nepřesné “ stěžovatel uvedl, že ačkoli všechny tiskové zprávy Komise 
by měly být vždy k dispozici v databázi RAPID, řada z nich tam nebyla nalezena. Komise se 
tedy podle stěžovatele dopustila buď chyby, nebo úmyslně skrývala nepohodlné tiskové zprávy.
Stěžovatel svůj názor ilustroval odkazem na dva příklady. První byla výše zmíněná tisková 
zpráva, kterou zveřejnila Komise poté, co ji oslovil Sunday Times. Druhý příklad se týká zákazu 
čínských mléčných výrobků. Stěžovatel dospěl k závěru, že se Komise poučila z knihy George 
Orwella Nineteen Eighty-Four s odkazem na odstavec o „výrobě minulosti“. 

62.  Redaktorka tvrdila, že tento dopis nelze zveřejnit, protože Komise „proti reprodukci článků z
tisku obviňuje nebo používá narážky proti kolegům“. Komise ve svém stanovisku uvedla, že její 
rozhodnutí nezveřejnit dopisy bylo založeno na druhé i třetí výjimce stanovené v redakční 
politice. Když ji však veřejná ochránkyně práv požádala, aby vysvětlila, jak by rozhodnutí 
nezveřejnit tento dopis mohlo být odůvodněno použitím těchto dvou výjimek, Komise 
nepředložila žádné konkrétní argumenty. 

63.  Pokud jde o druhou výjimku, veřejný ochránce práv měl za to, že je pravda, že dopis 
zmiňuje snadno identifikovatelnou osobu, a sice úředníka, kterého se článek Sunday Times 
týká, který je identifikován svým postojem v Komisi. Je také pravda, že dopis cituje název a 
podokruh příslušného článku Sunday Times. Nic však nenasvědčuje tomu, že by čtenáři 
vytvářeli dojem, že stěžovatel si přeje, aby obvinění vznesená v tomto článku byla vlastní. 
Obecnější kritika Komise uvedená v dopise není namířena proti žádné jmenované nebo 



15

identifikovatelné osobě. Druhá výjimka stanovená v redakční politice proto nemohla být Komisí 
použita jako odůvodnění pro nezveřejnění dopisu. 

64.  Pokud jde o třetí výjimku, veřejný ochránce práv souhlasil se stěžovatelem, že by bylo 
absurdní mít za to, že zveřejnění citací z tiskové zprávy zveřejněné samotnou Komisí, která 
nezkresluje sdělení této tiskové zprávy, na příslušném diskusním fóru, by mohlo být 
považováno za zveřejnění, které by mohlo ohrozit ochranu presumpce neviny. V této souvislosti
bylo připomenuto, že jak již bylo zmíněno výše, a přestože veřejný ochránce práv požádal 
Komisi o další vysvětlení k této otázce, tato veřejná ochránkyně práv v tomto ohledu neposkytla
odpověď. 

65.  Veřejná ochránkyně práv uznala, že dopis velmi tvrdě kritizoval Komisi, přičemž tvrdil, že „ 
vyrábí minulost “ a naznačoval, že se chová jako druh totalitního režimu, jak je znázorněno v 
osmdesátičtvrté knize George Orwella. 

66.  Veřejná ochránkyně práv však dále připomněla, že z redakční politiky Komise vyplývá, že 
rozhodnutí nezveřejňovat dopisy by měla být výjimkou. V projednávané věci Komise 
neodkázala na výše uvedenou kritiku, která byla sama vznesena, aby odůvodnila své 
rozhodnutí nezveřejnit příslušný dopis. Neprokázal ani, že tato kritika by ji opravňovala k tomu, 
aby se dovolávala jedné ze tří výjimek stanovených v jeho redakční politice. 

67.  S ohledem na výše uvedené veřejné ochránkyně práv shledala, že Komise neprokázala, že
je oprávněna tento dopis odmítnout zveřejnit. Jednalo se o další případ nesprávného úředního 
postupu. Veřejná ochránkyně práv proto předložila návrh doporučení, v němž vyzvala Komisi, 
aby zveřejnila rovněž dopis „ Rychlý, avšak nepřesný “. 

Argumenty předložené veřejnému ochránci práv po jeho 
návrhu doporučení 

68.  Komise ve svém podrobném stanovisku tvrdila, že její rozhodnutí nevyhovět stížnosti 
stěžovatele bylo „ dokonale odůvodněné “. Komise zdůraznila, že musí dodržovat presumpci 
neviny. Z dopisů, které stěžovatel chtěl zveřejnit, však vyplývá, že se týkaly případu týkajícího 
se „ bývalého kolegy “, který byl projednáván u belgického soudu. Komise proto nemohla na 
svém intranetovém fóru zveřejnit článek pro tisk, který by mohl ohrozit právo této osoby na to, 
aby byla považována za nevinnou, dokud se neprokáže vina. 

69.  Toto odůvodnění se týkalo nejen dopisů s názvem „ @europa.de “, ale také dopisů s 
názvem „ Made in Germany “ a „ Rychlý, ale nepřesný “. Je pravda, že tyto dopisy, které odkazují
na případ bývalého kolegy, se zabývaly i dalšími otázkami, konkrétně „v minulosti fungování “ 
databáze RAPID Komise a „ údajným německým ratingovým systémem “. Komise však trvala na
svém názoru, že její fórum není místem pro zpochybnění loajality ostatních zaměstnanců 
Komise, jako je skupina úředníků z jednoho členského státu, i když to bylo učiněno odkazem na
článek v novinách. 



16

70.  Komise však uvedla, že se v kompromisním znění rozhodla zveřejnit dva naposledy 
zmíněné dopisy s výjimkou odkazu na „ uvedený případ/kolega “, který vymaže. 

71.  Ve svých připomínkách stěžovatel trval na svém názoru, že Komise jeho dopisy nepatřičně 
cenzuruje. Plně souhlasil s návrhem doporučení veřejné ochránkyně práv k tomuto bodu. 
Zdůraznil rovněž, že veřejný ochránce práv měl za to, že první verze jeho dopisu „ @europa.de“
by mohla být zveřejněna, což znamená, že požadavek Komise na cenzuru druhého znění 
tohoto dopisu nelze přijmout. Stěžovatel dále zopakoval své tvrzení, že Komise by měla rovněž 
zveřejnit jeho další dopisy v plném rozsahu. V tomto ohledu stěžovatel poukázal na to, že 
Komise nepředložila žádné nové argumenty. Požádal proto veřejného ochránce práv, aby 
zachoval svůj závěr o nesprávném úředním postupu v souvislosti s odmítnutím zveřejnit tři 
dopisy. 

Posouzení veřejného ochránce práv po jeho návrhu doporučení

(1) Dopis s názvem „ @europa.de “ 

72.  Z výše uvedené odpovědi vyplývá, že Komise návrh doporučení veřejné ochránkyně práv 
nepřijala, a proto se rozhodla nevyužít příležitosti k řešení případu nesprávného úředního 
postupu, který veřejný ochránce práv zjistil, konkrétně že rozhodnutí Komise nezveřejnit druhou 
verzi dopisu stěžovatele „@europa.de “ nebylo odůvodněno vlastní redakční politikou Komise. 
Veřejná ochránkyně práv vyjadřuje politování nad tím, že se Komise nezabývala jeho 
argumenty ani nepředložila v tomto ohledu žádné nové argumenty. Veřejný ochránce práv tedy 
trvá na svém konstatování nesprávného úředního postupu v tomto ohledu. 

(2) Dopisy s názvem „ 
Vyrobeno v Německu 

“ a „ 
Rychlé, ale nepřesné 

“ 

73.  Za prvé, veřejná ochránkyně práv s potěšením konstatuje, že Komise podnikla kroky ke 
splnění jeho návrhu doporučení tím, že rozhodla o zveřejnění výše uvedených dvou dopisů. 
Komise se však rovněž rozhodla odstranit z těchto dopisů před jejich zveřejněním veškeré 
odkazy na aféru Sunday Times  a na bývalého dotčeného úředníka. Veřejná ochránkyně práv 
zdůrazňuje, že jediné odkazy, které by mohly být v tomto ohledu považovány za relevantní, lze 
nalézt, pokud jde o dopis s názvem „ Made in Germany “, v názvu článku obsaženém v 
časopise Spiegel , který stěžovatel přeložil jako „ Německý nejvyšší úředník v Bruselu pod 
korupční podezřívavostí“ a odkaz na tento článek, a pokud jde o dopis s názvem „rychlý , ale 
nepřesný “, v názvu a podtitulce článku Sunday Times  a odkazu na tento článek. 



17

74.  Veřejný ochránce práv již ve své analýze vedoucí k návrhu doporučení vysvětlil, že 
skutečnost, že dopis s názvem „ Made in Germany “ cituje název článku Spiegel  a obsahuje 
odkaz na něj, nelze chápat tak, že dopis obsahuje obvinění proti dotyčnému úředníkovi, ani že 
porušuje presumpci neviny. Trvá proto na svém názoru, že rozhodnutí nezveřejnit příslušný 
článek „ v plném rozsahu “ nelze odůvodnit odkazem na redakční politiku Komise. 

75.  Pokud jde o dopis s názvem „Rychlý, ale nepřesný “, je pravda, že odkazuje a cituje název 
článku Sunday Times . Jak však již bylo uvedeno v analýze veřejného ochránce práv vedoucí k 
jeho návrhu doporučení, v tomto dopise není nic, co by naznačovalo, že stěžovatel tuto nadpis 
zahrnul, aby podal obvinění. Není ani důvod se domnívat, že spadá pod třetí výjimku 
obsaženou v redakční politice Komise. Veřejná ochránkyně práv se proto nedomnívá, že 
rozhodnutí odstranit odkazy na záležitost Sunday Times , a tudíž nezveřejnit dopis v plném 
rozsahu, může být odůvodněno odkazem na redakční politiku Komise. 

76.  Vzhledem k výše uvedenému veřejný ochránce práv opakuje své zjištění nesprávného 
úředního postupu, pokud jde o odmítnutí Komise zveřejnit uvedené články v plném rozsahu. 

B. Tvrzení, že Komise nesprávně odmítla prošetřit, zda byli 
nejvyšší němečtí úředníci Komise ohroženi svou 
nestranností údajným německým hodnotícím systémem a 
souvisejícím tvrzením 

Argumenty předložené veřejnému ochránci práv 

77.  Stěžovatel tvrdil, že důvodem, proč Komise nechtěla zveřejnit svůj dopis s názvem „Made 
in Germany“ na svém intranetu, je skutečnost, že se snažila neoprávněně chránit vysoce 
postavené německé úředníky. Článek Spiegel, na který v tomto dopise poukázal, popisuje 
systém hodnocení, kterým německá vláda hodnotila výkon vysoce postavených úředníků v 
mezinárodních organizacích na základě kritérií, která nebyla zveřejněna. To jasně ohrozilo 
nezávislost a loajalitu evropské veřejné služby v rozporu s článkem 11 služebního řádu. 
Německo nezpochybnilo informace obsažené v tomto článku. Stěžovatel proto požádal Komisi, 
aby vyšetřila své nejvyšší německé úředníky, aby zjistila, do jaké míry tento systém podkopává 
jejich nezávislost. 

78.  Ve svém stanovisku se Komise k této otázce nevyjádřila, s výjimkou důvodů, proč byla 
žádost stěžovatele podle čl. 90 odst. 2 v této věci zamítnuta. Veřejný ochránce práv ji proto 
požádal, aby se vyjádřila k podstatě stížnosti. 

79.  Ve své odpovědi na tuto první žádost Komise upřesnila, že i kdyby věc mohla být 
prošetřena nezávisle na této nepřípustné individuální výtce, nic to nemění na tom, že k tomu 
neexistují důvody. Stěžovatel odkazoval na některé články, které se objevily v německém tisku 
v souvislosti s obviněními vznesenými proti jeho bývalému nadřízenému. Komise v souvislosti s 
těmito tvrzeními přijala vhodná opatření. Články, na které stěžovatel odkazoval, však 



18

neobsahovaly žádné důkazy týkající se existence nebo relevance údajného systému 
hodnocení. Ani stěžovatel takové důkazy nepředložil. Komise tedy nebyla schopna se k této 
otázce vyjádřit, a tím méně k přijetí opatření. 

80.  Po analýze této odpovědi veřejný ochránce práv konstatoval, že článek Spiegel poskytl 
dosti podrobný popis údajného německého systému hodnocení vyšších úředníků v 
mezinárodních organizacích; do té míry, že nebylo jasné, jaké další důkazy mohl stěžovatel v 
tomto ohledu předložit. Poznamenal rovněž, že zvažuje možný dopad takového systému na 
správu EU, aby si zasloužil vyšetřování. Požádal proto Komisi, aby: i) zda kontaktoval Německo
s cílem získat více informací; a ii) informovat ho o postoji, který by zaujal, kdyby takový systém 
hodnocení existoval. 

81.  Komise ve své replice uvedla, že se nedomnívá, že by údajný německý systém hodnocení 
úředníků mohl mít možný dopad na fungování EU. Zdůraznila, že sama jmenovala své vyšší 
úředníky a řídila se transparentním výběrovým řízením, které posuzovalo zásluhy uchazečů. V 
těchto otázkách proto neměla v úmyslu kontaktovat vnitrostátní orgány. 

82.  Ve svých připomínkách stěžovatel trval na svém tvrzení a tvrzení, přičemž uvedl, že by bylo
obtížné nepovažovat systém hodnocení za ukazatel „sítě obchodování s vlivy“ a kritizoval 
skutečnost, že Komise tuto záležitost neprošetřila. Bylo nepravděpodobné, že by německá 
vláda vysoce hodnotila nejvyšší úředníky za to, že jednají v zájmu Unie; naopak nejvyšší ratingy
byly se vší pravděpodobností dány úředníkům, kteří jednali v německém zájmu. V této 
souvislosti byla odpověď Komise, že sama jmenovala své úředníky, irelevantní. 

83.  Stěžovatel rovněž poznamenal, že je nelogické, aby Komise vyšetřovala jednání vysoce 
postaveného úředníka na základě článku v novinách, ale odmítla tak učinit ve vztahu k 
záležitosti, kterou vznesl a o níž informovaly stejně věrohodné noviny. V této souvislosti 
stěžovatel vznesl námitku proti odkazu Komise na „údajný systém hodnocení“ a poznamenal, 
že záležitost byla oznámena na faktickém základě a že německá vláda obsah článku 
nezpochybnila. Pokračující nečinnost Komise představovala hrozbu pro právní stát a ukázala, 
že není skutečně nezávislá. 

Posouzení veřejné ochránkyně práv vedoucí k návrhu 
doporučení 

84.  Jak již bylo uvedeno ve své druhé žádosti o další informace, veřejný ochránce práv měl za 
to, že článek Spiegel uvádí, že německá vláda může provozovat systém hodnocení vysoce 
postavených úředníků v EU a dalších mezinárodních organizacích s cílem navrhnout je ke 
jmenování na významné mezinárodní pozice. Podle názoru veřejného ochránce práv by bylo 
naprosto pochopitelné, kdyby se členský stát rozhodl dohlížet na své státní příslušníky, kteří 
zastávají vysoce postavená místa v mezinárodních organizacích, a posoudit jejich zásluhy, aby 
měl databázi potenciálních kandidátů, kterou by mohl použít při zvažování, jak zastávat určitá 
místa s vysokou odpovědností. Takový vnitrostátní ratingový systém by však mohl mít dopad na
fungování orgánů, institucí a jiných subjektů EU. Je tomu tak proto, jak uvedl stěžovatel, že 



19

vyhlídka na získání kvalitních pracovních míst by mohla ovlivnit chování úředníků EU, na něž se
takový systém hodnocení vztahuje. 

85.  Veřejná ochránkyně práv se domnívala, že je samozřejmě zcela možné, že ratingový 
systém, jak se stěžovatel obává, neohodnotí úředníky vysoce za to, že jednají v národním 
zájmu, ale hodnotí jejich vedoucí nebo diplomatické schopnosti a jak dobře plní své úkoly jako 
úředníci ve svém orgánu. Kromě toho bude možný dopad takového systému hodnocení na 
úředníky pracující pro EU pravděpodobně záviset na tom, zda a do jaké míry tito úředníci vědí o
ratingu, který obdrží. Při neexistenci dalších informací je tedy nemožné zjistit, zda by ratingový 
systém údajně provozovaný německou vládou mohl mít negativní důsledky pro EU. Veřejný 
ochránce práv připustil, že v té době neexistoval žádný důkaz prokazující existenci takového 
systému. Renomovaný národní zpravodajský časopis však uvedl, že členský stát provozuje 
takový systém, který by mohl mít negativní dopad na loajalitu zaměstnanců Komise vůči EU. 
Veřejná ochránkyně práv souhlasila s tím, že Komise má jasnou volnost při rozhodování o tom, 
zda přijme opatření, pokud se domnívá, že došlo nebo by mohlo dojít k porušení práva EU. 
Tato posuzovací pravomoc však může být užitečně využita až poté, co Komise záležitost 
přezkoumala a zjistila skutkové okolnosti. Podle názoru veřejného ochránce práv tedy 
informace poskytnuté stěžovatelem měly vést Komisi k prošetření této záležitosti. 

86.  Komise poukázala na skutečnost, že sama jmenuje své úředníky a že tak činí postupem, 
který posuzuje jejich zásluhy. Možné nebezpečí národních ratingových systémů, jako je ten, 
který je uveden v článku Spiegel , však spočívá v jeho možném dopadu na úředníky po jejich 
jmenování. Z argumentu Komise tedy nevyplývá, že by v záležitosti vznesené stěžovatelem 
nebylo zapotřebí žádné šetření. 

87.  Veřejná ochránkyně práv proto zjistila, že Komise se tímto tvrzením a tvrzením dostatečně 
nezabývala. Stále měl za to, že vnitrostátní ratingové systémy si zasluhují šetření, a proto 
dospěl k závěru, že odmítnutí Komise prošetřit tuto záležitost představuje případ nesprávného 
úředního postupu. Předložil proto návrh doporučení, aby Komise prošetřila možný dopad, který 
může mít systém hodnocení vysoce postavených německých úředníků Komise údajně 
provozovaných německou vládou na výkon jejich povinností, zejména na jejich nezávislost, 
nestrannost a loajalitu vůči EU. 

Argumenty předložené veřejnému ochránci práv po jeho 
návrhu doporučení 

88.  Ve svém podrobném stanovisku k návrhu doporučení Komise zopakovala, že na základě 
jejich výsledků jmenovala zaměstnance. Dodala, že rovněž hodnotila a povýšila své 
zaměstnance na stejném základě a bez ohledu na státní příslušnost nebo názor členského 
státu. Uvedla, že vzhledem k příslušným postupům Komise a pravidlům obsaženým ve 
služebním řádu není možné, aby externí zúčastněné strany vykonávaly nepatřičný vliv. Komise 
proto neměla v úmyslu zahájit takové šetření. 

89.  Stěžovatel ve svých připomínkách trval na své stížnosti a zdůraznil, že nezávislost Komise 



20

by byla ohrožena, pokud by připustila, že členský stát provozuje paralelní systém hodnocení, 
pokud jde o vysoce postavené úředníky Komise. Pokud jde o argument Komise, že vybrala a 
povýšila své úředníky bez jakéhokoli vnějšího vlivu, stěžovatel poukázal na to, že i) veřejný 
ochránce práv si této skutečnosti byl jasně vědom, když předložil návrh doporučení, a ii) to 
nevylučovalo dopad německého systému hodnocení na nezávislost Komise, neboť, jak již uvedl
veřejný ochránce práv, takový systém by mohl „ ovlivnit chování dotčených úředníků EU “. 

90.  Pokud jde o prohlášení veřejného ochránce práv, že není jasné, zda a do jaké míry byli 
němečtí vysoce postavení úředníci informováni o systému hodnocení, stěžovatel tvrdil, že po 
článku Spiegel  není možné, aby o něm nevěděli. Kromě toho skutečnost, že tento systém nebyl
veřejný, dále podněcovala německé úředníky k tomu, aby jednali v zájmu Německa spíše než v 
zájmu Unie za účelem zlepšení jejich kariérních vyhlídek. To oslabilo jejich nezávislost, 
nestrannost a loajalitu vůči Komisi. 

91.  Stěžovatel rovněž poznamenal, že němečtí úředníci „ neodsuzovali “ německý systém 
paralelního hodnocení. Zopakoval proto svou žádost, aby veřejný ochránce práv doporučil 
zahájit disciplinární řízení proti dotyčným úředníkům Komise, tj. vysoce postaveným úředníkům 
německé státní příslušnosti, v souladu s čl. 4 odst. 2 statutu veřejného ochránce práv a 
článkem 10.4 prováděcích ustanovení. 

Posouzení veřejného ochránce práv po jeho návrhu doporučení

92.  Ve svém podrobném stanovisku k návrhu doporučení veřejné ochránkyně práv Komise 
pouze zopakovala argumenty, které předložila před tím, než veřejný ochránce práv předložil 
návrh doporučení. Zejména v reakci na argument veřejného ochránce práv, podle kterého 
paralelní vnitrostátní systémy hodnocení, pokud skutečně existovaly, vzbuzovaly větší obavy, 
jakmile byli úředníci jmenováni, a nikoli během výběrového řízení, Komise pouze poukázala na 
to, že hodnotí a povyšuje své úředníky, aniž by podléhala vnějšímu vlivu. 

93.  Jak je však uvedeno v analýze vedoucí k návrhu doporučení, zaujetí veřejného ochránce 
práv k údajnému německému systému hodnocení nebo podobným systémům, které mohou být 
zavedeny v jiných členských státech, nespočívá v tom, že si členský stát vybírá jednotlivce, aby 
Komise jmenovala nebo povýšila. Jeho zájmem je spíše to, že úředníci nemusí vždy jednat v 
zájmu Unie, pokud nechávají své chování ovlivnit myšlenkou, jak by mohlo být posouzeno 
správou jejich vlastního členského státu. Z tohoto důvodu veřejná ochránkyně práv zvážila a 
stále se domnívá, že obvinění z takového paralelního systému si zaslouží šetření. 

94.  Je pravda, že veřejný ochránce práv může, jak stěžovatel tvrdil, rovněž informovat orgány o
„skutcích, které zpochybňují chování jejich zaměstnanců z disciplinárního hlediska “. Ačkoli se 
však veřejný ochránce práv domnívá, že případné obavy vznesené v tomto tvrzení by měly vést
k šetření ze strany Komise, v průběhu tohoto šetření nezjistil žádné zjištěné skutečnosti, které 
by zpochybnily chování určitého úředníka nebo dokonce skupiny úředníků. Dále zdůrazňuje, že 
Komise má při rozhodování o zahájení disciplinárního řízení širokou posuzovací pravomoc. 
Veřejný ochránce práv tedy v projednávané věci nepovažuje za vhodné vyzvat Komisi k 



21

zahájení disciplinárního řízení. 

95.  Z výše uvedeného je třeba vyvodit závěr, že Komise návrh doporučení veřejné ochránkyně 
práv neprovedla. Proto stále existuje případ nesprávného úředního postupu, který je v něm 
zjištěn. 

C. Tvrzení, že Komise neprávem nezahájila řízení proti 
Německu ve vztahu k systému hodnocení vysoce 
postavených úředníků a souvisejícím návrhovým žádáním 

Argumenty předložené veřejnému ochránci práv 

96.  Stěžovatel měl za to, že Německo tím, že provozuje systém hodnocení nejvyšších 
úředníků, jak je popsáno výše, oslabuje základní zásady evropské veřejné služby, zejména 
nestrannost evropských úředníků, jejich nezávislost a loajalitu vůči EU. Komise měla povinnost 
zajistit uplatňování těchto zásad a opatření, která přijala k jejich provedení. Měl by proto 
„přistoupit k příslušnému soudu“ proti Německu, které porušilo služební řád. 

97.  Jak bylo uvedeno výše (viz oddíl B), Komise se k této otázce ve svém stanovisku 
nevyjádřila. Na žádost veřejného ochránce práv, aby se touto otázkou zabýval, uvedla, že v 
těchto otázkách nemá v úmyslu kontaktovat vnitrostátní orgány, protože sama jmenovala své 
vyšší úředníky a nedomnívala se, že by údajný systém hodnocení úředníků mohl mít dopad na 
fungování EU. 

98.  Stěžovatel ve svých připomínkách trval na svém tvrzení a tvrzení. 

Hodnocení veřejného ochránce práv 

99.  Podle ustálené judikatury má Komise značnou posuzovací pravomoc při rozhodování o 
tom, zda a jakým způsobem má uplatnit tvrzení, že členský stát porušil Smlouvy. I když se 
veřejný ochránce práv domnívá, jak bylo uvedeno výše, že systém hodnocení údajně 
provozovaný Německem si zaslouží šetření, nedomnívá se však, že by skutečnost, že Komise 
Německo v tomto ohledu nepředložila soudu, představovala nesprávný úřední postup. Jak již 
bylo uvedeno výše, je zcela možné, že by šetření vedlo Komisi k závěru, že žádný takový 
systém hodnocení neměl negativní dopad na veřejnou službu EU. V každém případě by před 
jakýmkoli právním úkonem musel předcházet krok popsaný v oddíle B výše, a sice šetření 
příslušného systému hodnocení. 

D. Domnívá se, že Komise neprávem nezajistila, aby byly 
všechny tiskové zprávy v databázi RAPID vždy k dispozici, 
a související tvrzení 



22

Argumenty předložené veřejnému ochránci práv 

100.  Žadatel uvedl, že v databázi RAPID nejsou k dispozici všechny tiskové zprávy Komise. Ve
svém dopise nazvaném „Rychlý, ale nepřesný “ poukázal zejména na dvě tiskové zprávy Komise
ze září 2008, které nebylo možné nalézt prostřednictvím vyhledávací funkce na internetových 
stránkách RAPID [7] . V prvním z nich Komise uvedla, že ji oslovil britský deník, který uvedl, že 
má záznamy o setkáních mezi úředníkem Komise a novináři, kteří se vydávají za podnikatele. 
Druhá se týkala zákazu dovozu čínských mléčných výrobků. 

101.  Komise se k této otázce ve svém stanovisku nevyjádřila. Pouze odkázala na důvody, pro 
které byla stížnost, kterou jí stěžovatel předložil v rámci čl. 90 odst. 2 služebního řádu, 
zamítnuta. Veřejný ochránce práv ji proto požádal, aby se vyjádřila k podstatě stížnosti. 

102.  Komise ve své odpovědi vzala na vědomí kritiku stěžovatele a vysvětlila, že RAPID je 
interinstitucionální databází tiskových zpráv, která obsahovala všechny tiskové zprávy Komise 
od roku 1985, jakož i tiskové zprávy ostatních evropských orgánů. Oddělení mluvčích 
odpovídalo za tiskové zprávy Komise zveřejněné na RAPID. Komise dodala, že se nedomnívá, 
že se záležitost týká stěžovatele jednotlivě nebo osobně, a zejména že nemění jeho právní 
postavení. 

103.  Po analýze této odpovědi veřejný ochránce práv konstatoval, že stěžovatel odkázal na 
dvě tiskové zprávy, které nebyly v databázi RAPID nalezeny, a poskytl kopii jedné z těchto 
tiskových zpráv. Veřejná ochránkyně práv proto požádala Komisi, aby: i) vysvětlit, proč tiskové 
zprávy nebyly k dispozici v databázi RAPID, nebo případně poskytnout odkaz na místo, kde je 
lze nalézt; a ii) vysvětlit opatření, která přijala s cílem zajistit, aby všechny tiskové zprávy byly v 
databázi k dispozici v plném rozsahu. 

104.  Ve své odpovědi na tuto druhou žádost o informace Komise zopakovala, že všechny 
tiskové zprávy Komise od roku 1985 jsou k dispozici na stránkách RAPID. Připustil však, že 
tiskovou zprávu uvedenou stěžovatelem nelze nalézt v systému RAPID. Vysvětlila, že tiskové 
zprávy vydané prostřednictvím e-mailu, nazývané „espresso“, nebyly automaticky zahrnuty do 
databáze RAPID. Dále dodal, že služba mluvčích Komise začala systematicky vkládat všechny 
tiskové zprávy „espresso“ do databáze RAPID. To zahrnovalo tiskovou zprávu uvedenou 
stěžovatelem. 

105.  Ve svých připomínkách stěžovatel trval na svém tvrzení a tvrzení a kritizoval skutečnost, 
že Komisi trvalo téměř dva roky, než přiznala, že v databázi RAPID nelze nalézt všechny 
tiskové zprávy. Přemýšlel, jak dlouho jim bude trvat, než budou mít k dispozici všechny tiskové 
zprávy. 

Posouzení veřejné ochránkyně práv vedoucí k návrhu 
doporučení 



23

106.  V části „O “ internetových stránkách RAPID [8]  se uvádí, že databáze obsahuje „ všechny 
tiskové zprávy Komise od roku 1985 “. Teprve v odpovědi na druhou žádost veřejného ochránce 
práv o informace Komise uznala, že ne všechny tiskové zprávy jsou ve skutečnosti k dispozici v 
databázi RAPID. Komise dodala, že pracuje na vkládání všech tiskových zpráv a že tisková 
zpráva, na kterou odkazuje stěžovatel, je nyní k dispozici. 

107.  Vyhledávání v databázi potvrdilo, že tisková zpráva Komise ze dne 5. září 2008 týkající se
přístupů Sunday Times je nyní k dispozici v databázi RAPID. Stěžovatel však rovněž odkázal na
další tiskovou zprávu, kterou nemohl najít. Tato druhá tisková zpráva, která je zmíněna v jeho 
dopise nazvaném „Rapid, ale nepřesné“, se týká opatření přijatých ve vztahu k čínskému mléku 
kontaminovanému melaminem [9] . Dne 11. listopadu 2011 nebyla tato tisková zpráva v 
databázi RAPID k dispozici. 

108.  Bylo tedy zřejmé, že Komise, i když začala vkládat všechny tiskové zprávy do databáze 
RAPID před únorem 2011, tento úkol dosud nedokončila. Veřejný ochránce práv nevěděl, kolik 
tiskových zpráv může být přidáno do uvedené databáze, aby byla dokončena. Poznamenal 
však, že Komise netvrdila, že dotčená práce byla taková, že by mohla být dokončena až v 
listopadu 2011. V každém případě veřejný ochránce práv nechápal, proč nebyla druhá tisková 
zpráva, na kterou stěžovatel odkazuje, stále k dispozici v databázi RAPID více než dva a půl 
roku poté, co stěžovatel upozornil Komisi na skutečnost, že v této databázi chybí. 

109.  Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem veřejná ochránkyně práv zjistila, že Komise 
navzdory svému deklarovanému záměru dosud nezajistila zpřístupnění všech svých tiskových 
zpráv v databázi RAPID. Z toho vyplývá, že existuje mezera mezi prohlášením, že všechny 
tiskové zprávy od roku 1985 jsou k dispozici, a skutečností. Jednalo se o případ nesprávného 
úředního postupu. Veřejná ochránkyně práv proto doporučila, aby Komise zajistila, aby všechny
její tiskové zprávy byly k dispozici na internetových stránkách RAPID. 

Argumenty předložené veřejnému ochránci práv po jeho 
návrhu doporučení 

110.  Komise ve svém podrobném stanovisku uvedla, že tisková zpráva o „čínské záležitosti s 
mlékem“ je ve skutečnosti k dispozici v databázi RAPID prostřednictvím tiskových zpráv 
„poledne“ ze dne 26. září 2008. Aby však byly obavy stěžovatele rozptýleny, rozhodl se jej vložit
jako samostatnou tiskovou zprávu do databáze RAPID. Komise dále uvedla, že „ zintenzivňuje 
své úsilí “ s cílem zajistit, aby všechny nově vydané tiskové zprávy „ espresso “ byly vloženy do 
databáze RAPID ručně. 

111.  Ve svých připomínkách stěžovatel z tohoto prohlášení vyvodil, že Komise dosud do 
databáze RAPID nevložila všechny minulé tiskové zprávy a že databáze zůstává neúplná. 
Komise totiž neuvedla datum, do kterého bude databáze plně aktualizována. Dodal, že Komise 
by proto měla na internetových stránkách RAPID vložit vhodné varování. Kromě toho vyzval 
veřejného ochránce práv, aby dospěl k závěru, že nesprávný úřední postup, který zjistil, nebyl 
napraven, protože si nemohl být jistý, že všechny minulé tiskové zprávy „ espresso “ byly 



24

zahrnuty do RAPID. Věděl jen s jistotou, že dvě tiskové zprávy, na které odkazoval, jsou nyní k 
dispozici v databázi. 

Posouzení veřejného ochránce práv po jeho návrhu doporučení

112.  Veřejný ochránce práv s potěšením konstatuje, že tiskové zprávy, na které stěžovatel 
odkazoval ve své stížnosti, jsou nyní k dispozici v databázi RAPID, která má obsahovat „ 
všechny tiskové zprávy Komise od roku 1985 “. Bere rovněž na vědomí, že Komise odkázala na 
dopis stěžovatele „Rychlý, ale nepřesný “ jako popis „posledního fungování “ databáze RAPID. Z
toho vyvozuje, že Komise aktivně pracuje na dosažení situace, kdy jsou do databáze vloženy v 
přiměřené lhůtě po jejich zveřejnění nejen všechny minulé tiskové zprávy, ale i nové, včetně 
tiskových zpráv espresso . Za těchto okolností veřejná ochránkyně práv dospěla k závěru, že se 
zdá, že Komise podnikla kroky ke splnění jeho návrhu doporučení týkajícího se této otázky. 

E. Závěry 

113.  Domnívá-li se veřejný ochránce práv, že podrobné stanovisko, které obdrží od orgánu 
nebo instituce v reakci na návrh doporučení, je podle čl. 3 odst. 7 statutu veřejného ochránce 
práv zmocněno předložit Evropskému parlamentu zvláštní zprávu. Předložení zvláštní zprávy 
dává Parlamentu jakožto politickému orgánu, který odvozuje svou legitimitu z jeho přímého 
zvolení občany a plní důležitou úlohu v ústavním pořádku Unie, příležitost zaujmout stanovisko 
k názorům a závěrům veřejného ochránce práv. 

114.  Veřejný ochránce práv ve své výroční zprávě za rok 1998 poukázal na to, že možnost 
předložit Evropskému parlamentu zvláštní zprávu má pro jeho práci neocenitelnou hodnotu. 
Dodal, že zvláštní zprávy by však neměly být předkládány příliš často a měly by být 
předkládány pouze v souvislosti s důležitými záležitostmi, v nichž je Parlament schopen 
přijmout opatření s cílem pomoci veřejnému ochránci práv [10] . Výroční zpráva za rok 1998 
byla předložena a schválena Evropským parlamentem. 

115.  V projednávané věci se Komise neřídila návrhem doporučení veřejného ochránce práv, 
pokud jde o a) zveřejnění dopisů na jejím intranetu a b) šetření možného dopadu paralelního 
vnitrostátního systému hodnocení některých jejích vysoce postavených úředníků. 

116.  Ačkoli otázka zveřejnění dopisů stěžovatele na intranetu Komise vyvolává důležité otázky,
veřejná ochránkyně práv rovněž konstatuje, že okolnosti, které vedly k této stížnosti, jsou 
poměrně neobvyklé. Veřejná ochránkyně práv dále konstatuje, že Komise nakonec souhlasila 
se zveřejněním alespoň části dvou příslušných dopisů. Za těchto okolností se domnívá, že tento
aspekt neodůvodňuje předložení zvláštní zprávy Evropskému parlamentu. 

117.  Zadruhé, odmítnutí Komise prošetřit tvrzení, že existuje paralelní vnitrostátní systém 
hodnocení pro některé z jejích vysoce postavených úředníků, což by mohlo ohrozit jejich 
loajalitu, by v zásadě mohlo vést ke zvláštní zprávě. Jak však bylo uvedeno výše, mnohé 



25

parametry údajného systému hodnocení, na které odkazuje článek Spiegel , jsou nejisté, a proto
není jasné, jak závažný je dopad systému (pokud skutečně existuje). Veřejná ochránkyně práv 
se proto domnívá, že by nebylo vhodné vypracovat zvláštní zprávu o této otázce. 

118.  Veřejný ochránce práv však zašle kopii tohoto rozhodnutí a jeho shrnutí Evropskému 
parlamentu, aby jej o tomto případu informoval a umožnil mu přijmout veškerá opatření, která 
považuje za nezbytná. 

119.  Veřejný ochránce práv proto uzavírá své šetření týkající se této stížnosti s následujícími 
závěry a kritickými poznámkami: 

a) Správnou správní praxí je zdůvodnit rozhodnutí nezveřejňovat dopisy redaktorovi 
odkazem na zveřejněnou redakční politiku a s přihlédnutím k zásadám, které tato politika 
provádí. V daném případě Komise odmítla zveřejnit na diskusním fóru Intracomm 
(intranet Komise) úplné verze tří dopisů, které jí stěžovatel předložil (druhá verze dopisu 
s názvem „@europa .de“ ; dopis s názvem „ Vyrobeno v Německu “; a dopis s názvem „ 
Rychlý, ale nepřesný “), aniž by dostatečně odůvodnil své odmítnutí tak učinit. Jedná se o 
případ nesprávného úředního postupu. 

B) Osvědčenou správní praxí je prošetřit možný dopad, který může mít systém 
hodnocení vysoce postavených úředníků Komise údajně provozovaných vládou 
členského státu na výkon jejich povinností, zejména na jejich nezávislost, nestrannost a 
loajalitu vůči EU. V projednávané věci tak Komise odmítla, i když existovaly pádné 
důvody pro zahájení takového šetření. Jedná se o případ nesprávného úředního postupu.

C) Komise podnikla kroky, aby vyhověla návrhu doporučení veřejné ochránkyně práv, 
aby zajistila, že všechny její tiskové zprávy budou k dispozici na internetových stránkách
RAPID. Neexistují proto důvody pro další šetření týkající se tohoto aspektu stížnosti. 

Stěžovatel a Komise budou o tomto rozhodnutí informováni. 

P. Nikiforos Diamandouros 

Ve Štrasburku dne 17. prosince 2012 

[1] http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece [Odkaz]

[2] http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html [Odkaz]

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article4692906.ece
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,577597-2,00.html


26

[3]  Překlad původního francouzského znění Úřadem evropského veřejného ochránce práv. 

[4]  Rozsudek ze dne 30. listopadu 2009, Wenig v. Komise , F-80/08, dosud nezveřejněný ve 
Sbírce rozhodnutí, bod 68. 

[5]  Věc Allenet de Ribemont v. Francie, rozsudek ze dne 10. února 1995 (řada A č. 308, bod 
38). 

[6]  Věc F-80/08, citovaná výše v poznámce pod čarou 4, body 11 a 69. 

[7] http://europa.eu/rapid/searchAction.do [Odkaz]

[8] http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about [Odkaz]

[9]  Tato tisková zpráva byla k dispozici na internetových stránkách tehdejší komisařky pro 
zdraví Androully Vassiliou. Zatímco název tiskové zprávy a odkaz na dokument pdf stále existují
na http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm, odkaz [Odkaz] 
vede zpět na stránku s indexem Komise Barroso I, která byla podle označení na horní části této
stránky archivována dne 16. února 2010. 

[10]  Výroční zpráva za rok 1998, s. 27–28. 

http://europa.eu/rapid/searchAction.do
http://europa.eu/rapid/showInformation.do?pageName=about
http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dyna/vassiliou/press_releases.cfm

